A ÉV ADVENT 2016 2.
VASÁRNAP
Szombathely – Kálvária 2016. 12. 04.
Ingmar Bergmann, svéd filmrendező írta önéletrajzi
írásában, a Laterna magica – ban: „Egész
tudatos életemben küszködtem fájdalmas és örömtelen viszonyommal az Istenhez.
Hit és hitetlenség, bűn, büntetés, kegyelem és kárhozat számomra
megkerülhetetlen realitások voltak. Imáim bűzlöttek a szorongástól, az
esedezéstől, az átkozódástól, a haláltól, a bizakodástól, a csömörtől és a
kétségbeeséstől: Isten szólt, Isten hallgatott, ne taszíts el Színed elől”
Az Úrvacsora című filmjében feldolgozza Bergmann az Isten
csendje témát. Idézet a filmből: „Krisztus
igazi szenvedése abban állt, hogy
mindenki elhagyta,
hátat fordított neki, még az Atya Isten is:
És a legrosszabb
még nem ez volt. Amikor Krisztust a keresztre feszítették, és ott függött
kínjai között, felkiáltott: „Istenem, Istenem, miért hagytál el engem?” Akkorát
kiáltott, amekkorát csak tudott.
Azt hitte, hogy
mennyei atyja elhagyta. Azt hitte, hogy mindaz, amit prédikált, hazugság volt.
Krisztust iszonyatos kétségek gyötörték néhány perccel a halála előtt. Hát nem
ez volt a legborzalmasabb szenvedése? Az Isten csendje.
Joggal kérdezhetnék, hogyan kerül ide, advent elejére, ez
a nagypénteki téma. Az összefüggés abban van, amit a mai evangéliumban ezt
olvastam
„Azokban a napokban
megjelent Keresztelő János, és ezt hirdette Júdea pusztájában.” János saját
magát „pusztában kiáltó” szónak mondta.
Márpedig a Szentírásban a puszta az Isten csendjének a
világa. Ha
valamire fel akarja készíteni az embert, kiküldi a
pusztába, a magányba a „valódi események” megkezdése előtt,. Furcsa, de így
van, „meg kell halni”, mielőtt fel lehetne támadni.
A puszta a megpróbáltatás, az önvizsgálat, az
összetöretés és az Istennek való teljes átadás helye. Ahol Isten összetöri az
önbizalmat, hogy fölváltsa azt az Istenben való ezerszázalékos bizalom. A
puszta Isten számára az a közeg, ahol zavartalanul átvilágítja életünket, hogy
láthatóvá váljanak önző vágyaink és törekvéseink.
Hosszú folyamat ez, amely akár évekig is eltarthat. Végül
előjön ebből az ember összetörve, de szelíden és megtisztítva. Így válik az
ember alkalmassá arra, hogy tegyük, amire az Isten meghívott, ami örök célja
velünk.
Miért van erre szüksége az Istennek? Miért jó ez neki?
Ez nem Istennek jó, ez az embernek jó, akikből ki akarja
hozni mindazokat az értékeket, amelyek ott szunnyadnak benne. Ezek pedig
egészen biztos, hogy nem azonosak az adott kor társadalmi környezete által
kikiáltott trendi dolgoknak.
Gondviselés művének tartom, hogy Isten pont adventben „teszi elénk” ezt a puszta témát. Így karácsony
előtt, mert ilyenkor hajlamosak vagyunk átesni a ló másik oldalára: belevetni
magunkat a karácsonyi forgatagba, csakhogy megvásároljuk a pénztárcánkhoz
leginkább passzoló ajándékot szeretteinknek. Aztán következik a karácsonyi
hajrá, a sütés - főzés, meg mindenféle karácsonyi „kelléknek” az előteremtése, aminek végén fáradtan rogyunk le a
karácsonyi vacsorához.
Bármennyire nem szokás manapság, mégis, saját érdekünkben,
jó lenne egy kicsit leülni és elgondolkodni életünk dolgairól. Meghányni –
vetni azokat Istennel és önmagunkkal. Sok mindent fel kellen így dolgozni. Csak
lenni behunyt szemmel, hagyni, hogy „kifolyón”
belőlünk az a töméntelen feszültség, amely rabságban tart és rátelepszik az
idegrendszerünkre.
Boldogok azok, akiknek fontos a templomi csend és
részvétel a szentmise misztériumában. Gyónásra várók valamelyik templom
titokzatos csendjében, miközben a lelkiismeret fénypásztája bevilágítja lelkük legmélyebb
zugait. Akik eljutnak odáig, hogy Isten szemével lássák önmagunkat és
életünket.
Ez lesz az a pillanat, amikor a csendnek súlya van.
Amikor a csend az úr, ami betakar. És ebben a csendben ott van az Isten.
Isten, ha akar, bárhol, bármikor, bármilyen
élethelyzetben találkozhat az emberrel. Mégis a biblia az Istennel való
találkozás helyéül a „pusztát” jelöli meg. A pusztában találkozott Mózessel az
égő, de el nem égő csipkebokorban, meg számos prófétával, de magával az ember
Jézus is, akit „pusztába ragadott a
Lélek, hogy megkísértse a sátán.” Ha Jézus imádkozni akart, vagyis fel
akarta venni a kapcsolatot küldőjével, az Atyával, magányos helyre vonult
vissza, megkeresve és megtalálva mindenütt a maga pusztáját.
Ő tudta, hogy Isten szereti a bizalmas, meghitt, senki
által nem zavart intim együttléteket. Ez pedig azt jelenti, ha Istennel
találkozni akar az ember, biztosítania kell a találkozás zavartalan
feltételeit.
A „puszta
tapasztalat” legismertebb példája a szentírásban, az Ószövetségben Mózes
esete. Egész addigi életét a fáraó palotájában töltötte. De amikor
Izraelitaként szembesül azzal, hogy népének egyik fiát egy rabszolga hajcsár
kínozza, „saját erejével” lép fel és
megöli a rabszolga hajcsárt. Életét menteni arra kényszerül, hogy a pusztába
meneküljön és ott egyszerű pásztorként töltsön el 40 évet. Itt jelenik meg neki
aki azt mondta magáról „én vagyok, aki
van” az égő, de el nem égő csipkebokorban. Majd átformálja át Mózest egy
történelmi feladatra, népének kiszabadítására az egyiptomi ragszolgaságból.
Szent Mártonról nagyon sokat beszéltek, és bizony
fölöslegeseket is, a jubileumi év kapcsán. Életrajzának elején kortársa és
életrajzírója, Sulpicius Severus megjegyzte „midőn tizenkét éves lett, a pusztába kívánkozott.”[1]
Püspökké választása után „egy ideig a
temploma melletti kis cellájában lakott, majd midőn már nem tudta elviselni a
látogatók zavaró sokaságát, a városon kívül körülbelül kétmérföldnyire,
remeteséget épített magának. Ez a hely annyira elhagyatott és magányos volt,
hogy nem kívánta már a sivatag magányát.”
Sulpicius Severus hosszabb időt töltött Mártonnál, amiről
többek között ezt írta: „Soha nem múlt el
olyan óra, se olyan perc, amelyet ne szentelt volna az imádságnak és ne töltött
volna szent olvasmánnyal, de még az olvasás vagy más tennivaló közben sem
hagyott fel az imádsággal. Mint ahogy a kovácsoknak az a szokásuk, hogy munka
közben az üllővasra mintegy pihenésképpen is ráütnek, úgy Márton még akkor is
mindig imádkozott, ha látszólag mást csinált.”[2]
Könnyű volt neki mondhatnánk, a mi életünk egy nagy rohanás.
Bizony az. S eközben felőrlődünk, elkopunk, és itt hagyjuk ezt a földi világot
anélkül, hogy megízleltük volna annak a szépségeit is. Gyönyörű mondatot került
elém nem is olyan régen: „a szív üzenete
nem a dobbanás, hanem a dobbanások közti időtlen csend.”[3]
József Attila írta az Óda című versében
Óh mennyire szeretlek téged,
ki szóra bírtad egyaránt
a szív legmélyebb üregeiben
cseleit szövő, fondor magányt
s a mindenséget.
ki szóra bírtad egyaránt
a szív legmélyebb üregeiben
cseleit szövő, fondor magányt
s a mindenséget.
A Mindenség bennünk lakik, a nagybetűs Isten, ha van hova
fészkelnie magát, ha megadatik neki a csend, a lélek csendje. Így advent idején
ennek is itt lenne az ideje.
okéatya
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése