C ÉVKÖZI 30. VASÁRNAP
Szombathely – Kálvária 2016. 10. 23.
"De jaj, szolga csak egy van: az Isten,
s uraktól nyüzsög a végtelenség.”
írta Weöres Sándor a Rongyszőnyeg című versében. Nincs ebben
valami Istent gyalázó? Mert ugye mégiscsak ő a teremtő, a mindenható úr, aki
kezében tartja a mindenséget, benne a parányi élőlényt, az embert. Ez igaz, de
igaz az is, hogy „az emberfia nem azért
jött, hogy neki szolgáljanak, hanem, hogy ő szolgáljon…”[1] Sőt,
magát állította mintának elénk „tanuljatok
tőlem, mert szelíd vagyok és alázatos szívű.” Ennek eredménye ígérete
szerint „s megtaláljátok lelketek
nyugalmát.”[2]
Istennél semmi sem öncélú. A Jézusban megnyilvánuló alázat
sem. Ezzel is tanítani akar. Nem annyira a szavaival, hanem inkább mintát ad, követendő
mintát. Meg azzal, hogy makacsul szeret. És talán felteszi magának a kérdést:
Ki vagyok Én,
hogy még ezután is makacsul szeretlek?
Miként lehetek
ily ostoba eretnek,
hogy nem érdekel,
ha hétszer s hetvenszer megalázol?
Emberré lett a Fiú, „aki
öröktől fogva az Atya ölén van”[3].
És én a porszem ember nem vagyok más, mint, aki Krisztusát „hétszer és hetvenszer megalázza”. És
mégis valahogy így szól:
Megbocsájtok neked, a porszemnek,
még ezerszer és százszor.
S habár ennél mélyebbre
nem hajolhattam tényleg,
mocskod sötétjében
lázadó fáklyaként fénylek.[4]
Minden szavával, minden példabeszédével „lázadó fáklyaként” fénylik a gonoszság sötétjébe. Teszi ezt azért, mert
pontosan tudja, ha ezerszer és százszor meg nem bocsát, ha nem világit bele az
emberi mocskok sötétjébe, az Istenkép – embert örökre elnyeli a gonoszság
tömény sötétsége.
Végtelen egyszerű mintát tett elénk Jézus a mai
evangéliumban. Két ember ment föl a templomba imádkozni. Az egyik a pökhendi,
az öntelt, az Istennek számlát benyújtó. Az, aki nem átallja kimondani, hogy
azért ad hálát, mert „nem vagyok olyan,
mint a többi ember”. A másik a mellét verő, bocsánatért esdeklő, a bűnét
beismerő, az új élet - utat kereső, a közvélemény számára a nulla, a senki, a
megvetett, de aki mégis ki tudja mondani „bocsáss
meg nekem, szegény bűnösnek”.
A farizeus és vámos imáját Isten értékeli. Vagyis csak az egyikét, a vámosét, „ez
megigazulva, igazzá nyilvánítva ment el”, és csak annyit tesz hozzá „szemben a másikkal.”
Mindebből az derül ki, hogy az Isten másképpen értékeli az
élet dolgait, mint az ember.
Temetéseken sokszor búcsúztatja az elhunytat valaki a
baráti, vagy munkahelyi körből. Ilyenkor megfogalmazódnak a földi életből
eltávozott emberi értékei, teljesítményei, úgy ahogyan azt a kortárs ember
látja. Hallgatva ezeket a nekrológokat, az életet, munkásságot méltató
beszédeket, bizony belém hasít, vajon hogyan értékeli az elhunytat az Isten?
Én hiszem és tudom, hogy Isten nem marad meg az emberlét
felszínén. Mélységes mélyen bele lát annak legmélyebb bugyraiba. A mit, a miért
és hogyan - ba. Mert belénk lát és nagyon szeret, talán, mint apró morzsákat
összeszedi, összerakja azokat a pillanatokat, döntéseket, amikor a halandó ki
tudta mondani „Istenem bocsáss meg nekem,
szegény bűnösnek.” Mint a vámos, a közutálatnak „örvendő” tisztviselő. Mert Isten előtt az ember nem utálatos,
legfeljebb a bűne, ha makacsul ragaszkodik hozzá.
Három évvel ezelőtt, ugyanezen a vasárnapon hangzott el ez a
példabeszéd. Ennek tükrében akár lelkiismeret vizsgálatot is lehetne tartani a
tekintetben, hogy ki milyen irányba kormányozta emberi életét. Ki tudtuk - e, ki
mertük - e mondani a vámossal „Istenem,
bocsáss meg nekem, szegény bűnösnek.” Jézus ma újra elénk tette ezt a
példázatot, mintegy új lehetőséget nyitva kinek, kinek.
Érdemes eltűnődni azon, hogy mire is vagyunk büszkék?
A minap volt nálam a pécsi orvostudományi egyetem nyugalmazott
professzora, egyébként sejtbiológus, s a kérdésemre hogy vagy? Mi van veled?
Nem tudományos eredményeit sorolta fel, hanem elmondta, hogy a világ melyik
szegletében élnek a gyermekei, de büszkén hozzá tette, 12 unokája van. Nem
dicsekvésképpen, hanem szívből jövő örömmel. Nem úgy kezdte, hogy „hála Isten nekem 12 unokám van, nem úgy,
mint sokaknak, akik bár megtehetnék, de egyet sem vállalnak”. Megosztotta
az örömét, hogy sokszoros nagypapa lehet. Gyermekeiben, unokáiban Isten
ajándékát, és életének folytatását látja. Pedig akár büszke is lehetne rájuk.
Nem az volt, hanem hálás a Mindenhatónak.
Eljátszottam a gondolattal, hogyan mondaná el Jézus ma ezt a
példabeszédet.
Talán valahogy így.
Két ember ment be a templomba imádkozni. Az egyik idős volt,
a másik fiatal. Az idős imádkozott magában: Isten! „Hálát adok neked, hogy nem
vagyok olyan, mint a többi ember. Könnyelmű,
vagy mint pl. ez a fiatal is. Pillanatnyi hangulata mozgatja, csavarog és
mulatozik, ahogyan kedve tartja. Én egész életemben tiszteltem nevedet. Naponta
imádkozom gyermekeimért és unokáimért.”
A fiatal pedig, még az utolsó padig sem mert előre jönni, az
előtérben megállva, csendben csak ennyit mondott: "Isten, látod milyen üres és léha az
életem. Légy irgalmas hozzám."
Vagy így:
Két ember ment be a templomba imádkozni. Az egyik buzgó hívő
volt, a másik lanyha. A buzgó hívő felemelte a kezét és így imádkozott:„Isten, dicsőítelek
Téged, hogy nem vagyok olyan, mint a többi ember, amolyan látszathívő, vagy
mint ez a lanyha is. Böjtölök, itt vagyok minden vasárnap a templomodban,
naponta tanúságot teszek rólad az emberek előtt...”
A lanyha hívő távol állva, még fejét sem merte felemelni,
így szólt:
„Tiszta szívet teremts
bennem Istenem, és az erős lelket újítsd meg bennem.”
Vagy éppen így:
Két ember ment be a templomba imádkozni. Az egyik
lelkipásztor volt, a másik vállalkozó. A lelkipásztor csendben így imádkozott: „Isten, hálát adok Neked, hogy nem vagyok
olyan, mint a többi ember. Szolgálok neked, látogatom az időseket,
megkeresztelem a gyermekeket, eltemetem a halottakat, néped gondja-baja a
vállamon. Nekem a te ügyedre van gondom, és nem a pénzt hajtom, mint ez a
vállalkozó is.”
A vállalkozó pedig fáradtan, fejét a padra hajtva így szólt:
„Isten, szétfolynak
dolgaim, a családomra sincs időm. Hajnaltól késő estig dolgozom. Légy irgalmas
hozzám.”
Melyikünk tudja, mi lakik a másikban? Igazában egyikünk sem.
Jézusról írta János evangélista „nem
szorult rá, hogy valaki tanúságot tegyen az emberről; jól tudta ugyanis, hogy
mi lakik az emberben.” [5]
Egyikben is, a másikban is. Benned is, meg bennem is.
Én is világot hódítani jöttem,
s magamat meg nem hódíthatom,
s magamat meg nem hódíthatom,
csak ostromolhatom nehéz kövekkel,
vagy ámíthatom és becsaphatom.
vagy ámíthatom és becsaphatom.
Valaha én is úr akartam lenni;
ó bár jó szolga lehetnék!
ó bár jó szolga lehetnék!
De jaj, szolga csak egy van: az Isten,
s uraktól nyüzsög a végtelenség.[6]
s uraktól nyüzsög a végtelenség.[6]
okéatya
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése