SZENT MÁRTON ÜNNEPE 2016
„Márton még akkor is
mindig imádkozott, ha látszólag mást csinált.”
A tegnapi nappal hivatalosan véget ért a Szent Márton
jubileumi év, amikor is hivatalosan emlékezett Savaria – Szombathely népe a
város szülöttéről, Mártonról, a szentről… Arról a szentről, akinek híre – neve
- életszentsége átragyog a századokon, évezredeken, átlépi az országhatárokat. Születésének
1700 évfordulóját ünnepelve, több mint 10 ezer zarándok kereste fel városunkat
Európa minden tájáról, hogy leróják tiszteletüket Szent Márton előtt, és
iránymutatást kérjenek tőle, hogyan találják meg az Istent, a mai idők
zűrzavaros szellemi összevisszaságában.
Talán megérintette sokak lelkét, hogyan is kezdte Márton? Aki, mint Sulpicius Severus a tudós és történész, a
szent kortársa, de társa is a Marmoutiers-i remeteségében, a vele való
beszélgetések alapján nyugodtan megfogalmazhatta, hogy Márton
„gyermeksége szinte első éveitől kezdve Isten
szolgálatára vágyódott. Már tízéves korában szülei akarata ellenére egy
templomhoz menekült, és kérte, hogy katekumen lehessen. Majd csodálatos módon
teljesen Isten szolgálatára adta magát, és midőn tizenkét éves lett, a pusztába
kívánkozott.”
Mindennek alapja a vágyból fakadó keresés… Istenre is csak
az talál, aki vágyódik utána, aki valahol a lelke mélyén érzi, csak e
titokzatos vágytól hajtva találhatja meg életének értelmét, azt a másikat, de
nem ember másikat, hanem az emberi szóval ki nem fejezhető szeretetet, magát az
Istent.
Márton, már gyermeksége első éveitől érezte magában ezt a
vágyat. Ezt nem az apjától, a kemény, kardforgató apától tanulta. Nem is az
anyai szeretet ültette el a lelkében. Ez a vágy egyszerre csak ott volt, maga
sem tudta hogyan, a gyermek Mártont megérintette a kegyelem. A szíve közepébe
maga az Isten ültette be.
A kegyelemtől megérintve, és a körülményektől hajtva „egy templomhoz menekült.”.Örök talány
marad, miért kellett egy 10 éves gyermeknek menekülnie, és éppen a templomhoz?
De ez már nem Savariában történt, hanem Ticinumban, az Észak – Itáliai
városban, amit ma Páváinak hívnak, ahol ekkor családja élt. Csak az menekül,
akit üldöznek. Hát a gyermek Mártonnak is menekülni kellett, talán a kegyetlen
zsarnok apa elől, aki mindenképpen katonai karriert szánhatott a fiának.
„Majd csodálatos módon teljesen Isten szolgálatára
adta magát, és midőn tizenkét éves lett, a pusztába kívánkozott. Követte volna
vágyát, de éveinek csekély száma megakadályozta tervét, lelkét azonban
remeteségek vagy templomok foglalkoztatták, és már gyermekkorában azon
elmélkedett, amit később alázatos buzgósággal megvalósított.”
Ki látott már ilyen gyermeket, akit tíz – tizenkét évesen
nem a játékok, a kalandok, a korának megfelelő dolgok foglalkoztatnak, hanem a
magány, a csend, a pusztaság…
Apja a 15 éves gyermeket a légióba kényszerítve akarja „józan észre téríteni.” De Mártonnak, a
milánói testőr iskola kadétjának a szívét, valami egészen más erő feszíti: az
Isten… Saját akaratából, 20 évesen megválva katonaságtól tanító mestert keres.
Emlékeiben egy nagyszerű ember képe él. Hiláriuszé, Poitiers
püspökéé. Mint Julianus császár testőre elkísérte uránt a galliai Beziers –
zsinatra, ahol tanúja lehetett annak, ahogyan Hiláriusz püspök kiállta a szentírás
helyes értelmezése mellett. Ez a püspök megvallotta Jézust, ahogyan 325-ben a
niceai zsinat megfogalmazta „Isten az
Istentől, valóságos Isten a valóságos Istentől, született, de nem teremtmény,
az atyával egy lényegű és minden általa lett.” Szemben a korabeli
tévtanítókkal, akik az állították, hogy Jézus egy közönséges ember, akinek
Isten rendkívüli erőt adott.
Tőle akarok hitet tanulni, ettől a hitelős embertől,
gondolhatta a császári testőr…
A 20 éves ifjú megválva a császári testőrségtől „elment Hiláriuszhoz,
Pictavium (Poitiers) város püspökéhez, akinek Isten titkaiban való hite miatt
ekkoriban csodálatos híre volt, és nála is maradt egy ideig.” Szívében ekkor csak felerősödhetett vágy: ezt
keresem, így akarok élni.
Aztán jönnek Márton életének a kudarcai, apja ellenállása
térítő szándékának, a vesztes küzdelmek a tévtanítókkal. Menekülni, valahova, a
csendbe, a magányba, ahol csak Isten van és ő… Egymás után találja meg a magány
helyeit, Gallinaria szigetét, a Ligugé – i csendet, míg végül földi életének
végleges helyét, Tours városa melletti Marmoutiers – t. Itt él a csendben, az
imában, püspökként is az elszigeteltségben, béke és nyugalom van.
Végre, végre… sóhajt fel Márton… Egyedül lehetek. Hallhatom
a folyó csobogását, a szél zúgását… De itt sem maradhatott egyedül. A belőle
kisugárzó isteni fény oda vonzotta a nemesebb, szebb életre vágyódókat…
Gazdagokat és szegényeket egyaránt, akik Mártonnal akartak élni, Mártontól
tanulni…
Efféle vágytól vezérelve jött el ide a híres és gazdag,
arisztokrata származású Beaurdaux – i ügyvéd is, Sulpicius Severus, akiben,
mint megvallotta „már régóta élt a vágy már erősen élt
bennem az a szándék, hogy megírjam az életrajzát. Tőle magától tudakozódtam,
amennyire kérdezni lehetett, másrészt azoktól értesültem a történtekről, aki
tanúi voltak vagy tudtak róluk.” Akit Márton „alázattal és milyen
szívélyesen fogadott”
Miről beszélgetett ez a két ember hónapokon keresztül? A
gazdag ügyvéd és a szegény Márton. A gazdag ügyvéd, így emlékezett rá: „Nem beszélt
velem másról, mint arról, hogy mennyire fontos elhagyni a világ csábításait, és
korunk terhét, hogy Jézus Urunkat szabadon és akadálytalanul kövessük.”
Őszintén bevallja, bár a tollforgatás és a csavaros
észjárásnak a mestere, mégis „tetteit ugyanis
valamennyire szavakkal is ki lehet fejezni, de őszintén szólva benső életét,
mindennapi viselkedését és mindig az égre tekintő lelkületét: soha semmiféle
beszéd nem fogja tudni kifejezni.”
Mivel töltötte Márton az idejét?
„Soha nem múlt el
olyan óra, se olyan perc, amelyet ne szentelt volna az imádságnak és ne töltött
volna szent olvasmánnyal, de még az olvasás vagy más tennivaló közben sem
hagyott fel az imádsággal. Mint ahogy a kovácsoknak az a szokásuk, hogy munka
közben az üllővasra mintegy pihenésképpen is ráütnek, úgy Márton még akkor is
mindig imádkozott, ha látszólag mást csinált.”
Most már talán valamennyire sejthető, miért volt Márton
annyira hatékony és eredményes a munkájában. Mert az imádság révén folyamatosan
Istennel töltődött. Benne nem egy emberre, hanem magára Istenre leltek. Ezért
keresték meg sokan és, inkább vállalták a primitívnek tűnő életformát vele,
csakhogy mellette lehessenek, tanuljanak tőle.
„Márton kis cellát ácsolt magának fából, és a
testvérek közül sokan ugyanezt tették, a legtöbben azonban a felettük magasodó
hegy üreges szikláiban készítettek maguknak remetelakot. Majdnem nyolcvan
tanítvány élt ott, akiket a szent mester példája nevelt.
Mióta ez
történt Európa népe átlépte a második évezred küszöbét is. És most, Márton,
szinte a semmiből jött elő, merült fel a múlt ködéből, hogy Európa népeinek
újra megmutassa az utat az Isten felé.
A kérdés csak
az, hogy felfigyel - e ennek a vén kontinensnek a népe a Márton hozta Isten
- üzenetre?
okéatya
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése