C ÉV HÚSVÉT 2.
VASÁRNAPJA
Szombathely,
2016. 04. 03.
Aranyosi Ervin egyik versének a címe ez. Ebben a költő
azt gondolatot fogalmazza meg, hogy Jézust a bűneink feszítették a keresztre.
Akkor vesszük le őt a keresztről, amikor képesek leszünk a bűn – szögeket
kihúzni test kezéből, lábából. Erre Jézus adta meg a lehetőséget.
Hogy a „bűn -
szögek” tényleg kihúzassanak, annak megvannak a maga fokozatai. Első,
felismerése és nevén nevezése a bűnnek, hogy ami bűn, az tényleg bűn. Ezután a
szándék, „nem akarom többé”, ki
akarok kerülni a bűn útvesztőjéből. De ez még mind kevés, ha nincs egy
megbocsátó hatalom. Ezt a megbocsátó hatalmat adta át Jézus az apostolainak
feltámadása után első ajándékként, amikor „rájuk lehelt, és így szólt hozzájuk:
Vegyétek a Szentlelket! Akiknek megbocsátjátok bűneiket, bocsánatot nyernek;
akiknek pedig megtartjátok, azok bűnei megmaradnak.”
Amikor ezek a szavak elhangzottak, Jézus már nem volt
a tér-idő világának a foglya, a feltámadásában megdicsőült testére nem vonatkoztak
az anyagi világ törvényei. Sem a tömegvonzás, sem a tér, sem az idő. Feltámadásával
az örökké valóság dimenziójában élt, amelyről értesüléseink vannak, de tapasztalatunk
még nincs. Mivel feltámadásában már kilépett a földi időből és térből, átmentve
az örökkévalóságba, apostolaihoz onnét jön látógatóba. Ezért amit mond és tesz,
az egyszer s mindenkorra érvényes, ember által meg nem semmisíthető. Minden
cselekedete és szava Isten személyes és megmásítatlan üzenete.
„Rájuk lehelt”
Az ószövetségben az „Isten lehelete” kifejezés alatt mindig az Isten életfakasztó tettét
értik a szent szerzők. Olvassuk a Teremtés könyvében, hogy amikor az Isten megteremtette
az embert a föld anyagából „orrába
lehelte az élet leheletét, és az ember élőlénnyé lett.”[1]
Ezekiel próféta leírta könyvében
egy érdekes látomását. Látott egy hatalmas mezőt teli emberi csontokkal, amelyek
teljesen ki voltak száradva. Akkor az Úr megparancsolta neki, hogy prófétáljon
ezeknek a csontoknak. El kellett mondani az Isten szavát „A négy szél tájékáról jöjj elő, lélek, és fújj ezekre a megöltekre,
hogy új életre keljenek. A csontmező csontjaiba beléjük szállt a lélek, és
életre keltek; a lábukra álltak, mint valami igen nagy sereg”.[2]
A biblia embere ősi emberi bölcsességet, ugyanakkor
kinyilatkoztatott igazságot fogalmazott meg a Bölcsesség Könyvének szavaival: „Hamu a szíve, és hitvány föld a reménye, s
élete értéktelenebb, mint az agyag, mert nem ismeri azt, aki őt alkotta, aki
tevékeny lelket lehelt belé, s az élet leheletét bele ihlette.”[3]
Rájuk lehelt… Jézus lehelete
már az Isten lehelete. Isten lehelete pedig az élet lehelete. Az irgalmasság
lehelete, amelyben ott van, hogy Isten megbocsát, újra és újra magához akar
ölelni bennünket.
A feltámadása pillanatától a természetfeletti világban
élő Jézus lehelete egy másfajta életnek a létre hozója. Amikor az Isten a
teremtéskor a anyagvilágból kifejlődött emberbe bele „lehelte az élet leheletét”, gondolkodó, alkotó, önállóan cselekvő
emberré vált a teremtmény. Az Istennel való barátsága, személyes kapcsolata
természetes állapot volt számára. Csakhogy következett a bűnbeesés, a kiűzetés
Isten barátságából, a szenvedés, a gyötrelem, a bűn, bűnre halmozása és az
ember, személyében is, közösségében is erkölcsileg zuhant, zuhant lefelé.
Jézus azért ajándékozta az isteni
leheletet apostolainak, hogy megbocsássák más emberek bűneit. Ily módon ők legyenek
azok, akik közvetítik Isten irgalmát és ez által megnyitják az örök élet
kapuját.
Háborúk, hatalmi harcok, kizsákmányolások,
kegyetlenségek, napjaink terrorizmusa, életünk részei. Ezt az, emberiség
történelme folyamán megismétlődő önpusztító folyamatot akarta megállítani egy
újabb isteni lehelet. Istennek új élete, a vele való új barátság lehetőségének
a kegyelmi lehelete ez.
Mert, ahogyan Isten lehelete által ajándékozta a földi
létet az embernek, úgy a megváltott ember is Isten leheletével kapja ajándékba
az új, természetfeletti életet.
„Krisztusban mindnyájan életre fognak kelni.”[4]
Írta Pál apostol a korinthusi levélben. Szépen lassan folyamatosan. Annak
arányában és mértékében, ahogyan engedik magukra hatni a krisztusi leheletet.
Ez pedig lehet akár a jó döntések sorozatának kezdete
is.
Bizonyára sokan látták a Grace klinika, műfaját
tekintve amerikai orvosi dráma filmsorozatot. Ennek egyik epizódjában hangzott
el ez a mondat:
„Emberek vagyunk. Hibázunk. Rossz döntéseket hozunk. Nem jól mérjük fel
a dolgokat. De ha egy sebész hoz egy rossz döntést, az nem olyan egyszerű. Az
emberek megsérülnek. Véreznek. Ezért megküzdünk minden öltéssel. Szenvedünk
minden varratnál. Mert egy hirtelen döntés, ami gyorsan és könnyen ugrik be,
minden habozás nélkül, az az, ami egy életen át kísért.”
A kegyelem fénye világít rá igazában a jó döntés
lehetőségére.
Isten irgalmának különleges jele, hogy döntés előtt
megbeszélhetjük vele, meghitt, bensőséges személyes imában. Ezt tette Jézus is
pl. akkor, amikor a 12 apostol kiválasztása előtt „az egész éjszakát Isten imádásában töltötte.” Ha nem ezt teszi,
egészen biztos, hogy nem azokat választotta volna ki, akiket ténylegesen
kiválasztott. Pl. a forrófejű Pétert, a karriert építő Jánost és Andrást, az
áruló Júdást… Mind a 12-nek megvolt a maga emberi gyengesége. Jézus ennek
ellenére tanította őket, elküldte őket tanúságot tenni őróla. Ígérte és
elküldte rájuk a Szentlelket, aki majd „elvezeti
őket a teljes igazságra.”
Jézus gyenge embereket választott ki, hogy annál
inkább kitűnjék, az ő egyháza nem emberi mű, hanem irgalmának különleges megvalósulási
tere. Az irgalmasság évében különösképpen kinyílhat a lelkünk minden
irgalmasság forrására, a mennyei Atyára.
Ferenc pápa, az irgalmasság évét meghirdető bullájában
így fogalmazott.
„Elérkezett a megfelelő pillanat, hogy megváltoztassuk az életünket! Itt
az ideje, hogy engedjük megérinteni a szívünket. … Itt az óra, hogy meghalljuk
azoknak az ártatlan embereknek a sírását, akiket megfosztottak javaiktól,
méltóságuktól, érzéseiktől, sőt még az életüktől is. A rossz útján maradni csak
illúzió és szomorúság forrása. A valódi élet egészen más. Isten fáradhatatlanul
nyújtja felénk a kezét. Mindig készen áll, hogy meghallgasson.”[5]
Ez a nagy lehetőség pedig akkor nyílt meg, amikor
Jézus rájuk lehelt és átadta apostolainak a bűnbocsánat hatalmát.
Emlékezz
csak vissza, mit hoztál magaddal?
Képzeld el: – Ha vége, mit viszel tovább?
Nem mindegy miként élsz: – Örömmel? Haraggal?
Mire tanít téged az életiskolád?
Képzeld el: – Ha vége, mit viszel tovább?
Nem mindegy miként élsz: – Örömmel? Haraggal?
Mire tanít téged az életiskolád?
Képes vagy
naponta újra megcsodálni,
azt, amit az élet tálcán tesz eléd?
Képes vagy tanulni, jobb emberré válni,
szabad ember leszel, vagy pedig cseléd?[6]
azt, amit az élet tálcán tesz eléd?
Képes vagy tanulni, jobb emberré válni,
szabad ember leszel, vagy pedig cseléd?[6]
Mindenkinek arról a keresztről kell levennie Jézust,
amelyre irgalmatlanságával ő maga feszítette fel. Neked is, nekem is.
okéatya
[1] Ter 2,7
[2] Ez 37, 1
-10
[3] Bölcs
15, 10
[4] 1Kor
15,22
[5] uo. 19.
[6] Aranyosi
Ervin Mai napi tanítás
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése