C ÉV HÚSVÉT 6. VASÁRNAPJA
Szombathely – Kálvária 2016. 05. 01.
Gondoltak már arra, hogy
Istennek is van ügyvédje, sőt mi több ügyvédnője? Miért? Talán nem tudja
megvédeni magát, hiszen mindenható? Dehogynem, csakhogy ez az isteni
ügyvédelem, isteni módra működik. Talán szokatlan, ha azt mondom, hogy Isten
ügyvédje a Szentlélek, ügyvédnője pedig a Szűzanya. Ügyvéd az a személy, aki a
vádlott ügylét védi a vádlóval, az ügyésszel szemben. Isten ügyének vádlója a
sátán. Kísértéseivel olyan helyzetbe akarja hozni az Isten ügyét képviselő
embert, hogy vádolhassa. Ennek klasszikus példája a bűnbeesés története. A
tiltott fa vélhetően nem volt különleges fa, de hazugságával a sátán vágyat
ébresztett az ősszülőkben.
„A kígyó azonban ravaszabb volt, mint a föld
minden állata, amelyet az Úr Isten alkotott. Azt mondta az asszonynak: »Miért
parancsolta meg nektek Isten, hogy a kert egyetlen fájáról se egyetek?« Az
asszony azt felelte neki: »A kertben levő fák gyümölcséből ehetünk. Hogy
azonban a kert közepén levő fa gyümölcséből ne együnk, és hogy ahhoz ne
nyúljunk, azt azért parancsolta meg nekünk Isten, hogy meg ne találjunk halni.«
A kígyó erre azt mondta az asszonynak: »Dehogy is haltok meg! Csak tudja Isten,
hogy azon a napon, amelyen arról esztek, megnyílik a szemetek, és olyanok
lesztek, mint az Isten: tudni fogjátok a jót és a rosszat!«
Mivel az asszony látta, hogy a fa evésre jó, szemre szép és tekintetre gyönyörű, vett a gyümölcséből, evett, adott a férjének is, és ő is evett. Erre megnyílt mindkettőjük szeme.”
Mivel az asszony látta, hogy a fa evésre jó, szemre szép és tekintetre gyönyörű, vett a gyümölcséből, evett, adott a férjének is, és ő is evett. Erre megnyílt mindkettőjük szeme.”
Ezt a megállapítást akár így is
lehetne mondani, felébredt bennük a lelkiismeret. Íme, a tényállás: a csapdába
esett emberpár és a csapdába csaló gonosz, aki csak azért csalta őket csapdába,
hogy vádolhassa őket Isten előtt. A folyamat az óta is folytatódik, és
folytatódni fog a világ végezetéig. A mézes mázas, kívánatos ígéretek, a
bűnbeesés és a mardosó, vádló lelkiismeret.
Ha önerejéből bűnt elkerülni
képtelen embernek vádlója van, az isteni igazságosság megköveteli, hogy védője
is legyen, ha már egyszer nem akarja a csábítót kiiktatni a rendszerből. Ezt az
isteni védőügyvédet ígérte meg Jézus az utolsó vacsorán, amikor azt mondta,
ahogyan hallottuk a mai evangéliumban: „Vigasztaló[1]
pedig, a Szentlélek, akit az Atya küld az én nevemben, megtanít majd titeket
mindenre, és eszetekbe juttat mindent, amit mondtam nektek.”
A vigasztaló a görög eredetiben paraklétosz, aminek több, azonos
értelmű jelentése van: közbenjáró, szószóló, pártfogó. A szentírás magyar
fordításában olvasható vigasztaló
fogalom, már következmény. Aki nincs egyedül, mert hathatós pártfogója van, az
vigasztalódik.
Ebben a gondolati összefüggésben
nyugodtan mondhatjuk, hogy a Szentlélek Isten ügyvédje, mert a vádlóval szembe
védi az Isten ügyét.
De hogyan kerül ide az ügyvédnő
fogalom? Ez már nem a szentírásban található, hanem egyik hagyományos Mária antifónában,
a Salve regina, kezdetűben, melynek magyar fordítása Üdvözlégy királynő. Ennek
a második versszaka így hangzik Eia, ergo, advocata nostra
Hallgass meg hát, égi
ügyvédnőnk! Advocatus, advocata – ügyvéd, ügyvédnő.
A boldoggá avatási eljárásban az
a személy, aki az eljárás alapossága érdekében minden lehetséges ellenvetést
fölhoz, népies nevén az advocatus diaboli, az ördög ügyvédje.
A mai evangéliumban
hallottuk, hogy Jézus megígért a Szentlelket, aki Isten ügyének hathatós
védelmezője. Talán ismeretes, hogy Ferenc pápa, aki a Vatikán területén
található Szent Márta szállodában lakik, (és nem költözött be az apostoli
palotába), minden reggel a szálloda kápolnájában szentmisét mond. Akinek
szerencséje van, mert idejében jelentkezett részt vehet ezen a szentmisén. Nos,
a pápa április 28-án a reggeli szentmisén homíliát mondott, amiben ez a meglepő
mondat hangzott el: „Az egyházban
ellenállás figyelhető meg a Szentlélek meglepetéseivel szemben, amikor új
helyzetek adódnak. Ő azonban segít nekünk, hogy legyőzzük az ellenállást, és
tovább menjünk, biztosan haladva Jézus útján.”[2]
Figyelem! A pápa nem a személy lelki életéről, hanem az egyházi közösségről
beszél!
A továbbiakban a pápa
kifejti, hogy „amikor a Szentlélek meglep
minket valamivel, ami újnak látszik, vagy, amit még nem csináltunk úgy azelőtt
sosem, akkor jön ellenállás, a megszokások alapján…” Utal a II. Vatikáni
Zsinatra, amelynek sok ellenlábasa volt az egyházon belül, ez az ellenállás
folytatódik tovább, hol így, hol úgy, de a Szentlélek, Isten ügyvédje teszi a
dolgát. Ennek a módját is világosan kimondta a pápa „összegyűlni, együtt lenni, meghallgatni egymást, megvitatni,
imádkozni, azután dönteni…”
Minden szinten! Pápai,
püspöki, és plébániai szinten. Ha nincs meg az egymás meghallgatása, a témák
megvitatása, megimádkozása, akkor a pápa az egyház, a püspök az egyházmegye, a
plébános pedig a plébánia zsarnoka.
Szent II. János Pál pápa a
Krisztushívő világiak című írásában olvastam: „A plébánia elsősorban nem struktúra, terület vagy épület, inkább Isten
családja, testvériség, amelynek egy a lelke. Befogadó ház… a keresztény hívők
közössége.”[3] Más
hivatalos egyházi dokumentumok arról írnak, hogy a plébánia a közösségek
közössége. Sőt amikor arról van szó, hogy apostolkodás, akkor már nem a
személyközi, hanem a közösségi apostolkodást nevezi meg. Nem a személy, hanem a
közösség tanúságtételét.
Világos, hogy ebbe az
irányba tereli a Jézus egyházát Isten ügyvédje, a Szentlélek. Csakhogy nem ezt
szoktuk meg… Akkor igazi egy plébánia, ha sok – sok közössége van. Minden
korosztály, minden társadalmi rétegeződés, családosok és egyedül állók, kétkezi
munkások és értelmiségiek, fiatalok és idősek, lányok és fiuk, megtalálják a
maguk közösségét, ahol egymás előtt és kifelé is tanúságot tesznek hitből
fakadó életükről. Az ilyen plébániák mágnesként vonzzák magukhoz az értelmesebb
és gazdagabb életet keresőket.
Egyházunkban többek között,
azzal a szemlélettel szembe, amit a pápa a „Szentlélek
meglepetésének” nevez, bizony „nagy
az ellenállás.” Úgy tűnik, hogy sok minden újra kell tanulnunk. A
lelkipásztornak is, a püspöknek is, a híveknek is.
Olyan időket élünk, amikor a
pap elveszítette „mindentudó szerepét”
a világban. A papnak ma már nem mindenhez, hanem egyetlen egyhez kell érteni,
mégpedig Isten népének lelki gondozásához. Hogy erre képes legyen, nagyon sokat
kell időznie a templomban, hogy felismerje küldetésének lényegét, amelyek
gyönyörűen megfogalmazódtak a 2. Vatikáni Zsinat és azt követő idők pápai
dokumentumaiban.
Csak így lesz világos, hogy
a plébánia nem egy épület, nem egy meghatározott terület, hanem „Isten családja, testvériség, befogadó ház,
… Isten népének közössége.”
Úgy látszik, hogy
zsugorodunk… Egy katolikusnak mondott város összlakosságának csak parányi része
látogatja az Isten házát, nem beszélve arról, hogy az ifjúsági korosztály
csillagászati távolságban kezd lenni a paptól, a templomba járók lényeges
többsége az idősebb korosztály tagjai közül kerül ki. Hitetlen vagy alig hívők
hozzák gyermekeiket megkereszteltetni, hitetlen vagy alig hívők kötnek
házasságot. A vallási élet zuhanó repülésben van. Egészen biztos, hogy nem így
lenne, ha engednénk egy kicsit a Szentlélek szelíd erőszakának. Mert Isten élő
közösséget akar és nem egy jól adminisztrált egyházmegyét, vagy plébániát.
Ezt pedig egyrészt ki kell
imádkozni, másrészt tanulmányozni az írásokat, mit fogalmazott meg a Zsinat, a
pápák és az egyházi hivatalos dokumentumok. Isten ügyvédje a Szentlélek csak
úgy tudja jó irányba Jézus egyházának tagjait, ha figyelünk a szóra és tesszük,
amit tennünk kell.
A megszokás nagyúr.
„Az emberek feje tele van készen kapott gondolatokkal, mintákkal és
előítéletekkel. A művész feladata nem lehet más, mint hogy kirángassa az embert
a megszokott sémákból.” Mondta Bródy János, énekes, szövegíró.
Az első mondatot meghagyva
így fogalmaznám át „Az emberek feje tele
van készen kapott gondolatokkal, mintákkal és előítéletekkel. A Szentlélek
feladata nem lehet más, mint, hogy kirángassa az embert a megszokott sémákból.”
okéatya
[1]Németben rB·eistand 1. (esz) segítség, segély 2. jog a) (az anya mellé rendelt) tanácsadó b) A a teljeskorú gyámja/gondnoka c) A rég(házassági) tanú d) S eseti gondnok, ügygondnok, vagyonkezelő
Franciában consolateur, -trice I. adj vigasztaló II. n mf litt Rel [...]Görögben közbenjáró,
szószóló, pártfogó; vigasztaló
[2] http://www.magyarkurir.hu/hirek/ferenc-papa-szentlelek-gyozi-le-az-egyhazban-az-uj-dolgoktol-valo-felelmet
[3]
Christifiedeles Laici 26
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése