C ÉV HÚSVÉT 5. VASÁRNAPJA
Szombathely
– Kálvária 2016. 04. 24.
„A
misztériumok földjén élünk, a nagy, szent titkok világában” mondta
egyik beszédében Prohászka Ottokár püspök[1]
a múlt század 20-as éveinek nagy hitszónoka.
Misztérium és
titok az egész emberi létünk. Miért vagyunk olyanok, amilyenek? Egyáltalán
miért vagyunk gondolkodó és alkotó lények? Ajándék ez, vagy „megjár?” Miért vannak a betegségek, a
hirtelen halálok, a katasztrófák, az emberpusztító erők? Miért van az, hogy az
érdekérvényesítés, legyen az politikai, gazdasági, kilépve az erkölcs és
tisztesség határai közül, oly annyira elhatalmasodott, hogy az ember lett az
ember farkasa, gyilkosa, kizsákmányolója?
Hasonló
kérdések tömegét lehetne feltenni, amelyekre emberlétünk hajnalától keressük a
választ. Világmagyarázatok, filozófiák, eszmék, hitek és vallások keletkeztek
és múltnak el. Mindegyik valahol emberlétünk értelmét keresi.
Talán Jézusnak
is azért lett „tömegsikere”, két
milliárd keresztény nem kevés, mert szavaiban vélték felfedezni azokat az élet
- igazságokat, amelyekre oly annyira szomjazott minden kor embere. Sajnos az
utókor számára csak a töredéke maradt annak, amit Jézus elmondott és tett.
Szent János evangéliumának utolsó sora „Ha azonban valaki mind le akarná írni, amit Jézus tett
és mondott, azt hiszem, annyi könyvet
kellene írnia, hogy nem tudná az egész világ sem befogadni.”[2]
De a lényeg
megmaradt. Mégpedig hitelesen. Arról gondoskodott Isten Szentlelke, hogy a
kinyilatkozásra vonatkozó tévedés, ne kerüljön be az Írásokba. Sem az Ó, sem az
Újszövetségbe.
A mai
evangéliumban Jézus olyasmiről beszél, ami addig nem volt része a mi
tapasztalati világunknak. Az utolsó vacsorán részt vevő apostolok előtt
feltárja a titkot. „Most kezd
megdicsőülni az Emberfia, és Isten megdicsőül benne.” A megdicsőülés Isten
dicsőségében való részesedés, ami nem térbeli változást jelent, hanem új
létformába való öltözést.
Emberileg nézve
akár azt is mondhatnánk, hogy Jézus eljutott a karrierje csúcsára. Csakhogy ez
a karrier nem emberi léptékű. Jézus karrierje az örökkévalóságba torkollik,
amit ő így önt szavakba „most kezd
megdicsőülni az Emberfia.” Ez a megdicsőülés pedig egy földi és két
természetfeletti eseményben valósul meg, a kereszthalálában, a feltámadásában és
a mennybemenetében.
A föltámadás és a mennybemenetel ugyanannak a
misztériumnak két mozzanata. A föltámadás az igazolja, hogy legyőzte és halált,
a mennybemenetel pedig azt, hogy beköltözött az isteni hatalomba és dicsőségbe.
A megdicsőülés teológiai értelem az Isten dicsőségében való részesedés,
megérkezés az Isten színe látására.
Erre kaptunk mindannyian meghívást. Csak hogy először
el kell sajátítani, meg kell tanulni a mennyországnak, a megdicsőült állapotnak
a nyelvét és viselkedésmódját. Elvégre a mennyországban nem lehet úgy
viselkedni, mint elefánt a porcelánboltban.
A mennyországi, vagyis a megdicsőült állapot viselkedés
módjára vonatkozólag Jézus nagyon is gyakorlati tanácsokat adott egész földi
működése folyamán. Mégis, ami az egésznek a sava, borsa, azt az utolsó vacsorán
fogalmazta meg. Mondta ezt akkor, a „kárhozat
fia”, Júdás már eltávozott a maga „külön útjára”. „Új parancsot adok nektek, hogy szeressétek egymást; ti is úgy
szeressétek egymást, ahogy én szerettelek titeket. Arról ismeri meg mindenki,
hogy az én tanítványaim vagytok, ha szeretettel vagytok egymás iránt.’’[3]
Jézus módjára egymást szeretni képessé tesz arra, hogy
hozzá hasonlóvá válhassunk. Jézus eltávozott odaátra, de Jézus irántunk való
szeretetének vissza kell tükröződnie az emberek kapcsolati világában. Éppen
ezért Jézus útján járónak, kereszténynek lenni nemcsak annyi, hogy vallani egy
tant, követni egy erkölcsöt. Minden, ami szentmise, szentség, szertartás és ima,
soha sem öncélú, hanem rákapcsolódás a kegyelmi energiaforrásra, hogy képesek
legyünk úgy szeretni mindenkit, ahogyan az örök mérce, Jézus szeret minket.
Azért pihenünk, hogy erőt gyűjtsünk a munkára, azért
töltjük fel üzemanyaggal a járművünket, hogy energia szabaduljon fel és könnyű szerrel
jussunk el A pontból a B pontba. A kereszténység hit Krisztusban, vele való
találkozás a szentségben, hitünk titkában.
Gyönyörűen fogalmaz, Nagy
László Adjon az Isten című versében
„adjon az Isten
fényeket,
temetők helyett
életet”
fényeket,
temetők helyett
életet”
Ezek a fények
odaátról jönnek és testet ölthetnek a te és az én szemeim fényében, szavaim
melegében, tetteim jóságában. Erre pedig csak az lesz képes, aki nap, mint nap
kísérletet tesz arra, hogy úgy szeressen, mint Jézus. Nagyobb teljesítmény ez,
minta Himalája megmászása, a világegyetem titkainak feltárása, vagy bármilyen
Nobel díjas felfedezés. Ezek teljesítmények, díjazandó eredmények. De nem
gondolom, hogy sokat nyomnak a latban odaát.
Akik sok
kitüntetést kaptak temetésükkor párnán viszik a koporsók előtt. Az emberi élet
teljesítményeinek értékelései ezek. Odaát viszonyt nincs jelentőségük. „A rozsda megemészti” értéktelenséget
minősítő fajtába tartoznak.
Ide illik a már idézett Nagy
László egy másik versének, a Ki viszi át
szerelmet néhány sora
„Ki viszi át a szerelmet?
Létem, ha végleg lemerült,”
Minden, ami anyagi és összetett,
lemerül, itt marad. Minden, ami isteni, mérhetetlen kincs az Isten mérlegén.
Mit viszek magammal odaátra, lemerült létem semmit sem érő darabkáit, vagy a
Jézus módjára működő szeretet morzsák értékes darabkáit?
Blaise Pascal francia
matematikus, fizikus és teológus a 16. században. Fontos alkotásokat hagyott
hátra a fizika, a matematika, a teológia, a filozófia és az irodalom
témakörében. Jelentősen hozzá járult a természettudományok fejlődéséhez.
Mechanikus számológépet szerkesztett, megalapozta a projektív geometriát,
kidolgozta a valószínűség matematikai elméletét. Tisztázta a vákuum és a nyomás
fogalmait. A nyomás mértékegysége az ő munkásságának a tiszteletére lett
pascal. De őróla neveztek el egy számítógépes programozási nyelvet is.
1654 novemberében kocsin
hajtott át a Párizs közelében a Szajna egyik hídján. A lovak kiszabadultak a
hámból, de a fogat csodálatos módon megállt a híd szélén. Pascal az ijedségtől
eszméletét vesztette. 15 napig volt kómában. Amikor magához tért látomása volt,
hite megújult. Ránk marad imái lélekemelőek. Most az egyik imájából idézek.
„Istent
magát szomjúhozom, csak Őt, Őt keresem!
Egyedül csak Tehozzád, Istenem,
fordulok én, hogy Hozzád érjek el!
Te egyedül tudtad teremteni a lelkem;
Te egyedül tudtad beléje vésni képedet;
Te egyedül tudod még újra-vésni,
hogy elmosódott szent Orcádat égessed belé.”
Egyedül csak Tehozzád, Istenem,
fordulok én, hogy Hozzád érjek el!
Te egyedül tudtad teremteni a lelkem;
Te egyedül tudtad beléje vésni képedet;
Te egyedül tudod még újra-vésni,
hogy elmosódott szent Orcádat égessed belé.”
Gyönyörű ima. Ízlelése a
megdicsőült állapotnak, ami ott kezdődik „ahogyan
én szerettelek benneteket”. Vagy, ahogyan Prohászka Ottokár mondta „a
misztériumok földjén élünk, a nagy, szent titkok világában.” Más szóval, a mennyország már itt elkezdődik. Annál a
pillanatnál, amikor valaki úgy kezd szeretni, ahogyan Jézus szeret minket.
[1] Prohászka
Ottokár (Nyitra, 1858. október 10. – Budapest, 1927. április 2.) katolikus
egyházi író, a magyar keresztényszocializmus jelentős képviselője, a Magyar
Tudományos Akadémia tagja, Székesfehérvár tizenötödik püspöke. Püspöki
székvárosában igen nagy kultusza alakult ki az évtizedek alatt. Ennek
bizonyítéka az a hatalmas templom, melyet Székesfehérvár lánglelkű püspöke
tiszteletére épített.
[2] Jn 21,
25
[3] Jn 13,
35
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése