C ÉV NAGYBÖJT 5. VASÁRNAPJA
Szombathely –
Kálvária 2016. 03. 14.
Uram! "Te nemcsak
olyan forrás vagy, amelyik engedi magát megtalálni. Te az a forrás vagy,
amelyik maga indul el megkeresni a szomjazókat."[1]
„Néha el kell utaznunk, hogy hazataláljunk”,
mondta valaki, bölcsen, vagy oktalanul, nem tudom. Minden esetre furcsa ez a
mondat, hiszen nem azért utazunk el, hogy hazataláljunk, hanem azért mert
dolgunk van. A tékozló fiúnak, talán „dolga”
lehetett a tékozlás, a tékozló leányé,
pedig ha nem a házasságtörés, amivel vádolták, hanem, hogy alkalmat adjon arra kemény
szellemi párbajra, amelyben Jézus két vállra fekteti azokat, akik, azért
lökdösték eléje a szerencsétlen nőt, hogy „próbára tegyék, és hogy bevádolhassák”.
„Menj, és többé már ne
vétkezzél!” Mondta Jézus a házasságtöréssel vádolt nőnek kemény vita után,
amellyel végül is megmentette a legrosszabbtól, a megkövezéstől, ettől a
brutális kivégzéstől. Kevesen tudják, hogy a keresztény kultúrába Jézusnak ez a
magatartása nem engedte be ezt az ókortól napjainkig létező szörnyű kivégzési
módot.
A megkövezés egyik legősibb és legkegyetlenebb kivégzési mód.
Észak-Afganisztánban nemrég halálra köveztek egy fiatal párt, akik a szülők
akarata ellenére kötöttek házasságot. Közel keleti és némely afrikai országban
viszont még mindig előfordul szélsőséges vallási fanatikusoknál, ahogyan arról a
híradásokban is olvashatunk. Szomorú, de napjainkban is nem kevés keresztény
lett hite miatt a megkövezés áldozata.
„Menj, és többé már ne
vétkezzél!” Mondta Jézus a lincselésből kimentett nőnek, aki akár azt is
mondhatta volna, „ezek után hova menjek?
Ki fogad be engem? Igaz, hogy te nem ítéltél el, elszélesztetted a vádlóimat,
de most mi lesz velem? Ha ennyire jó vagy, segíts most még rajtam.”
De nem mondta, mint ahogyan a többi betegségtől
meggyógyított, bűneitől megszabadítottak esetében sem beszél az evangélium az
utóéletükről. Csak a leprából meggyógyítottnak mondta „menj, mutasd meg magadat a papnak”. Ez hivatali eljárás volt, hogy
visszakerüljön az emberi közösségbe, de utóéletéről itt sincs szó.
Isten erejéből meggyógyítottak, bűneiktől megszabadítottak,
a megmentettek utóéletének a kérdése emberi kíváncsiságból fakad. Fantáziálni
lehet, de igazában nem tudjuk. Nem is fontos, mert akit az Isten megmentett,
azokat attól fogva a tenyerén hordozza.
Túrmezei
Erzsébetnek vagy egy érdekes verse, amelynek a címe Nem ejti le. A vers arról szól, hogy egy utazási irodában bemegy az
anya talán 2 – 3 éves kisfiával. Amíg az ügyeit intézi, a kisfiú felfedez egy
földgömböt, amit elkezd pörgetni. Az anya észreveszi és rászól „Kisfiam, ne nyúlj hozzá, mert ha leejted, vége!” A kisfiú elkapja a
kezét, kimennek és elvegyülnek az utca forgatagában. A gyereket nem hagyja
nyugodni és megkérdezi „Ha a jó Isten
ejti le, / Anyu, akkor is vége?” Az anya megkérdezi:
„Minek, kisfiam?” „Hát a Földnek!
Azt mondtad, Ő tartja kezében.
De ha elfárad a keze?
Ha leejti valamiképpen?”
Azt mondtad, Ő tartja kezében.
De ha elfárad a keze?
Ha leejti valamiképpen?”
„Kisfiam, attól sose félj!
Ha leejtené, nagy baj lenne.
De Isten keze oly erős,
A Föld biztosan pihen benne.”
Ha leejtené, nagy baj lenne.
De Isten keze oly erős,
A Föld biztosan pihen benne.”
S a fényes, tiszta gyerekszemben
Felragyog a csoda titka:
„Úgy-e, ha az egyik elfárad,
akkor átveszi a másikba?!”
Felragyog a csoda titka:
„Úgy-e, ha az egyik elfárad,
akkor átveszi a másikba?!”
És ebben, a
maga vonta végkövetkeztetésben megnyugszik a gyermek, Isten keze soha sem fárad
el, a föld biztosan pihen benne. Mint ahogyan biztosan pihennek benne emberi
életek és emberi sorsok.
"Te nemcsak olyan
forrás vagy, amelyik engedi magát megtalálni. Te az a forrás vagy, amelyik maga
indul el megkeresni a szomjazókat."[2]
írta Sören Kierkegaard dán filozófus, teológus. „Aki szomjazik, jöjjön hozzám és igyék” mondta Jézus, aki nagyon el
akarta mondani ember – nyelven, hogy benne az Atya indult el, mint minden
létező forrása, hogy megkeresse a szomjazókat, a tékozló fiúkat és tékozló
leányokat, a betegek és szenvedőket, a kirekesztetteket és a megalázottakat, az
életet pazarlóan habzsolókat éppen úgy, mint az alapos, vagy alaptalan vádak
össztűzében lévő nőt.
Az idézett vers logikája szerint el lehet mondani, hogy „az Isten keze oly erős, ez a megkövezéstől megmentett
nő is biztosan pihen benne.” Ebben a hitben bízunk minden elhunyt
testvérünket Isten végtelen irgalmára.
A tékozló fiú is, a tékozló leány is messze kerültek a
családi otthon védelmet és biztonságot nyújtó világától, s ettől kezdve mindkettő
totálisan sebezhető lett. Mindkettőnek haza kellett találnia abba a hazába,
amely eddig is az övék volt, csak valahogy elmentek és eltévedtek.
Isten mindig
megtalálja a megoldást!
Ő jól tudja,
hogy ahhoz, hogy valaki újra tudja rendezni az életét, „ki kell lépnie abból, amiben van.” Talán azért, hogy távolról lássa
önmagát, környezetét, helyzetét. Ez adja meg a lehetőséget, hogy felismerjen
olyan igazságokat, amiket azelőtt észre sem vett.
Csak az Isten a
tudója, hány embert érintett meg, hogy visszavonzza őket a biztonságos helyre.
Mi nyugtalanok vagyunk és bizonyosságot szeretnénk. Gyorsan orvosolni a
bajokat. Isten azt mondja, ne siess, hadd érjenek meg dolgok, s engedi, hogy
A vak csillag, ez a nyomorú
föld
Hadd forogjon keserű levében,
S annyi bűn, szenny s ábrándok dühétől
Tisztuljon meg a vihar hevében[3]
Hadd forogjon keserű levében,
S annyi bűn, szenny s ábrándok dühétől
Tisztuljon meg a vihar hevében[3]
Egészen addig,
amíg ki nem tudja mondani önszántából, felkelek és atyámhoz megyek, amíg el nem
érkezik a pillanat, amikor Jézustól hallja „menj,
és többé ne vétkezzél!”
Jézus arra
tanított, hogy benne megtestesült az irgalmas Isten, számtalan helyzetben
bizonyított is. Ő az, aki nem kímélve a fáradságot, megkeresi az elkóborolt
bárányt, és addig kutat, míg meg nem találja az elveszett drachmát. Ha pedig
megtalálta, táncra perdülnek az odafent az angyalok, mert nagyobb az örömük a
megtalált egyetlenen, mint a száz igazon.
A
házasságtöréssel vádolt nő, legalább olyan mélypontra jutott, mint a tékozló
fiú. Mindketten teljesen kiszolgáltatottá váltak. Egyik az éhhalálnak, a másik
a meglincselésnek. A közös pont, hogy mindketten nagyon messzire mentek. Végre
elérkezett a pillanat, hogy haza menjenek, és új életre találjanak.
Miért mehettek
el olyan messzire? Nem térben, hanem Isten és ember kapcsolatukban? Mert az
elmegy néha, maga sem tudja, hogy miért. Parancs János, író, költő és műfordító
írta:
„Álmaim csaltak el, a lehetetlent ostromló vágyaim.
Miattuk mentem el.”
Ugyanebben az
írásában azt is elmondta, hogy
„És miattuk jöttem haza. Miattuk, és sok más egyéb
miatt: magányom és tehetetlenségem, undorom és kétségbeesésem, józanságom és
hűségem miatt.”
Akár a mai
tékozló fiúk és tékozló lányok szájába is lehetne adni ezeket a szavakat.
Bennük is ott dolgozhat, ami a költőben „Szüntelenül
haza vágytam, …. Újra élni akartam, s tenni valamit; elhessegettem a halál
madarait. Föltápászkodtam a dermedt közönyből, kitörtem átkos körömből, s ha botladozva
is a félelemtől, de elindultam, hogy egyszer hazataláljak.”[4]
"Te nemcsak olyan forrás vagy, amelyik engedi magát
megtalálni. Te az a forrás vagy, amelyik maga indul el megkeresni a
szomjazókat."[5]
Mindketten
olyan traumán mentek keresztül, amely teljesen megváltoztatta az életük további
folyását. De mindkettőnek életében elérkezett a pillanat, amikor kimondták „Föltápászkodtam a dermedt közönyből,
kitörtem átkos körömből, s ha botladozva is a félelemtől, de elindultam, hogy
egyszer hazataláljak.”[6]
A tékozló fiú
hazament az atyjához. De hova ment a
tékozló leány?
A férjéhez? A
családjához? A barátnőjéhez? Vagy maradt az utcán és, hogy ne haljon éhen, jobb
híján a testét árulta jó pénzért? Az a férfi, aki kimentette az acsarkodók
karmai közül csak annyit mondott neki „menj,
és többé ne vétkezzél!”
Lehet, hogy itt
nem fizikai értelemben vett otthonról, családi közösségről van szó, nem a férj,
a családtagok ölelő karjairól és csókjairól, amelyek egyértelmű jelei a
hazatalálásnak és befogadásnak. Ebben a „menj”- ben bőségesen benne lehet az
is, hogy menj, és találj magadra. Légy az, aki vagy, légy az, aki az Isten örök
tervében vagy. De ezt csak Jézus látta vételen természetfeletti távlatokban.
Tiszta- bővizű csodálatos Forrás,
keresd tovább a szomjasakat!
Látod, mennyien vannak!
Posvány vizével oltják szomjúságuk.
Szomjaznak, életre, szeretetre,
irgalomra és bocsánatra, jóságra, igazságra, örömre, igazi szabadságra.
Szomjazók számlálhatatlan serege!
Mi lesz velük, ha rád nem találnak?!
Milyen felfoghatatlan, ahogy elindulsz megkeresni őket, ahogy szüntelen útban vagy feléjük, meg se várva, hogy ők keressenek!
Milyen csodálatos titok!
Boldog, akit már megtaláltál,
s nem posványok mérgező vizét issza!
Ahogy ígérted,
nem szomjazik soha többé, és belsejéből szeretet, öröm, irgalom, jóság: élő víz fakad.
Krisztus-forrás, te áldott, drága, tiszta,
keresd tovább a szomjasakat![7]
keresd tovább a szomjasakat!
Látod, mennyien vannak!
Posvány vizével oltják szomjúságuk.
Szomjaznak, életre, szeretetre,
irgalomra és bocsánatra, jóságra, igazságra, örömre, igazi szabadságra.
Szomjazók számlálhatatlan serege!
Mi lesz velük, ha rád nem találnak?!
Milyen felfoghatatlan, ahogy elindulsz megkeresni őket, ahogy szüntelen útban vagy feléjük, meg se várva, hogy ők keressenek!
Milyen csodálatos titok!
Boldog, akit már megtaláltál,
s nem posványok mérgező vizét issza!
Ahogy ígérted,
nem szomjazik soha többé, és belsejéből szeretet, öröm, irgalom, jóság: élő víz fakad.
Krisztus-forrás, te áldott, drága, tiszta,
keresd tovább a szomjasakat![7]
Mert szomjasak
még nagyon sokan vannak, fiaink és leányaink, rokonaink és barátaink, akikért
fohászkodjunk, hogy rátaláljon a „forrás”, az életet, bőséges életet ajándékozó Atya.
okéatya
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése