Translate

2016. február 6., szombat

„Szépen könyörgök, segíts rajtam, Szent Balázs!”



C ÉV ÉVKÖZI 5. VASÁRNAP
Szombathely – Kálvária 2016. február 06.



Vannak versek, amelyek bizonyos alkalommal szeretek újra olvasni. Tettem ezt az elmúlt napokban Babits Mihály Balázsolás című versével, hogy jobban ráhangolódjam a Balázs áldásra, arra a szertartásra, amelyet egyházunk szentelménynek nevez, szemben a szentségekkel. A kettő nem ugyanaz.

A versben a költő Szent Balázs püspökhöz fohászkodik. Gyönyörűen idézi fel a gyermekkori Balázs áldás élményét, de azt is hogy bár hite szerint a szent megmentette mindenféle gyermekkori torok betegségtől, ő bizony elfelejtette ezeket mind megköszönni. Most azonban, amikor súlyos gégerákban szenved, és már-már műtét előtt áll, Szent Balázshoz fohászkodik.

„Mert orv betegség öldös íme engemet
    és fojtogatja torkomat,
gégém szűkül, levegőm egyre fogy, tüdőm
    zihál, s mint aki hegyre hág,
mind nehezebben kúszva, vagy terhet cipel,
    kifulva, akként élek én
örökös lihegésben. S már az orvosok
    kése fenyeget, rossz nyakam
fölvágni, melyet hajdan oly megadón
    hajtottam gyertyáid közé,
mintha sejtettem volna már… Segíts, Balázs!”

Ma, a szentmise végén mi is ugyanezt tesszük. Istennek vértanú szentjéhez fohászkodunk, hogy közbenjárása óvjon meg minket a torunkat érintő minden bajtól, betegségtől.

A Balázs áldás kapcsán szeretném kifejteni az áldás fogalmát, ill. kifejteni, hogy mi is az a Balázs áldás az egyház életében?

Az áldásra a magyar nyelvben két fogalom van, az áldás és a szentelés. Tulajdonképpen mind a kettő ugyanazt jelentik. Az áldás latinul bene – dictio, magyarul: a jó mondása, a jó kívánása, a jó kérése Istentől valakire, vagy valamire.

Hatását tekintve kétféle áldásról beszélhetünk. Az egyik amely személyt vagy tárgyat maradandóan kiemel világi rendeltetéséből és Isten szolgálatára rendeli. Ezek pl. az oltárszentelés, a papszentelés, a templomszentelés, vízszentelés stb.

A másik, amikor azért imádkozik az egyház az áldás imával, akár a személy, akár a tárgy fölött, azok Isten terve szerint bontakozzanak ki.

Ilyen volt pl. szentcsalád vasárnapján a családok megáldás, ma pedig lesz majd a balázsáldás. Az előbbiben arra kérte az egyház papja minden áldás ősforrását, magát az Istent, hogy a családok tagjai a kölcsönös szeretet szellemében bontakozzanak ki. A balázsáldással pedig egy szent közbenjárást kéri, hogy járjon közben értünk az Istennél, mentse meg az áldást fogadót a torokbajtól és minden más bajtól.

A balázsáldás teológiai megfogalmazása szerint szentelmény, amelyet az egyház alapította szent jelek egyike, amelyekkel azokat lelki hatásokat jelzik, amelyet az egyház kér a pap által elmondott könyörgő imával.

A szentségek is jelek. A szentelmény és a szentség többek között az a különbség, hogy míg a szentelményeket az egyház alapította, a szentségeket pedig maga Krisztus. Az egyháznak nincs joga szentségeket alapítani, mivel azok kegyelmet közvetítenek. A kegyelem, lévén Isten ingyenes ajándéka, csak ő határozhatja meg, hogy milyen feltételekkel, milyen jelek nyomán osztja ki azokat.

A szentelmények esetében az Egyház imádságával segít előkészíteni a lelket a kegyelem befogadására, ill. azzal együtt működni.

A magyar nyelv nem tesz pontos különbséget a szentelés és a megáldás között. Ám a magyar nyelvnek van egy találó kifejezése arra, amikor nem rendeltetésszerűen, vagyis nem a teremtő akarata szerint működnek a dolgok. Erre szoktuk mondani, hogy itt, vagy ott „áldatlan állapotok uralkodnak”.

Az áldás nem varázslat, nem szómágia. A mágia a mágusok tudománya. A mágia és varázslat gyökere valamiféle természetfeletti hit, ami szerint bizonyos személyek, tárgyak, vagy rítusok képesek az elérendő céllal semmiféle kapcsolatban nem lévő eszközökkel titokzatos, rendkívüli hatásokat kiváltani.

Minden áldásnak forrása, eredete maga az Isten. A teremtés könyvében olvassuk az első emberpárral kapcsolatban „Isten megáldotta őket Isten szólt hozzájuk: Legyetek termékenyek, szaporodjatok, töltsétek be a földet és vonjátok uralmatok alá.[1] Mondta Isten az első emberpárnak…A szentírás tanúsága szerint ebből az isteni áldásból fakadt minden élet. De „Isten megáldotta és megszentelte a hetedik napot,[2] is, aminek okán a hetedik nap, a mi esetünkben a vasárnap, úgy szintén áldott nap lett, az Isten erejében való részesedés napja.

A biblia számos áldás eseményt őrzött meg számunkra, amelyeknek a lényege, hogy az áldással Isten kezdeményezése és művének kibontakozása valósult meg. Amit Isten elkezdett, abból az lesz, amit ő meg akar valósítani.

De vannak olyan áldások, amelyeknek a kiteljesedését, megvalósulását összekötötte az Isten az emberi együtt működéssel. Ilyen a két életállapotra vonatkozó áldás, a papszentelés és a házasok megáldására, a házasság szentségének kiszolgáltatásakor. Mindkét esetben elkezdődött valami, amire az egyház ráadta az Isten áldását, ám, ha nem működnek együtt az Istennel, az általa meghatározott szempontok szerint, akkor sajnos hamvába hullanak a legszebb és ígéretes kezdetek is.

Ma a szentmise végén a pap, Isten nevében, az egyház megbízásából áldást oszt. Tesszüi ez azért, mert az elmúlt héten, február 3-án volt Szent Balázs vértanú püspök emléknapja, és ilyenkor úgy magán az emléknapon, mint az azt követő szentmisén van balázsáldás.

Szent Balázs a korai kereszténység azon szentjei közé tartozik, akiknek emlékezete a kultuszban, a névadásban és a népszokásokban figyelemreméltó elevenséggel maradt meg. Életére vonatkozóan azonban alig rendelkezünk olyan adatokkal, amelyek történetinek tekinthetők.

Többféle változatban tudósít a legendás Szent Balázs szenvedéstörténete arról, hogy szentünk örmény születésű volt, és olyan példamutató keresztény életet élt, hogy Szebaszte hívő népe püspökké választotta.

Ezt követően Balázs Szentlélek indítását követve visszavonult egy magányos hegyi barlangba, jóllehet ez a tette nem egyezett annak a kornak püspök eszményével. Innen vezette imádkozva, tanácsokat osztva és gyógyítva a rábízott közösséget. Vadállatok őrizték, amelyek háziállatok módjára engedelmeskedtek neki.

Sajnos azonban nemcsak a keresztények ismerték a barlanghoz vezető utat, hanem Agricola helytartó poroszlói is, aki 316 táján még folytatta Szebasztéban azt a keresztényüldözést, amelyet korábban még Licinius császár rendelt el. Jóllehet a római birodalom nyugati felében Nagy Konstantin császár 313-ben a keresztényeknek a szabad vallásgyakorlatot törvényben biztosította.

Az oroszlánokból, tigrisekből, medvékből és farkasokból álló derék testőrség nem tudott segíteni a remete- püspökön, mert ő ellenállás nélkül engedte, hogy elfogják és Agricola bírói széke elé hurcolják. Mivel Balázst nem bírták hittagadásra kényszeríteni, a szokásos megkorbácsolás után siralomházba került. Mint előbb barlangjában, a börtönben is sok segítséget kérő ember kereste föl. Rabságában sok-sok csodát tett, amelyekről a legendája beszél. Vízbefojtás általi halálra ítélték, de végül is lefejezték.
Szent Balázs tisztelete nem közvetlenül a halála után kezdődött. Keleten azonban legkésőbb a 6. századtól, nyugaton a 9. századtól már úgy ismert, mint a torokbajok ellen védő szent.

Elterjedt ereklyéinek kultusza is. Ereklyéit számos európai városban őrzik és tisztelik. Így pl. Mainzban, Trierben, Lübeckben, Párizsban és Raguzában, ahol a város védőszentjévé is lett. Számos templomot szenteltek a tiszteletére.

Annak alapján, hogy egy kínzó torokfájás esetén segített, a késő középkorban a tizennégy segítőszent közé sorolták. Ezek ismeretében meglepő, hogy a Balázs-áldás mindmáig élő liturgikus szokása csak a 16. században keletkezett

Balázst a középkorban rendszerint püspöki öltözetben vagy palástban ábrázolták; pásztorbottal, a 15. századtól, és keresztbe illesztett gyertyákkal, másutt gerebennel, emlékezésül arra a vaskampóra, mellyel a legenda szerint kínzatása alkalmával a testét tépték.

A hívő nép még ma is szívesen fogadja a szent áldását a Gyertyaszentelő gyertyáinak szelíd fényében.

Segíts, Balázs!
    Hisz a te szent gégédet is
kések nyiszálták, mikor a gonosz pogány
    kivégzett: tudhatod, mi az!
Te ismered a penge élét, vér izét,
    a megfeszített perceket,
a szakadt légcső görcseit, s a fulladás
    csatáját és rémületét.
Segíts! Te már mindent tudsz, túl vagy mindenen,
    okos felnőtt! Te jól tudod,
mennyi kínt bír el az ember, mennyit nem sokall
    még az Isten jósága sem,
s mit ér az élet… S talán azt is, hogy nem is
    olyan nagy dolog a halál.[3]

okéatya



[1] Ter 1, 28           
[2] Ter 2, 3
[3] Babits Mihály Balázsolás

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Blogarchívum