C év nagyböjt
1. vasárnapja
Szombathely – Kálvária 2016.
02. 14.
Aranyhegyen ülő koldusok népe a kereszténység, mert rajta ül az isteni
irgalom aranyhegyén, ami gazdaggá tenné az életét, de nem él a lehetőséggel. Az
isteni irgalom aranyhegye eddig is létezett, mint ahogyan létezik számtalan
kegyelmi kincs Jézus Krisztus egyházában, de holt tőke marad, ha nem élünk
vele.
Sajtóhír:
„Ferenc pápa február 9-én,
kedden délután az Apostoli Palota Kelemen termében az irgalmasság szentéve
alkalmából találkozott azzal a közel ezer misszionárius pappal, akiknek átadta
a megbízatásukat, és elküldte őket szolgálatra a világ minden tájára az
Irgalmasság Atyja nevében. … ” Az egyes missziós atyákat a saját püspökeik
terjesztették fel erre a küldetésre, de közülük sokan maguk ajánlkoztak fel az
egyéves rendkívüli szolgálatra.[1]
Amikor olvastam e hírt, kifejezetten rossz érzés fogott el
azért, mert ezer lelkipásztor önként vállalta, hogy szerte a világon az
irgalmasság hírnöke lesz, én meg igazában még nem nagyon foglalkoztam az
irgalmasság szentévével, amely a múlt december 8-n kezdődött, 2016. november 20-án, Krisztus Király ünnepén zárul. Van
egy időkeret, egy lehetőség, amellyel vagy tudok élni, vagy nem. Nem mintha az
isteni irgalmasságnak térbeli és időbeli határai lennének. A Szentatya azt
szeretné, ha most, az irgalmasság jubileumi szent évében különösképpen a
szívűnk közepébe tennénk Isten végtelen irgalmasságnak a tényét. Ez által
Istennel való kapcsolatunk elmélyül és emberi életünk gazdagabbá válik.
Tetszik, nem
tetszik szólni kell róla. Ha nem beszélek róla, és az Isten irgalmas szeretetét
nem érzik meg a Kálvária templomba járók, én leszek érte a felelős. Az
irgalmasság éve a vissza nem térő alkalom. Amely, mint minden alkalom
Jön ... elmegy ... többé nem látod soha.
Szobádba száll, mint csillogó madár ...
s ha nem csukod be jól az ablakot,
huss, odafönn a kék magosba jár.[2]
Szobádba száll, mint csillogó madár ...
s ha nem csukod be jól az ablakot,
huss, odafönn a kék magosba jár.[2]
Az irgalmasság
éve, földi életünk idődarabkája, egy lehetőség, amelyet életbe, sőt mi több,
örök életbe vágóan fontos lenne megtölteni tartalommal.
Elgondolkodtam, hogy nekem, mint lelkipásztornak mi is lenne
a feladatom ezen a téren. Három gondolatot fogalmaztam meg magamnak
·
gondoljam át az irgalmasság évének a lényegét,
·
próbáljam meg a saját életembe beépíteni,
·
tapasztalataimat pedig osszam meg másokkal.
Ma, nagyböjt első vasárnapján az elsőről szeretném a
gondolataimat megosztani. A második és harmadik feladathoz idő és tapasztalat
kell. Ma, 2016. esztendő nagyböjt első vasárnapján mi sem lesz szebb feladat,
mint az irgalmasság évéről hangosan gondolkodni abban a titkos reményben, hátha
lesznek a jelenlévők és e sorok olvasói között, akiknek irgalmasság szentéve a kegyelmi
újjászületés éve lesz.
Az isteni
irgalmasság az emberi lét kezdetétől kinyilatkoztatott igazság.
Már az ősszülők
bűnbeesésekor elhangzott a Teremtő ajkáról a remény jó híre: „Ellenkezést vetek közéd és az asszony közé,
a te ivadékod és az ő ivadéka közé. Ő széttiporja fejedet, te meg a sarkát
veszed célba.”[3]
Ezzel
kinyilvánította a Teremtő, hogy nem hagyja az embert a sátán markában.
Az ószövetség
népének többszörös történelmi tapasztalata lesz Isten irgalma. Gyönyörűen
fogalmaz a 103. zsoltár „Megbocsátja
minden bűnödet, és meggyógyítja minden gyöngeséged. Megmenti életed a
pusztulástól, kegyelemmel és irgalommal koszorúz.”[4]
Az
újszövetségben Jézus csodajelei, amelyeket elsősorban a bűnösökkel, a
szegényekkel, a kirekesztettekkel, betegekkel és szenvedőkkel tett, mind a
mennyei Atya végtelen irgalmasságról tanúskodnak. A tékozló fiúról szóló
története pedig egyenesen az isteni irgalom dramatizált változata. Ha valaki
ebből nem ért, semmiből sem ért.
Ferenc pápa az
irgalmasság kegyelmi évét meghirdető bullájában ezt írta „Jézus Krisztus az Atya irgalmasságának az arca. … … Az Atya
irgalmassága a názáreti Jézusban vált elevenné, láthatóvá, őbenne érte el
csúcspontját.”[5]
Ízlelgetem
Ferenc pápa ugyancsak a bullában megfogalmazott szavait „a Szentírásban az irgalmasság kulcsfogalom annak kifejezésére, hogy
Isten hogyan bánik velünk.”[6]
Ferenc pápa
nekünk, lelkipásztoroknak is, világos és egyértelmű szavakkal osztotta ki a
feladatot az irgalmasság évében.
„Az Egyház … egész lelkipásztori tevékenységét át
kellene hatnia a hívők felé forduló gyöngédségnek.”
De Szentatyám,
mondanám legszívesebben a pápának, emberek vagyunk mi is, akiknek nincsenek
kötélből az idegeik. Az emberek meg olyanok, amilyenek, jók is, rosszak is,
türelmesek és türelmetlenek, rámenősek és békések, a jámbor papot kihasználók,
mások készségesen segítők… Szóval rendkívül tarka a te nyájad uram.
Ám a pápa
következetes:
„Egyetlen igehirdető szava és világ felé közvetített
tanúságtétele sem nélkülözheti az irgalmasságot.”
Egyetlen
felszólításban két feladat van: a szó és a tanúságtétel.
Az irgalmasság
évében a mennyei Atya szembesíteni akar önmagammal. Mi vagyok, és mivé
válhatnék?
Mi vagyok?
Ember, aki hovatovább érzéketlenné vált a bűnök iránt. Elfogadunk,
természetesnek vesszünk sok mindent, ami ellenkezik az Istennek a mi érdekünkben
meghozott törvényeivel. Sőt a világ számos parlamentjében törvényesítettek már
bűnöket, amelyeket az Isten törvénye bűnnek minősített.
Az Úr napját
szenteld meg! Hangzik idők végeiglen a kőbe vésett parancsolat. E helyett mi
van? Nem érek rá, más dolgom van, egyszer ki kell aludnom magamat, és még
számtalan kifogás. Már ott tartunk, hogy a megkereszteltek sem érzik
kötelezőnek.
Ne ölj! Szól a
kőbe vésett parancsolat. E helyett testi és lelki gyilkosságokról szóló
híradások tömege adja hírek gerincét. Gyilkolják a meg nem született magzatot
és gyilkolják egymást az emberek.
Ne hazudj! Szól
a kőbe vésett parancsolat. Mi meg észre sem vesszük, és máris benne vagyunk a
hazugságok magunk szőtte hálójában…
Isten
irgalmazna, ha kérnénk az irgalmát, de nem kérem, egyrészt mert megalkudtam önmagammal,
másrészt mert nem tudok kikerülni a hazugságok, ármányok, ártások, csalások,
becsapások, bűnös érdekek és még sok minden más hálójából.
Annyira
kényelmes az életünk, hogy bizony nem igen merünk változni és változtatni, ha
annak egyszer következményei vannak. Hogyan legyen hozzám irgalmas az Isten, ha
nem kérem az irgalmát? Vigyázz ember, mert a lehetőség
Úgy csillan
meg, mint napfelkeltekor
a réten villogó
gyémántszemek ...
s ha meg nem
látod, percek múlva már
fűszálakon csak
fájó könny remeg.
És neked már
csak fájó könny marad
befátyolozni
vétkes, vak szemed.
Nem adtad akkor
... most már nincs kinek.
Nem tetted
akkor ... most már nem lelet.[7]
okéatya
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése