Translate

2014. november 16., vasárnap

"...tudsz-e hallgatni a benned elrejtett értékekre?"

Szentbeszéd meghallgatása

A ÉV ÉVKÖZI 33. VASÁRNAP
Szombathely – Kálvária 2014. november 16.

Tudsz-e hallgatni a szíved belső rejtekére,
a csodákra, az elrejtett, zengő énekekre,
a puha, lábujjhegyen osonó tündérléptekre,
tudsz-e hallgatni a benned elrejtett értékekre?

Természetes, hogy a gazdasági világban, akinek van tőkéje, pénze, befekteti, hogy még többet hozzon. A bérből és fizetésből élő ember takarékba rakja, egyrészt hogy legyen neki hozama, másrészt, amikor majd hirtelen szükségem lesz rá.

A talentumokról szóló példabeszédben Jézus a szolgák befektetett, vagy a be nem fektetés elmulasztásával tanít egy nagyobb igazságra. A pénz befektetése csak szemlélteti a valódi mondanivalót. Pál apostol az egyházzal kapcsolatban írja, hogy „külön-külön ajándékaink vannak a nékünk adott kegyelem szerint”.[1]

A ma hallott példabeszéd főszereplője egy dúsgazdag tulajdonos, aki nem akarja tőkéjét és még kevésbé szolgáit „aludni” hagyni. Sőt, úgy látszik, fő célkitűzése éppen ennek elkerülése. Nyolc talentumnyi[2] összeggel rendelkezik. Ezt osztja szét. Van akinek ötöt, van akinek kettőt, van, akinek egyet.

Érdemes elgondolkodni azon, hogy mennyit is ér egy talentum mai pénzben? A talentum ókori pénzegység, amely országonként és koronként változott. Ha átszámítjuk mai pénzre, meglepő eredményre jutunk.

1 talentum a babiloni, a tiruszi, a szíriai és a zsidó talentum 43,65 kg arany volt.[3] Egy talentum mai arany áron 9,385.670 e. Ft, 5 talentum 46,928.350, kerekítve 47 millió forint. Óriási összeget kapott tehát mindegyik szolga.[4]

A dúsgazdag tulajdonos a pénzt személyesen is bankba tehetné, vagy más módon is befektethetné. Ehelyett közvetítőkre bízza vagyonát. Lemond a biztos műveletről, és kockázatosabb utat választ, csupán azért, hogy szorgosságra, elkötelezettségre késztessen másokat.

E szokatlan magatartása mutatja, hogy elsődleges célja nem a nyereség, hanem alkalmazottai rátermettségének, vállalkozó kedvének és kezdeményezési készségének próbára tevése. Jóhiszeműen és bizalommal adja mások kezébe vagyonát. Azt akarja, hogy emberei ne csupán beosztottai legyenek, hanem felelős munkatársai is. Annak érdekében, hogy tanúságot tehessenek személyes elkötelezettségükről, még módját sem határozza meg teendőiknek. Mindent rájuk bíz.

A talentumokat feltehetően képességeik szerint osztja ki nekik. Ezt nyilván azért teszi, hogy mindegyik a lehető legnagyobb mértékben tudja képességeit kamatoztatni.

A talentumok talán mellékes elemei az elbeszélésnek. Bár értékesek önmagukban is, de alapjában véve eszközök, amelyek segítségével a szolgák kifejthetik tevékenységüket, ill. kamatoztathatják képességeiket.

A mai mindennapi szóhasználatunk a talentumok jelentik az ember vele született képességeit, szerzett tapasztalatait, amelyeket ki kell bontakoztatnia. Ám a példázatból úgy tűnik, hogy a gazdát elsősorban az a gondolat foglalkoztatja, hogy az alárendeltek milyen bizalommal, odaadással és elkötelezettséggel teljesítik akaratát.

Eszerint a fő mondanivalója is annak elvárásából fakad, hogy az embernek személyes erőfeszítéssel, nagylelkűen, áldozatok vállalásával kell megoldania a rábízott feladatot. Ahhoz, hogy az ember megduplázhassa az ajándékba kapott tőkét és elnyerje a «hűséges szolga» dicséretet, nem elegendő akármilyen erőfeszítés.

Az első és a második «szolga» azonos szorgalomról tesz tanúbizonyságot, ezért ugyanabban a dicséretben részesül,[5] hiszen mindkettő megduplázta a reá bízott összeget.

A lusta munkást nem azért ítélik el, mert nem érte el a társai által felmutatott összeget, hanem mert egyáltalán nem kezdett semmibe.
Vétke abban áll, hogy elrejtett egy természeténél fogva gyümölcsöző értéket.

Tunyaságának mentésére arra hivatkozik, hogy „félt” urától, akit «kérlelhetetlen», zsarnok és igazságtalan embernek tartott. A meglepetések elkerülése végett jobbnak látta, ha nem avatkozik bele a gazda „vállalkozásaiba”. Míg a többiek szemében a talentumok átadása a bizalom jelének számított, ő csapdának tekintette. Szavai «ott is aratsz, ahol nem vetettél, és onnan is gyűjtesz, ahová nem szórtál», fösvény és gonosz gazdát szándékoznak bemutatni.

Amíg az első két szolga magabiztosan nekifogtak a vállalkozásnak, elindultak a felsejlő cél felé, ő a középszerű és kicsinyes világának foglya maradt.

Erkölcsi értelemben, haa az ember nem vállalja a feladatot, bűnt követ el. Nem elég a rossztól tartózkodni, hanem minden erőnket, egész életünket latba kell vetnünk a jó cselekvés érdekében. A keresztény hivatás kockázatos tőke: nem holt letétemény, hanem olyan ajándék, amelyet az embernek minden ügyességével, bölcsességével és szeretetével gyümölcsöztetnie kell. Jézus a maga missziójával megnyitja az ország kapuját, de azután alkalmazottak és más ügyvivők gondjára bízza birodalmát.

A példabeszéd hallatán jogos a felvetés, miszerint jutalom és a büntetés felülmúlja az emberek világában szokásos elismerést és fenyítést: Úgy tűnik, hogy egyrészt nem állnak összhangban a szolgák teljesítményével, hanem egyben földöntúli állapotra látszanak utalni.

A talentumok megduplázásával, az Úr örömébe való belépéssel megfogalmazott jutalom a messiási lakomára, a Krisztussal való életközösségre utal. A büntetés a lakomáról való kizárás. A menyegzős lakoma termén kívül a szolgára sötétség, hideg és sírás vár.

A jelen időszak, életünk akárhány esztendeje, az ember eljövendő sorsának próbaköve. Ha valaki tanúságot tud adni elkötelezettségéről, arra magasabb rendű feladatot bíznak. Aki azonban közömbös és lusta marad, még tőkéjét is elveszíti, és ráadásul az országból is kizárják.
Valami ilyesmit jelent „Akinek van, annak még több adatik, akinek pedig kevés van, attól még ez a kevés is elvétetik.[6]

E példázat fényében az ég olyan, mint valamiféle munkahely. A választottak azon is fáradoznak, hogy a Isten országa, amely „köztetek van” fejlődjön és terjedjen a földön. A keresztény élet nem veszteglés vagy kényelmes pihenés. Isten országa polgárainak minden tehetségüket és erőforrásukat latba kell vetniük azért, hogy az ország bontakozzon és fejlődjön a földön és az égben egyaránt.

Mi következik mindezekből?

Nem vagyunk egyformák, sem külső megjelenésünkben, sem adottságainkban, sem képzettségünkben, sem életfeladatunkban. Nincs értelme bárkivel is összehasonlítani magunkat. A „GAZDA” a kapott feladat, és a hozzá adott képességek alapján ítél. Mivel nem mindenki egyformán kapott, csak azért felel, amit kapott.

Isten elvárja, hogy mindenki a kapott talentumok arányában dolgozzék.

Aki eredményes munkát véget, még kap. Aki viszont nem működik közre a kegyelemmel, és nem használja ki adottságait és lehetőségeit, azt is elveszíti, amit kapott. Aki nem halad, visszaesik. Sem a személyes fejlődésben, sem a lelki életben nincs megállás.

Isten mércéje nem az emberi teljesítmény mércéje. Mást vár a tehetséges alkotótól, mást a súlyos betegtől, mást a gyermektől, mást a felnőttől. A felelősségi állapotok különbözők. Nem a részleteket nézi, hanem a végső egészet.

Akkor szólít majd számadásra, amikor beérett az életünk. Ez mindenkinél más-és más időpontban fog megtörténni.

Istennek vagy álma rólam. Mindehhez megadta a kezdő tőkét. Beteljesítettem-e azt az álmot, vagy messze elmaradtam tőle? Ennek alapján mondatik ki, hogy „menj be urad örömébe”, vagy kidobnak a külső sötétségben.

Mindazt, ami vagyok egyéni, szép és gazdag életté kell földolgoznom, miközben dolgozom, szerezek, alkotok, amit a végén oda tehetek a jó Isten elé. Isten pontosan látni fogja, hogy akkor mi vagyok, és mivé kellett volna lennem.

Talentumok[7]

Tudsz-e hallgatni a szíved belső rejtekére,
a csodákra, az elrejtett, zengő énekekre,
a puha, lábujjhegyen osonó tündérléptekre,
tudsz-e hallgatni a benned elrejtett értékekre?

Tudsz-e hinni, ha mások csupán megvetnek érte?
Tudsz-e még remélni, mikor úgy érzed, nincs tovább?
Tudsz-e tisztán szeretni, ha semmit sem kapsz cserébe,
csak gúnyos kacajt, pletykát és kisstílű rágalmazást?

Soha nem lehetsz szolgája egyszerre két úrnak,
inkább a lelked fontos, vagy inkább leszel gazdag?!
vállalod-e szeretteidért a felelősséget,
vagy csak a magad boldogsága foglalkoztat téged?

Bárhol élsz a földön, bárhogy éltél eddig,
nem késő változni, más utat kutatni,
csendben vonulj el ma szíved rejtekébe,
és tanuld lelked zenéjét meghallani!

Akarsz-e hallgatni szíved belső rejtekére,
a csodákra, az elrejtett, zengő énekekre,
a puha, lábujjhegyen osonó tündérléptekre,
tudsz-e hallgatni a benned elrejtett értékekre?

okéatya

[2] A talentum ezüst- (értéke öt és kilencezer font sterling között ingadozott) vagy (140.000-152.000 font sterlinggel egyenértékű) aranypénz (35-60 kg) volt. Vö. M. Didier, id. cikk, in AssSeig 93 (1965), 35. o.
[3] http://hu.wikipedia.org/wiki/Bibliai_m%C3%A9rt%C3%A9kegys%C3%A9gek
[4] http://www.aranypiac.hu/
[5]«Ily módon az első két szolga érdeme egyenértékű: a második szolga által szerzett két talentum az érdem szempontjából egyenértékű az első szolga öt talentumával. Mindketten megduplázták az összeget, azaz mindkettő teljes mértékben latba vetette saját képességeit» (L. Algisi, i. m., 368. o.).
[6] Mt 13,12
[7] http://www.amatormuveszek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=75378

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Blogarchívum