Translate

2014. november 30., vasárnap

"S az Istent várom, aki földre száll"

Szentbeszéd meghallgatása


B ÉV ADVENT 1. VASÁRNAPJA
Szombathely – Kálvária 2014. november 30.
Jövő minden reményét ringatom,
Mint a vihart és fészket a falomb.

Így állok örök békességbe már
S az Istent várom, aki földre száll.[1]

Advent, latin eredetű szó, jelentése eljövetel, megérkezés. Az ünnep keresztény eredete az V-VI. századra nyúlik vissza, Jézus születésének ünnepére, a karácsonyra való felkészülés időszaka. Tágabb értelemben a reményteli várakozás, a lelki készülődés ideje.

Mindig szerettem az adventet. Gyermekkoromban a karácsonyvárás izgalma miatt. Ifjú koromban a hajnali misék hangulata miatt. Most jutottam el odáig, hogy keresem benne a titkot. Ebben segítenek külső tényezők is. Egyre inkább fogy a Nap világító fénye, és növekednek a sötétség erői, ami valahol a belső megpróbáltatások ideje is. Ugyanakkor lehetőség az előrelépésre és fejlődésre.

Lila színű miseruhát vesz fel a pap, lila színű a gyertya az oltáron, lila az adventi koszorú gyertyája… Lila, vagyis visszafogott, sajátos üzenetet hordozó. Lila a mértékletességnek és a bűnbánatnak a színe.

Mértékletességnek? Mintha ellentétben látszana lenni a való világgal. Advent, nem egyszer a mértéktelen költekezés ideje is. Erőt vesz rajtunk az ajándékozási kényszer, aminek eredményeképpen a kereskedők ebben az időszakban hatalmas pénzeket zsebelnek be. Mintha a mértékletesség erényét parkoló pályára állítottuk volna.

Itt lenne az ideje a bűnbánatnak, az adventi szentgyónásnak, mint a karácsonyra való felkészülésnek legfontosabb mozzanata.

A lila a bűnbánatnak a színe. De ki ér rá manapság ilyesmivel foglalkozni? Előttünk van a karácsony minden kihívásával, teljesítmény kényszerével, ünnepi vacsorájával és ebédjével. Sajnos a légkör, amiben élünk sem a mértékletességre, sem a bűnbánatra nem hangol rá.

Az adventi szent időben a hívő ember belelapoz az ősi könyvbe, az Írásba! Idézzünk fel csak egy mondatot abból, amit az imént hallottunk.

„Atyánk! Mi vagyunk az agyag, és te a formálónk, kezed alkotása vagyunk mindannyian.”[2] Olvastuk a mai olvasmányban Izaiás próféta szavait.

Így látta Izaiás próféta az Isten embert teremtő munkáját. Csakhogy a fazekas agyaga és az ember között óriási különbség van. A fazekas a mestersége szabályai szerint azt hoz ki a korongon lévő agyagból, amit akar. Isten is megalkotott bennünket a „föld anyagából”, olyannak, amilyennek akart: testet kaptunk, akibe a teremtő bele lehelte az élet leheletét.

Az élet leheletével megadta a szabadság, a szabad választás lehetőségének ajándékát is. Így az Isten alkotta embernek óriási lehetőségei vannak: kibontakoztathatja a benne rejlő értékeket, de önpusztító életével tönkre is teheti önmagát, a teremtő csodálatos álmát.

Tönkre is tette. Mindjárt az elején. Az ősbűnnel, amely az óta is, az átok súlyával nehezedik ránk. De ott és akkor, elhangzott az évezredeken át zengő szó, az adventi ősige, minden adventek kezdete: „Ellenkezést vetek közéd és az asszony közé, a te ivadékod és az ő ivadéka közé. Ő széttiporja fejedet, te meg a sarkát veszed célba.”[3]

Homályosnak tűnő, de az Isten szavát őrző választott nép számára egyértelmű utalás: eljön majd az idő, amikor az Isten új helyzetet teremt. Mi már tudjuk, hogy ez az idő „beteljesült”. Ami számukra jövő volt, az nekünk már bizonyos vonatkozásban a múlt.

A most következő időszakban, az advent szent napjaiban újabb ígéret, újabb várakozását éljük. „Akkor feltűnik az égen az Emberfia jele, és a mellét veri a föld minden népe, mert látja, amint az Emberfia eljön az ég felhőin, nagy hatalommal és dicsőséggel”.[4] Van ebben a végtelennek tűnő időfolyamban egy parányi szakasz, az életünk. Ha elrontjuk, megroppanhat az egész fejlődés, hiszen minden olyan erős, mint a leggyengébb pontja. A beteljesülés pedig akkor lesz, amikor Isten ujjá teremti a mindenséget. Ahogyan a szentírás utolsó könyvének a próféciája írja: „íme, újjáteremtek mindent!”

Az egyházi év nem az ember teremtése és a bűnbeesés fölidézésével, hanem Jézus megtestesülésének ünnepkörével indul. Isten megtestesülése közöttünk magának a teremtésnek is legcentrálisabb mozzanata ugyanis, Isten szeretetének legmélyebb megnyilvánulása.

A teremtés, ami idáig Isten hatalmáról beszélt a véghetetlen távolság és a titokzatos szépség nyelvén, ezentúl a szeretet bensőségességével szól hozzánk. Isten szeretet: szeretetből teremtett és az örök szeretetre hív bennünket.

Isten és ember viszonyának, erre az újra történő, évről évre ismétlődő megélésére szóló meghívás az adventi időszak.

Advent valamiféle misztikus hajnal, melyben szinte hallani a közeledő Isten lépteit. Talán felénk is elhangzik a kérdés „Ádám, hol vagy” És a félénk válasz „Elbújtam, mert félek tőled…” Felénk is elhangzik, „ember, hol vagy”. Elbújtam Uram a munkám mögé, a nyüzsgés mögé, a képzelt és valóságos gondjaim mögé…, mert félek tőled. De Isten elől elbújni nem lehet. Az advent olyan hajnal, mely bensőségességével képes értelmet adni az időnek.

Ádvent.
Szelídzengésű üzenet.
Eljön! Eljön!
Beteg, a gyógyulásod,
rab, a szabadulásod,
halott, az életed.
Szomorú, most jön az öröm!
Erőtlen, most jön az erő!
Éjbe\' járó, hajnalra váró,
fölkel a fény neked.
Zendül az ég,
zendül a föld,
Isten izent:
Eljön! Eljön!
Ádvent! Ádvent![5]

Atyánk! Mi vagyunk az agyag, és te a formálónk, kezed alkotása vagyunk mindannyian. Ezen az adventen is, bár különleges módon, mégis igazít rajtunk egy keveset a Mester. Csak annyit, amennyit engedünk. Mert tiszteli a szabad akaratunkat. Azt akarja, hogy ezen az adventen is gazdagodjunk. Gazdagodjunk a szent idő élményeiben, az adventi gyertyagyújtások meghittségében, jól végzett karácsonyi szentgyónás örömében, a hajnali szentmisék áhítatában, az ajándékozások örömében.

Hadd idézzem Mécs László: Adventkor c. verséből négy sort

Jézusunk, adj erőt, hogy ékesen járjunk
Illendő ruhában, méltóképpen várjunk
Add, hogy kerülgessük a bűnt, sötétséget
S ama jobb hazában megláthassunk Téged

Pilinszky János, a 20. század jeles katolikus költője írta: „A karácsony a szeretet, és ádvent a várakozás megszentelése. Az a gyerek, aki az első hóesésre vár. Ha jól várakozik, már várakozása is felér egy hosszú-hosszú hóeséssel. Az, aki hazakészül, már készülődésében otthon van. … Aki valóban tud várni, abban megszületik az a mélységes türelem, amely szépségében és jelentésében semmivel se kevesebb annál, amire vár”.
Eljön, eljön! Ki nem kerülheted.
Ha kikerülöd, mint kegyelmet,
úgy kell bevárnod, mint ítéletet.
Hallod? Hallod?
Mozdul az ég, mozdul a föld,
Isten izent:Eljön. Eljön .
Ádvent. Ádvent.[6]


[1]Juhász Gyula: A Várta
[2] Iz 64, 7
[3] Ter 3,15
[4] Mt 24, 30
[5] Túrmezei Erzsébet Eljön
[6] Túrmezei Erzsébet Eljön

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Blogarchívum