Translate

2013. április 7., vasárnap

2013 C ÉV HÚSVÉT 2. VASÁRNAPJA


2013 C ÉV HÚSVÉT 2. VASÁRNAPJA
2013. április 7.
Tamás apostol isteni kalandja…

Húsvét 2. vasárnapja az Isteni Irgalmasság vasárnapja. II. János Pál pápa nevéhez fűződik. A Szentatya a jubileumi szentévben, 2000. április 30-án avatta szentté Boldog Fausztina nővért, és akkor rendelkezett úgy, hogy húsvét második vasárnapja az isteni irgalmasság vasárnapja nevet viselje.
Szent Fausztina magán-kinyilatkoztatásaiban, látomásaiban párbeszédet folytatott Jézussal, melyben, a nővér naplója alapján, Jézus kívánsága szerint, húsvét utáni első vasárnapja legyen az Isteni Irgalmasság napja.

Jézus első alkalommal 1931-ben, Plockban beszélt Fausztina nővérnek arról a kívánságáról, hogy ünnepet szenteljenek az Isten Irgalmasságának: ,,Azt kívánom, hogy legyen az Irgalmasságának ünnepe. „Kívánom, hogy az Irgalmasság ünnepe menedék és menekvés legyen minden lélek, főleg a szegény bűnösök részére. Ezen a napon megnyílik irgalmam mélysége, (...) Az a lélek, aki gyónáshoz és szentáldozáshoz járul, teljes bűnbocsánatot nyer, és mentesül a büntetés alól. (Napló 49) "

Készültünk a húsvét misztériumának méltó megünneplésére, és most húsvét 2. vasárnapján ünnepeljük Isten irgalmasságát. Ez a két ünnep a legszorosabb kapcsolatban van egymással. Az irgalmasság vasárnapján ugyanis visszatekintünk az üdvösségtörténet legnagyobb eseményeire: Jézus szenvedésére, halálára és dicsőséges feltámadására. Ezekben az eseményekben nyilvánult meg a legcsodálatosabb módon Isten irgalmas szeretete irántunk, bűnös emberek iránt. Ezért adunk hálát az irgalmasság vasárnapján.

A mai evangélium kapcsán arról szeretném megosztani gondolataimat, akik hallgatják, olvassák azt, hogyan érhető tetten Isten irgalmassága Tamás apostol isteni kalandjában.

A történet szerint Bertrand Russell[1]. angol matematikus, filozófus és szociológus, Nobel-díjas közéleti személyiség, rendkívül hosszú élete vége felé, 98 éves korában halt meg. Ő mondta egy alkalommal a következőket. Ha esetleg minden várakozása ellenére a halála után majd mégis odakerül az Isten trónusa elé és Ő megkérdezi tőle, hogy „Bertrand, Bertrand miért nem hittél bennem”, akkor ő azt fogja mondani „Isten, nincs elég bizonyíték”. Kételkedés az Isten létével és a természetfeletti világgal kapcsolatban bizony felmerül, nem csupán a hivatásos kételkedőkben, hanem sokszor bennünk is, egyszerű a hívő emberekben.
Tamás apostol kalandja az apostolok tanúságtételének visszautasításával és feltámadt Jézussal való találkozása erre mutat rá.

De nézzük sorjában.

Az üres sir látványa és élménye elég volt János apostolnak, aki húsvét hajnalán oda belépve körülnézett és hitt. De már nem volt elég a többi tíznek.

Mi emberek már csak olyanok vagyunk, hogy mindegyikünket más és más győz meg a tények valódiságáról. Van, akinek elég egy ostoba pletyka és máris hiszi, amit beszélnek, amit az újságok írnak, vagy a reklámok hirdetnek. Vannak, akik felülnek kétes ígéreteknek. Persze szerepe van ebben annak az alapvető emberi tulajdonságnak, hogy „amit szeretnénk, azt szívesen elhisszük”.

Az apostolokra nem volt jellemző a hiszékenység. Sokkal inkább józan gondolkodású, két lábban a földön járó emberek voltak. Ezt Jézus is pontosan tudta. Éppen ezért feltámadása után nem elkápráztatni akarta apostolait valami egészen rendkívüli, természetfeletti fényjelenségekben történő megjelenésével, hanem folyamatos tapasztalatokkal megalapozni a hitüket.

Az asszonyok hozták a hírt, miszerint a sírnál két fehér ruhás férfi jelent meg nekik, aki azt mondták, hogy Jézus feltámadt „üres asszonyi fecsegés, legyintettek, és nem hittek nekik”[2] Péter, aki, biztos, ami biztos ment, hogy ellenőrizte, amit az asszonyok állítottak. Körülnézet és nem hitt sem az asszonyoknak, sem a saját szemének, hanemmagában igen csodálkozott a történteken.”[3] Lehet, hogy azt dörmögte a szakállába érdekes, figyelemre méltó. De nem hitte el, hogy Jézus feltámadott.

Amikor aztán tényleg megjelent az apostoloknak Jézus mi volt első reakciójuk? „Ijedtükben és félelmükben azt vélték, hogy szellemet látnak.[4]

A mai evangélium szerint Tamás apostol társainak a tanúságtételét határozottan visszautasítja. Szépen fogalmazza meg ezt Vas István

„Ha kezén a szögverte sebet
Az én szemem nem maga látja,
Ha be nem bocsátom az ujjaimat
A vérező oldalába,
Ha hozzá nem érhetek,
Ha hét sebét meg nem tapintja kezem –
én nem hiszem, én nem hiszem.[5]
Mintha csak azt mondaná, nekem beszélhettek akármit, én csak a szememnek hiszek. Azoknak az apostoloknak mondta ezt, akiknek Jézus az első megjelenése alkalmából felszólított „érintsetek meg és lássatok! A szellemnek nincs húsa és csontja, de mint látjátok, nekem van.”[6]

Eme magatartásáért az utókor Tamás apostolnak, azt gondolom indokolatlanul a „hitetlen” jelzőt adományozta. Ma is így szerepel a köznyelvben. Tamáskodik, mondják arra, aki nem hisz. Pedig Tamás talán csak annyit szeretett volna, hogy neki is legyen része abban a közösségi Jézus–találkozás élményben, amelyben része volt apostoltársainak.

Nem tudni, hogy Tamásban mi volt erősebb? A kétely, vagy bizonyosság vágya. Ő nem csak hallani akar róla, nem csak látni akarja a feltámadottat, hanem még z ujjával a sebhelyeit is meg akarta érinteni.
Kézzelfogható bizonyságot akart, vagy magát Jézust akarja provokálni, nem tudni.

A provokálás nagyon veszélyes lehet, mint volt Júdás esetében. Egyes magyarázók szerint Júdás árulásának egyik oka, a kapzsisága volt, a másik, hogy provokálja Jézust, bizonyítsa be, hogy ő a messiás.

Ám, hogy ez nála, mármint Tamásnál gyerekes dac volt-e, provokálás, vagy tényleg vágyódás a hitből fakadó meggyőződésre, ma már nem igen lehet eldönteni. Egy biztos, hogy Jézus személyre szabott pedagógiával vezette el Tamást, és én biztos vagyok abban, hogy vezet el mindenkit, a hitre. Tamást sem dorgálja meg, nem viselkedik fölényesen, megalázóan.

Mindössze ennyit mond!

„Hozd ide ujjadat,
Bocsásd oldalamba, érintsd meg te magad,
A szögeknek helyét szemeddel nézheted,
Elhoztam kezemet, hozd ide kezedet,
Sóvárgó kezedet mártsd meg hét sebemben,
Légy immár hívő ne légy hitetlen.””[7]

Mintha csak azt mondaná: ha így akarsz meggyőződni, hogy feltámadtam-e, hát győződj meg így. Mert rád van szükségem, neked meg erre a tapasztalatra, hogy igehirdető korútjait során meggyőzően tud mondani „a keresztre feszített és feltámadt Krisztust hirdetem”.

A keresztre feszített Jézus sebei igazolják a folytonosságot, az azonosságot, hogy az, aki zárt ajtókon át lép be, ugyanaz, mint aki tehetetlenül vergődött a kereszten. Talán ezért is tartja Jézus rendjén valónak Tamás kérését, és teljesíti.

Mi ment végbe Tamás lelkében, csak sejtjük ebből a nagyon rövid, de a lényeget kifejező mondatból „én uram, én Istenem”. Számos festő örökítette meg ezt a jelenetet. Mindegyik úgy ábrázolja, hogy Tamás két ujjával megérinti Jézus oldalsebét, de erről a mozdulatról az evangéliumokban nem olvashatunk.

Viszont rendkívül figyelemre méltóak azok a szavak, amelyeket ezek után Tamásnak mondott „hittél, mert láttál. Boldogok, akik nem látnak, mégis hisznek.”[8]

Nem látni, és mégis hinni bizonyosságok és bizonyítékok nélkül. Ez a hit. A hit kegyelem, Isten ingyenes ajándéka. Elfogadni valamit, mert az mondta, aki mérhetetlenül szeret, és a javunkat akarja.

Bárkiben felmerülhet az igény Tamás módjára látni, tapintani, érzékelni a feltámadt Jézus valóságát. Megteheti. Tapintsa és érzékelje az örömhírt, az evangéliumot. Mérhetetlenül sok azoknak a számi, akik ezt megtették. Akik mind-mind más és más élmény hatására találtak rá az Írásban Istenre és mondták el a maguk módján: én uram, én Istenem.

A kétségből a hit felé mozgató erő a rácsodálkozás. Ez történt Tamással is. És ez történik mindazokkal, akik képesek újra és újra rácsodálkozni Istenre, akár látva a természet szépségeit, hallgatva egy csodálatos muzsikát, vagy egyszerűen észrevéve a felebarátban rejtőző Istent.

Akinek a szívéhez elhatolt a szó „feltámadtam” képes rácsodálkozni a Isten természetfeletti valóságára.

Szabó Lőrincnek van egy verse, akár lehet vallomása is. Címe A hitetlen büntetése. Ebből egy versszakot idézek befejezésül

Nem szeretek már ember lenni:
van különb, amit képzelek.
De hit nélkül csak megaláz és
megszegényít a képzelet,[9]
okéatya


[1] 1872 1970
[2] Lk 24,11
[3] Lk 24,12
[4] Lk 24,34
[5] Vas István Az új Tamás (a verset 1956. november 1-én írta)
[6] Lk 24,39
[7] Vas István Az új Tamás
[8] Jn 20,29
[9] Szabó Lárinc A hitetlen büntetése

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Blogarchívum