Translate

2013. március 31., vasárnap

HÚSVÉT 2013


HÚSVÉT 2013
„LÁNGOLT A SZÍVÜNK, AMIKOR…”[1]

Zengjen hát hangos hálaének
A mindenség nagy Istenének!
Ünneplő lelkünk égbe szállva
Olvadjon össze hő imába.
Ég, föld derüljön fel ragyogva,
A Golgothának szent halottja
Feltámadott! Feltámadott [2]

C.S. Lewis, ír származású írónál olvastam

„   Ez az a pont, ahol a följegyzések olvastán összeszorul a szívünk. Ha az egész nem igaz, akkor jobban ki van találva, semmint gondoltuk volna: erre sem "vallásos", sem tudományos, sem babonás fölkészültséggel nem számíthattunk. Ha viszont igaz, akkor egy teljesen új létmód bukkant fel a világegyetemben.”[3]

A természetfeletti dicsőségre feltámadott Krisztus létmódja, ahova általa mindannyian meghívást kaptunk.

Ma azt a nyilvánvaló igazságot szeretném, ha együtt gondolnánk végig, hogy az apostoloknak csak húsvét élményében „esett le a tantusz”, ált össze a kép, értették meg az írásokat, különösen Jézusnak a feltámadásáról korábban elhangzott megnyilatkozásait. A feltámadást követő evangéliumi részekben újra és újra visszatér az Írásra hivatkozás. Ma is ezt olvassuk: „Eddig ugyanis még nem értették meg az Írást”.[4]

De menjünk szépen sorjában…

Tanúja nem volt, nem is lehetett Jézus feltámadásának, mert nem érzékelhető módón, a térben és időben történt. Jézus Krisztus feltámadása természetfeletti esemény volt.

Azt sem tudjuk pontosan mikor történt azon a bizonyos harmadik napon. A hívő képzelet Jézus feltámadását húsvét hajnalra, tehát napfelkeltére teszi. Pedig, éppen a mai evangélium első sorában hallottuk „Mária Magdolna a hét első napján kora reggel, amikor még sötét volt, a sírhoz ment.”[5] Tehát amikor a keleti horizonton még el sem kezdett pirkadni a hajnal.

Ennek is üzenete van. Vannak sötétségek, amelyeket nem fény és hőforrásunk a nap tör át. Az isteni fény az, ami áttöri az emberi sötétséget.

Erről világosan tanít pont Jézus feltámadásával kapcsolatban
AZ ÍRÁS.

A szentírás szövegei nagyon gyakran túlmutatnak a megszokott hétköznapi jelentéseken. A sötétség – világosság fogalompárnak is mély tartalma és üzenete van. Mit is írt János evangéliumának a prológusában? „A világosság világít a sötétségben, de a sötétség nem fogta fel.”[6]

Ezt Jézus később így fogalmazza meg „az emberek jobban szerették (előnyben részesítették) a sötétséget, mint a világosságot, mert tetteik gonoszak voltak.”[7]

Annak ellenére, hogy az emberek előnyben részesítették a sötétséget, mégsem tudják megakadályozni a világosság áttörését a sötétségen. Ahogyan Jézus ugyancsak Jánosnál, de másutt mondja „bízzatok, mert legyőztem a világot.”[8] Mintha azt mondaná „bízzatok bennem, én legyőztem azt a szellemi sötétséget, amely miatt csak tapogatóztok, de nem láttok tisztán. Én a fénnyel ajándékozlak meg benneteket.”

Tehát „még sötét volt”. De annyit már lehetett látni, hogy a „kő el volt hengerítve”. Mária Magdolna nem élt a lehetőséggel, nem ment be a sírba, hanem jelentette az illetékeseknek, Péternek és Jánosnak.

Az oda futó és a sírba először belépő Péter, és az őt követően János is azt tapasztalták, hogy Jézus holteste sehol, ám a halotti lepel és a fejét takaró kendő ott van. Úgy látszik a fiatalabbnak, János gyorsabban fogott az esze, mert körülnézve „látta és hitt”. Számára ez a tapasztalat, minden kétséget elsöprő erejű volt. Lehet, hogy végigfutott az agyán, ellopták. Ám akárha ellopták volna a holtestet (amint azt abban az időben Jézus ellenségei előszeretettel terjesztették), akárha tetszhalálból magához térve ő maga jutott volna ki valahogyan a sírból, ruha nélkül mégsem mehetett volna el.

Viszont a feltámadott, megdicsőült testnek már nincs szüksége emberi értelemben vett ruhára.

Ismeretes, Lázár esete. A negyednapja eltemetett halott Jézus szavára feltámadt és kijött a sírjából, de a halotti lepel még rajta volt. Bár feltámadt, de teste megmaradt halandónak, tehát szüksége volt a ruhára. Jézus viszont nem e világra támadt fel, mint Lázár. Feltámadása nem a korábbi földi életének a folytatása volt.

Időzzünk el egy kicsit a mai evangélium utolsó mondatánál „eddig a tanítványok még nem értették ugyanis az Írást, hogy fel kell támadnia halottaiból megjegyzése. [9]

Találunk erre máshol is utalást. Pl.

Nem is olyan sokkal korábban, az állatkereskedők és a pénzváltóknak a templomból történt kiűzetése után feltették Jézusnak a kérdést „Miféle csodajelet mutatsz, hogy ezt mered tenni?” Jézus azt válaszolta: „Bontsátok le ezt a templomot, és harmadnapra fölépítem.” zsidók ellene vetették: „Negyvenhat esztendeig épült ez a templom, s te három nap alatt újjáépítenéd?” De ő saját teste templomáról beszélt. [10]

Amikor Jézus föltámadt a halálból, már a feltámadás fényében tanítványai visszaemlékeztek erre az eseményre és Jézus szavaira „hittek az Írásnak és Jézus szavainak”.

Vagy, amikor Jézus szamárháton bevonul Jeruzsálembe. Ezzel kapcsolatban emlékeztet János, a szerző arra, hogy ”tanítványai először nem értették, de amikor Jézus megdicsőült, ráeszméltek, hogy ami történt vele, azt megírták róla. [11]

És végül legyen itt az Emmauszi tanítványok tapasztalata, akiknek egy „idegen”, Mózesen elkezdve az összes prófétánál megmagyarázta nekik, amit az Írásokban róla írtak.”[12] Vagyis feltárta előttük a róla szóló jövendölések belső összefüggéseit.

Jön hozzám egy 18 éves fiatalember. Mondja, hogy szentgyónást akar végezni. Elmondja azt is, hogy nemrég barátja hívására részt vett egy zarándokúton, ahol valami megérintette a lelkét, maga sem tudja mi, és most szeretne visszatérni gyermekkori hitéhez. A zarándoklat volt az ő emberi tapasztalat, élménye. Itt érintette meg a lelkét az Isten. Ekkor ébredt fel benne a vágy, hogy új fényben lássa eddigi életét és a körülötte lévő világot.

János, és minden értelmes ember számára, akik kutatták az írásokat, ez volt sorrend: tapasztalat, hit, és ezt követte a feltámadt Krisztusnak a lélek zugait bevilágító fénye.  


Hadd idézzek még egy mondatot C.S. Lewis, ír származású írótól.

„Isten nem vonja vissza, amit teremtett, hanem újrateremti. A tér, az idő, az anyag és az érzékek régi földje kigyomláltatik, és fölszántva új terménnyel vettetik be. Lehet, hogy mi már eluntuk ezt a régi földet, de Isten nem. Nemcsak, hogy új természetet alkot, de azt a régiből alkotja meg. Nekünk pedig az átépítés viszontagságai, kényelmetlenségei, reményei és izgalmai közepette kell élnünk egy olyan házban, ahol valamit folytonosan bontanak, és helyébe folytonosan valami új épül.”[13]

Jézus Krisztus feltámadása a halálból a Keresztény hit központi igazsága. Egyházunk 2000 éves története folyamán sajnos nem kevés erő összpontosult arra, hogy kiirtsák a feltámadott Krisztusba vetett hitet. Valamilyen módon mindig el akarták temetni újra, és újra.

Temették ideológiákba,
tagadás útszéli árkába,
tudomány sziklái alá.
Harmadnapon feltámadott!

Temették gyilkos hitvitákba,
szent háborúk szennyes vizébe,
sötét élet-cáfolatokba.
Harmadnapon feltámadott!

Temetgetik ma is... Hiába.
Nem rejti el se föld, se ég már,
szív bűne, vagy ész érve, semmi,
mert Ő MAGA AZ ÉLET ![14]



[1] Lk 24,32
[2] Balogh Miklós HÚSVÉT REGGELÉN
[3] http://www.depositum.hu/feltamadas.html#jelentes
[4] Jn 20,9
[5] Jn 20,1
[6] Jn 1,5
[7] Jn 3,19
[8] Jn 16,33
[9] Jn 20,9
[10] V.ö. Jn 2,22
[11] Jn 12,17
[12] Lk 24,32
[13] ttp://www.depositum.hu/feltamadas.html#jelentes
[14]Füle Lajos Az eltemethetetlen


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Blogarchívum