A ÉV URUNK MENNYBEMENETELÉNEK ÜNNEP
Szombathely-Kálvária 2017. május 28.
„hirtelen elszakadt
a földtől. Sehol nem volt.
Kéklő felhő alatt
átölelte a mennybolt.”[1]
Urunk mennybemenetelének ünnepe van ma. Mennybemenetel, ahogyan
a katolikusok, áldozónap, ahogyan a protestánsok mondják. Jézus Krisztus
mennybemenetelének leírása az Újszövetségben három helyen szerepel: Márk
evangéliuma 16. Lukács evangéliuma 24. fejezetében és az Apostolok
cselekedeteiről írt könyv 1. fejezetében. Itt olvashatók azok a szikár tények,
amelyeket szemtanúk tanúsítanak…
Betániánál amint megáldotta,
két áldó karját föléjük tartotta,
szemük láttára tőlük távolodva
beitták felhők.[2]
A csak a tér idő világában gondolkodó ember feltesz
ilyesféle kérdéseket:
Felment, de hova? Valamelyik másik galakszisba, amely
fényévekkel ki nem fejezhető távolságban van a földtől? Tán csak nem afféle
ufóutasként elröppent egy másik civilizációba, amelyről még nem tudunk? Az
emberi fantázia határtalan… rengeteg ostobaságot kitalálhat. Viszont az nem
ostobaság, amit 1961. április 12-án hírközlő eszközök adtak tudtára a világnak,
mint rendkívüli eseményt „Ember az űrben!”
Tényleg ott volt. Jurij Gagarin egyszer megkerület a földet. Az űrutazás
mindössze 108 percig tartott. Nyolc évvel később, 1969. július 20-án a hírközlő
eszközök egy másik szenzációt röpítettek szét „ember a holdon!” Az első ember, aki a holdra lépett, mondta „kis lépés egy embernek, de óriási ugrás az
emberiségnek.” Jézus mennybemenetele ennél sokszorosabb több,
mintegy „ugrás” az Isten
természetfeletti világába.
Jézust, amikor felment a menybe, nem a végtelen világűr
nyelte el, hanem elhagyva a mi tér – idő világunkat visszatért abba a másik
világba, ahonnét jött. Embersége visszavonhatatlanul belépett az isteni
dicsőségbe, melyet a felhő, és az ég jelez.
Ember a mennyben!
Lehetett volna szalagcíme az újságoknak, ha lettek volna újságok valamikor
Krisztus születése után úgy 33 évvel. De erről csak az apostolok tanúságtétele
maradt meg. „Az Úr Jézus, miután ezeket mondta, fölvétetett a mennybe és leült az Isten
jobbján."[3]
Mi, Jézust követők, hisszük és valljuk, hogy Krisztus
teste föltámadásának pillanatától megdicsőült. Hisszük és valljuk, hogy
mennybemenetelével embersége visszavonhatatlanul belépett az isteni dicsőségbe.
Jézus mennybemenetele már nem tartozik az emberi
tapasztalat világába, mert már az érzékeinkkel, emberi eszközeinkkel
hozzáférhetetlen világban történt. Hinni, hogy Jézus feltámadott és visszatért
a mennybe, az Atya dicsőségébe, megalapozottan a természetfeletti HIT világába
tartozik. Igaz, hogy egyszerre történeti és természetfeletti esemény, mivel
átmenetet jelent innét oda, a földről az Atya dicsősségébe.
Nem egészen váratlanul, hiszen adott róla jelzéseket.
"Senki sem
ment föl az égbe, csak aki alászállott az égből, az Emberfia"[4]
Ezt Nikodémusnak a főtanács tagjának mondta Jézus, azon a titokteljes éjszakai
beszélgetésen. Feltámadásának hajnalán megjelent Mária Magdolnának, akihez
ezeket a rejtélyes szavakat intézte: "Még
nem (...) mentem föl az Atyához; de menj az én testvéreimhez, és mondd nekik:
Fölmegyek az én Atyámhoz és a ti Atyátokhoz, az én Istenemhez és a ti
Istenetekhez."[5] Ezzel
már előre jelezte, hogy hamarosan visszatér az Atyához
Az ember a saját természetes erőire hagyva nem képes
bemenni az "atyai házba", Isten életébe és boldogságába. Egyedül
Krisztus nyithatta meg az embernek az utat, ahogyan a mai szentmise
prefációjában elhangzik majd: "hogy
nekünk, az Ő tagjainak megadja a reményt, hogy mi is eljuthatunk oda, ahová Ő
elsőként előre ment".[6]
A Golgota hegyén, ahol Jézus halálakor az apostolok
lelkében minden összeomlani látszott, valójában akkor szabadultak fel a mennyet
megnyitó erők "én pedig, majd ha
magasba emelnek a földről, mindeneket magamhoz fogok vonzani"[7].
A kereszten való fölmagasztalás a mennybemenetel fölmagasztalását jelzi és
jövendöli.
Gyönyörűen írja le Szent Pál a Zsidókhoz írt
levelében, hogy Jézus Krisztus, az új és örök szövetség egyetlen papja "nem emberi kézzel épített szentélybe
lépett be (...), hanem magába a mennybe, hogy most Isten színe előtt
közbenjárjon értünk".[8]
Sőt, mi több, helyet készít nekünk. Szeretet légkörét árasztó égi otthont. Az
utolsó vacsorán mondta „elmegyek és
helyet készítek nektek”. Erről írta Szent Pál apostol a korinthusi
közösségnek
„Szem nem látta, fül nem hallotta,
emberi szív föl nem fogta,
amit Isten azoknak készített, akik
szeretik őt.”[9]
Gyönyörű, ugyanakkor megnyugtató üzenet, kiegészítve
azzal, ahogyan János evangélista fogalmazott a 2. levelében „van szószólónk az Atyánál, Jézus Krisztus,
az igaz.[10]
Ó, győztes Úr,
Te égbe ment Király,
Uralmad végtelen!
Téged imád
néped, mely visszavár
nagy hittel szüntelen.
Te készíted helyünket
Atyánknak házánál,
hol gondjaink megszűnnek,
s lelkünk otthont talál.[11]
okéatya
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése