B ÉV ÉVKÖZI 29. VASÁRNAP
Szombathely
– Kálvária 2015. 10. 18.
Kérés
„Nem tudjátok, mit kértek.”
Nem
tudom, hogy látta-e valaki a 2003-ban készített amerikai filmet, amelynek a
címe A MINDEN6Ó? A történet szerint a népszerű tévébemondó elégedetlen a
sorsával. Egy új műsorhoz keresnek vezetőt, jelentkezik, de végül is nem őt
választják. Úgy viselkedik, hogy kirúgják, verekedik s egy napon tönkre meg a
magánélete is. Istent kezdi el hibáztatni mindenért. Az Úr megjelenik előtte
egy érdekes ember képében és okulásul átadja minden hatalmát a káromló
tévésnek, ő pedig szabadságra megy. Emberünknek tetszik a korlátlan hatalom.
Megpróbál minden igényt kielégíteni, de hamar rájön, hogy Isten feladata nem is
olyan könnyű. Megtapasztalja, hogy sok mindent megváltoztathat, de a szabad akarat ellen nem tehet semmit.
Csak őszinte kemény munkával hódíthatja vissza az embereket. Ettől kezdve már
nem akar Isten lenni és visszaadja a hatalmát az Istennek.
Jutott
eszembe ez a film, amikor a két helyezkedő, hatalomra vágyó apostol, Jakab és
János kérését olvastam: „Add meg
nekünk, hogy egyikünk a jobbodon, másikunk a bal oldaladon üljön a te
dicsőségedben.” A csodatévő, sokak által körülrajongott Jézus mellett politikai
karrierjük pecsenyéjét sütögették. Csakhogy a dolog nem olyan egyszerű. Jézus
válasza a lényegre mutat „Nem tudjátok, mit kértek.”
Mi magunk is sokszor, sokfélét kérünk az Istentől. Azt
is kérjük, ami magától is megoldódna, de mi többszörösen is be akarjuk
biztosítani az ügyünket. Már gyermekkorunkban elkezdtük a kérést. Mikuláskor,
karácsonykor, ki – ki megírta a maga kívánságlistáját, remélve, hogy megkapja,
amit kért. Ebben lehettek teljesíthető és teljesíthetetlen kérések, amely az
Istent helyettesítő szülőknek bizony nem egyszer komoly fejtörést okozott.
Kívánságlistánkat,
ha másképpen a nem a vágyakozás szintjén, ma is oda tesszük a jó Isten elé.
Kevésbé gondoljuk át, hogy mire van szükségünk, mi válik javunkra és mi a
kárunkra?
Bár
a szentírásban biztatást kapunk a kérésre. Jézus maga mondta „kérjetek és adatik nektek”. Mi a keserű
tapasztalat? Kértem és nem kaptam meg. Óh, de hányszor átéltem ezt. Évekkel
ezelőtt egy baleset súlyos sérültjéhez hívtak az intenzívre. 16 éves fiatal
lány feküdt kómában az ágyon. Már nem tudott érintkezni a környezetével.
Álltam, behunytam a szememet és nagyon kértem a jó Istent, gyógyítsa meg. Mások
is kérték. Sokan imádkoztak érte. A fiatal lány néhány nap múlva meghalt.
Nem kértem volna a jó Istentől a gyógyulást egy idős
ember esetében. Na, de itt egy fiatal lányról volt szó, aki előtt még ott volt
az élet…
Hányszor,
de hányszor vagyunk így: kérünk valamit, buzgón, állhatatosan, hosszú időn át
Istentől. Amit kérünk, az nekünk fontos, akár életfontosságúnak is érezzük. Az
Isten pedig hallgat. Legalább is így érzékelhető.
Amit soha nem szabad elfelejtenünk, Isten nem Pizza
futár. Isten, az Isten. Ő a mindenható, aki végtelen szeretettel szeret
bennünket
Kértem erőt… és kaptam nehézségeket, amelyek erőssé tesznek.
Kértem bölcsességet… és kaptam problémákat, hogy megoldjam őket.
Kértem jómódot… és kaptam agyat és izmot, hogy dolgozzak.
Kértem bátorságot… és kaptam akadályokat, hogy legyőzzem azokat.
Kértem szerelmet… és kaptam bajban lévő embereket, hogy segítsek.
Kértem jóindulatot… és kaptam lehetőségeket.
Semmit nem kaptam meg, amit akartam… De mindent megkaptam, amire szükségem volt.
Kértem bölcsességet… és kaptam problémákat, hogy megoldjam őket.
Kértem jómódot… és kaptam agyat és izmot, hogy dolgozzak.
Kértem bátorságot… és kaptam akadályokat, hogy legyőzzem azokat.
Kértem szerelmet… és kaptam bajban lévő embereket, hogy segítsek.
Kértem jóindulatot… és kaptam lehetőségeket.
Semmit nem kaptam meg, amit akartam… De mindent megkaptam, amire szükségem volt.
Érvényesülés
„aki naggyá akar válni közöttetek, az legyen szolgátok.”
A
két apostol, János és András, előkelő helyet foglaltak el az apostoli
közösségben. Ez az előkelő hely onnét adódott, hogy bizonyos eseményeknél, mint
pl. Jézus színeváltozása, Péterrel együtt csak ők lehettek jelen. De ők Jézus
bizalmasai is voltak. Talán ez lehetett az oka, hogy helyzeti lehetőségeiket
kihasználva pozícióikat biztosítsák. Ekkor még Jézusban a győzedelmes földi
királyt látták, aki mellett nem árt, ha minél korábban kezdik el politikai
érvényesülésük pecsenyéjét sütögetni.
Tulajdonképpen nincs ebben semmi rossz. Az egészséges
embernek természetes, Isten adta tulajdonsága az érvényesülés, az előbbre jutás
vágya. Ezt azt jelenti, hogy különbek akarunk lenni a többi embernél, vagy akár
korábbi önmagunknál. A baj ott van, amikor ez a kívánság sokszor törtetéssé
alacsonyodik, nemegyszer gonosz eszközökhöz nyúl.
De az is előfordul, hogy aki maga rest, vagy képtelen
előrelépni, gáncsot vet a többinek, s úgy igyekszik megelőzni őket. A gyanú, a
rágalom mocsarába nyomja a másikat, csakhogy többnek látszódjék. A dolgok
természetes rendje szerint az ilyesmi rossz vért szokott szülni. Ez történt
ebben az esetben is „amikor
a tíz (tanítvány) ezt hallotta, haragudni kezdtek Jakabra és Jánosra.”
Jézus
többszörös zsenialitással oldja fel a hírtelen támadt feszült helyzetet. Nem a
két törtető tanítványt marasztalja el, nem is megsértődöttek lelkét kezdi el
simogatni, hanem egy harmadik utat mutat: „aki naggyá akar válni közöttetek, az legyen szolgátok…
És aki első akar lenni közöttetek, az legyen mindenki rabszolgája.” A beszűkült két apostol leragad az érvényesülésük kitiprásánál, a többit
pedig, még ha joggal is, elönti a harag hulláma. A harag pedig, mint tudjuk,
rossz tanácsadó.
Jézus nem szidja meg az apostolokat azért, hogy versengenek
egymással. De különös szóval megtanítja őket arra, hogy a szeretet versenye a
nagylelkűségben, a szolgálatban bontakozik ki. Az lesz az első, aki már nem is
saját elsőségével törődik, hanem önfeledten tud segíteni a többieken.
A „ki a legnagyobb”
kérdése a mai korban különös módon és sajátos keserűséggel vetődik fel, hiszen
semmiféle társadalmi gát nem szab határt az egyén ambíciójának. Ami szomorú,
hogy veszedelmesen csökkent azoknak az értékeknek a száma, amelyekben
versengeni próbálunk egymással. Jézus viszonylagossá tesz mindenféle emberi
méltóságot, címet, rangot, elismerést, hatalmat és tekintélyt. Mert ugye, ami
az ember szemében kimagasló, nem biztos, hogy az Isten előtt is az
Magatartásunk kettős síkon mozog: az egyiken érvényesülhet a külsőség. A
cím, a gőg, a büszkeség, a látszólagos siker vagy sikertelenség. A másik síkon
Isten mércéje, a tiszta szeretet. Ebben nincs helye az alattomos számítgatásnak
és az önző törtetésnek. Jézus megmutatta, hogy ez mit jelent, önmagát állítva
mintául: „az Emberfia nem azért jött,
hogy szolgáljanak neki, hanem hogy ő szolgáljon és életét adja váltságul
sokakért.” Igazi elismerést érdemel, aki képességeit és Istentől kapott
adományait mások javára és nem csak saját előmenetelére használja. Jézus utal
az apostolok mindennapi tapasztalatára: „azok, akik a népek fejedelmeinek számítanak, uralkodnak rajtuk, és nagyjaik
hatalmaskodnak velük.” De hozzá teszi. „A ti körötökben
ne így legyen.”
Ezzel már utal
arra, hogy ez legyen az apostolok igehirdetése nyomán megalakuló közösségek
alapszabálya.
Lefordítva a
hétköznapi nyelvre: ne könyököljetek, ne büszkélkedjetek, ne fölényeskedjetek,
és ne szégyenítsetek meg senkit. Jézus tanítványainak hosszú időbe tellett,
amíg útját megértették. A világ elmúlik és ezzel annak minden dicsősége. A
szeretet viszont örökre megmarad: örök dicsőség.
„Ha valaki tudja,
miként működik az univerzum, akkor bizonyos értelemben uralja az egész
mindenséget”, mondta Stephen Hawking kozmológus, a világegyetem keletkezésének
és működésének a kutatója.
Ezt a
gondolatot így alkalmaznám a mai evangéliumi üzenetre: ha valaki tudja, miként
működik az emberi természet, bizonyos értelemben ura lehet önmagának. Képes
kordában tartani a benne működő erőket, és azokat a jó szolgálatába állítani. Erre
adott Jézus egy sajátos megoldást: "aki naggyá akar válni közöttetek, az legyen a szolgátok. És aki első akar lenni közöttetek, legyen mindenki szolgája". Naggyá válni, persze nem a környezet, hanem az Isten szemében.
Okéatya
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése