Translate

2015. október 24., szombat

„Mi csak vakon és süketen bámuljuk a világot.”

Hanganyag

B ÉV ÉVKÖZI 30. VASÁRNAP
Szombathely - Kálvária 2015. október 25.

Ötpercenként vakul meg egy felnőtt, és percenként egy gyerek. Ha, ez a tendencia folytatódik, 2020-ra 75 millióra nőhet a vakok száma! Magyarországon évente több mint hatezer ember veszíti el a látását.[1] A testi látását. Arról nincs statisztika, hogy hányan veszítik el a lelki, hitbeli, szellemi, erkölcsi, vagy akármilyen más látásukat. Mahatma Gandhi mondta „A hatalom birtokának az a hatása, hogy az emberek süketekké és vakokká válnak. Nem látják többé azt, ami az orruk előtt van, és nem hallják, ami a fülükbe harsog.”



Valahol nagyon igaz, amit Toldalagi Pál írt a EMELJ A MAGASBA című versében



„mi csak vakon és süketen

bámuljuk a világot.” (Toldalagi Pál)



Látni, nemcsak nézni vagy nézelődni: mennyire vonzó program ez. Szemünk, értelmünk, hitünk látásáért a mai vasárnapon a jerikói koldus mellől jó lenne, ha vele együtt kiáltanánk Dávid fiához. Dávid Fia, Jézus, könyörülj rajtam!” Jézus megkérdezte „Mit akarsz, mit tegyek meg neked? A vak pedig azt mondta neki: „Rabbuni, hogy újra lássak.”



Hatalmas igazság: Aki észrevette, hogy vak, s kiált, az már látni kezd. A bajok ott kezdődnek, ha nem vesszük észre, hogy vakok vagyunk.



José Saramago, portugál Nobel díjas írónak 1995-ben jelent meg a VAKSÁG című könyvbe. A regény szerint Különös kór terjed a városban. Először egy autóját vezető férfi veszti el látását, majd sorban mindenki, aki csak kapcsolatba kerül vele. Az autótolvaj, aki hazaviszi, a szemorvos, aki megvizsgálja, a prostituált, aki véletlenül mellette ül a rendelőben…

Az elharapódzó járványt, úgy látszik, nem lehet megállítani, hiába zárják szigorú katonai őrizet mellett egy ódon elmegyógyintézetbe az első vakokat, a rejtélyes fehér kór tovább szedi áldozatait. 
A vesztegzár embertelen körülményei közé kényszerített férfiak és nők saját vakságuknak, az ismeretlen környezetnek, a hatóságok kapkodásának, de még inkább az egyre jobban elszabaduló indulatoknak, az éhségnek, a mocsoknak és a szexuális megaláztatásnak kiszolgáltatva lassan kivetkőznek emberi mivoltukból. 
A könyv varázslatos erejű vízió arról, milyen mélyre süllyedhet az ember, ha egyszer csak szétfoszlik körülötte a civilizáció s nyer ösztönök veszik át az uralmat az életben. Más szóval, ha elveszíti a dolgok, a személyek, a helyzetek tisztán látását.


Az az ember, 2000 évvel ezelőtt, vakon koldulva, az árokparton ülve tudta, kit, mikor és hol kell megszólítani. Kettős kiáltásában egy egész élet vágya csúcsosodik ki: „Dávid fia, könyörülj rajtam!” E szavakkal más földi koldus alamizsnát kérne.



Nem vagyunk-e mi magunk is vakok, amikor imáinkban többnyire csak „alamizsnákat” kérünk. Miért csak annyit? Bartimeus, a jerikói vak koldus messzebbre látott, a teljességet akarta.



És, ha kaptunk valamit, hálásak vagyunk érte? Jó lenne egy kicsit magunkba tekinteni és meglátni, hogy sokszor csak addig foglalkozunk Istennel, amíg „rávesszük” intézze el ügyes-bajos dolgainkat. Legközelebb akkor jut eszünkbe ismét, amikor szükségünk van rá.



Egy vak azonban mindig rászorul Isten segítségére. Ő ezt tudja, és Isten is tudja.



A vak a bizalom embere. Bízik abban, hogy amikor belékarolsz, hogy átvezesd az úton, nem egy gépkocsi kerekei elé fogod vezetni. Ha nem tudna bízni, nem tudná elviselni az életet.



A vaktól tanulni lehet bizalmat, más néven hitet. Bartimeusnak volt hite, sőt bátor hite volt. Bátor, mert többre vágyott, mint egy kis emberi könyörületre, irgalomra, alamizsnára. Isten irgalmát akarta.



Tudta, kit, mikor és hol kell megszólítani. Kettős kiáltásában egy egész élet vágya csúcsosodik ki: „Dávid fia, könyörülj rajtam!” E szavakkal más koldus alamizsnát kérne. Mi többnyire csak „alamizsnákat” kérünk. Miért csak annyit? Bartimeus a teljességet akarta.



Jézus tudta ezt, és ezért kérdezte az egész tömeg füle hallatára: „Mit akarsz, mit tegyek veled?” Az ilyen felszólítás Jézusnál szinte azonos a teljesítéssel. Bartimeus tudta ezt, és Dávid Fiát a kérdése után már Mesternek szólította. Mondhatta volna: Látni szeretnék. De ő pontosan a kérésnek megfelelően válaszolt. A „hogy lássak”. Vélhetően most már nem pusztán a látás vágya vezérli, hanem az is, hogy Jézus tegye ezt, és nem egy csodadoktor, egy varázsló, magában hordozza a többletet. A  hite vissza adta a látását, de többet is adott: a követés képességét. A látás tanítvánnyá tette. Követte a gyógyító mestert.



Bartimeus története akár a mi történetünk is lehetne. Ehhez három dolog kell:

·         először tudatosítanunk kell, hogy vakok vagyunk, mert nem Isten szemével látjuk a valóságot.

·         másodszor meg kell találnunk az Úton, a mindig Úton levőt.

·         Harmadszor bátorság kell, hogy kövessük őt az Úton.



Ha Bartimeus visszaült volna az út szélére, nem követhette volna az Utat. De volt benne bátorság ahhoz, hogy kövesse a mestert, aki meggyógyította. Aki a Mestert követi másféle vakságaiból is meggyógyul.



Phil Bosmans német születésű belga szerzetes írónál olvastam.



A kevés szeretet mindenütt sok hibát talál. A szeretet mindig egy kicsit vak a másik hibáira. Ha a szeretet és a barátság elsorvad, elvész ez a hibákat észre nem vevő vakság. Ekkor a szemek tényleg elromlanak, mert elsorvadt a szeretet és a barátság, már semmit sem lát az ember, csak hibákat és foltokat, hazugságokat és hiányosságokat, gyengeséget és kicsinyességet, kimondhatatlanul lehangoló dolgokat.”



Egy vak ember ült egy épület előtt a lépcsőn, lábánál kalap, táblával, a következő szöveggel:

“Vak vagyok. Kérem, segítsenek!”

Arra ment egy újságíró, és látta, hogy a kalapban alig van pénz, csak pár fillér. Lehajolt, dobott a kalapba pár koronát, s anélkül, hogy megkérdezte volna, elvette a táblát, és a másik oldalára írt egy mondatot. Délután visszatért a vak emberhez, és látta, a kalapban sok pénz van. A vak felismerte a lépteit, s megkérdezte tőle, hogy ő írt-e a táblára, s ha ő volt, akkor mit. Az újságíró így válaszolt:

“Semmi olyat, ami nem lenne igaz. Csak soraidnak kicsit más formát adtam.

Mosollyal az arcán távozott. A vak soha sem tudta meg, hogy a táblán ez állt:

“Tavasz van, és én nem láthatom.”



A tisztán látás boldogságért keményen meg kell dolgozni. Olyan ez, mint otthon rendben tartása. Meg kell őrizni az értékeket, és a szemetet ki kell dobni. Nem látunk egyformán. Az egyik ember a szép kilátást veszi észre, a másik a koszos ablakot. Érdemes eltűnődni azon, hogy ki mit vesz észre a belső látásával. Linda Dillow, Akinél a szív lecsendesül címü könyvében ezt írta:



„Azt mondjuk, hogy több hitet szeretnénk, de amit igazából akarunk, az látás. A látás azt mondja: “Látom, hogy ez jó nekem, biztosan Isten küldte”, a hit viszont így szól: “Isten küldte, ezért jónak kell lennie számomra.” Isten azt kéri, hogy hitben járjunk és ne látásban.”



Ezt már én teszem hozzá: a látás félre vezethet, de mélységes szent hit a gondviselő Isten szeretetében, soha. Bartimeus is, a jerikói koldus azért kapta vissza a látást, mert hitt.



okéatya



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Blogarchívum