Szombathely – Kálvária 2015.08.02.
Majdhogynem káromkodásnak tűnik Tarr
László versének a címe: Randevú az Istennel. Már csak azért is, mert a mi
agyunkban randevúzni csak szerelmespárok szoktak. A szentírás az Istennek
irántunk való szeretetét nem egyszer a szerelmesek egymás iránti szeretetével fejezi
ki. Gyönyörűen érzékelteti ezt az ószövetségi szentírás Énekek éneke című
könyve. Nem igen szoktuk olvasgatni, pedig ennyire szépen csak az Isten lelke
által ihletett könyv, a férfi és a nő egymás iránti vágyódásával érzékelteti,
mennyire szeret bennünket az Isten.
Nem véletlen, hogy Szent Pál
Krisztus és az egyház iránti szeretetét a férfi és a nő házastársi szeretetével
érzékelteti. „Ezért az ember elhagyja
apját, anyját, feleségével tart, és a kettő egy test lesz. Nagy titok ez, én
Krisztusra és az Egyházra vonatkoztatom.”[2] A
bibliát akár az Isten szerelmes levelének is nevezhetnénk, mivel minden
lapjából árad az Isten szeretete teremtményei felé.
Aki szerelmes, abban olthatatlan
vágy lángol, amelyet maga a teremtő ajándékozott az embernek. Ilyesféle
olthatatlan vágy van az Istenben a teremtménye iránt is, ezért keresi számtalan
és minden lehetséges módon a találkozás lehetőségeit.
Jézusban a mennyei Atyának emberek
iránti, merjük csak nyugodtan kimondani, olthatatlan szerelme öltött testet.
Akit igazán szeretünk, azért mindent megteszünk, azzal szeretünk együtt lenni, azt
szüntelenül keressük, ha távol vagyunk tőle.
A mai evangéliumban a Jézus kereső
emberekkel kezdődik a történet.
A finom sült hal és a ropogós kenyér
emléke még ott volt a zsigereikben, íze a szájukban, ezért „elmentek Kafarnaumba, és keresték Jézust.” Nem a Jézus utáni vágy
űzte, hajtotta őket, hanem az érdek, az ingyen kenyér. Jézus, aki „jól tudta mi lakik az emberben”,[3]
most is, mint mindig szókimondó: „kerestek
engem, de nem azért, mert jeleket láttatok, hanem mert ettetek a kenyerekből és
jóllaktatok.”[4]
Mi emberek már csak
ilyenek vagyunk. Amikor keresünk, többnyire az érdekeink űznek, hajtanak,
amikor valami kell, mert hiányzik.
A még beszélni sem
tudó gyermek „keresi” az anya hangját,
tekintetét, érintését…
·
A nagyobbacska az elveszett játékát…
·
Az iskolás a feladat megoldását…
·
A kamasz a párkeresés első gyámoltalan lépéseit
próbálgatja…
·
A fiatal keresi élete párját…
·
A gondolkodó, a filozófus az élet értelmét…
·
A magyarázatot a rosszra
Ki nem mondottan
keressük az „elveszett paradicsomot”,
a megnyugvást, a lelki békét, a komfortérzést, az otthon melegét.
Szeretem a verseket. A költők
hihetetlen könnyedséggel tudják megfogalmazni lényeglátó gondolataikat. Érdemes
kézbe venni a Vigília kiadó 500 oldalas verseskötetét, melynek a címe Innen és túl, alcíme pedig Versek az Isten-kereső emberről. A
versekből kitetszik az Istent kereső nyugtalanság, megtalálni a
megtalálhatatlant, elérni az elérhetetlent. Ennek a hajtó erejét maga a teremtő
ültette az ember természetébe, ahogyan még a 4. században Szent Ágoston
megfogalmazta "Magadnak
teremtettél bennünket Istenünk, és nyugtalan a mi szívünk,
amíg meg nem nyugszik Tebenned!"
Ady nem volt egy szent ember, mégis
kereste az Istent. Csodálatos verse
Az Istent kereső nagy lárma
Neved sem
értem, Istenem,
De van két árva, nagy szemem
S annyi bolondot látok,
Hogy e sok bolondságból
Nagy ijedelmemben,
Uram, hozzád kiáltok.
De van két árva, nagy szemem
S annyi bolondot látok,
Hogy e sok bolondságból
Nagy ijedelmemben,
Uram, hozzád kiáltok.
Próbáltam sokféle mesét,
De, hajh, egyik se volt elég:
Szívemben, idegimben
Kiabáló, nagy lárma
Téged keres, Fölség,
Isten, a tied minden.
Jézus is kereső ember volt. Keresésének lényegét így határozta meg „nem a magam akaratát keresem, hanem annak akaratát, aki elküldött engem.”[5]
Minden
szentmise, minden szentáldozás, minden ima, minden szentírásolvasás Istent
kereső esemény. Róla akarok hallani, tőle akarok hallani, vele akarok
találkozni.
De Istent kereső esemény a rácsodálkozás
a teremtett világra, amely végül is „alkotásainak
értelmes vizsgálata.” A 19. zsoltárban olvassuk „Az egek hirdetik Isten dicsőségét, kezének munkájáról beszél a
mennyboltozat. Nappal a nappalnak adja át e szót, éjjel az éjjelnek adja
tudtul. Nincs szó és nincs beszéd, hangjuk sem hallatszik, mégis eljut hangjuk
az egész földre, szavuk a világ végéig.”[6]
Ha
nyári estén felnézel a csillagos égre, gondolj az Istenre, mert irántad való
szeretetből feszítette föléd az égboltozatot. Keresd mögötte az alkotót. Randevúzz
vele, de ne a testi vágy, hanem a lélek vágyának a randevújával, valahogy úgy,
ahogyan Tarr László megfogalmazta a Randevú Istennel című versében
Vártál Valahol.
Pontosan érkeztél – mint mindig.
Titkos találkahelyünk az időtlen mindenhol
és a megbeszélt időpont az örök pillanat.
A végtelen tömegben
(mégis oly nehéz felismerni arcod)
türelmesen vársz rám
s én érkezem.
Minden út hozzád visz
s én sietek folyton
noha elkésnem nem lehet,
ha az öröklét karjai ölelnek szívükre.
S Te ismered jöttöm
S érkeztem idejét.
Csak Te tudod
merre talállak
S azt, hogy mikor érek oda
Hozzád.
S azt, hogy mikor érek oda
Hozzád.
Hogy vágylak-e? – már magam sem tudom.
De, hogy Te vágysz rám – tudom biztosan.
Mint hűséges szerelmes ki párját várja híven,
Te töretlen várod, míg hazaérek.
Kóbor szívem
világnak adván
messzi űz engem megannyi vihar.
Hogy hozzád hajt-e szél, s majd téged talállak?
- Ott; hová éppen most érkezem?
messzi űz engem megannyi vihar.
Hogy hozzád hajt-e szél, s majd téged talállak?
- Ott; hová éppen most érkezem?
Nos, ez a kérdés:
Hogy hozzád hajt-e szél, s majd
téged talállak?
- Ott; hová éppen most érkezem?
- Ott; hová éppen most érkezem?
Csak
az Istennel való találkozás adja meg megnyugvást és a belső békét.
Ezért
kínálta fel Jézus az Isten kenyerét a világnak: „Az Isten kenyere az,
amely a mennyből szállott le, és életet ad a világnak.’’ Ez a kenyér misztikus találkozás
lehetősége a szerelmes Istennel.
okéatya
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése