Szombathely –
Kálvária 2015.08.30.
Mint minden megszólalásával, Jézus most is a lényegre mutat rá, és szembesít
önmagunkkal. Ilyenkor éljük át, amit Túrmezei Erzsébet
A birodalmam című versében így fogalmazott meg:
„Lélek, én lelkem… Mélységeidből titkok
integetnek.”[1]
Ezekbe, a lélek mélységeiből integető titkokba merít bele ma is Jézus.
Látszólag minden nagyon egyszerű. Csak oda kell figyelni a tanítókra. A Jézus
korabeli gondolkodás és gyakorlat szerint a vallás gyakorlásához elég a külső
cselekmény, amihez nem kívántatott meg a belső tartalom. Lefordítva a mai
nyelvre: elég, ha megáldozom, magamhoz veszem az Úr testét, de nem szükséges,
hogy vele foglalkozzam. Térdet hajtok a templomba, ahol elég a térdhajtás
mozdulata, tehát maga a cselekmény. Az már nem fontos, hogy bennem, az
érzéseimben, a gondolataimban mi zajlik. A cselekmény a fontos.
Jézusnak felteszik a kérdést: „Miért
nem élnek tanítványaid a régiek hagyománya szerint, miért esznek kenyeret közönséges
kézzel?’’
Az esemény Galileában történik, a kérdést viszont a Jeruzsálemből jött
farizeusok teszik fel, és nem a helyiek. Jeruzsálemből jött farizeus már tekintély.
Olyasféle, mintha itt Szombathelyen valamelyik budapesti egyetemről jött
szaktekintély, mondjuk, teológus szólalna meg. Nyilván azért is hívhatták le a
jeruzsálemi tekintélyt, mert ők maguk kevésnek érezték a tudásukat, hogy
Jézussal vitába keveredjenek.
Mit jelent közönséges kézzel enni?
Közönséges kézzel enni, annyi, mint nem az előírások, tehát kézöblítés után
nyúlni az ételhez. E mögött a sajátos korabeli felfogás rejlik, ami szerint,
mielőtt az ember az Istenséggel, a természetfölötti erővel kapcsolatba kerülne,
meg kell tisztulnia. Ez pedig a víz által történik, az un. rituális, tehát nem
tisztasági, mosdással, fürdéssel.
Ezek a tisztasági előírások a zsidóságban olyan vallási gyakorlathoz
tartoznak, amelyet manapság nehezen tudunk értelmezni. Előfeltételezik a tiszta
és a tisztátalan személyek, állatok, használati eszközök, illetve dolgok
megkülönböztetését, amely nem korlátozódik az ószövetségi zsidó vallásra, hanem
számos ősi vallásban is megtalálható.
A
különbségtétel mélyén az az elgondolás húzódik meg, hogy az Istennel való
kapcsolathoz az embernek emelkedett állapotba kell kerülnie és mindentől meg
kell tisztulnia, ami az istenséget sérthetné és haragját kiválthatná.
Az Ószövetség
szerint az előkészületi tisztulások az embert tiszta, szent állapotba
juttatják, ami alkalmassá teszi őt az istenséggel való találkozásra. A
kiengesztelő tisztulások pedig helyreállítják ezt az állapotot, amelyet a „tisztátalannal”
való érintkezés által el lehet veszíteni.
Jézus tiszteli
korának szokásait, amelyeket viszont meg akar tölteni tartalommal. Mintha azt
mondaná, minden cselekedetnek, minden szónak, legyen lelke.
Ismeretes, ha
két angol találkozik, mind a kettő felteszi a kérdést: hogy vagy? Senki sem
válaszol a kérdésre. Afféle udvariassági szabály. Nem is érdekli igazában, hogy
a másik hogy van?
Jézus, mint
mindig, most is sarkosan fogalmaz:
,,Ez a nép ajkával tisztel engem, de a szíve távol van
tőlem. Pedig hiába tisztelnek, ha emberi tudományt és parancsokat tanítanak.''[2]
Mert Isten parancsát elhagyva az emberek hagyományait tartjátok, a korsók és
poharak mosását, és sok egyéb ezekhez hasonló dolgot cselekedtek.’’
Kialakult a nép
körében annak a szokása, hogyan is tartsák meg Isten törvényeit. Ennek
meghatározták a módjait, ez volt az ősök hagyománya. Jézus idejében már
áttevődtek a hangsúlyok: elég volt a külső cselekedet, az ember belső
átalakulásával, a szívbéli Istenhez fordulással már nem igen törődtek. Ezért mondta
Jézus: Ez a nép ajkával tisztel engem, de
a szíve távol van tőlem
Úgy gondolta, hogy
ezt témát jobb lenne kifejteni nagyobb tömegnek ezért, ismét magához hívta a
tömeget, és azt mondta nekik: ,,Hallgassatok
rám mindnyájan és értsétek meg: Semmi,
ami kívülről megy be az emberbe, nem teheti őt tisztátalanná, hanem ami az
emberből kijön, az szennyezi be az embert.
Valljuk be
őszintén! Vallásgyakorlatunk nagyon sokszor csak külsőségek. Imádságaink közben
hányszor előfordul, hogy ajkunk mozog, de gondolataink egészen másutt járnak? Itt
vagyunk a szentmisén, de csak a testünk, gondolataink néha nagyon messze járnak.
Ez az a helyzet, hogy nincs összhangban a külső és a belső.
A helyzet nem is olyan egyszerű. Már Pál apostol is
bevallotta emberi gyengeségét: „nem azt teszem, amit akarok: a jót, hanem azt
cselekszem, amit nem akarok: a rosszat.”[3]
Ezt benne lévő kettősséget meg is magyarázza: „Mert gyönyörködöm az Isten törvényében a belső ember szerint, de
tagjaimban egy másik törvényt látok, amely harcol az értelmem törvénye ellen,
és foglyul ejt a bűn tagjaimban lévő törvényével.”[4]
A helyzet világos: egy folyamatos harc színtere minden ember.
Egyrészt ott van az ősbűn öröksége: értelmében elhomályosodott, akaratában
rosszra hajló állapot. Másrészt folyamatosan dolgozik a lélekben a kegyelem,
amelynek erejében folyamatosan megadatik a lehetőség az újra kezdéshez.
Nem gondolnám, hogy lenne tökéletes állapot ebben a földi
világban. Afféle harctér a lelkünk, bennünk birkózik a sátán az Istennel. Őt
magát elérni soha sem tudja. Egyre van lehetősége: az emberben rombolja le,
amit felépített a kegyelem. Persze csak akkor, ha az ember partner benne.
A sátánnak számtalan trükkje van, hogy elkábítsa a gyanútlan
embert, csakhogy megnyerje magának. Trükkjeit már Jézus esetében is bevetette:
Egyél, mert éhes vagy, ugye azt akarod, hogy néped
elfogadjon, száll le a templom oromzatáról, szeretnéd meghódítani a világot, imádj
engem leborulva, más szóval: tedd azt, amit mondok.
Jézus ki tudta mondani, mert úgy gondolta, és úgy is tette,
hogy neki, mint embernek éltető forrása az „Isten
igéje”, ami „írva van.”
Azt gondolom ez a megoldás. Ami „írva van.” Amit érdemes nem csupán a megjegyezni, emlékezni rá,
hanem a szívbe rejtve is magunkkal vinni.
Mert Jézus mindig, mindenütt ott van.
Ott a zajban, a mindennapokban,
küzdelmekben, és feladatokban,
ott szenvedésben és kísértésben,
hogy felemeljen, őrizzen, védjen,
hogy tanácsoljon, segítsen, áldjon,
átvigyen tűzön és akadályon,
új erőt adjon új kegyelemben.
Ott a zajban, a mindennapokban,
küzdelmekben, és feladatokban,
ott szenvedésben és kísértésben,
hogy felemeljen, őrizzen, védjen,
hogy tanácsoljon, segítsen, áldjon,
átvigyen tűzön és akadályon,
új erőt adjon új kegyelemben.
Mindenütt mindig vár,
de százszorosan vár ránk - a csendben![5]
de százszorosan vár ránk - a csendben![5]
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése