B ÉV ÉVKÖZI 11. VASÁRNAP
Szombathely –
Kálvária 2015. 06. 14.
Jézus
folyamatosan tárta fel hallgatói Isten királyságának rejtett titkait. Ma pl.
két hasonlattal arról tanít, hogyan is működik az Isten országa. Igaz, hogy az
evangéliumba magyar fordításában így hangzott a bevezető: Isten országa olyan,
mint a földbe vetett mag, Isten országa olyan, mint a mustármag. Talán
szerencsésebb lett volna így fogalmazni a fordítónak, Isten országa úgy működik, „mint amikor az ember magot szór a földbe…”, „Isten országa úgy működik, mint a mustármag.”
Mindkettő a
nagy reménység példázata. De tudni kell, hogy a keleti logika és más a nyugati.
Míg a görög filozófián kiművelődött elme gondolati építményeket rak egymásra,
magyarázza az ok – okozati összefüggéseket, addig a keleti ember gondolkodása a
lényeget mondja ki. A dolgok, a jelenségek szívébe akar behatolni. Jézus,
emberi testben- keleti ember, aki keleti embereknek beszél. Szükséges, hogy
ehhez a logikához alkalmazkodjék. E két példával is a lényeget mondja ki.
A földbe vetett
mag példázatával azt mondja el, hogy működik Isten országa önmagában, a
mustármag hasonlattal pedig Isten országának a jövőjét vázolta fel. Nézzük a
két hasonlatot külön.
A földbe vetett
mag hasonlatával Jézus aláhúzza a titokzatos együttműködést az Isten szavának
ereje és az emberi tevékenység között.
„Az Isten országa úgy
működik, mint amikor az ember magot szór a földbe. Azután már akár alszik, akár
ébren jár éjjel és nappal, a mag kikel és növekszik, maga sem tudja, hogyan.”[1]
Teszi az ember
a dolgát, elveti a magot a termőföldbe, és teszi az Isten is a dolgát, bele
rejtette a kis magocskába, hogy gyönyörű virág, vagy gyümölcsöt termő fa legyen
belőle. Mintha Jézus azt akarná szuggerálni, hogy titokzatos szinergia együttműködés
van az emberi szabadság és az isteni szabadság között. Más szóval Istennek
szüksége van a hitünkre, hogy termékennyé tegye az életünket, és Isten kihozza
belőle a legtöbbet.
Szinergia azt
jelenti, amikor több tényező együttműködéséből
nagyobb teljesítmény, magasabb eredmény jön létre, mintha az elemeket vagy
tényezőket egyszerűen összeadnánk. Jelen esetben az ember hite és a vele Isten együttműködő
erő sokkal gazdagabb eredményt hoz létre, mintha az ember egyedül gürcölne.
Gyönyörűen
szemlélteti ennek a valóságát Szent Pál a korinthusi közösséghez írt levelében.
A közösségben szakadást támadt. Pál így állapítja meg a diagnózis ”akadnak köztetek, akik így nyilatkoznak: „Én Pállal tartok, én meg
Apollóval, én Kéfással, én meg Krisztussal.”
„Én ültettem, Apolló
öntözte, de a növekedést az Isten adta.
Nem számít sem az, aki ültet, sem az, aki öntöz, hanem csak a gyarapodást adó
Isten. Az ültető és az öntöző egyek, el is nyeri mindegyik a jutalmát
fáradozásához mérten. Istennek vagyunk ugyanis munkatársai, ti meg Isten
szántóföldje, Isten épülete vagytok.”[2]
A kulcsmondat „a növekedést az Isten adta”. Visszatérve
a példabeszédre, mindenki tegye a dolgát, ültessen, öntözzön, a növekedés a
vele együttműködő Isten műve.
Melyik
lelkipásztor, melyik ismertebb pap végez eredményesebb munkát? Ha mindegyik
legjobb tudása és lelkiismerete szerint teszi a dolgát, az eredményt, a
növekedést pedig rábízza arra, aki képes arra, hogy a legjobbat, a nem vártat
is kihozza. Ki végez az egyházban eredményes munkát, aki legjobban együtt tud
működni a „növekedést adó” Istennel.
Nincs tehát
értelme semmiféle versengésnek. Ez már emberi dolog, aminek az ember világában
megvan a helye, jelentősége és értelme. Isten világában viszont másképpen
működik a dolog. A pap, a hívő a maga területén teszi a dolgát, Isten meg
kihozza belőle a nem várt növekedést.
Persze nem
azonnal, nem látványosan, hanem, amikor „beérnek a dolgok”.
A mustármag
hasonlattal Isten országának jövőjét vázolta fel Jézus. Ez valamiféle prófécia.
Képzeljük csak el, Jézus, aki ekkor harminchárom éves fiatalember, elkezdi
hirdetni Isten országa evangéliumát. Csatlakozik hozzá tizenkét ember. Nagyon
egyszerű emberek, halászok, vámszedők, kézművesek - és kétezer év múlva több,
mint egymilliárd ember az Ő nevére van keresztelve!
Isten együtt
látja a múltat, a jelent és a jövőt. Bennünket megcsal, hogy mindig csak a
jelent látjuk. Csak azt az ágát látjuk a mustármagból növekedett fának, amin mi
ici-pici kis rügyecskék vagyunk. Néha előfordul, hogy ezen az óriási, terebélyes
fán egy-egy ág hirtelen szárazzá lesz. Látunk ilyet a kertben, kétharmad rész gyönyörűen
zöldell, míg egyharmadán összefonnyadtak a levelek ... Előfordul az is, hogy
látszólag
kiszáradt, nincs rajta egy rügy sem, alszik. Vajon halott-e az a fa? ....
Ne essünk abba
az optikai csalódásba, hogyha az az ág, amin éldegélünk száraz, akkor az
egésszel baj van! Majd nő új ág! Nekünk mindig a teljességre kell tekintenünk. A
mustármag kikél, óriási terebélyes fává lesz. Lehet, hogy még villám sújtja,
lehet, hogy derékba törik, de új hajtást hoz mindaddig, míg a gyökér él;
márpedig a gyökér maga Jézus Krisztus! Belőle mindig új és új hajtás zöldül ki,
amíg az Atya akarja.[3]
A felelősök, ha
valami nagyobb célt akarnak megvalósítani, hatástanulmányt készítenek. Milyen
hatása lesz a megvalósuló programnak az élet bizonyos területeire. Isten
világában nincs hatástanulmány. Hittel rábízni az ügyet az Istenre, és Isten kihozza
belőle az elképzelhető legjobbat. Persze közben ki-ki tegye a dolgát. Ha kell
imádkozzék, ha kell hirdesse az igét, ha kell döntsön jól, ha kell tegyen
tanúságot, a többi az Isten dolga, aki mint tudjuk a „növekedést adja”.
Gyönyörűen
fejezi ki ezt a gondolatot Laczi Anikó Az Isten tenyerének szélén című
versében.
Nézem
kincseimet,
míg kívánt nincseimet
a bölcs Isten takarja,
szívében őrzi, míg akarja,
vágyaimat.
Létem fonnyadt ágába oltja,
míg odakint a rigó világgá rikoltja,
a tavaszt,
hogy új irányban keressem a fényt,
a hitet, s a reményt,
És én csak lógatom a lábam
az Isten tenyerének szélén.
míg kívánt nincseimet
a bölcs Isten takarja,
szívében őrzi, míg akarja,
vágyaimat.
Létem fonnyadt ágába oltja,
míg odakint a rigó világgá rikoltja,
a tavaszt,
hogy új irányban keressem a fényt,
a hitet, s a reményt,
És én csak lógatom a lábam
az Isten tenyerének szélén.
Nem engedhetjük
meg magunknak, hogy „csak lógassuk a lábunkat az Isten tenyerének a szélén.” Új
irányban kell keresni a fényt, a hitet, s a reményt. Isten olyan földi
helytartót állított egyháza élére, aki tényleg új irányba keresi a fényt, a hitet
s a reményt. Érdemes lenne nem csupán valamiféle egyházi szenzációt látni
benne, hanem komolyan venni, kinek - kinek a maga életében azt, amit mond. Milyen
csodálatos eredmények születnének, ha engednénk, hogy „büszke szemeinket a bölcs Isten felnyissa"
Osho
A mustármag című könyvében ugyancsak fején találta a szöget, amikor így
fogalmazott :
A
lét misztérium, amit élni kell, nem egy keresztrejtvény, amit meg kell oldani.
A titok kapuja nyitva áll, csak te vagy zárva. A titok nyitja ott ragyog
mindenütt, mindenben; minden egyes fában, minden egyes falevélben, a nap minden
kis sugarában... ott a titok nyitja - csak te vagy bezárulva.
Tetteidnek
lényedből kell fakadniuk. Ne a cselekedeteidet próbáld módosítani vagy
kijavítani - lényedben kell átalakulnod. A valódi érték nem azon múlik, hogy
mit teszel, hanem azon, hogy ki vagy.”[4]
okéatya
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése