Translate

2015. május 31., vasárnap

A csonka csapat tényleg csonka csapat?



B ÉV SZENTHÁROMSÁG VASÁRNAPJA
Szombathely – Kálvária 20145.05.30.



Csonka csapat, vagyis a 11 apostol, akik eredetileg 12-en voltak, de egy közülük áruló lett és már nem lehetett velük. Jézus nem véletlenül választott ki tizenkét apostolt. A korabeli gondolkodásban a számoknak is üzenete volt, így a 12-es számnak is. Pl. a görög mitológia szerint az Olümposzon 12 főisten lakott, Odüsszeuszt, tengeri vándorlásában 12 tengerész kísérte stb. A bibliai ember számára a 12-es szám egy teljes, Isten által létrehozott elrendezésre utal. Például a János apostolnak adott égi látomásban, a Jelenések könyvében szerepelt egy város, melynek „tizenkét alapköve volt, és azokon a Bárány tizenkét apostolának tizenkét neve”.[1]

Jézus a 12 apostol kiválasztásával létrehozott egy, az Isten által elgondolt csapatot, amely, maradva a sportkifejezésnél, 3 évi „edzőtáborban” vett részt, ahol Jézus maga volt az egyszemélyes edző.

Ha a fociban 11 játékos a csapat. Ám, ha egyet kiállítanak, vagy lesérül, gyengül a csapat. Vajon gyengült-e Jézus csapata Júdás kiesésével? Nem, mert Jézus csapata, a 12 apostolok közössége másképpen működött, mint egy focicsapat. Jézus közösségében ui. nem az emberi felkészültség, az erőnlét, a belső mentális harmónia, a táplálkozás stb. volt feltétele az eredményességnek, hanem Jézus maga.

De kezdjük messzebbről.

Pál apostol szerint „nem azon fordul a dolog, aki erőlködik vagy törekszik, hanem a könyörülő Istenen.[2] Az első levélében, az általa alapított korinthusi közösségnek írt, ez olvasható: „Isten azt választotta ki, ami a világ szemében balga, hogy megszégyenítse a bölcseket, ami a világ előtt gyönge, hogy megszégyenítse az erőseket, s ami a világ előtt alacsonyrendű és lenézett. Az Isten, a semminek látszókat választotta ki, hogy megsemmisítse azokat, akik valaminek látszanak.[3] Nincs az az edző, aki efféle szempontok alapján választaná ki csapatának tagjait, mert az már eleve vesztésre lenne ítélve.

Csakhogy Isten világában másképpen vannak a dolog, mint az ember világában. Mert amíg az ember gyenge és lehetőségeiben korlátozott, addig Isten ereje végtelen, neki minden lehetséges. Jézus azzal, hogy a világ porondjára küldte a csapatát, tudta, hogy győzni fog, jóllehet folyamatosan úgy látszik, hogy vesztesre áll a mérkőzés.
A „játék”, Galileában kezdődött, amely Jézus első szolgálatának színtere, az ókori Izrael legészakibb tartománya volt. Izaiás a pogányok Galileájának nevezte etnikai összetétele okán, éppen ezért nem örvendett nagy népszerűségnek a vallásos zsidóság körében. Ennek ellenére ennek a tartománynak a népe láthatta Jézus első csodájátt a Kánai lakodalomban. Itt történt a színeváltozás, a kenyérszaporítás és még sok más csoda is. Jézus most, a feltámadása után, visszatért missziós tevékenységének a területeire, de nem azért, hogy visszavágjon ellenségeinek, hanem azért, hogy innét induljon el az apostolok missziós tevékenysége, miután művének folytatását másokra bízza. Ők is Galileából kiindulva kezdik meg munkájukat.

Itt hangzott el „menjetek és tegyetek tanítványommá minden népet”[4] Van ebben rejtett figyelmeztetés is. Ez már nem a ti bizniszetek, sőt mi több, nem a ti jól fizetett megélhetési forrásotok, hanem Jézus megváltói művének folytatása. Talán ezért sem lehetett velük ebben a munkában az, aki, mint az apostolok csapatának a pénztárosa „tolvaj volt”, aki „nála lévő pénzből elszedegette, amit beletettek”.[5]

A tizenegynek Isten új népét kell létre hozni, akik, az izraelitákkal ellentétben elfogadják Krisztust, és tanítványaivá válnak.

Keresztelő János és Jézus missziós tevékenységét beavató rítusa az alámerítés, vagy ahogyan most mondjuk, a keresztség volt. Ennek a kiszolgáltatását most parancsban kapják a tanítványok, amikor végérvényesen elindulnak a misszióba. Abban az időben, amikor Máté evangélista művét összeállította, a keresztség a keresztény életút választásának döntő mozzanata volt. Jelezte: befogadója a közösség és Isten színe előtt úgy döntött, hogy halálig követi Krisztust, akiért akár az életét is hajlandó lesz feláldozni. Akik felnőttként megkeresztelkedtek, tudták, hogy „nem babra megy a játék”, ez a vállalás a szó eredeti értelmében is „halálosan komoly”.

Jézus úgy adta parancsba, hogy az őt elfogadókat az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében kell megkeresztelni. Az Atya, a Fiú és a Szentlélek kifejezések külön-külön elhangzanak ugyan Jézus ajkáról, de együttesen csak itt kaptak említést. Működésükre vonatkozó utalások viszont számos helyen előfordulnak a szentírásban. Jézus a Szentlélek erejében fogant, megkeresztelkedésekor befogadja a Lelket, aki a pusztába viszi őt. A végső vonatkozási pont Jézus életében mindig az Atya, követőnek életében pedig minden kezdeményező, erőt adó és beteljesítő a Szentlélek maga.

A három név említése nem véletlenszerű mozzanat. Szerepe, hogy határozott irányt szabjon a megkeresztelt ember életének, aki, a keresztség révén elválasztatlan kapcsolatba kerül mindhárom személlyel, amikor Jézussal együtt belép az Isteni élet dinamizmusába, ha úgy tetszik, részese lesz egyfajta Isteni erőtérnek.

Úton járó telefonálók nem egyszer tapasztalják, hogy beszélgetés közben egyszerre csak megsült a telefon. Ilyenkor azt mondják, itt nincs erőtér, mert megszűnt a kapcsolat folytonossága. A hitetlenné váló embernél ugyanez a helyzet áll elő, megszűnik a háromszemélyű egy Istennel annak a kapcsolatnak a folytonossága, amely elkezdődött a az alámerítéssel, a kereszteléssel.

Hatalmas újdonság Jézus tanításában, hogy míg az írástudók azon fáradoztak, hogy a legpontosabb magyarázatát adják az Írásoknak. Ezzel szemben a tanítványok a Jézust vállalók lelki formálásán dolgoznak, életformát, életszemléletet tanítanak, amelyben a tanítások csupán eszközök. Isten nem azt fogja megkérdeni, tudod-e a hitigazságokat, meg a parancsokat, hanem arra, hogyan éltél. Más megfogalmazásban: Krisztus tanítványainak elsősorban nem az „igazság” megismerésére kell törekedniük, hanem annak a mindennapi életben történő megvalósításra, az életnek az isteni akarattal való teljes megegyezésre.

A Szentháromságot nem lehet megérteni. De be lehet lépni az isteni személyeket átjáró szeretet áramába. Ez történt az apostolokkal. Ettől kezdve nem csonka csapat van. Isten van, aki Atya, Fiú és Szentlélek, kiben élünk, mozgunk és vagyunk.[6]

okéatya


[1] Jn 21,14
[2] Rom 9,16
[3] I Kor 1, 27
[4] Mt 28,19
[5] Jn 12,6
[6] V.ö. Ortensio Spinetoli: Máté

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Blogarchívum