Translate

2015. április 17., péntek

"És Isten lesz az úr"


B ÉV HÚSVÉT 3. VASÁRNAPJA
Szombathely – Kálvária 2015. 04. 19.

„Isten, Krisztus, Erény és sorban
Minden, mit áhitok
S mért áhitok? - ez magamnál is,
Óh, jaj, nagyobb titok.”

Nem tudom, mit éltek át azok, akiknek megadatott, hogy a feltámadott Jézussal találkozzanak. Emlékeikben nagyon mélyen belenyomódhatott az élő Jézussal való találkozások élménye, a kegyetlen kereszthalál, az eltemetés és sírt elzáró szikla dübörgése. Most meg egyik pillanatról a másikra itt van közöttük. Léptek nem hallatszanak, se zörgetés, se ajtónyitás… mintha a semmiből lépett volna be a tapasztalati világukba.

Mi ez? Valóság, vagy csupán a képzelet játéka?

A mai evangéliumi szakaszban Lukács, „aki mindennek szorgalmasan utána járt”[1] folyamatában írja le a tanítványok húsvéti hitre való eljutását. Misztikus látomásnak is beillő dialógus a Feltámadottal, a felismerés és a fel nem ismerés, a megértés és a meg nem értés kettősségébe foglalva. Már mögöttük van az üres sír tapasztalata, amelynek látványán Péter magában igen csodálkozott[2]. Éppen meghallgatták és megbeszélték az Emmauszba járt tanítványok úti élményeit a különös idegennel, amikor egyszerre csak Jézus van közöttük, a létezés teljes bizonyosságával.

VAN közöttük. Amikor Mózest a pusztában az égő, de el nem égő csipkebokorból egy titokzatos hang Egyiptomba küldi népének kiszabadítására, és megkérdezi a nevét. Kire hivatkozzon majd a fáraónál. A válsz csak ennyi „aki van, az küld téged!”[3]

Jézus, feltámadása után bármikor jelenik meg, csak ennyit mond „én vagyok, ne féljetek”.[4]
A hangsúly a „vagyok” igén van. Vagyok! Létezem! Bár meghaltam, de nem lettem az enyészeté, a múlté. Mintha csak azt mondaná „én vagyok az örök jelen”.

Jézus örök jelen mivoltának a megtapasztalása vezette el őket a cselekvő hitre. A feltámadottal való találkozás nem öncélú. „megtérést kell hirdetni a bűnök bocsánatára Jeruzsálemtől kezdve minden népnek. Ti tanúi vagytok ezeknek.[5]

Mi az, hogy cselekvő hit? Templomba járás? Vallási kötelezettségek elvégzése? Mi változik ettől?
Olvasgatom felnőtt megtérők tapasztalatait. Az apostolok idejében csak felnőtt megtérők voltak, számos ilyen történet olvasható az apostolok cselekedeteiben. A keresztre feszített és feltámadt Jézust nem gyerekeknek hirdették iskolában, hittanórán, hanem a felnőtteknek, és megkeresztelkedtek azok, akiket megérintett a kegyelem. A népvándorlás kori népek tömeges megkeresztelései igazából nem meggyőződésből fakadó megtérések voltak, sokkal inkább az uralkodók politikai döntései.

Felvilágosodás névvel jelölik azt az eszmeáramlatot, amely a nyugati filozófiában a 18. században bontakozott ki. Gondolkodói az értelmet állították a középpontba, amely megkérdőjelezte a hagyományos intézmények, szokások és erkölcsök létjogosultságát. A mozgalom vezetőinek a célja az volt, hogy a világot „az irracionalitás, a babonák és a zsarnokság hosszú időszaka után a fejlődés útjára vezessék”
Ez a gondolat forradalmi folyamatokat indított el az emberi értelem, a természet, az Isten, a gazdaság és a társadalom szemléletében.[6]

A felvilágosodás eszméi átjárták nem csupán a 17. század gondolkodását a politikában, a kormányzásban és a nemzetalkotásban, de hatnak még ma is. Cél lett a tekintélyelvű intézmények visszaszorítása, közöttük az egyházé is. Ennek következtében forradalmak robbantak ki szerte a világon, amelyek a liberalizmus, a szocializmus, a demokrácia és a kapitalizmus megszületéséhez és megszilárdulásához vezettek.

Az egyház pedig folyamatosan teret veszített egyre csak zsugorodott, számban és hatékonyságban egyaránt. A társadalom egészéhez viszonyítva megmaradt egy maroknyi csapat.

Ebben a közegben hirdetni a keresztre feszített és feltámadt Krisztust, sohasem volt egy sikertörténet. Eljutni a „cselekvő hitre”, csalókának tűnik. Megerősítik ezt a lesújtó diagnózist a legújabb idők statisztikai adatai: a hitoktatásra járó gyermekek már nem vallásos családokból jönnek, vallási szempontból talajtalanok. A megbérmáltak 98 %-a eltűnik a templomokból, nem az isteni törvények alapján döntenek, hanem a társadalmi hatások nyomán. A legidősebb generáció tagjai maradnak csak a templompadokban.

Hol van itt a cselekvő hit ereje?

Itt és ekkor, két ezer év távlatából erősödik fel Jézus szava: „Ne félj, te kisded nyáj, mert úgy tetszett Atyátoknak, hogy nektek adja az országot.[7] Nekünk? Hiszen a föld népességének igen nagy részét más eszmék vezérlik.

Furcsa és nehezen érthető az Isten logikája. Miért nem nyúl bele erélyesen az önpusztító társadalom világába? Miért jó neki, ha kiürülnek a templomok? Miért engedi meg, hogy a hajdan virágzó kolostorok elnéptelenedjenek?

Talán azért, mert Istennek nincs szüksége olyan lelkipásztorokra és szerzetesekre, akikből hiányzik tűz. Az a tűz, amely hevítette az apostolokat, a vértanúkat, a szenteket… Egyáltalán meg lehet-e szerezni ezt a tüzet? Mint Prométheusz, aki a görög mitológia szerint ellopta a tűzet az Istenektől az embereknek.

Istentől nem lehet ellopni semmit. Ő szuverén úr, aki szabad akaratából ajándékoz, vagy veszni hagy.
Bangha Béla jezsuita szerzetes, a múlt század 20-as, 30-as éveinek híres hitszónoka megírta a „Világhódító kereszténység” c. könyvét. Rövidtávon nem volt ez egy prófétai könyv. Úgy tűnik, hogy nem a kereszténység lett világhódító, sokkal inkább a sátáni eszmék, a gyilkos világháború, a kegyetlen diktatúrák, az isteni törvényeket sutba dobó liberális eszmék, a kegyetlen terror, kizsákmányoló globális gazdaság… Mintha maga a pokol szabadult volna el a világban…

Lehet-e ilyenkor bárkit is a „cselekvő hit”-re biztatni? Nem, hogy lehet, kell is, különben elpusztul a világ. József Attila kertész akar lenni, hogy az elpusztuló világ sírjára virágot tudjon tenni.

ha már elpusztul a világ,
legyen a sírjára virág.

Isten nem elpusztítani, hanem megmenteni és megújítani akarja a világot.
Vannak történelmi korszakok, amikor szabadjára engedi az önpusztító eszméket, hogy lássa, az ember mire megy saját erejéből, és egyszer csak, amikor, mint a tékozló fiú, aki létének mérhetetlen nyomorát élte át, útjára engedi a cselekvő hitet, és megújul a világ.

Nem érveket idézek, inkább Harsányi Lajos, nem nagyon ismert győri papköltőt, a Ki az úr című versét.

Kezdetben volt az Isten.
Az Isten volt az Úr.
Azután jött a Tűz, Víz
Az Ég, a kék Azúr.
Majd jöttek a Királyok.
S azok lettek urak.
Aztán elűzték őket,
Kiirtva magjukat.
Majd jött a felséges Nép
És a Nép lett az úr.
Majd jött a szent Szabadság
S akkor az lett az úr.
Azután jött a Terror
S a Terror lett az úr.
Azután jött az Inség
S az Inség lett az úr.
Azután jött a Bőség.
(Nem lett belőle úr.)
Botorkált a megértés.
(Nem lett belőle úr.)
Azután jött a Bankár
S a Bankár lett az úr.
Azután jött a Sátán
S most a Sátán az úr…
De elbukik a Sátán
És nem lesz mindig úr.
És öngyilkos lesz a Bankár
És nem lesz mindig úr.
És elmúlik az Inség
És nem lesz mindig úr.
És fölenged a Terror
És nem lesz mindig úr.
És meghal a Szabadság
És nem lesz mindig úr.
És megszelídül a Nép
És nem lesz mindig úr.
Király nem akad senki
És nem lesz többet úr.
És ránk szakad a kék ég
És nem lesz többet úr.
És füstté lesz a Tűz, Víz
És nem lesz többet úr.
Kezdetben volt az Isten
Az Isten volt az úr.
Örökkön és örökkön
Az Isten lesz az Úr![8]



[1] Lk 1,2
[2] Lk 24, 12
[3] V.ö. 2 Móz 3 sk.
[4] Jn 6,20
[5] Lk 24, 47 - 48
[6] V.ö. Wikipédia Felvilágosodás címszó
[7] Lk 12, 32
[8] Harsányi Lajos: Ki az Úr?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Blogarchívum