B év HÚSVÉT 2. AZ IRGALMASSÁG VASÁRNAPJA
Szombathely – Kálvária 2015. 04. 12.
Ma, húsvét 2. vasárnapján az isteni irgalmasság csodálatos
valósága tárul fel előttünk. Az ünnep új, de Isten irgalmának a valósága örök. II. János Pál pápa 2000. augusztus 25-én
szentté avatott egy szerzetesnőt, akit a világ Fausztina nővér néven ismer. Ő a
20. század egyik misztikusa, akin keresztül Jézus ráterelte a figyelmünket az Ő
irántunk való mérhetetlen irgalmára.
Két idézet jut eszembe. Egy Radnóti vers részlet, és egy
nagyon fontos mondat Szent Páltól.
Radnóti Miklós, 1944. május 19.- re dátumozta a Töredék című
versét, amelynek minden sora egy átélt vallomás korának társadalmáról. Radnóti
Miklóst, akit Sík Sándor keresztelt meg a Szent István-bazilikában, 1944 őszén
Győr mellett, Abda község határában lőtték agyon a nyilas pribékek. Holttestét
tömegsírba vetették. A verses füzetét akkor találták meg zsebében, amikor
kihantolták a tömegsírból.
Az itt található Töredék című versében ezt írta:
Oly korban éltem én e földön,
mikor az ember úgy elaljasult,
hogy önként, kéjjel ölt, nemcsak parancsra,
s míg balhitekben hitt s tajtékzott téveteg,
befonták életét vad kényszerképzetek.
mikor az ember úgy elaljasult,
hogy önként, kéjjel ölt, nemcsak parancsra,
s míg balhitekben hitt s tajtékzott téveteg,
befonták életét vad kényszerképzetek.
Versszakról versszakra ecseteli korának szörnyűségeit, amit
a náci ideológia teremtett. Az irgalom nélküli világ átjárta az egész 20.
századot.
A diktaatúrában és elnyomásban, a szabadságnak csak a
látszólagos létében szocializálódott nemzedékek gyermekei vagyunk. A cári
Oroszországban 1917-ben győzött a bolsevista forradalom, és hatalomra jutott a
vörös diktatúra. Olaszországban 1922-ben a fasizmus, Németországban 1933-ban, a
barna forradalomban, a mintegy 50 millió ember gyilkosa, Adolf Hitler lett az
úr. A 2. világháború után Európa keleti felében a diktatúra lett az úr.
Magyarországon és a Szovjet érdekszférához került közép európai országokban
pedig a vörös terror hatalma alá kerültek. A terror és a diktatúra kegyetlenek,
irgalmat, ellenkezést nem tűrők. Ártatlanul bebörtönzöttek, megkínzottak,
emberségükben megalázottak jajszava a háttérkórusa.
Aztán szépen egymás után összeomlottak. Mi magyarok csak
1989-ben éreztük meg a szabadság ízét. Azután a demokrácia lett az úr és benne
a manipulálás diktatúrája ütötte fel a fejét. Ezt követte a szélsőséges
liberalizmus szemlélet, amely a világ számos parlamentjében nem átallja törvényileg
is elismerni, társadalmilag elfogadottá tenni az Isten által bűnnek minősített
emberi tetteket.
Akár tetszik, akár nem zsigereinkben hordjuk még mindig
azokat a félelmeket, amelyet átéltek apáink és nagyapáink. Azoknak a
korszakoknak az utórezgéseit, amikor a hatalom nem ismerte az irgalom fogalmát.
Míg Európában hatalomra jutott az irgalmatlan diktatúra,
felütötte fejét a 21. század rákfenéje a terror.
Mindeközben az isteni gondviselés szép csendben dolgozni
kezdett.
Ehhez a gondolathoz kívánkozik a már korábban jelzett idézet
Szent Pál apostolnak a Római közösséghez írt leveléből „Ahol azonban elhatalmasodott a bűn, túláradt a kegyelem.”[2]
Egyházunk 2000 éves története folyamán kitapintható, hogy a bűnök túláradásakor
Isten nem a hatalmasok, nem a tudósok, nem a filozófusok ajkán keresztül szólal
meg.
Ő mindig kiválasztja a senkit, a leggyengébbet, a tudatlant,
a feladatra leginkább alkalmatlant és rajta keresztült üzen. A 20. század
emberének egy lengyel szerzetesnő, Fausztina nővéren által üzent.
1905-ben
született Heléna Kowalska, aki mint
szerzetes nővér a Fausztina nevet kapta. 2000. augusztus 25- óta Szent
Fausztina néven vonult be az egyháztörténelembe.
Őt választotta ki a Jézus, hogy az irgalmatlanság és
kegyetlenség évtizedeiben felébressze a megdermedt emberszívekben Isten
végtelen irgalmát hitét. Misztikus,
isten közeli élményeiről naplót vezetett, amit halála után adtak ki. E napló
tárta fel a vérzivataros 20. század reményét, Isten irántunk való végtelen
szeretetét és irgalmát. Naplója megőrizte a Jézussal folytatott párbeszédeket,
melynek lényege Isten szeret bennünket, mert Isten végtelenül irgalmas.
A
naplóból kiderül az is, hogy Jézus akarata volt, húsvét 2. vasárnapja az isteni
irgalmasság vasárnapja legyen. Jézus akarata volt, hogy ezen a vasárnapon
vakító fényként hasítson az emberszívekbe. Isten irgalmas, Isten a bűnbánóknak
megbocsát.
De
beszéljen inkább Fausztina nővér naplója. Jézus mondta:
"Azt akarom, hogy a bűnösök
félelem nélkül jöjjenek Hozzám. A legnagyobb bűnösöknek különös joguk van
Irgalmasságomra. Ha bűneik még oly elvetendők volnának is, megörvendeztetnek
akkor, ha Irgalmasságomnál keresnek menedéket. Elhalmozom őket szeretetemmel
várakozásukon felül. Nem tudom megbüntetni azt, aki Irgalmasságomban bízik!"
"Kívánom, hogy a papok
hirdessék a bűnös lelkeknek nagy Irgalmasságomat. Mondd meg a papoknak, amikor
kimeríthetetlen Irgalmasságomat hirdetik, szavaiknak oly erőt adok, hogy tőlük
a legkonokabb bűnös szíve is meglágyul."
"Ha egy bűnös Irgalmasságomhoz
fordul, megdicsőít Engem és tiszteli szenvedésemet. Halála óráján megvédem őt.
Ha egy lélek Irgalmasságomat magasztalja, megremeg tőle a sátán és a pokol
mélységébe menekül."
„Leányom, ne hagyj fel
küldetéseddel!
Vigasztald Szívemet, mely a bűnösök iránti Irgalmamban felemésztődik!"
Vigasztald Szívemet, mely a bűnösök iránti Irgalmamban felemésztődik!"
Jézus
azt is kifejezésre juttatta, hogy kép is emlékeztessen az ő végtelen
irgalmasságára. Idézem a Napló erre vonatkozó részét:
„Este, amikor a cellámban voltam,
megpillantottam az úr Jézust fehér ruhában. Egyik kezét áldásra emelte, a
másikkal megérintette mellén a ruháját. Melléből a ruha nyílásán két hatalmas
sugár tört elő, egy piros és egy halvány.... Kis idő múlva azt mondta Jézus:
"Fess egy képet annak alapján, amit látsz, ezzel az aláírással: Jézusom,
bízom Benned" .
„Azt kívánom, hogy a képet húsvét
után az első vasárnapon ünnepélyesen áldják meg. Ez a vasárnap legyen az
Irgalmasság ünnepe!"[3]
Nem
volt ebben semmi új. Hiszen evangéliumokban leírt gyógyítások, feltámasztások, a
mintegy 5000 embernek a megvendégelése, amikor is a menü kenyér volt és hal,
mind, mind egy kézzelfogható tanúságtétel istennek irántuk való végtelen
irgalmáról. Jézus mondta el a világ legcsodálatosabb irgalmasság történetét,
amelynek az utókor a tékozló fiú címet adta.
Rembrandtnak,
a legjelentősebb Holland festő sajátos módon örökítette meg ezt az eseményt. A
tékozló fiú az atya előtt térdel, aki átöleli őt. Atyának egyik keze női, a
másik keze férfikéz. Jelzése ez annak a teológiai igazságnak, hogy Isten képe
mása a férfi és a nő. Úgy, ahogyan a Teremtés könyvében olvassuk „Isten megteremtette az embert, saját
képmására, az Isten képmására teremtette őt, férfinak és nőnek teremtette őket”.[4] Benne nem dominál sem a férfi
erélye, igazságosztó keze, sem az anya meleg simogatása, hanem ezek valami
csodálatos misztikus harmóniában vannak. Remekül fejezi ki Isten irántunk való
irgalmának a valóságát.
Isteni
irgalmasság vasárnapján talán legjobban Túrmezei Erzsébet gondolatai tudnak
leginkább a lényeghez vezetni.
Most nem sietek,
most nem rohanok,
most nem tervezek,
most nem akarok,
most nem teszek semmit sem,
csak engedem, hogy szeressen az Isten.
most nem rohanok,
most nem tervezek,
most nem akarok,
most nem teszek semmit sem,
csak engedem, hogy szeressen az Isten.
Most megnyugoszom,
most elpihenek
békén, szabadon,
mint gyenge gyerek,
és nem teszek semmit sem,
csak engedem, hogy szeressen az Isten.
most elpihenek
békén, szabadon,
mint gyenge gyerek,
és nem teszek semmit sem,
csak engedem, hogy szeressen az Isten.
S míg ölel a fény
és ölel a csend,
és árad belém,
és újjáteremt,
míg nem teszek semmit sem,
csak engedem, hogy szeressen az Isten,
és ölel a csend,
és árad belém,
és újjáteremt,
míg nem teszek semmit sem,
csak engedem, hogy szeressen az Isten,
új gyümölcs terem,
másoknak terem,
érik csendesen
erő, győzelem...
ha nem teszek semmit sem,
csak engedem, hogy szeressen az Isten.[5]
másoknak terem,
érik csendesen
erő, győzelem...
ha nem teszek semmit sem,
csak engedem, hogy szeressen az Isten.[5]
okéatya
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése