B ÉV NAGYBÖJT 2.
VASÁRNAPJA
Szombathely – Kálvária 2015. 03. 01.
„A valódi ünnep: az
idő és az öröklét érintkezése. Igaz, csak pillanatra tarthat, órákra vagy
pillanatokra, de e nélkül a "pillanat" nélkül puszta körforgásba
merül vissza naptárunk.[1]
Valami ilyesmit élhetett át az a három apostol is ott fent,
a színeváltozás hegyén. Az időnek és az öröklétnek az érintkezését.
Jézus földi életének jelentős eseményei hegyen történtek. A
megkísértés, a színeváltozás, a hegyi beszéd, a mennyei Atya imádása egy
éjszakán keresztül az apostolok kiválasztása előtt, a vérrel verejtékezés, a
kereszthalál. Talán ezzel is jelezni kívánta, hogy ami igazán fontos,
kiemelkedik az emberi síkból egy másik világba, az Isten világába.
A színeváltozás eseményével Jézus minket is ki akar emelni a
nagyböjt komorságából, és jelezni, hogy a nagyböjti gyakorlatok nem öncélúak.
Sokkal inkább egy magasabb cél szolgálatában állnak: ráfigyelni arra a másik
világra, ahol nincs fájdalom, könny, és szenvedés, hanem Isten soha nem szűnő
öröme tölti be a lelket.
A hegyre fel kell menni, a hegyen át kell élni az Isten
jelenlétének örömét, a hegyről le kell jönni.
„Jézus maga mellé
vette Pétert, Jakabot és Jánost, s csak velük fölment egy magas hegyre”,
szól az írás. De úgy is értelmezhetjük, hogy Jézus három bizalmasát egy magas
hegyre vezeti. Jó oka lehetett rá, hogy mindennek csak ők lehettek a tanúi.
Éppen úgy, mint az olajfák hegyi vérrel verítékezésnek is.
Ők a tanúk, később a tanúságtevők. A Szentírásban 2 vagy 3
tanú vallomásának volt bizonyító ereje. [2]
Jézus jól tudta ezt ezért, is gondoskodik megfelelő számú tanúról. Ha
tanúságtételük egybehangzó, nem lehet kétség igazságuk felől. „Ezt az égből jövő szózatot mi is hallottuk,
amikor ott voltunk vele a szent hegyen.”[3]
Tanúskodott az eseményről később Péter apostol a 2. levelében.
„Fölment egy magas
hegyre…”
Csak találgatni lehet, hogy melyikre. A hagyomány szerint ez
a Tábor hegye volt. Történelmi hely. Názárettől Dél - Keletre különálló kúpként
emelkedik ki a síkságból, a tengerszinthez viszonyítva 588, a Jordán völgyének
szintjéhez viszonyítva 774 m magas. Történelmet idéző, történelmet őrző hely. II.
Ramszesz fáraó[4]
hódításai között szerepel egy város, amely a Tábor csúcsára épült. A zsoltárok
magasztalják a Tábor hegy szépségét. Ozeás próféta pedig arról tudósít, hogy
egy ősrégi szentély áll a hegyen.[5] A
színeváltozás helye fölé Szent Ilona,[6] a
keresztényeknek szabad vallásgyakorlást biztosító Nagy Konstantin császár
édesanyja a megváltó tiszteletére templomot építtetett. Akkor a zarándokok 4340
lépcsőn mentek fel a csúcsra. A Tábor hegy oldalában tölgyek,
szentjánoskenyérfák és terebintusok nőttek. Háborúk, harcok, vérontások
színhelye lett a Krisztus utáni évszázadok folyamán.
Az arabok ma határozott névelővel, A Hegy - nek nevezik.
A hegyre felmenni soha sem könnyű. Fáradság, verejték,
kemény munka. Mindig csodáltam a csúcshódító hegymászókat, akik életük
kockáztatásával jutottak fel a föld legmagasabb csúcsaira, a csúcsra jutás
élményéért.
Az Istennel való találkozás öröméért mindig fel kell menni a
csúcsra. Nem felvonóval, helikopterrel, hanem gyalog, izzadságos fárasztó
lépések egymásutánjával. De ahogyan a hegymászók öröme, a csúcsra jutás
élményével csak ideig tartó, mennyivel inkább teljes a feltámadt Krisztus
örömében való részesedés, a nagyböjt mélységeiből elinduló zarándok számára.
Egy magyar hegymászó naplójából idézek.
„Minél feljebb hágunk
a hegyre, annál jobban fel kell öltözni. De mint emberek, teljesen levetkőzünk
egymás előtt, mire felérünk a csúcsra. Ha máshol nem, de ott fent a magasban
mindenki csak önmaga tud lenni. A Földön akkora emberek járnak, hogy az ember
nem lát tőlük. Ha ott vagyok a sziklafal oldalában, akkorának érzem magam, mint
egy porszem. Ha jön egy vihar, még akkorának sem. Ez a valós méretünk.”[7]
Valahogy így lehetett a három tanú apostol is. Nem, hogy
porszemnek, de semminek érezhették magukat Isten fizikailag is megtapasztalható
erőterében. Ott nincsen álarc, nincsen kimagyarázkodás, becsapás, átejtés, ott
az lesz az ember, ami: a porszem, a semmi, aki csak azért tud létezni, mert a
Teremtő akarta, hogy létezzék.
„Ott átváltozott
előttük. Ruhája olyan ragyogó fehér lett, amilyet a földi ruhafestő nem tud
fehéríteni. És megjelent nekik Illés Mózessel együtt, és beszélgettek Jézussal.”
Így Márk, az esemény hű krónikása. A papköltő, Puszta
Sándor más dimenzióban látja a Tábor hegyi történést.
Számukra megszűnt az idő, eltűnt a tér.
Most ruhája izzón szertefénylett
Tündökletesen hónál fehérebb
Arca sugárzó tiszta tiszta fény lett
S alakját égi tűz verte ki
Még álltak
De dörrent a Hang s arcra estek
Mint golyótól találtak
S a világot belőlük
E Hang söpörte ki[8]
Mi egy törpe, emberi világban élünk, de képesek vagyunk időről
időre fölébe emelkedni ennek a világnak, képesek vagyunk felülről látni a
világot, megsejteni valamit abból, amire teremtve vagyunk, amire a szívünk
vágyik, amiről csak annyit tudunk szavakba foglalni, amit Péter apostol aki,
a mennyországba való betekintésre szinte alig tudott valamit kinyögni: "Uram, jó nekünk itt lenni."
Egész földi életünk folyamán azért küzdünk, dolgozunk, ami
jó. Keressük a helyet ahol jó. Az élményt, ami jó. Lehet, hogy újra és újra
kimondjuk, itt és most jó. De sajnos nincs az a földi élmény, amely végleges
lenne.
Nem hiszem, hogy igaza lenne Ady Endrének, aki az egyik
prózai művében írta: „Hiába minden,
minden csak hangulat; a szív a teremtő, az álom az élet, s az elmúlás az élet
célja!”[9]
Sokkal inkább érzem annak az igazságát, amit Jókai Anna
írónő így fogalmaz:
„Hiszek abban, hogy az
embernek van egy magasabb küldetése, amit rábíztak. Értéknek azt tartom, ami
ebből a világból olyan dolgot tud felmutatni, amely a bármikor érkező elmúlás
pillanatával együtt nem enyészik el.”[10]
A hegyi istenélményt, mintha elvágták volna, vége szakadt. „Amint hirtelen
körülnéztek, senki mást nem láttak, egyedül a velük lévő Jézust.” A látomás eltűnt. A három kiváltságos apostol újra a tér és
idő világában találta magát.
Aztán menni kellett. Vissza
Le a völgybe
Hol minden törpe, emberi…[11]
Az élménynek csak az emléke maradt meg. Akivel
megbeszélhették volna, Jézus, már a jövőről beszél „ne mondják el senkinek, amit láttak, amíg az Emberfia fel nem támad a
halálból.” Pedig, de jó lett volna Jézussal értelmezni az eseményt. Nem
lehetett. Előre kellett nézni, és előre lépni. Egyelőre. A végső, de el nem múló
örömre még várni kell. Addig még sok a teendő. Az is, amit még csak nem is
sejtenek: mesterük gyalázatos halála, a feltámadottal való találkozás öröme, az
igehirdetés, a tanúságtétel kemény munkája, a vértanúság gyötrelme… Mert a
végső és teljes, a soha el nem múló örömért meg kell szenvedni.
Testvérem, társam, embernek fia,
Igaz: a hegyen nem maradhatunk,
Igaz: a völgyben más az alakunk,
Nekünk lényegünk, hogy szürkék vagyunk.
Botránkozásul vagyok neked én,
És botránkozásul vagy te nekem,
Mégis: legyen nekünk vigasztalás,
Legyen nekünk elég a kegyelem:
Hogy láttuk egymás fényes arculatját,
Hogy láttuk egymást Vele - a Hegyen.[12]
[1] Pilinszky János
[2] MTörv
17,6
[3] 2 Pét
1,19
[4] Kr. e.
1290-24
[5] Oz. 5,1-2
[6] Kr.u.
248 - 330
[7] Szendrő
Szabolcs magyar hegymászó
[8] Puszta
Sándor Színeváltozás (1911 - 1983. plébános, költő. Esztétikából doktorált.
1934-ben szentelték pappá. 1937-től haláláig Leányfalun szolgált.
[9] L. Ady
Endre Összes prózai műve http://mek.oszk.hu/00500/00583/html/ady00.htm
[10] http://www.citatum.hu/szo/elm%FAl%E1s
[11] Puszta
Sándor Színeváltozás
[12]
Reményik Sándor Lefelé menet
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése