Translate

2015. január 21., szerda

„Nincs férjem”[1]



KERESZTÉNY EGYSÉG IMAHETE
Szombathely – Baptista imaház 205.01.21.

„Nincs férjem”[1]

Mindössze két szó, egy hosszabb újszövetségi történetből, amely az idei keresztény egység imahetének a témája. Ezt a két szót most nem akarom a szövegkörnyezet felidézésével elemezni, annál is inkább, mert erre most nincs idő, másrészt ezen a héten nap, mint nap felidézzük a történet egy – egy mondatát.

„Nincs férjem”.

Na, és akkor mi van, lehetne egykedvűen válaszolni, és folytatni valahogy így: ezzel nem vagy egyedül. Se szeri, se száma a férj nélkül maradt nőknek. Csakhogy ez nem lehet válasz a hívő ember szájából, mert közömbösséget és nem együttérzést fejez ki. A hívő ember pedig nem lehet közömbös.

Nincs férjem.”

Mondta az asszony. És a hallgató rögtön firtatni kezdi, hogy miért? Senkinek semmi köze hozzá, de ha már ilyen esettel találkozik valaki, félő, hogy szeretne megmerítkezni egy szaftos történetben.

A mi, a keresztény kultúrából fakadó európai gondolkodásunk szerint másképpen gondolkodunk a férfiról és a nőről, mint a bibliai időkben.
Abban az időben, és sajnos a közel keleti és az iszlám kultúrában ma is, tisztelet a kivételnek, megmarad a férfi és női szerepek társadalmi megítélése a szinte másfél évezreddel korábbi szinten.

„Vágyakozni fogsz férjed után, ő azonban uralkodni fog rajtad.[2] olvassuk a Teremtés könyvében a bűnbeesés után az asszonyra kirótt ítélet egyik elemét. Talán ez is közrejátszott abban, hogy a Jézus korabeli zsidó kultúrában a nő teljesen kiszolgáltatott volt a férfinek, különösen házasságon belül. A leány nem dönthette el, hogy kihez menjen férjhez, hanem megegyeztek az apák a lány árában, ami lehetett teve, kecske, birka, arany, amiért a férfi a szó legszorosabb értelmében megvette a nőt.

Csak érdekességképpen jegyzem meg, hogy az iszlám arab világban ma is létezik a leány megvásárlása. Ettől kezdve az ő tulajdona, tehetett vele, amit akart. Elmondok egy figyelemre méltó tapasztalatot.

Talán 10-15 évvel ezelőtt vonaton Firenzéből Rómába utaztam. Velem szemben ült egy arabnak kinéző fiatalember, akivel elkezdtünk beszélgetni. Kiderült, hogy dolgozni jött Európába. Két kiló aranyat kell összegyűjtenie, mert ennyit kell fizetni após jelöltjének a lányáért. Ha megveszi az ő tulajdona lesz.

William Hoffer - Betty Mahmudi Lányom nélkül soha c. könyvét.
Betty, az amerikai nő boldog házasságban él Amerikában dolgozó, iráni származású férjével. A férj kérésére Iránba utaznak, hogy meglátogassák Mudi családját. Velük van négyéves kislányuk, Mahtab is. Itt döbben rá, hogy férje családja környezetében teljesen megváltozott. Rabszolga sorsba taszítja a feleségét: "Itt fogsz maradni, amíg csak élsz. Megértetted? Nem hagyhatod el Iránt. Itt fogsz élni halálodig." mondta neki. Az anya és lánya egy ellenséges világ foglyai lesznek, és egy zsarnoki és erőszakos férfi túszai. Kétségbeesetten vágyik vissza Amerikába, és iszonyú szenvedések árán át is jut a határon, olyan úton, amelyet még egy nő vagy gyermek sem élt túl, és megmenekül

A baj ott van, hogy a Teremtés könyvét olvasó zsidók a férfi jogú társadalom élő zsidók az isteni megnyilatkozásnak csak a felét emlegetik, mármint azt, hogy férfi „uralkodni fog a nőn”. Csakhogy a teremtő Isten még mást is mondott: „alkotok neki, mármint a férfinak, segítőtársat, aki hozzá illő.[3] Isten terve szerint a nő segítőtárs, a férfival egyenrangú, és nem a férfinak kiszolgáltatott, akivel kénye kedve szerint tehet azt, amit akar.

Jézus tanítása alapján kibontakozó keresztény egyház, már egészen másként látja a nő helyzetét. Szent Pál apostolnál olvashatjuk „nincs többé zsidó vagy görög, rabszolga vagy szabad, férfi vagy nő, mert mindannyian eggyé lettetek Krisztus Jézusban.”[4] Ezen, és még más helyeken is olvashatunk a szentírásban arról, hogy a jézusi látásmódban már teljes jogú embernek számít a nő is. Jézus a házasságtörésen kapott nőt nem elítéli, hanem megmenti. Így tett Jákob kútjánál is, amikor a férfiakat változató asszonyt nem elítélte, hanem megmentette.

Jézus előtt napnál világosabb volt a teremtő szándéka, aki embert teremtett, az ember pedig férfi és nő. A férfi a fizikailag erős, a védelmet biztosító, a nő a gyengéd, érzelmekkel teli, a kettő kiegészíti egymást, egyik sem felébb, vagy alább való.

Nincs férjem”, vallotta be a lélekbe látó asszony Jézusnak. Mi lehetett akkor az ő jogi helyzete? Ezt a mára kifejlődött, és társadalmilag elfogadott jogi megjelölésekkel ezt nem lehet megfogalmazni.

Mi házasnak mondjuk a férfit, és férjezettnek a nőt, ha törvényes házasságban élnek. Élettársi kapcsolatról beszélünk, amely a magyar jogrend szerint egy férfi és egy nő érzelmi és gazdasági kapcsolatban élnek. Együttélésről, amikor egy férfi és nő közös háztartásban él, amiből bármelyikük bármikor kiléphet.

A kérdés, mi lehetett annak a szamariai nőnek a jogi helyzete, aki Jákob kútjánál Jézusnak bevallotta „nincs férjem”. Jézus igazmondásáért meg is dicsérte „Jól mondtad, hogy nincs férjed, mert volt ugyan öt férjed, de akid most van, az nem férjed. Így igazat mondtál.”[5]

A házasságtörésen kapott nőt, a szamariai férfi partnereit folyamatosan váltogató nőt Jézus megmentette. De kérdés, hogyan viselkedjünk mi azokkal a nőkkel szemben, akik őszinték, és kimondják „nincs férjem”. Avagy elvált és újra házasodott vagyok.

Biztos vagyok benne, hogy a mai keresztény egyházaknak ez az egyik legnagyobb kihívása. A zátonyra futott házasságok kárvallottjainak lelki gondozása.

Eszményi elképzeléseink vannak a házasságról, a férfi és nő házastársi kapcsolatáról, amiket házassági felkészítéskor el is mondunk.

Csakhogy az élet tele van kihívásokkal… Egyre több a magányos, vagy gyermekét egyedül nevelő nő, egyre több az újra házasodottak száma, amikor egy nő nem egyedül, hanem gyermekeivel együtt megy bele a házasságban.

Mi katolikus így fogalmazunk: ők sincsenek kivárva eme élethelyzetük okán kegyelmi közösségből, nem estek ki az Isten szeretetéből. A katolikus egyházban részt vehetnek minden szakrális eseményen, csak éppen nem gyónhatnak, és nem áldozhatnak.

Senkit el nem ítélhetünk azért, mely akaratán kívül olyan élethelyzetbe került, amit nem ő tervezett, hanem belesodorta az élet.

Az érvényben lévő katolikus egyházjog nem ismeri ezt a szót: válás. Két keresztény között létrejött, érvényesen megkötött és elhált szentségi házasság felbonthatatlan. A házassági perek adott esetben csak azt mondják ki, hogy egy házasság nem is jött létre (semmis), valamilyen, már a kötés előtt meglévő akadály miatt, vagy valamilyen lényeges előfeltétel hiánya miatt (pl. nem volt kielégítő szándék). Ezeknek a részletek tisztázása az egyházjog témakörébe tartozik.

A polgári válás után létrejött második házasságot, addig érvényes házasságban élt az egyház érvénytelennek tekinti. Ennek alapja a jézusi szó „amit Isten egybe kötött, ember szét ne válassza.”[6] A gyóntató csak abban az esetben oldozhatja fel az újraházasodottakat, ha hajlandók vállalni: testvérként, azaz nem házasfelekként élnek egymás mellett. Ez meg a lehetetlenséggel határos.

A válás utáni újraházasodás sokáig nemcsak a szentségek vételétől, de az egyházi temetés lehetőségétől is elzárt. Ez ma már nincs így.

A Jézus példáját követő egyház és minden keresztény közösség abban a nem könnyű helyzetben van, hogy védenie kell a házasság felbonthatatlanságát, ugyanakkor védenie, felemelnie és semmiképp sem eltaszítania azokat, akik elváltak.

Hivatalos egyházi dokumentum, II. János Pál pápa 1981-ben kiadott apostoli buzdításában így fogalmaz:

Ilyenkor az egyházi közösségnek nagyobb támaszt kell nyújtania, mint máskor: ki kell fejeznie megbecsülését, együttérzését. Abban is segíteni kell őt, hogy ápolja a megbocsátás erényét, s a maga részéről kész legyen a korábbi házasság folytatására” (ha erre lehetőség van).

De még azt is hozzá teszi:

„Egyház szilárd bizalommal hiszi, hogy mindazok, akik elhagyták az Úr parancsát és most is ilyen állapotban élnek, elnyerhetik Istentől a megtérés és az üdvösség kegyelmét, ha kitartanak az imádságban, a bűnbánatban és a szeretetben.”[7]

Ugyanez a pápai dokumentum buzdítja a lelkipásztorokat, „támogassák az elváltakat, óvják meg őket az egyháztól való elszakadás érzésétől, hiszen részesei az egyház életének.[8]. – Ez a felhívás több egyházi megnyilatkozásban szerepel.

Ezeket a gondolatokat ébresztette fel bennem a mai igének két szava:
„nincs férjem”. Amire egy hívő ember nem válaszolhatja, na és akkor mi van. Segítő jobbot kell nyújtani az élet hajótöröttjeinek,

Halálos komolyan kell venni e tekintetben is az Írás szavát „A megtört nádszálat nem töri össze, a pislákoló mécsbelet nem oltsa ki.”[9] Ezt jövendölte Izajás próféta az Eljövendőről, s aki amikor eljött ezt is így is tette. Jákob kútjánál is.

Ámen.












[1] Jn 4,17
[2] Ter 3,16
[3] Ter 2,18
[4] Gal 3,28
[5] Jn 17,18
[6] V.ö. Márk 10,2-16
[7] Familiaris consortio 84
[8] uo.
[9] (Iz 42,

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Blogarchívum