Translate

2014. december 29., hétfő

Konflikushelyzek a Szentcsaládnál

B év Szentcsalád vasárnapja

2014. december 27.
Szombathely – Kálvária

Karácsony utáni első vasárnapon, mintegy családi fotót elénk teszi egyházunk a szentcsaládot, Jézus, Mária és József közösségét, mint család mintát, mint igazodási pontot. Ezzel kapcsolatban felmerülhet néhány, talán kétkedő gondolat. Ilyesfélék: Hogyan lehet a mai felgyorsult világban élő családoknak minta a szentcsalád? 2000 év előtt kultúrában és a szokásrendszerben éltek. Más volt akkor a szerepe a nőnek, más a férfinak. Mások voltak a társadalmat, a magán és közéletet meghatározó szempontok.

Amíg ma a család jó esetben az apa, anya gyermek közösségét jelenti, addig abban az időben a család, nem egy esetben, több nemzedék együtt élését jelentette. Amíg ma a család tagjai, biztosítandó a megélhetést dolgozni mennek, máshová az apa, és a máshová az anya, máshová a gyerekek, addig, abban az időben a családról az apa gondoskodott, az anya volt az otthon melege, a gyereket pedig nevelte a család mellett az a faluközösség, a tapasztalt öregek, mindig ott, ahol éppen éltek. Amíg ma a felnövekvő nemzedék az iskolában sajátítja el a tudást, abban az időben a felnőttek, különösképpen az a tapasztalt öregek voltak az élethez szükséges ismeret átadói. Hozzájárult ehhez még a szombati ima a zsinagógában, ahol megismerhették a féltve őrzött Írások tartalmát és értelmezését. És így sorolhatnám tovább…

De nézzünk egy másik szempontot.

Hajlamosak vagyunk a Szentcsaládban egy ideális családot elképzelni, ahol mindenki tette a maga dolgát. Az apa munkájával kereste a betevőt, a nagyobbacska gyermek már segített neki, az anya meg ellátta a házimunkát. A kis Jézus eszményi gyermek volt, szófogadó, engedelmes szorgalmas, egyik másik legenda szerint már gyermekkorában csodákat ia tett. Mária és József szent békességben éltek, soha nem volt közöttük vita, kifakadás, vagy bármiféle összezörrenés. Úgy tűnik, hogy a mai Jézus képünk kicsinyített megvalósulását látjuk a gyermek Jézusban is.

József és Mária hús vér emberek voltak, akikre hatott a környezetük, az élethelyzetük, meg mindenféle pozitív és negatív tényező. A Jézus pedig? Jézusról azt olvassuk a szentírásban a bűnt kivéve mindenben hasonló lett hozzánk, ugyanúgy kísértést szenvedet,[1] mint bármelyik mai gyermek… Ha ez így van, akkor ugyanúgy átélhette a kisgyerekkor dackorszakát, a kamaszkor szertelenségét, a fiatalkori csavargásokat, a maga útja keresését, mint bármelyik mai gyermek, vagy fiatal.

Ha ez így volt, márpedig természetes hús, vér emberek voltak, akkor mi bennük az a plusz, aminek okán példakép lehetnek?

Az, hogy minden élethelyzetükben igyekeztek életüket az Isten törvényéhez igazítani, és ez sikerült is nekik. A feszült helyzeteket, amit ma konfliktus helyzeteknek mondunk, az írásban kapott tanításhoz igazítva oldották meg. Ez pedig sem most, sem akkor nem egy sima ügy.

Kár, hogy nem maradtak fenn a Jézus gyermekkorára vonatkozó feljegyzések. Nyilván azért nem, mert ez nem képezte az apostoli igehirdetés részét. A Jézus tanítása volt a fontos, ill. az életnek ahhoz való igazítása.

Fennmaradt viszont az evangéliumokban Jézus gyermekségtörténetének leírásában néhány konfliktus helyzet. A teljesség igénye nélkül idézzünk fel néhányat.

József jegyesként döbben rá, hogy eljegyzett menyasszonya áldott állapotban van. Pontosan azt élte át, amit hasonló helyzetben egy mai vőlegény átélne akkor, ha neki az egészhez nincs köze. József nagyon emberi módon gondolkodott, amikor, nem akarva botrányt az áldott állapotban lévő Máriát „titokban akarta elbocsátani”.[2] De ettől a gyötrelemtől, egészen addig, hogy jött onnét felülről világossá nem vált a helyzet nyitja, amíg az agyában helyre nem állt a rend, múltak a napok, a hetek. El tudom képzelni, hogy kettőjük között vita hevében nem egyszer szikrázott a levegő, ami végül nyugvópontra nem jutott természetfeletti segítséggel.

E tekintetben ragyogó példa kettőjük viselkedése. József lehet, hogy Mária fejéhez vágta, hogy megcsaltál, de a végkifejlet megnyugtató volt, mert a megoldási folyamatból nem hagyták ki az Istent. Biztos vagyok abban, hogy ha a mai jegyesek, házasok, kölcsönös jóakarattal, a megoldás keresésének szándékával, Jézus tanítását figyelembe véve oldanák meg vitás dolgaikat, nem lenne annyi válás.

Avagy ott van az Egyiptomi menekülés. Idillikusnak látszik képi ábrázolás, Mária szamárháton ül, ölében a gyermek Jézus, József vezeti a szamarat, hátán valamiféle zsákféle és bandukolnak a sivatagon keresztül.

Képzeljük bele magunkat a helyzetükbe. Józsefet felébreszti álmából valami titokzatos erő, vedd a gyermeket és anyját és menekülj Egyiptomba. Ő Máriát felébreszti fel, aki első kábulatéban azt se tudja, mi van, gyermek Jézusra is átragad az idegesség, torka szakadtából bömbölni kezd, aztán bele az éjszakába, a bizonytalanba…

Egyiptomba ma is zarándokhelyek azok a települések, amelyeken a Szentcsalád áthalad, megpihent, vagy valamennyi ideig tartózkodott. Közben Józsefnek dolgoznia kellett, hogy megkeresse a betevőt, a szállásköltségeket, élelmet tudjon venni, közben nyomukban az üldözők, mert Egyiptom és Izrael politikai vezetői között jó volt a kapcsolat.

Közben állandó feszültségek, gondok, kiszolgáltatottság, bizonytalanság… Idegtépő helyzet.

Mi ebben a követendő minta? Az, hogy emberileg mindent beleadtak, hogy felülemelkedjenek a mélypontokon, anélkül, hogy bárkit és vádolnának, élték a maguk jámbor életét, hűségben a Magasságbeli törvényéhez.

Manapság nem kevesen inkább a válást választják, ahelyett, hogy együtt leülnének, végiggondolnák élethelyzetüket, megimádkoznák talán kilátástalannak tűnő állapotukat, és megfogva egymás kezét indulnának tovább közösen életük következő útszakaszán.

A családot a Teremtő alkotta meg akkor, amikor az embert férfinak és nőnek teremtette, megáldotta őket és azt mondta „Legyetek termékenyek, szaporodjatok, töltsétek be a földet és vonjátok uralmatok alá.”[3]

A nő teremtését a második teremtéstörténet csodálatos képekben mondja el. Úristen álmot bocsátott az emberre, s mikor elaludt, kivette egyik oldalcsontját, s a helyét hússal töltötte ki. „Azután az Úristen az emberből kivett oldalcsontból megalkotta az asszonyt, és az emberhez vezette. Az ember így szólt: „Ez már csont a csontomból és hús a húsomból. Asszony a neve, mivel a férfiből lett.”.[4]

Ez pedig azt jelenti, hogy a nő társa, és nem alattvalója a férfinak. Az oldalborda kivételének üzenete van. A férfi szíve mellett van a helye, vele egy szinten. A család közösségének létrehozásában és működtetésében önként vállalt feladataikat együtt kell megoldani. A házasságban két egyenrangú fél köt életre szóló szövetséget egymással.

Máriának és Józsefnek ez az egyenrangúság nagyszerűen sikerült egy férfiuralmú társadalomban. Nem egymást akarták legyőzni, ki hordja a nadrágot, hanem együtt akarták megvalósítani a kölcsönös szeretetközösséget, a gyermek vállalását, és azok felnevelését. Biztos vagyok abban, hogy boldognak érezték magukat, mert mindkettő tudta a helyét, a dolgát, és tették azt, amit tenniük kellett.

Talán sikerült egy kicsit rávilágítanom arra, hogy a teremtő által elgondolt, és Jézus által a maga teljességében helyre állított család eszmény megvalósítható, és ez mindenkinek a javát szolgálja.

okéatya


[1] V.ö. Zsid 4,17
[2] Mt 1,19
[3] Ter 1,28
[4] Ter 2, 21-24

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Blogarchívum