Translate

2014. október 11., szombat

„Add rám örök ruhám, indulni kéne” (Republic)



A ÉV ÉVKÖZI 28. VASÁRNAP
Szombathely – Kálvária 2014. október 12.



Az evangélium kapcsán ma arról szeretnék néhány gondolatot megosztani veletek, hogyan függ össze a külső és a belső, mi az üzenete a ruhának, amit egy - egy alkalomra felveszek, és végül belekaszálok egy kicsit az égi és földi divat világába.

A keresztség szentségének a kiszolgáltatásakor, a szertartás végén van három mozzanat, amelyek a lélekben végbe ment misztikus változást jelzik. Ezek közül az egyik a keresztelési fehér ingecske ráterítése a gyermekre, felnőtt keresztelés esetében a megkeresztelt talpig fehér ruhát kap. Ez azt jelzi, hogy a megkeresztelt új állapotba került az Isten szemében, mégpedig a megszentelő kegyelem állapotába, ami által Isten gyermeke lett és a mennyország örököse.

Ez az őskeresztények idejéből megmaradt szép szokás a mai evangéliumra vezethető vissza, ahol szó van a lakomára meghívottakról, akik közül csak egynek nem volt ünnepi öltözéke, amit a szentírás menyegzős ruhának nevez.

A mai evangélium irodalmi műfaja allegória, ami nem más, mint egy elvont fogalomnak, pl. az igazságnak, a jóságnak, a szeretetnek stb. a megszemélyesítése vagy érzékelhető képben való ábrázolása. E műfaj alkalmazására Jézus is rákényszerült, hiszen az emberi tapasztalattal hozzá nem férhető igazságokról beszélt, mondanivalóját történetekbe, példabeszédekbe, vagy éppen allegóriába öltözteti. Teszi ezt azért is, mert a természetfeletti világra nincs emberi fogalom. Van így ez nálunk is. Pl. ismereteim szerint a francia nyelvben nem ismerik a névnap fogalmát, vagy a „dicsértessék a Jézus Krisztus” köszöntést.

A mai evangéliumban szereplő személyeket be lehet helyettesíteni valós személyekkel. A lakomára hívó király a Mennyei Atya, a fiú Jézus Krisztus, a szolgák a próféták, a meghívást visszautasító azok, akikhez eljut ugyan a meghívás, de visszautasítják, maga a lakoma pedig a mennyországot jelenti, amely, az ószövetségben is sokszor használt szókép.

Mindezekből ma csak egyetlen elemet emelek ki belőle, mégpedig a menyegzős ruhát. Mivel a lakomára nem jöttek el a meghívottak, a király mindenkit összetereltetett az utakról, hogy megteljen a lakodalmas ház. „Amikor a király bement, hogy megnézze az asztalnál ülőket, észrevett ott egy embert, aki nem volt menyegzős ruhába öltözve. Azt mondta neki: ,,Barátom, hogyan jöttél be ide menyegzős ruha nélkül?'' Sorsa ismerős, kidobták a külső sötétségre.

Az utakról beterelt emberek üzenete: Isten mindenkit meghív, függetlenül attól, hogy a földgolyónak melyik részén rója életének az útjait. Egyetlen feltétel van, az öltözködés, ami ebben az esetben sokkal többet jelent, mint ruhát.

Vannak helyek és alkalmak, ahova tisztességesen fel kell öltözni. Mint pl. hangversenyre, színházba, templomi eseményre. Ezzel fejezzük ki a tiszteletünket a hely és személyek iránt. Az ünnepi ruha értékelése annak, hogy milyen nagyra becsüljük azt az eseményt, amelyen megfelelően felöltözve veszünk részt.

Korábban már beszéltem arról, hogy a szeretet gyakorlásával már itt a földön tanuljuk és begyakoroljuk a mennyországi viselkedés szabályait, hogy majd ott ne legyünk zavarban.

A helyes templomi öltözködéssel is azt kívánjuk kifejezni, hogy a szentmise más, mint a többi esemény. Szent ez a hely, szent ennek a helynek a lakója, szent a cselekmény, ami itt történik. Ehhez pedig megfelelően kell felöltözni. Ezért értelmezhetetlen számomra, hogy különösen nyári időben nem kevesen úgy jönnek templomba, mintha strandra mennének. Egyszer megkérdeztem valakit: nem tud tisztességesen felöltözni, amikor a templomba jön. A válasza meglepett: atya, ez így kényelmes. Csakhogy itt nem a kényelemről van szó, hanem az Istennel való találkozásról. Aki nem öltözteti ünneplőbe saját magát, nem tudja a lelkét sem ünneplőbe öltöztetni. Ehhez igényesség kell, ha valakiből ez hiányzik az sem a testét, sem a lelkét nem fogja ünneplőbe öltöztetni.

Öltöztesd ünneplőbe a lelkedet…

Hangold rá magadat az eseményre, öltözeteddel add meg a tiszteletet az Istennek és azoknak is, akikkel együtt vagy a szent cselekményen. Valahogy úgy, ahogyan egy versben olvastam:

Ünnepet várva öltöztesd fel
Lelkedet ünneplőbe!
Templomba sem úgy megy az ember,
Mintha menne kapálni, vagy krumplit szedni, a földre.[1]
Söpörd ki magadból lelked minden szennyét,
Életedet takarítsd tisztára!

Talán szokatlan, de azt mondom, hogy a templomban való megjelenés a mennyországi stílus előgyakorlata. Csakhogy mást jelent a „ruhamárka” idelenn, és mást jelent odaát. A menő ruhamárkákat itt a földön mostanság úgy hívják Levis, Esprit, Hilfiger, Benetton stb... Ám ezek odafennt nem számítanak.

Odafenti ruhamárkákra vonatkozó szent Pál bőséggel ad eligazításokat:

„Öltsétek magatokra az új embert, aki az Isten szerint igazságosságban és az igazság szentségében alkotott teremtmény”[2]

„Öltsétek magatokra az irgalmasságot, a jóságot, a szelídséget és a türelmet.”[3]

Az efezusiakhoz írt levelében küzdelemre öltöztet fel:

„Ezért öltsétek fel az Isten fegyverzetét, hogy a gonosz napon ellenállhassatok, és mindent legyőzve megtarthassátok állásaitokat. Így készüljetek föl: csatoljátok derekatokra az igazság övét, öltsétek magatokra a megigazulás páncélját, sarunak meg a készséget viseljétek a békesség evangéliumának hirdetésére. Mindehhez fogjátok a hit pajzsát, ezzel elháríthatjátok a gonosz minden tüzes nyilát. Tegyétek fel az üdvösség sisakját, és ragadjátok meg a Lélek kardját, vagyis az Isten szavát.”[4]

Egyébként maga Jézus is adott öltözködési tanácsokat. „Csípőtök legyen felövezve és égjen a lámpásotok.  Hasonlítsatok azokhoz az emberekhez, akik urukra várnak”.[5]

Ezek mind olyan készségek, amelyeknek a begyakorlásához egy egész élet kell. Olyan öltözékek, amelyeket igazában az Isten is értékel. Igaz, hogy egyetlen boltban sem lehet pénzért megvásárolni. Mert az könnyebb lenne. A lélek ruházatát, azt a bizonyos menyegzős köntöst, nekünk kell megszőnünk, kiszabnunk, megvarrnunk és hordanunk. Vagyis magunkat kell formálni olyanná, amilyennek az Isten akar látni minket. Ha erre lusták lennénk, bizony nem leszünk szalonképesek az Isten országában.

Ismeretes a mondás: nem a ruha teszi az embert, de az alkalomhoz illő ruházat mégis fontos. Viszont a „külső alkalmazkodás belső megtisztulás nélkül” hamar kiderül. Mondjuk egy ünnepi alkalomra én öltönyben és nyakkendőben érkezem, míg a valaki ugyanott farmerbent és pulcsiban jelenik meg.  Nem tagadta meg magát, a tárgyaláson az „öltözékéhez méltóan” viselkedett: az öltözékével „csak” kifejezte, hogyan tekint ránk, és milyen lélek van benne. Ünnepi öltözetünk kifejezheti, hogy a lelkünk is ünneplőbe öltözött.

Van ennek egy másik olvasata is sok: „öltönyösen is rongy” ember szaladgál a földgolyón, gondolok itt pl. a nyakkendős bűnözőkre. Jézus Krisztus példázata arra utal, hogy fontos a ruha, de az Úr átlát a ruhán, egészen a szívünk rejtekéig, ezért nem a „saját” öltözetünk tesz szalonképessé bennünket, hanem csak az a menyegzős ruha, amit az Úr tisztított meg övéinek, drága vére által.

A Republic együttes egyik dalából idézek egy sort: „Add rám örök ruhám, indulni kéne!” Egyszer majd mindenkinek indulni kell, ami menyegzős a menyegzős ruhában oda vezet, ahova meghívást kaptunk Jézus által a mennyei Atyától.


[1] http://www.poet.hu/vers/64486
[2] Ef 4,24.
[3] Kol 3,12
[4] Ef 6,13-17
[5] Lk 12, 35-37

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Blogarchívum