Translate

2014. október 5., vasárnap

A tegnap történelem, a holnap rejtelem, a ma ajándék...



A ÉV ÉVKÖZI 27. VASÁRNAP
Szombathely – Kálvária 2014. október 5.

Kié a szőlőskert, ki a szőlősgazda? Rejtély. De rejtélyes maga a párbeszéd is. A példabeszédet sokféleképpen lehet értelmezni. Hosszú lenne elmondani azt a nem kevés magyarázatot, ahogyan ezt a példabeszédet értelmezték, mondjuk a Jézus utáni első generáció, vagy a történelem folyamán bármikor. Inkább keressük együtt, hogy számunkra mi benne a fontos üzenet!

Minden példabeszédnek üzenet van. Ennek is. Mégpedig olyan üzenete, amely alkalmazható minden korok embere életére. Nemcsak egykor, ma is.

Mit hallott ki ebből a példabeszédből az első Krisztuskövető nemzedék? Mit hallottak ki belőle a különböző korok hallgatói? Számunkra nem ez a kérdés, hanem az, hogyan lehet tanítás ebből a történetből a mai keresztény olvasók, hallgatók számára. Csak úgy, ha az „elvétetik tőletek az Isten országa” figyelmeztetése alkalmazható úgy a mai katolikus egyházra, a Jézust elutasító társadalomra. Sajnos minden vallási közösségnek állandó kísértése, hogy nem szolgálja, hanem kisajátítja a tant, ez esetben Jézus tanítását. Ebbe a csapdába beleestek nem csupán az ószövetség vallási vezetői, hanem a történelem folyamán nem egyszer, katolikus egyház vezetői is. Többek között ezekért is bocsánatot kért II. János Pál pápa az évezred fordulóján. Igaz, hogy Isten Szentlelke mindig kihúzta Jézus egyházát abból a veremből, amelybe emberi gyengeségek okán nem egyszer beleesett.

Akár felületesen is végighallgatva Jézusnak ezt a példabeszédét,
ésszerűtlennek, sőt értelmetlennek találjuk a szőlő urának naivitását:vagyis hogy-hogy nem vette észre, hogy a béres munkások szolgáival milyen gonosz módon viselkedtek? Hogyan volt képes egyetlen fiát a kegyetlenek közé küldeni? Hiszen tudnia a kellett volna, hogy ezektől semmi jót nem várhatott! Nem vette észre, hogy sem a szolgái, sem a fia nincsenek biztonságban? Vagy, talán Ő nem a biztonságot kereste? Talán nem a mi mércénkkel mér?

Bizony nem! Két hete volt témánk: az Isten jó. Ma is erről van szó, csak más megközelítésben, más mélységeket feltárva. A történek arról szól, hogy Isten jó. Jézus minden példabeszédében, ahol atyáról, vendégeit meghívó királyról, szőlősgazdáról van szó, mindenütt be lehet helyettesíteni azzal a személlyel, aki Jézus küldte, és akiről sokat, nagyon sokat akart feltárni hallgatósága előtt. Ebben a történetben is a Mennyei Atyáról van szó, aki jó.

Csakhogy Isten nem a mi mércénk szerint jó. Ő nem az elvárhatóságig bízik bennünk, hanem a képtelenségig! Hetvenszer - hétszer megbocsátani, vagyis mindig, tanította Jézus. Számára a megbocsátás mintája az Atya volt, akinek, "az a hivatása", hogy megbocsásson.

Természetesen nem mindenkinek nyakra, főre, hanem a megtérőnek. Azoknak, akik a tékozló fiú lelkületével tudják kimondani, „Atyám bocsáss meg, mert vétkeztem.” Azoknak, a hátul templomban a vámos szavaival alázatosan és mellüket verve merik kimondani „Istenem bocsáss meg nekem, szegény bűnösnek!”

Íme, a jó hír: a JÓ ISTEN rólunk is a jót feltételezi, győzzük le magunkban a rosszat, és teremjük meg a gyümölcsöt! Aki teljes szívéből belefog ebbe a munkába, mindig Istent találja az oldala mellett! Még a bűneink sem ronthatják el az Ő művét, ha megbánjuk azokat és túllépünk rajtuk. Nem büntetni akar. Ő együtt akar örülni velünk! Az Ő szeretete a mi biztonságunk. A szeretet gyümölcsét akarja aratni életünkben, ezért Jézusban minden biztonságról lemond.

Nagy jóságában rendelkezésünkre bocsátja az időt. Legyen, mondjuk, egy bankszámlád, ahol minden reggel 86, 400 forint kerül a számládra!
Ez nem marad meg a holnapi napra. Minden este lenullázódik, akármennyit is használtál fel a nap folyamán. Hát akkor mit lehet tenni? Természetesen használd fel MINDET! Az utolsó fillérig.

Mindannyiunknak van egy ilyen bankja.

EZ AZ IDŐ, ami minden reggel 86,400 másodperccel gazdagabbak vagyunk. Minden este lenullázódik, elveszik, akármennyit is használtunk fel céljaink eléréséhez. ha nem marad egyensúlyban. Soha nem lesz több, egy másodperccel sem.

A Gondviselés minden új nap új számlát nyit nekünk, és minden új este újra felégeti a maradékot. Ha elmulasztod felhasználni az aznapi betétedet, értéke elveszik. Soha nem kapod vissza. Nem íródik jóvá másnap.

A jelenben kell élned mindig az aznapi betétet felhasználva.

Hogy megértsd mennyit ér egy év, kérdezd meg a diákot, akinek ismételni kell.
Hogy megértsd mennyit ér egy hónap, kérdezd meg az édesanyát, aki koraszülöttet hozott a világra.
Hogy megértsd mennyit ér egy hét, kérdezd meg a hetilap szerkesztőjét. akit szorít a határidő.
Hogy megértsd mennyit ér egy óra, kérdezd meg a szerelmest, aki a találkozóra vár.
Hogy megértsd mennyit ér egy perc, kérdezd meg az utast, aki lekéste a vonatot.
Hogy megértsd mennyit ér egy másodperc, kérdezd meg az autóst, aki nem tudta elkerülni a balesetet.
Hogy megértsd mennyit ér egy tizedmásodperc kérdezd meg a sportolót, aki ezüstérmet nyert az Olimpián.
Minden másodperc kincs, ami a tiéd. Csak a tiéd, te rendelkezel fölötte. Emlékezz, hogy az idő senkire sem vár.

A Tegnap történelem
A Holnap rejtelem.
A Ma ajándék.

Gondolkodj el, hogyan használod fel az időt, amivel Isten végtelen jóságában megajándékozott, hogy lehetőséged legyen mindig újra kezdeni?

A történet csattanója „a kő, amit az építők elvetnek szegletkővé lett.”[1] Ez az utolsó mondat, ami minden bizonnyal Jézus hallgatóinak is megmaradt az agyában, szívében.

Az evangélium pedig, bennünket is megvizsgál. A mondatban következő múlt idő megtévesztő. Fordíthatjuk magunknak jelen időben, „akit az építők elvetnek”. Sőt folytathatjuk a sort, már eredeti verziót idézve a szövegből magunkra: „Aki, erre a kőre esik (vagyis Krisztusra) az összezúzza magát, akikre pedig ez a kő esik (vagyis Krisztus ítélete) azt összemorzsolja. A pakliban ez is benne van. A lehetőség a miénk, így is, úgy is.

Szentbeszéd meghallgatása
okéatya



[1] Zsolt 118,22-23

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Blogarchívum