Translate

2014. szeptember 20., szombat

„Mert látá az Ur, hogy ott egyik-másik szívben még Jónás szava kicsirázik" (Babits M. Jónás könyve)



A ÉV 25. ÉVKÖZI VASÁRNAP
Szombathely – Kálvária 2014. szeptember 21.

Furcsa példázatot hallhattunk az évközi huszonötödik vasárnap evangéliumi szakaszában. A gazdáról van szó, aki a nap különböző szakaszaiban fogadja fel munkásait, s végül mindegyiknek ugyanannyi bért ad. Annak is egy dénárt, aki reggeltől estig dolgozott, és annak is egy dénárt, aki csupán egy órára állt be a munkába. Ha gyakorlati eszünket vesszük elő, akkor azt kell mondanunk, hogy így a reggeltől estig dolgozó embernek az órabére nyolcada az utolsóként beállt munkásénak. De hogy lehet így igazságos a gazda? Ez ellenkezik minden normális emberi észjárással, a munkáért járó jogos és méltó bér fogalmával! Így érvelhettek a lázadozó munkások is, akik nem csak a reggeli hűvösben, de a déli tűző napon is dolgoztak. A gazda azonban elutasítja őket, mondván, hogy már a nap elején megmondta: a napidíjuk egy dénár.

Bármelyik cégnél történne meg, hogy ugyanannyit kap, aki csak egy órát dolgozott, mint az, aki egész nap húzta az igát, abból bizony egy demokratikus társadalomban hamar sajtónyilvánosság, vagy hamarosan sztrájk lenne. Csakhogy Jézus ebben a példabeszédében, minden látszat ellenére nem a társadalmi igazságosságról, nem az igazságos bérről, hanem valami egészen másról beszél. Ezt már a bevezetőben tisztázza „hasonló a mennyek országa”, vagyis a mennyek országával kapcsolatban akar elmondani valami nagyon fontosat.

Néha beleborsózok abba a felfedezésbe, hogy Isten mennyire másképpen gondolkodik, mint mi, mennyire más a stílusa, mint az enyém. Ahol én kicsinyes vagyok, ott ő nagylelkű, ahol én csak emberi aggyal értelmezem a dolgokat, ő az örökkévalóság távlatában. Ahol én elítélem, ott ő maghoz ölel. Tartom a markomat, mert igényt tartok mennyei jutalomra, ő mégis valaki másnak adja.

Miért is van ez így? Talán azért, mert Isten a végtelen jóság nézőpontjából, végtelen nagylelkűségével látja a teremtett világot, benne téged, engem, jókat és rosszakat egyaránt. Nem tiltja meg a napnak, hogy rásüssön a gonosz emberre, nem tiltja meg a felhőnek, hogy esővel áztassa a gonosz ember földjét is.

Miért van ez így? A múlt évezredeinek mélységében Izajás próféta által közölte velünk "Mert amennyivel magasabb az ég a földnél, annyival magasabbak az én útjaim a ti útjaitoknál és az én gondolataim a ti gondolataitoknál."[1] Mintha ezzel valami ilyesmit mondana, én másképpen látom a dolgokat, én másképpen ítéllek meg benneteket.

Erre a másképpen látásra világít rá a mai evangélium.

A történet kulcsmondata a végén van: „rossz szemmel nézed talán, hogy én jó vagyok?'' Jézusnak komoly szándéka, hogy Istenről minél többet elmondjon. Ebben a történetben is a Mennyei Atyáról beszél, akiről kijelenti, hogy AZ ISTEN JÓ.

Más értelemben jó, mint mi emberek.

Úgy jó, hogy nem számol, nem méricskél. Nem használ számológépet, hogy kiszámítsa, hogy ennyi, meg ennyi jó cselekedetért, annyi meg ennyi áldás jutalom jár. Emberileg úgy gondoljuk, hogy valahol az Istennél számon tartanak minden jó cselekedetet, áldozatot, szenvedést, misehallgatást, imádságot és ennek alapján majd ítéletkor elénk teszik a számlát. Beírják valamiféle égi nagykönyve… Amikor aztán elérkezik az el és leszámolás ideje, előveszik ezt a nagy könyvet, osztanak, szoroznak a bérszámfejtő angyalok és megszületik az ítélet, az örök sors, ide, oda, vagy amoda…

Ezzel szemben a mennyei valóság az, hogy az Isten minden vonatkozásban igazságos, de ez az igazságosság nem a kalkuláció, a számolgatás igazsága, mint ahogyan mi azt elképzeljük. Isten igazsága a szeretet igazsága, amely egyformán tekint minden gyermekére, mégpedig végtelenül, méricskélés nélkül.

Ebből a szempontból érdemes végigolvasni az ószövetségi szentírásból Jónás könyvét. Babits Mihály dolgozta fel gyönyörű verses költeményben ezt a történetet. E szerint az Isten törvénye szerint élni próbálkozó választott nép fia, Jónás előtt érthetetlen, hogy Isten miért törődik Isten egy pogány néppel, a háromnapi járásnyi átmérőjük pogány, velejéig romlott városállammal.

A történet lényege, hogy Isten elküldi Jónást Ninivébe, akinek nem fűlött a foga ehhez a feladathoz.
„Szólt, és fölkele Jónás, hogy szaladna,
de nem hová a Mennybeli akarta,
mivel rühellé a prófétaságot”

Ellenkező irányba induló hajóra száll, vihar támad, Jónást kidobják a hajóból, elnyeli egy hatalmas bálna, amelyik Ninivébe viszi. A történet szerint három nap és három éjjel volt a hal gyomrába, ami a parton szinte szó szerint kiokádja.
„eljött a negyednap
és akkor az Ur parancsolt a halnak,
ki Jónást a szárazra kivetette”

Jónás tette, amit tennie kellett, prédikálta, amire küldetése volt… Miután a megtérésnek jelét sem látta, várta csak várta, hogy lesújtson az úr haragja. Ehelyett
„Mert látá az Ur, hogy ott egyik-másik
szívben még Jónás szava kicsirázik
mint a jó mag ha termőföldre hullott,
s pislog mint a tűz mely titkon kigyulladt.”

Nem csapott le a városra. Látta, amit még Jónás nem látott. A szívek mélyében történő változást. Amit az ember még nem látott, de látta az Isten. A végén pedig az mondta az Úr:
én ne szánjam Ninivét,
Melyben lakott sok százszor ezer ember
s rakta fészkét munkálva türelemmel:
A mai evangéliumban is pontosan erről van szó. Másképpen látjuk mi, az dolgait az élet sűrűjében elmerült és kínlódó emberek a dolgokat, és másképpen a történések belső összefüggéseit is átlátó Isten.

Milyen érdekes!

A kora reggeltől dolgozó munkásuk felhánytorgatták a gazdának a szerintük igazságtalan bérezést, mert nem értették a logikáját
Jónás felhánytorgatta Istennek, hogy olyan könnyedén, mindössze néhány napi bánat és böjtölés után megbocsátott a Niniveieknek.
A farizeusok felhánytorgatták Jézusnak, hogy éppen úgy törődik az általuk lenézett, a társadalom peremére taszított bűnösökkel, mint a választott nép fiaival.
A tékozló fiú történetében az idősebb fiú felhánytorgatta apjának, hogy miért fogadta vissza a vagyonát elherdáló öccsét.

Hogyan viselkedik Jézus? A golgotán, a mellette haldokló rablónak, kérte „Uram, emlékezzél meg rólam, amikor országodba jutsz!”, csak annyi válaszolt „még ma velem leszel a paradicsomban”. Az utolsó óra megtérője, a szőlőhegy utoljára érkezett munkása is a teljes jutalmat, az örökkévalóságot kapja.

Mi emberek mindig a saját tapasztalatunkból indulunk ki. Ha valakitől jót kapunk, az jó ember a szemünkben, akitől rosszat, azt rossznak minősítjük.

Egyszer valaki így kezdte a mondandóját Jézusnak: „Jó mester”, aki azonnal ki is javította,,Senki sem jó, csak az Isten'' [2]. Ez így igaz. De… de valamiképpen minden emberben benne vannak a jónak, a jóindulatnak a csírái, csakhogy sok minden képes elnyomni azt. A ami az emberben jó, annak forrása mindig és mindenütt a világon, legyen szó bármilyen hitű, bőrszínű és felfogású emberről, az Isten, aki jó.

Minden jó emberi szóban, minden jó emberi tettben az Isten végtelen jósága csillan fel. Ezért nem lehet soha senkit sem elítélni, sem leírni. Ez az Isten dolga, aki mindig az ő végtelen igazságossága és jósága szerint teszi a dolgát.

Hogyan képes erre? Nem tudom. Ez az ő dolga. De hiszem, hogy így van, mert róla mondta Jézus: én jó vagyok! Ezt pedig nem nézhetjük rossz szemmel, mint a szőlőmunkások a példabeszédben.
okéatya


[1] Iz 55, 9
[2] Mk 10,18

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Blogarchívum