Translate

2014. szeptember 6., szombat

"Ahol ketten hárman..."



A ÉV ÉVKÖZI 23. VASÁRNAP
Szombathely – Kálvária 2014.09.07.

„Mondd, hol van az Isten ezt kérdezem én,
Amit teremtettél Uram már a feje tetején!”

A mai evangéliumban Jézus eligazításokat ad, hogy milyen legyen az őt követők közösségi élete. A közösség személyekből áll, akik a krisztusi közösség lényeges elemei. Ismerős a mondás, minden olyan erős, mint a leggyengébb pontja. Így van ez a Krisztust követő közösségek esetében is. Minél erősebbek lelki értelemben egy közösségen belül a személyek, annál erősebb maga a közösség is.

Henri Boulad, a világszerte ismert jezsuita atya 2014. július 17-én a a jezsuita rend által működtetett Párbeszéd Házába látogatott, ahol reggel kopt liturgia szerint celebrált szentmisét, este pedig előadást tartott. Ebből idézek:

„Közülünk sokan évmilliárdokkal mögénk és évmilliárdokkal elénk képzelik az Istent, mint aki a világ kezdete előtt is örökké létezett, ezért a művészettörténet hosszú, fehér szakállal ábrázolja. Én azonban megkérdezem Önöket, hogy még meddig nőjön ez a szakáll az örökkévalóságban?”[1] Másképpen: a művészeti ábrázolások szakállas Atya Istene emberi elképzelés, aminek semmi köze a valósághoz. Majd így fohászkodott az Istenhez „Te vagy az, aki állandóan új, Te vagy az örök fiatalság, Te vagy az örökké pezsgő, friss életforrás.[2]

Arra a kérdésre, hogy hol van az Isten? A katekizmus elég egyértelműen megadta a választ: Isten mindenütt jelen, mennyben, földön és minden helyen. Más szóval Isten jelen van a látható és láthatatlan létezők világában. Tudta nélkül nem történhet semmi, más szóval, ami történik, arról ő tud. Tud, de nem avatkozik bele, legfeljebb az ember kérésére és hozzájárulásával.

Isten a teremtéssel elindított egy, az idők végezetéig tartó folyamatot, amelyben sajátos kettősség mutatkozik meg.

Egyrészt a belső és külső törvények és egymásra hatások következtében alakulnak a dolgok. PL. a csillagok világában, az időjárásban, a földtani folyamatokban stb.

Másrészt, jelenlegi ismereteink szerint egyedül a föld nevű bolygón lehetővé tette, hogy kifejlődjenek az élőlények, amelynek csúcsán az ember van, aki értelmet és szabad akaratot kapott a Teremtőtől. Ettől kezdve tőle függnek sok vonatkozásban a történések. Akár úgy is mondhatnánk, ki vagyunk szolgáltatva a saját szabad akaratuknak. Tehetünk jót is, rosszat is, magunknak és másoknak kárára, de hasznára is.

Afféle életvezetési szabályként megkaptuk kőbe véve a tízparancsolatot, amelynek az 1 - 3 parancsai szabályozzák az Isten és ember, 4 – 10 parancsok pedig az ember és ember, az kapcsolatát. Ám az Isten folyamatosan segített abban, hogy az úgy a vele való kapcsolat, mint az ember és ember közötti kapcsolat egyre jobb legyen.

Hogyan? Eljött Jézus és tanított. Az újszövetségi szentírás 27 könyve tartalmazza a hitigazságok mellett azokat az életszabályokat is, amelyekhez érdemes az életünket igazítani, hogy értelmesebb, kiegyensúlyozottabba, hovatovább boldogabb életet éljünk. Ezen újszövetségi eligazítások közül hallottunk néhányat a mai evangéliumban.

A mai evangélium utolsó mondatára szeretném, ha ráfigyelnénk: „… ahol ketten vagy hárman összegyűlnek az én nevemben, ott vagyok közöttük.'' Titokzatos ígéret, amely szerint nem szavak okossága, hanem Jézus köztünk léte, jelenlétének megtapasztalása tár fel mélységesen mély titkokat.

Vannak emberek, akikkel jó együtt lenni. Nyugodtak, békességesek, derűsek, jót akarók és a jót keresők stb. Ezeknek az embereknek a jelenléte új távlatokat nyithat meg számunkra és jó érzéssel tölti be egész lényünket.

Vannak emberek, akiknek egész lényükből nyugtalanság sugárzik. Nekik a világban senki és semmi sem jó, minden helyzetben és minden emberben csak a rosszat látják. Az ilyen emberektől menekülünk, mert nyugtalanok és nyugtalanítók.

Jézus segíteni akar abban is, hogy béke és nyugalom legyen a lelkünkben és az életünkben. Ezért ajánlja fel új megoldásként, hogy belép az életünkbe, mint jelenlévő harmadik, negyedik vagy akárhányadik.

Jézus mennybemenetele óta sokan és sokféleképen keresték őt és élték meg a jelenlétét a mi emberi világunkban. Ő maga ígéretet tett arra, hogy
„Én veletek maradok a világ végezetéig.[3] Az ő velünk maradásának egyik módja, amit a mai evangélium utolsó mondatában olvastunk:
: „… ahol ketten vagy hárman összegyűlnek az én nevemben, ott vagyok közöttük.''



Chiara Lubich, a fokoláre közösség alapítója fogalmazta meg:
„Olyan jelenlét ez, mely élettel tölt el, kitágítja a horizontokat, megvigasztal, a szeretetre és az igazságra ösztönöz”

Húsvét hétfőn szoktuk felolvasni az emmauszi tanítványok történetét, akik szomorú szívvel bandukoltak Emmaus felé. Csendesen csatlakozott hozzájuk valaki, aki fejtegette az írásokat. A visszaemlékezésükben elmondták, mit éreztek akkor: „Lángolt a szívünk, amikor beszélgetett velünk az úton?[4]

A szív lángolását, a belső örömet és vigaszt, az új távlatok felfedezését élhetik át azok, akik képesek úgy együtt lenni Jézus nevében, hogy ott ő maga is jelen tudjon lenni.

Az újkori egyháztörténelem egyik csodálatos kibontakozása volt Chiara Lubich és társainak a tapasztalata, amely fokoláre mozgalom gyökere volt.

Az ő tapasztalatukat szeretném most felidézni.

1943-at írtak akkor. A rettenetes 2. világháború szétdúlta Európát. Észak Olaszországban, Trentóban, néhány lány is átélte a minden veszik, minden pusztul borzalmát. Keresték a biztonságot, a kapaszkodók abban az iszonyú pusztulásban. Egyikük Chiara Lubich így emlékezett erre:

„Miután megvalósítottuk a kölcsönös szeretetet, új biztonságot éreztünk életünkben, eltökéltebb akaratot és az élet teljességét. Hogyan lehetséges ez? Azonnal evidens volt számunkra, hogy ennek a szeretetnek köszönhetően, megvalósultak közöttünk Jézus szavai.

„Ahol ketten vagy hárman összegyűlnek az én nevemben (az én szeretetemben), ott vagyok közöttük

„Jézus csendben belépett közénk, a csoportunkba, mint egy láthatatlan felebarát. A szeretetnek és a fénynek a forrása most már ott volt közöttünk, és nem akartuk ezt többé elveszíteni. Sokkal jobban megértettük, hogy mi is az Ő jelenléte, amikor a mulasztásaink miatt ez nem volt annyira erős.”

Majd így folytatta a naplójában

„Ahogy két egymásra tett fahasáb, táplálja a tüzet, miközben elemésztik magukat, ugyanúgy, ha azt akartuk, hogy Jézus állandó jelenlétében éljünk, akkor arra volt szükség, hogy pillanatról-pillanatra az összes erényt éljük (a türelmet, az okosságot, a szelídséget, a szegénységet, a tisztaságot…), amelyekre szükség van, azért, hogy a természetfeletti egység a testvérekkel soha ne csökkenjen. …
Ahol ketten vagy többen, ezek az isteni és titokzatos szavak, amikor megvalósultak, gyakran csodálatosnak tűntek,

Ahol ketten vagy többen…, és Jézus nem mondja meg, hogy kik, nem nevezi meg őket.

Ahol ketten vagy többen…, bárki: kettő vagy több megtérő bűnös, akik nevében egyesülnek.

Kettő vagy több lány, akik mi voltunk.

Kettő között, akik közül az egyik nagy a másik meg kicsi.

Ahol ketten vagy többen…, amikor ezt éltük, akkor láttuk, hogy mindenféle korlát ledől. …

Ahol ketten vagy többen olyanok is, akik korábban mindig szemben álltak a műveltségük, a társadalmi helyzetük, a koruk miatt(…)

Leírta azt is, hogy köztük levő Jézus lenyűgöző tapasztalat volt.

„Jelenléte bőségesen kárpótolt minden áldozatért, igazolta minden lépésünket, amelyet megtettünk ezen az úton.(…) Helyes értelmet adott a dolgoknak, a körülményeknek, enyhítette a fájdalmakat és mérsékelte a túlzott örömöket. Bárki közülünk, aki egyszerűséggel és okoskodás nélkül gyermeki bizalommal hitt szavaiban, és tettekre váltotta, élvezte ezt az elővételezett mennyországot, amely Isten országa azok között az emberek között, akik egyek az Ő nevében.”[5]

Jézus közöttünk teljesen jelenvalóvá válik, ha az Ő nevében, azaz Benne,
az ő akaratában, a kölcsönös szeretetben egyek vagyunk.

Általa értelmet és életet nyer a természetfölötti testvériség.
Jelenléte örömmel tölt el, új, teljes örömmel,
azzal az örömmel, amit Ő maga ígért meg. (vö. Jn 17,13)

Ő az, aki egységet teremt. Ahol pedig egység van, ott a világ hisz benne:
„Legyenek mindnyájan egy, hogy a világ higgyen.” (Jn 17,21)
Krisztus az, aki megtérít, Krisztus, aki jelen van azok között,
akik az Ő nevében összejönnek.[6]







[1] http://parbeszedhaza.hu/reflexio/igen-de-hol-van-az-isten
[2] uo.
[3]Mt 28, 19-20
[4] Lk 24,32
[5] http://www.fokolare.hu/hirek/933
[6] http://www.fokolare.hu/a-lelkiseg/jezus-kozottunk

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Blogarchívum