Translate

2014. augusztus 30., szombat

Péter első tagadása, avagy az ördög nem alszik



A ÉV ÉVKÖZI 22. VASÁRNAP
2014.08.31.
Szombathely - Kálvária


Tréfásan szoktuk mondani, hogy „az ördög nem alszik”, de azt is, hogy az „Isten szeme mindent lát”, mindig, mindent, és mindenütt. Vagyis az Isten sem alszik. Mégis sokszor úgy tűnik, a sok világban tapasztalható gonoszság láttán, mintha aludna az Isten, és a sátán lenne az úr. Legalább is emberileg nézve. Erre a kettősségre ad választ a mai evangélium.

Meglepő, ahogyan Jézus Péter megszólalását minősíti. Péter megvallja: „Te vagy a Messiás, az élő Isten fia.” A tisztán látás kedvéért Jézus hozzá teszi: „nem a test és vér nyilatkoztatta ki ezt neked, hanem az én Atyám, aki a mennyekben van.” Ettől kezdve azt lehetne feltételezni, hogy Péteren keresztül mindig az Isten szól. Igen, tényleg így van, ha Isten is úgy akarja. Ui. még ugyanabban a beszélgetésben, amikor Jézus arról beszélt, hogy neki „sokat kell szenvednie a vénektől, főpapoktól és írástudóktól, meg kell, hogy öljék, és harmadnapra föl kell támadnia”, Péternek elborul az agya és azt mondja „Uram! Ez nem történhet meg veled”. Erre Jézus, aki azt mondta magáról „szelíd vagyok és alázatos szívű” Keményen kifakadt,,Távozz előlem, Sátán! Botrány vagy nekem, mert nem Isten dolgaival törődsz, hanem az emberekével!'' Mintha csak azt mondta volna,ezt sem magadtól mondtad Péter, hanem ezt meg a sátán mondatja veled.

Milyen érdekes, ugyanannak az embernek az ajkáról rövid időn belül a mennyei Atya jövőt építő kristálytiszta megnyilatkozása, néhány perc múlva, a sátán zavart keltő mondata hangzik el.

De mielőtt elmélyednénk ebben a megállapításban, még két dolgot kell megjegyeznem.

Az egyik: Péternek a megnyilatkozását úgy is felfoghatjuk, mintha az első tagadása lenne. Itt a Jézusi eszemét tagadja meg, míg Jézus elfogatása után magát a Mestert. Mind a kettő mögött ott van az örök kísértő. Az a kísértő, aki Jézust háromszoros kísértéssel akarta csapdába ejteni a jánosi keresztségben való részesedés után, de mint tudjuk, csak egy időre hagyta el, most Péteren keresztül szólal meg.

A másik megjegyzés: Jézus számára világos az útja: „Ettől az időtől kezdte Jézus jelezni a tanítványainak, hogy Jeruzsálembe kell mennie.” ahol nem diadalmas fogadtatás várja a nép vezetői részéről, hanem megaláztatás, megkínzatás és a szörnyű kereszthalál. Aki, Izaiás próféta szerint „Megvetett volt, utolsó az emberek között, a fájdalmak férfia, aki tudta, mi a szenvedés… mi betegségeinket viselte, és a mi fájdalmaink nehezedtek rá, mégis (Istentől) megvertnek néztük, olyannak, akire lesújtott az Isten, és akit megalázott. [1] Amíg Péter szeme előtt a fényes jövő víziója lebegett, addig Jézus szívében és agyában Izaiás próféta szavainak mélységei tárultak fel.

Péter magatartására a túlélésre szakosodott ember konfliktus kerülése jellemző. Péter ötlete nagyon emberi volt. Mint minden ember, ő is sikerre vágyott, és mint minden halandó ő is el akarta kerülni a szenvedést- Sőt, mi több, vágyott a hatalom gyönyörűségére. Ezért nem értette Jézus szemében miért néznek ki másként ezek a dolgok, mint ahogyan ő gondolja.

Jézusnak a gonoszság elleni küzdelmének belső logikájából következik ez a sors. Ő jól tudta, hogy a gonoszság meggyengítése, a bűn kiengesztelése csak a keresztel, a szenvedéssel lehetséges. Ebben a kérdésben nem volt hajlandó megalkudni. Pontosan tudta, hogy mi vezet eredményre, és mi nem. Jézus számára világos volt, hogy nem az események véletlen tragikus egybeesése vezetett kereszt halálához, hanem a tudatosan vállalt sora volt.

Miért volt Péter gondolata sátáni? Történelmi tapasztalata volt neki is, és mindenkinek aki a történelmet tanulmányozza, a hatalmat mindig egy nagyobb és erősebb hatalom győzte le.

Csakhogy, ami érvényes a mi emberi világunkban, nem érvényes az Isten világában. „Az én gondolataim nem a ti gondolataitok, és az én útjaim nem a ti útjaitok – mondja az Úr. Amennyivel magasabb az ég a földnél, annyival magasabbak az én útjaim a ti útjaitoknál, az én gondolataim – a ti gondolataitoknál.[2] olvassuk Izaiás próféta könyvében, már mintegy 800 évvel Krisztus előtt. Jézus ismerte nemcsak ezeket a szavakat, hanem ismerte azoknak a tartalmát és mélységeit is. Ezért tudta pontosan, hogy neki nem az emberi logika szabálya szerint kell gondolkodni, nem az emberi tapasztalatok összességéből kell következtetéseket levonnia, hanem az Atya útján kell járnia, akivel közösen tervelték ki a megváltásnak ezt a módját.

Isten útján előbbre vivő energiaforrás a fájdalomnak, a szenvedésnek a vállalása Isten kedvéért. Ha valamit el akarunk érni az Istennél, jó, ha imádkozunk. Ha az Isten akar valamit elérni a világban bennünk, vagy a világban, megnyitja a szenvedés útját. Talán ezért is mondta Jézus ezeket a rejtélyes szavakat: ,,Ha valaki utánam akar jönni, tagadja meg önmagát, vegye föl a keresztjét és kövessen engem. Mert aki meg akarja menteni életét, elveszíti azt, aki pedig elveszíti életét énértem, megtalálja azt. Mert mit használ az embernek, ha az egész világot megszerzi is, de az élete kárt szenved?”

Ha az Isten akar valamit elérni a világban bennünk, vagy általunk, nem isteni hatalmával avatkozik bele, hanem megnyitja a szenvedés útját. Jézus nem titkolta „gyűlöl titeket a világ”, meg azt is „amint engem üldöztek, titeket is üldözni fognak”. Ennek értelmemében talán nem tévedek, ha az állítom, hogy az üldözött keresztények ennek az Isten gyűlöletnek az áldozatai. Egyedül a vértanuk képesek arra, hogy vértanúságukkal esdjék ki Isten terveinek megvalósulását. A gyűlölet felett egyedül a szeretet képes diadalmaskodni.

Tertulliánus, a 2 – 3. század fordulóján[3] Észak Afrikában, Karthágóban élt laikus teológus fogalmazta meg először: „A vértanuk vére, a kereszténységség magvetése[4]. A történelem adta bizonyságát ennek az igazságnak. ha az egyháztörténet nagy korfordulóit vizsgáljuk, hamar érzékelhetővé válik, hogy a vértanúk példája messze túlmutat korukon. A krízisek, átalakulások idején gyakran az ő áldozatvállalásuk segítette hozzá az egyházat, egy megújuló egyház kibontakoztatásához.

·         Ha szeretnénk, hogy valaki megtérjen, szenvedéseinket ajánljuk fel érte.
·         Ha szeretnénk, ha valaki megváltozzon, a rossz emberből jó ember váljék, a szenvedéseinket ajánljuk fel érte.
·         Ha szeretnénk, hogy a társadalomban jelen lévő izzó gyűlöletet felváltsa a megbékélés és a kiengesztelődés, szenvedéseinket ajánljuk fel érte.

Így tette Jézus is, amikor keserves kínszenvedésében és kereszthalálában megszülte egyházát és megnyitotta az isteni szeretet kimeríthetetlen forrását.

Schvalm Rózsa Istenről soha ne feledkezz el (részlet)

Ismeri Ő szívedet, lelkedet,
előtte, gondolatod sem rejtett.
Javadra van, ha szenvedni enged,
akkor is veled van, szertetettel.

Szenvedés, mint ötvös tüze tisztít,
megtisztul benne, az emberi szív.
Hogy Krisztus arca teljes fényében,
és tisztán, felragyoghasson benne.[5]




[1] V.ö. Izaiás 52, 1- 12
[2] Iz 55, 8-9
[3] 160 - 220
[4] Tertullianus: Apologia 50,13.
[5] https://keresztyenversek.wordpress.com/tag/szenvedes/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Blogarchívum