Translate

2014. május 8., csütörtök

„Miről beszélgettetek az úton?”



A ÉV HÚSVÉT 3. VASÁRNAPJA
Szombathely – Kálvária 2014. 05.04.


Sokan sokféleképpen értelmezik úgy az Újszövetségi szentírás egészét, mint annak akár egy részletét. Forgalomban lévő könyvek kerültek a kezembe, amelyek csalafinta módon, rendszerint csúsztatásokkal és pontatlan következtetésekkel próbálják megcáfolni a szentírás hitelességét.[1] A tudományos hitelesség látszatát keltve próbálja bizonyítani (l. lábjegyzet), hogy Jézus feltámadása meg sem történt. Jézus feltámadását megérteni nem lehet, de hittel elfogadni igen. Ui. Nem a tapasztalati, tér idő világában, történt, hanem természetfeletti esemény volt. Ennek a hitnek az elmélyítése a célja a húsvét ünnepének, az azt követő negyven napnak, valamint minden vasárnapnak az egyházi év folyamán.

Ma az emmauszi tanítványok történetét hallottuk Lukácstól. Ő az egyetlen evangélista, aki ezt megőrizte az utókor számára. Próbáljuk meg együtt kihámozni a történet üzenetét.

Elmúlt immár a legszebb nap is,
Az alkony ráborult a tájra,
Úgy mennek ők Emmaus felé,
Mint két könnyes, szomorú árva.

Egymást nézik vigasztalanul,
Hallottak valamit, mely csodás,
De köd borong a lelkük előtt,
És minden csak puszta látomás.[2]

Ebben a két személyben ott lépked az úton az a számos csalódott, vagy a hitében, egyházában kételkedő, akik nem hisznek a tanuknak. A melléjük csatlakozó, szomorúságuk okát firtató idegen kérdésére így válaszolnak,,hát a Názáreti Jézus esete, aki tettben és szóban hatalmas próféta volt Isten és az egész nép előtt. A főpapok és a főembereink azonban halálos ítéletre adták, és megfeszítették őt. Pedig mi azt reméltük, hogy ő fogja megváltani Izraelt. Azon felül ma már harmadik napja, hogy ezek történtek. De néhány közülünk való asszony is megzavart bennünket, akik hajnalban a sírnál voltak, s mivel nem találták a testét, visszajöttek azzal a hírrel, hogy angyalok jelenését is látták, akik azt mondták, hogy él. Társaink közül néhányan a sírhoz mentek, és úgy találták, ahogy az asszonyok mondták, de őt magát nem látták.''

Harmadik napja, hogy ez történt… Mi már úgy fogalmazunk: 2000 éve annak, hogy ez történt… Igazában nem is igen gondolunk bele, ami történt. Ünnepeljük szertartásokkal, körmenettel, virrasztással, szentelt ételek fogyasztásával… Jó esetben elvégeztük a húsvéti szentgyónásunkat, esetleg részt vettünk a nagyböjt esti szentbeszédeken, ha éppen volt rá időnk… Örültünk a piros tojás kereső gyermekek örömének, meglocsoltuk húsvét hétfőn, akiket kellett, meglátogattuk a rokonokat és ment tovább az élet… Munkahellyel, gondokkal, bajokkal… apró örömökkel…

Ha azt szeretnénk, hogy Jézus feltámadása megérintse a lelkünket, tegyünk egy kísérletet arra, hogy mi magunk is átéljük a feltámadást valamilyen módon. Nem arra gondolok, hogy majd az utolsó napon. Az egy másfajta feltámadás lesz…

Valahogy úgy, amint az az emmauszi tanítványokkal történt. Engedjük, hogy Jézus mellénk szegődjön, legyen bátorságunk elmondani neki, ami a szívünket nyomja és ismerjük fel őt a kenyértörésben, a szentáldozás meghitt pillanataiban.

Engedjük, hogy Jézus mellénk szegődjön…

Jézus mindig mellénk szegődik, csak nem mindig vesszük észre, hogy ott van. Annyi minden lefoglal, annyi minden fontos, annyi minden leköt. Jézus pedig jön velünk kitartóan várva a pillanatot, amikor szóba elegyedhet velünk. Minden este vár bennünket, egy meghitt beszélgetésre, ami ne megszokott, régen betanult szövegeknek a felmondása legyen. Ezt már unom én is, de lehet, hogy Jézus is. Lehet, hogy azt mondaná „ezt már mondtad, most mondj valamit magadról!”

Sokkal inkább afféle megszólítás, valahogy így „Te vagy talán az egyetlen, aki nem tudja mennyi minden történt énvelem az elmúlt napokban…” Jézus várja, hogy elmondjuk mi történt harmadnapja, három hete, három éve… Várja, hogy elmondjuk neki bánatunkat, örömünket, mert a szívünk közepébe akar tenni fontos gondolatokat.

Legyen bátorságunk elmondani neki, ami a szívünket nyomja

Ez nem a misztikus szentek kiváltsága, hanem mindannyiunk nagy lehetősége. Sokan panaszkodnak, hogy ima közben elkalandozik a gondolatuk, nem tudnak odafigyelni, uram bocsá’ még el is szundítanak egy kicsit… Utána a rossz érzés, már megint nem tudtam odafigyelni az imára. Jó lenne tartalmat adni az imáinknak.

Milyen lehetett Jézus beszélgetése az Atyával? Erről csak annyit tudunk, hogy imára mindig magányos helyet keresett. Lehet, hogy zsoltárokat mondott, aminek folytatása meghitt párbeszéd lett az Atyával. Elmondta neki az örökké valóságban élő Atyának, ami vele a térben és időben történt. Tanácsot kért, hogy tovább? Ebben, meg abban a helyzetben mi lenne a jó? Közben észre sem vette, hogyan elszalad az idő, amíg az örökkévalóságban időzött az Atyánál.

Tapasztalatból tudom, hogy nem könnyű az efféle párbeszéd, de nem ártana valamilyen szinten elkezdeni. Én már próbálgatom… Próbálgassuk együtt.

Ebben segítségünkre lehet a Jézus-ima, amely a nyugaton ismert rózsafüzérhez hasonló, a keleti keresztény hagyományban elterjedt szóbeli ima, amely már a VII. században ismert volt. Szövege az evangéliumi farizeus és vámos példabeszédéből, „Isten, irgalmazz nekem, bűnösnek!”, illetve a vak Bartimeus felkiáltásából „Jézus, Dávid Fia, könyörülj rajtam!” Kiindulva alakult ki. A Jézus ima e szavaknak a nagyon sokszor, koncentrált módon való ismétlése. Legősibb formája a keleti és nyugati liturgiában egyaránt általános Kyrie eleyson! (Uram irgalmazz!), legrövidebb alakja pedig egyszerűen a szent név: JÉZUS, vagy Jézus Krisztus! Ismételgetése, amelynek hatalma van.

Érdekes, egyben saját tapasztalatom is, Anthony de Mello jezsuita szerzetes meglátása az imafüzér (mint tárgy) használatával, amikor a Jézus-ima, illetve a rózsafüzér kapcsán a "Kapcsolat" című könyvében megjegyzi, hogy az imafüzér puszta kézbevétele, tapintása is imádságra hangolja az embert. Az előrehaladottak számára valószínűleg sokkal inkább ez a szerepe, mint az elmondott imák számolása.

Végül néhány találó bölcsesség az imával kapcsolatban.

Az ima az a telefon, amellyel jelezhetjük a mennyei irányító toronynak hova zuhantunk le.

Az imádság Isten adatbankjának jelszava, kódja, amellyel behatolhatunk a szívéhez.

Az imádság az az antenna, amivel ráhangolódhatunk Isten hullámhosszára, amellyel venni tudjuk adását, hangját, jelzését, üzeneteit

Nem azért imádkozunk, hogy Isten kioktassuk szükségleteink felől, hogy megpuhítsuk, netán Istent akaratunkhoz igazítsuk, hanem, hogy a mi akaratunkat igazítsuk Istenhez. Nem annyira beszélgetés, mint inkább hallgatás, pontosabban odahallgatás.

Emmaus felé hogyha megyünk
És az alkony lassan ránk borul,
Ha sírunk, szemünk tele könnyel:
Ő odajön mellénk vigaszul.

Bejön házunkba ismeretlen,
Megtöri nékünk a kenyeret,
Sebhelyes kézzel felénk nyújtja
Az új, győzelmes életet.[3]
okéatya





[1] Pl. José Rodrigues Dos Santos A végső titok Alcím: Egy bibliai titok nyomában Kossuth-
[2] http://keresztyenversek.wordpress.com/category/alkalom-szerint/page/26/
[3] Aytay Gábor Emmaus

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Blogarchívum