Translate

2014. május 17., szombat

„Higgyetek az Istenben és bennem is higgyetek!”



A ÉV HÚSVÉT 5. VASÁRNAPJA
Szombathely – Kálvária 2014. 05. 17.

Helyszín az emeleti terem Jeruzsálemben. Esemény a húsvéti vacsora 2000 évvel ezelőtt, amihez az utókor az „utolsó” jelzőt tette hozzá. Részvevők Jézus és a 12 apostol. Valami vibrál a levegőben, ami nyugtalanítja ezt a 12 férfit. Csak egy valaki nyugodt, A 13. aki éppen a búcsúbeszédét mondja, akire alig 24 órán belül a halál vár. Ebből hallottunk a mai evangéliumban egy részletet.

Vibráló nyugtalanság
az éberség süket kínja,
húz, von, kicsavar,
égnek meredő idegekkel[1]

Ezt érzékeli Jézus is.

Az 12 ember, akik körülveszik a húsvéti vacsora asztalát, tudatában van annak, hogy a ellenséges légkör veszi őket körül. Valahol a lelkük mélyén érzik, hogy Jézus számára megkezdődött a visszaszámlálás.

Ezt az aggodalmat növeli annak szörnyű csalódásnak az előszele, amit az emmauszi tanítványok fogalmaztak meg néhány nappal később „mi azt reméltük, hogy ő fogja megszabadítani Izraelt” mármint a a rómaiaktól. Nyilván maguk az apostolok is osztották ezt a politikai reményt. Ám most úgy tűnik nincs tovább, hogy mesterüket elfogják, elítélik, kivégzik, vége az illúzióknak. Nem tudják, de minden idegsejtjükben érzik.

Jézus érzékelte azt a belső feszültséget, ami apostolaiból áradt. Ezért mondta „ne nyugtalankodjék szívetek”.[2] A hitükre fellebbez, mert a remény csak a hitre épülhet. A hitükre, a zsidó nép egész történelmét átjáró alap magatartására, amely kiviláglik az évezredes vallási tapasztalatokat megőrző Írásokból. Ezért mondta Jézus „higgyetek az Istenben és bennem is higgyetek”. Csakhogy Istenben hinni és Jézusban hinni, sem az akkori embereknek, sem a kiválasztott apostolok számára nem volt ugyanaz.

Istenben hinni társadalmilag elfogadott volt. A kettőt, Istent és Jézust még nem tudják egységben látni. Nehéz Jézusban hinni egy olyan pillanatban, amikor úgy látszik, hogy véglegesen elvesztette a játszmát. A Jézus kívánta hithez az kell, hogy felfogják azt a mély egységet, amely az Atya és Jézus között van.

Mit tesz Jézus? Kertelés nélkül kimondja az igazságot. „Én az Atyában vagyok és az Atya énbennem”. Ez a mondat más megfogalmazásban is elhangzik…”aki engem lát, látja az atyát is”. Az tény, hogy Jézus Istennel, akit ő Atyának nevez, azonosítja magát, különösen hangzik most, amikor bizonyossággal érzik, ami néhány óra múlva akármi történhet.

Nagy merészségnek tűnhetett az apostolok fülének, amikor Jézus más módon is meg fogalmazza az Istennel való egységét, amikor azt mondta „én vagyok az igazság és az élet”. Merészség ez ezért, mert ez egyedül űcsak az Isten ajkáról hangozhat el. Rajta kivűl minden és mindenki csak részese az életnek és az igazságnak és nem annak a teljessége.

Úgy látszik, hogy Jézusnak nincs titkolni valója. Legszűkebb, a maga által kiválasztott közössége előtt fedi fel létének titkát. Az Atyával való lényegi egységét nyilatkoztatja ki most a célba érése, a keresztáldozata és feltámadása előtt. El kellett mondania, mert később már nem lesz rá lehetősége.

Úgy tűnik hallgatói még nem igazán értik. Még a keserű pirulát tartják a kezükben, amelyet le kell nyelni, de Jézus már a végkifejletről, a teljességről beszél…

Hallják, de nem igazán értik, amikor a Mester azt mondja „senki sem juthat az Atyához, csak én általam”, és messze nem gondolnak arra, hogy ennek a mondatnak a fordítottja is igaz „Jézus nem mehet az Atyához nélkülünk”. Így kapja meg az értelmét a kezdeti mondat „Ahol én vagyok, ott lesztek ti is”.

Ma már tudjuk, hogy mindezek a kifejezések a Jézussal való közösségvállalás misztériumát jelentik, amit az apostolok is csak később, a feltámadás és a pünkösd fényében értenek meg, hogy ezekben az eseményekben teljesedik be Jézus életműve.

Hogyan függnek össze a mi életünkkel Jézusnak ezek a szavai? Pál apostolnak két fontos tanítása segíthet a kérdés megválaszolásában.

Az egyik, amikor azt tanítja, hogy mindannyian Krisztus testének vagyunk a tagjai, s ennek a testnek a feje maga Krisztus. Gyönyörű képekben beszél erről, majd végkövetkeztetésként hozzá teszi „Ti Krisztusnak teste vagytok, s egyenként tagjai.[3]

Ez nem egy végleges állapot, az majd odaát lesz, hanem Krisztus folyamatos beletestesülése az emberi kapcsolatokba, a történelembe…
Ez pedig a szülés, születés minden fájdalmával együtt jár. A római levélben arról beszél, hogy „az egész természet (együtt) sóhajtozik és vajúdik mindmáig”.[4] Ez a vajúdás, amelyről ő beszél, Krisztus testének a megszületése a történelemben.
Most születik meg a nagy mű, Jézus életműve.

Jézus ünnepélyes ígérettel fejezte be az utolsó vacsorán: „Aki hisz bennem, ugyanazokat a műveket fogja teljesíteni, mint én”. Jézus azt mondta „műveket”. Itt semmiképpen sem csupán a csodákról beszélt. Csakhogy az Ószövetségben a „mű”, ha az Istenről van szó mindig Isten nagy műveinek a felidézése, ami azt jelenti, hogy a tanítványok ettől kezdve be vannak vonva Isten nagy vállalkozásába, hogy megszabadítsa az egész emberiséget a fizikai, szellemi és erkölcsi rabszolgaságból.

Mit kíván tőlem, tőled, mindnyájunktól mindez?

A válasz nagyon egyszerű. Folytatni kell Jézus ritmusát és munkamódszerét.

Ritmusát… Jézus napi 24 órában tette a dolgát. Ahogyan Pál apostol fogalmazta "Azért akár esztek, akár isztok, akármit tesztek, mindent az Isten dicsőségére tegyetek." [5] Ha ott van a lélek mélyén, hogy bennem Krisztus él és általam cselekszik, akkor ez a magatartás természetes. Ha Krisztust beszűkítem csak a vasárnapi szentmisére, vagyis a Krisztus követése csak a vasárnapi szentmisét, ill. a vallási kötelességek teljesítését jelenti, akkor ott ahol én vagyok lebénult a Krisztus, mert lebénítottam.

Munkamódszerét…

Megtalálni a munka, a pihenés és az imádság helyes arányát. Ahogyan a Mesterünk tette. Tanított, amikor annak volt az ideje, lazított, amikor annak volt az ideje, és imádkozott, amikor annak volt az ideje. De semmit felületesen, hanem mindent alaposan. Emberileg csak így volt képes, hogy teljesítse a küldetését.

Mi magunk csak így válhatunk teljes értékű emberré, akiben, és aki által Jézus munkálkodik. Persze, ha minden élethelyzetben eszünkbe jut a Mester biztatása „higgyetek az Istenben és higgyetek bennem is”.[6]

okéatya
horvath.jozsef@martineum.hu


[1] Purgely Kitti Telihold L. http://www.poet.hu/vers/66318

[2] Jn 14,1
[3] 1Kor 12,27
[4] Rom 8,22
[5] I.Kor. 10,31
[6] Jn 14,1

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Blogarchívum