A év húsvét 6. vasárnapja
Szombathely - Kálvária 2014.05.25.
A mai
evangéliumban Jézusnak az utolsó vacsorán elmondott búcsúbeszédéből hallottunk
egy részletet. Ebben a részben már a jövőről szól. Arról az időről, amikor ő
már emberi testben nem lesz közöttünk. Akkor majd elküldi az IGAZSÁG LELKÉT,
aki örökké velünk marad.
Tulajdonképpen
Jézus művének folytatásának hogyanjáról van szó. Talán emlékszünk Jézus perének
arra a részére, amikor az eljárást vezető Pilátus kérdésére „tehát király vagy te?” e szavakkal válaszolt:
„Arra születtem, s azért jöttem a
világba, hogy tanúságot tegyek az igazságról. Aki az igazságból való, hallgat
szavamra.” Pilátus ezt mondta: „Mi az igazság?” E szavak után sarkon
fordult és kiment,[1] ami azt jelentette, hogy nem kíván
Jézussal vitát folytatni az igazság mibenlétéről, aminek ott és akkor nem is
lett volna értelme.
A
filozófusok, a létezés értelméről gondolkodók azt mondják, hogy az igazság nem
más, mint a gondolataink megegyezése a valósággal. Másként megfogalmazva
egyezés az
adott ténnyel. ill. valósággal. Eszerint amit állítok, az tényleg úgy is van. A
fekete az fekete, a kicsi az kicsi, a jó az jó stb.
Este
van. Érdekel, hogy aznap mi történt a világban. Bekapcsolom a híradót a
tévében. Amiről a riporter beszél tényleg igaz, mert felvételekkel is igazolja.
Megnézek egy másik híradót. A valóságból mást emel ki. Az is igaz. Megnézek egy
harmadik híradót, ő az események sorából ismét mást emel ki. Amit éppen látunk,
azt érezzük igaznak. Mégis fennáll a veszély, hogy csapdába estünk.
Miért?
Mert részeseményt látunk, részigazságot hallunk, mégpedig nem az igazságnak,
hanem a szerkesztő szempontjainak megfelelően.
Nincs
ember a földön, aki a teljes igazságot tudná láttatni velünk. A maga oldaláról
mindenkinek igaza lehet.
Úgy
van ez, mint azok a vakokkal, akik szeretnének valamiféle fogalmat alkot az
elefántról. Egyik az ormányát tapogatja, a másik az oldalát, a harmadik hátul
farkát. Mindegyik mást mond arról, hogy milyen is elefánt, de mindegyik csak a
részigazságot tudja kimondani. Vagy ott van az a két ember, akik hajba kapnak
azon, hogy a földre rajzolt szám hatos, vagy kilences. Ha innét nézem hatos, ha
onnét kilences.
Ezért
az igazság megismerésében mindig körültekintőnek kell lenni.
Jézus
megígéri a Vigasztalót, aki, mint mondta „elvezet
a teljes igazságra”, vagyis arra a pontra, ahonnét, és ahogyan Isten látja
a dolgokat.
Jézus
tanítványai mindig is rácsodálkoztak Mesterükre, hogy az ő „emberi” megnyilvánulásai
egy-egy esemény kapcsán mennyire mások voltak, mint az összes többié. De amikor
pl. a törvénnyel szembesítették, akkor új módon értelmezte a törvényt. Nem
hamísította meg, csak lényegét mondta ki.
Abban
az időben, a választott nép világában nem voltak emberi törvények. A törvényt
Isten adta, ami olvasható volt az Írásokban, amit az emberek, nevezzük
törvénytudóknak, rendszerint a maguk módján értelmeztek. Nem egy esetben leragadtak
a kiskapuknál, a kibúvóknál. Később már senki sem emlékezett a törvényre, hanem
csak a kiskapukra.
Később
a választott nép életében i, is, de más kultúrákban is a történelem folyamán
születtek újabb és újabb, most már emberi törvények, hogy szabályozzák a
közösségi életet. A törvény eligazított, irányt adott, megszabta a cselekvés
kereteit stb. Ez volt a célja. Csakhogy nem egyszer előfordult, hogy a
törvényeket nem a közösség érdekei, hanem gazdasági, politikai, vagy ki tudja
milyen szempontok alapján fogalmazták meg. És itt kezdődtek a bajok…
Az
erkölcsileg elfogadhatatlan törvény azonosult az igazsággal. Ettől kezdve az
erkölcstelen lett az igazság.
Egy
magyar család kereste az igazságot, perre ment. Miután az ítélettel, amit a
hatályos törvények alapján mondtak ki, elégedetlenek voltak. Igazságérzetük
mást mondott. Fellebbeztek, újra fellebbeztek, míg végül az ügy a legfelsőbb
bíróság elé került. Ezzel sem voltak elégedettek, de innét már nem lehetett
tovább fellebbezni. Méltatlankodásukat hallva, hogy „ez nem igazság”, a bíró így fogalmazott „mi jogot szolgáltatunk és nem igazságot”. Ami azt jelenti, hogy
csak a hatályos jogszabályok, azaz törvények alapján ítélhetnek. A törvények
pedig, miután kell, hogy az élethez igazodjanak, időről időre változnak.
Amikor
Jézus a búcsúbeszédében azt ígéri, hogy „én
meg majd kérem az Atyát, és más vigasztalót ad nektek: az Igazság Lelkét, aki
örökké veletek marad” arról beszél, hogy az Igazság Lelke lesz az, aki
segít eligazodni az élet dolgaiban.
Jó
néha feltenni a kérdést: mihez igazítsam a döntéseimet? Persze vannak olyan
tényezők, amelyek tőlünk függetlenül vannak és működnek. Pl. a történelmi
helyzet, a hely ahol születtem, családom és annak tagjai, időjárás stb. Ezek
tények, amelyeken változtatni nem áll módunkban.
Örök
igazság, miszerint a múltunk döntései a jelenünk építőkövei. Sajnos sokan akkor
ébrednek rá rossz döntéseikre, amikor ízlelik annak keserű gyümölcseit. Óh, be sokan
mondát egy elfuserált élet után, ha akkor másképpen döntök…
Jó,
ha tudatában vagyunk annak, hogy Istennek csodálatos szép terve van velünk,
mindegyikünkkel külön, külön. Ha ez a terve megvalósul gazdag és kiteljesedett
lesz az életünk. Ha nem, akkor helyrehozhatatlanul elrontottunk valamit.
A jó
döntésekhez kell az IGAZSÁG LELKE…, aki elsősorban egy belénk rejtett
csodálatos „műszeren”, a lelkiismeret hangján szólal meg. A hangszereket
időről, időre fel kell hangolni. Így vagyunk a lelkiismerettel is. Időről időre
nagyító alá kell venni önmagunkat, azaz a tárgyilagosság mérlegén meg kell
vizsgálni a lelkiismeretünket. Így, s csak így alakul ki a lelkiismeret
érzékenysége, amely világosan rossznak mondja a rosszat, erkölcsösnek az
erkölcsöset, jónak, a jót.
Ezen kívül
az Igazság Lelke számtalan más eszközt is felhasználhat, hogy eljuttassa
hozzánk az üzenetét. Talán egy jó barát hangja, talán egy másképpen látása a
dolgoknak, talán a csend, talán az események… De legfőképpen a szentírás egy –
egy tanítása, amely mindig Istennek egy reám vonatkozó üzenetét közvetíti.
Befejezésül
álljon itt még egy gondolat.
Miért
tudott megmaradni a Jézus által lapított közösség 2000 év után is, több, mint
egy milliárd tagot számlálva is a Mestere által meghatározott úton? Mert képes
volt mindig a megújulásra. Mert érzékeny volt azokra a finom impulzusokra,
amelyeket az Igazság Lelkétől kapott, vezetőin, szentjein, közösségein keresztül.
Egyházunk
egésze és annak tagjai nem tökéletes társaság. Együtt van benne a bűnös és
szent, az isten kezét kereső, és az Isten kezét már fogó.
A fejlődés
folyamatának állapotában van, mert hallgat annak a szavára, aki „elvezeti a teljes igazságra”.[2]
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése