Translate

2014. február 1., szombat

"Lelkünkben gyújts pici gyertyát sokat." (Babits M.)



A ÉV GYERTYASZENTELŐ BOLDOGASSZONY
Szombathely – Kálvária 2014.02.02.

Ha találomra megkérdezünk, mondjunk 10 embert, hogy nekik mi jut eszébe a gyertyaszentelőről, legalább 8 azt mondja, hogy a medve. Mert ugye a néphit szerint ezen a napon jön ki a medve a barlangjából, mivel ott átaludta az egész telet. Körülnéz, ha meglátja az árnyékát, mert süt a nap, akkor visszamegy, mert még hosszú lesz a tél, ha felhős idő van, és nem látja meg az árnyékát, akkor kint marad, mert már hamarosan vége a télnek.

A naphoz fűződő, medvét emlegető népies időjóslások forrása alighanem egy középkori latin szentencia: Sole micante Maria purificante: Maius erit frigus, quam ante, ' Ha Gyertyaszentelőkor süt a nap, hidegebb lesz, mint előtte'.[1]

Gyertyaszentelő Boldogasszony ünnepének a története

A ma, csak a magyar nyelvben Gyertyaszentelő Boldogasszonynak nevezett ünnep eredete arra az evangéliumi eseményre megy vissza, amikor a negyven napos gyermek Jézust szülei elvitték a jeruzsálemi templomba, mert az ősi zsidó törvény előírta, hogy ,,Minden elsőszülött fiúgyermek az Úrnak legyen szentelve'' [2] Igaz, ennek volt egy második oka is. Így kezdődött a mai evangélium „mikor pedig elteltek Mária tisztulásának a napjai[3]. A korabeli vallási törvények szerint, talán az akkori idők mágikus gondolatvilága miatt tisztátalannak számít az, ami veszedelmes erőkkel terhes, vagy ilyeneket szabadíthat föl, ezért kerülendő. Tisztátalannak számítottak pl. a leprás, a halottak érintése, a nők a szülés után. De tisztátalannak számított, ha valaki halottlátóval vagy jövendőmondóval érintkezett,  ha valaki átvett a halottkultuszra a emlékeztető idegen szokásokat ,[4] ha valaki kultikus prostitúciót űzött stb. A szülő nő tisztátalan állapota csak negyven nap után szűnt meg. A gyermek Jézus bemutatásával ezért kellett 40 napig várni.

A 10. századtól a nyugati liturgikus könyvek egyre inkább Mária tisztulását emelik ki és erről nevezik el az ünnepet. Így már érthető az ünnep eredeti elnevezése: Boldogságos Szűz Mária Tisztulásának az ünnepe. 1960 óta az Úr ünnepeke, a jeruzsálemi templomban történt bemutatása emléknapja február 2-a. A leleményes magyar nyelv, miután ezen a napon történik a gyertyaszentelés, Gyertyaszentelő Boldogasszonynak nevezi. Ebben is van logika. Az égő gyertya Jézus szimbóluma, Jézust pedig Mária vitte a karján a templomba.
Érdekességként jegyzem meg, hogy a Róma a 7. századtól fogadta el az ünnepet a Simeon és a Kisded Jézus találkozására utaló Hüpapante néven, aminek jelentése találkozás. A tisztulás, a bemutatás, a találkozás elnevezések jelzik, hogy a különböző korok az esemény melyik epizódjára tették a hangsúlyt.

A gyertya, mint szimbólum

A szimbólum, görög szól, magyarul jelkép, ami olyan szó, tárgy, vagy mozdulat, aminek jelentése, üzenete van. Vallási életünk tele van szimbólumokkal, jelképekkel, amelyek a hordozhatnak.
Míg például egy közlekedési jel jelentését a jogszabály egyértelműen meghatározza, addig a vallásos szimbólum túllép a racionalitás síkján és a kulturális környezettől függő személyes jelentést tartalmaz a felhasználója számára. Sőt, mi több, a képzettársítás folytán gazdag gondolati, érzelmi és hangulati töltése van.[5]

Egyik leggyakrabban használt szimbólumunk a gyertya. A gyertya jelképes tartalma igen gazdag. Mint a világosság forrása már az ókeresztény korban Krisztus jelképe. A gyertya anyaga a viasz Jézus emberi természetére, fénye istenségére utal. A karácsonyi gyertya Jézus megterülésére és születésére emlékeztet, míg a húsvéti gyertya a föltámadott úrra.

Mivel a gyertya önmagát fölemésztve világít, jelképe az önzetlen szolgálatnak, a jócselekedetekkel és világító hitnek. De ugyanakkor szimbóluma a halandóságnak és az örök életnek. Ezért gyertyát gyújtunk halottak napján szeretteink sírján, az elhunytra való emlékezésül.[6] Sokszor lehet látni a tv híradásaiban, ha valaki tragikus hirtelenséggel meghal, gyertyát gyújtanak az emlékére.

A szentelt gyertyának is sajátos jellege van. Adventben a koszorún jelzi, hogy közeledünk a karácsonyhoz. A megszülető Krisztusra való emlékezéssel több lesz a lelkünkben, az életünkben a fény. Emlékszem, hogy gyermekkoromban vihar idején gyújtottuk meg a szentelt gyertyát. A kereszteléskor kapott gyertyát, amelyet a pap „vedd Krisztus világosságát”, szavakkal ad át az édesanyának, az Isten gyermekévé való születés emlékére, a születésnapi ünnepségen illik rövid időre meggyújtani.

Körülnéztem az irodalomban, íróink, költőink miben látják a gyertya üzenetét. A teljesség igénye nélkül idézek néhányat.

Lukáts Márta: A gyertya

Önzetlenül ég, melegít,
A sötétnek nincs itt helye,
Hiszen, mint az igaz ember,
Ő is fényre van teremtve.

Hogy rohamosan csökken, fogy,
Sőt csonkig ég, nem is bánja.

Küldetését befejezte:
Ő eltűnt, s csak azért égett,


Hogy a kereső szívébe
Fényt vigyen és melegséget.

Babits Mihály Karácsonyi ének című versében így írt:

Lelkünkben gyújts pici gyertyát sokat.
Csengess éjünkön át, s csillantsd elénk
törékeny játékunkat, a reményt.

Böjte Csaba úgy látja, hogy „a sötétség a világosság hiánya. Nem lehet összetörni és kilapátolni az ablakon. Sokkal egyszerűbb, ha meggyújtunk egy gyertyát. Tehát nem a rossz, a hiány ellen kell küzdeni, hanem életre hívni a fényt, a saját életünkben és másokéban.”

Talán az értelme elhomályosodott, akarata megromlott emberi természetet jelzi Paulo Coelho szerint „Jó dolog gyertyát gyújtani, de élvezetesebb a sötétséget szidni.”

Szabó Magda írónő megfogalmazása iránymutató: „Jobb gyertyát gyújtani, mint szidni a sötétséget.”

Charles Haddon Spurgeon amerikai baptista lelkész úgy látja, hogy „a gyertya nem egy pontra világít, hanem fényt áraszt maga körül. Így kell, hogy a keresztény ember is mindenkinek, kicsinynek és nagynak egyaránt áldást sugározzon.”

Végül legyen itt egy gyertya idézet Anthony de Mello –tól: „A lelkiismeret-furdalás olyan, mint az elolthatatlan szülinapi gyertya. Bosszantó.”[7]

A gyertyának, gyertya lángjának sokféle üzenete van. Nekünk, a valóság talaján álló embereknek egyre kevesebbet mondanak a szimbólumok. Pedig, ha jobban figyelnénk a szimbólumokra, gazdagabbá és értékesebbé tudnák tenni vallási, érzelmi és szellemi világunkat.



[1] V.ö. Magyar Katolikus Lexikon Gyertyaszentelő címszó alatt
[2] [Kiv 13,2.12]
[3] Lk 2, 22
[4] V.ö. (Lev 19,31; 20,6, 19,27; MTörv 14,1; vö. 1Kir 18,28),
[5] http://hu.wikipedia.org/wiki/Szimb%C3%B3lum
[6] V.ö. Magyar  Katolikus Lexikon gyertya címszó
[7] Lásd http://www.citatum.hu/szo/gyertya

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Blogarchívum