Translate

2014. január 25., szombat

"Én emberek halászává teszlek titeket!”



Az ÉV ÉVKÖZI 3. VASÁRNAP
Szombathely – Kálvária 2014.01.26.

Újsághír 2012. január végén.

A Costa Concordia, a 290 méter hosszú, 114 500 tonnás luxus-üdülőhajó 2012. január 13-án az esti órákban Francesco Schettino kapitány parancsnoksága alatt hajózott a Tirrén tengeren, nyugodt időben, tiszta látási viszonyok között. A fedélzeten 4229 személy tartózkodott. A hajó a kapitány utasítására erősen megközelítette Giglio szigetét és zátonyra futott. Eközben egy szikla hetven méteres rést vágott a hajótestbe. A hajó, amelynek nagy részét elárasztotta a víz, jobb oldalára dőlt. Annak ellenére, hogy a part kevesebb, mint száz méterre volt, harminckét ember, közöttük a hajón dolgozó magyar Fehér Sándor, az életét vesztette. Az anyagi kárt mintegy egymilliárd dollárra becsülik.

A kis olasz sziget plébánosa a tragédiával kapcsolatban elmondott egy háttér történetet is a vatikáni rádióban, ami már nem szerepelt a lapok híreiben. Elmondása szerint a szerencsétlenség estéjén a sziget egész lakossága megmozdult és részt vett a bajba jutottak mentésében. A plébános is megnyitotta a templom kapuit, hogy a túlélők menedéket találjanak. Az atya meghatottan beszélt arról, hogy a hajótöröttek számára takarókról és élelemről gondoskodtak és próbáltak mindenben segítséget nyújtani. Másnap pedig a szentmisén a kenyér és a bor mellett a túlélők körmenetben vitték a mentőmellényeket is az oltárhoz, így adtak hálát Istennek, akinek megmenekülésüket köszönhették.

Nagyon erős kapcsolatot érzek e történet, és a mai evangélium második részében felolvasott eseményről, amikor Jézus a Galileai tó partján tevékenykedő halászokat, akik „éppen hálót vetettek” a tengerbe, szólította meg: „kövessetek engem, és

én emberek halászává teszlek titeket!”.[1] Megpróbálom elmondani, hogy miért?

Ki az emberhalász?

Szűkebb értelemben, a megszokott értelmezés szerint az apostolok, az apostolok utódai a püspökök, és azok segítői a papok. Jézus ezért alapította meg a papi rendet, hogy legyenek, akik hivatásukból fakadóan tesznek tanúságot a mesterről.

Tágabb értelemben emberhalásznak minősül mindenki, ki észreveszi a zátonyra futott életeket, hivatásokat, személyeket, családokat, helyzeteket, kiégett embereket, és segít azoknak, akik segítségre szorulnak. Éppen úgy, amint tették a kis olasz sziget lakói. Nem érdekelte őket, miféle emberek szenvedtek hajótörést. Egy volt a fontos számukra, bajbajutottak, segíteni kell.

A "halászni" ige a magyarban kizárólag vízi tevékenységet jelent. Az ógörög szó, amely nyelven ránk maradtak az első másolatok Máté evangéliumából, a halászni ige[2] bármely "élő" elfogására és megőrzésére vonatkozhat. A magyar nyelvben akár rossz ízű jelentése is lehet, pl. halászik a zavarosban.

Jézus rejtetten mondja önmagát emberhalásznak, hiszen itt megmutatja, hogyan emeli ki és emeli fel magához a csak önmagával és hálóival törődő hétköznapi embert. Ezzel az ünnepélyes aktussal, minden korok embere "mostantól" válhattak az apostolok, és válhat minden jó érzésű ember a megváltó halásztársaivá. Jézus ui. nem csupán emberi és természetfeletti igazságokat és erkölcsi törvényeket tanított, hanem segített az emberen minden élethelyzetben.

Miért hívta el Jézus az apostolokat? Hogy speciális emberhalásszá képezze ki azokat, akik a tavi halászatra voltak berendezkedve, mivel ez volt a mesterségük és megélhetésük eszköze. Jézus nem kecsegtet fényes karrierrel, sem busás fizetéssel. Egyszerűen oda szólítja őket maga mellé.

Abban az időben megszokott volt az ilyesféle meghívás. Hiszen a korabeli rabbik is gyűjtöttek maguk köré tanítványokat, akiknek átadták a tudásukat. Megtisztelő volt ez a meghívott számára.

Úgy látszik, hogy ezek a halászemberek is különösképpen megtisztelőnek érezték a híres názáreti rabbi meghívását. A zsidó vallásban a rabbi jelentése: vallási tanító, szó szerint jelentése „nagy”. „kimagasló tudású”.[3] Ez volt az írástudók tiszteletteljes megszólítása. Jézus már tevékenységének kezdetén az a hír járta, hogy ő rabbi, azaz kimagasló tudású vallási tanító. Tanítványai közé szólíttatni pedig kitüntető volt. Ezért nem is haboztak a megszólítottak, hanem „mindenüket hátra hagyva” követték őt. Lehet, hogy egyikük-másikjuk, úgy futtában odaszólt még valakinek, legyen gondod a bárkámra, a halászati eszközeimre, egyszer majd visszajövök.

Jézushoz szegődtek, látni, tapasztalni, tanulni… Azt gondolom, azzal, hogy itt vagyunk, mi is Jézushoz szegődünk látni, tapasztalni, tanulni…

Az emberhalászat, amelyre Jézus egykor meghívta tanítványait, ma is hív minden jó érzésű embert, akár hitetlen, akár hívő. Az emberhalászat evangéliumi értelemben, napjainkban is az emberek, a bajbajutott emberek mentését jelenti. Ebből az következik, hogy nekünk, a katolikus egyház tagjainak különösképpen kötelességünk bárkin bármikor segíteni felvállalva emberhalászat feladatát.

Öröm tapasztalni, hogy bárhol van baj az országban vagy a világban, nagyon sokan segítenek, persze ki, hogyan tud. Mindig jó érzéssel tölt el, ha azt hallom, látom tapasztalom, hogy mindig van valaki, aki a bajban önzetlenül segít. Persze nem politikai indíttatásból, vagy érdekből, amiből ugyancsak kilóg a lóláb.

Olvastam például az híradást, hogy, idézem. Ne veszítsük szem elől a fiatalokat! — Emberhalász Misszió a Váci Egyházmegyében.[4] Ez egy ifjúsági misszió. Megkereshetik ezeket az „emberhalászokat” azok a plébániák, ahol a hitoktatóknak vagy a plébánosoknak segítségre van szükségük ahhoz, hogy ifjúsági közösséget hozzanak létre vagy működtessenek. Segítenek a közösségek létre hozásában és vezetésében. A hitoktatók leterheltek, három-négy iskolát látnak el, a plébánosoknak egyre több falu gondját kell hordozniuk, nekik sem marad idejük az ifjúsági a munkára.

Csak szűk körökben ismert, hogy a szombathelyi egyházmegyének van egy lapja, amelynek a címe emberhalász. Alcíme „Isten szolgája, Brenner János lapja”. Tulajdonképpen az 1957-ben Rábakethely és Zsida között, hivatása teljesítése közben meggyilkolt fiatal papnak az ismertségét akarja terjeszteni, azzal a reménnyel, hogy azok között, akik olvassák, ha odafent is úgy akarják, papi hivatások, szűkebb értelemben vett emberhalászok születnek.

A tágabb értelemben vett emberhalász alap indítéka az emberi jó érzés, amelyet el is lehet nyomni, de ki is lehet fejleszteni, mint minden más készséget. Indíték lehet Jézus tanítása, az őt követő szentek példája. Közöttük az immáron világviszonylatban egyre nagyobb tiszteletnek örvendő Szent Márton, akiben a nem hívő emberek is az „osztó”, a „segítő embert” látják, Batthyányi László, a szegények orvosát stb. De ide tartozhatnak a számos, különböző indíttatású, vallási és világnézeti szervezetnek az önkénteseinek a tevékenysége. Őket szinte mindig a helyzetek teszik emberhalásszá.

De emberhalász az édesapa, vagy az édesanya, a nagyobb testvér, amikor odaül a mateklecke fölött kínlódó gyermek mellé, és segít neki. A szomszéd, aki észreveszi a szomszéd baját, és segít. A beteglátogató, a magányosok nehéz perceinek a megosztója. Mindezek az emberhalász tevékenységek részei a mi emberi életünknek.

Az emberhalász a mélyre lát… Nem is annyira a külső világot látó szervével, a szemével. Sokkal inkább valami belső szemmel, érzékkel, amikor ráérez a lényegre.
okéatya


[1] Mt 4, 18-19
[2] zogreó
[3] http://hu.wikipedia.org/wiki/Rabbi
[4] Magyar Kurir 2012. 01. 11

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Blogarchívum