A ÉV ÉVKÖZI
7. VASÁRNAP
Szombathely
– Kálvária
2014.
február 23.
Az
ember a bűnbeesése óta Isten történelmi léptékben tanít bennünket. Az emberiség
történetét olvasva, szinte csak évezredekben mérve érhető tennen Isten végtelenül
türelmes pedagógiája, aki folyamatosan vezeti az embert egy jobb, egy
tisztességesebb emberi gondolkodás irányába. Mégis, mintha nem vásnának ki
belőlünk ősi emberi ösztönök, mint például a harag, az ellenségeskedés, a bosszúállás
ösztöne. Jóllehet Jézus erre vonatkozólag is határozott tanítást adott: „Hallottátok a parancsot: Szemet szemért
és fogat fogért. Én pedig azt mondom nektek… aki megüti a jobb arcodat, annak
tartsd oda a másikat is! Aki perbe fog, hogy elvegye a ruhádat, annak add oda a
köntösödet is! 41S ha valaki egy mérföldnyire kényszerít, menj vele
kétannyira! Aki kér, annak adj, s attól, aki kölcsönt akar tőled, ne tagadd meg!”[1]
A
bosszú vágya tüzeli az ellenséges magatartást, amire Jézus megint csak világos
tanítás adott: „Hallottátok a parancsot: Szeresd
felebarátodat, és gyűlöld ellenségedet. Én pedig azt mondom nektek: szeressétek
ellenségeiteket, és imádkozzatok üldözőitekért!”[2]
Talán
ezek a legnehezebben megvalósítható tanításai Urunknak: ne állj bosszút,
szeresd az ellenséged, sőt, imádkozzál érte. Annyira nehezen megvalósíthatók,
hogy szinte egy élet kell hozzá, hogy beérjenek, és az ember képessé tegyék
arra, hogy isteni nyugalommal nézze a körülötte zajló eseményeket, és képes
legyen a békesség szavainak kimondására. Hogyan is szoktuk mondani? Amit
Jancsika nem tanult meg, azt János már nem tudja megtanulni. Más szóval,
bizonyos készségeink kifejlesztését már gyerekkorban kell elkezdeni. E téren
mérhetetlenül nagy felelőssége van a szülőknek.
Hitünk
egyik alapigazsága, hogy az ősbűn, az Istennel való baráti kapcsolat
megszakadás eredményeképpen, értelmünk elhomályosodott, akaratunk rosszra hajló
lett. Más szóval, az ember kikerült abból a védettségi állapotból, amit az
Istennel való barátság jelentett számára.
Hogy
mennyire így van, végig követhető az emberiség történetében.
Az a kor, amelynek
az ószövetség népe is része volt, a törvénykezését és a büntetés kiszabását, az
un. talio jogi elv, a szemet szemért, fogat fogért-elv, a megtorlás joga határozta meg. Büntető
jogi alapelv volt ez az ókorban. Eszerint az elszenvedett sérülésért vagy
kárért az elkövetőnek ugyanazt a sérülést kell elszenvednie, ill. ugyan azt az
értéket kell kárpótlásul adnia. A talio elvet leírt formában a Kr. e. 2000
körül, tehát már 4 ezer éve készült, egy ókori uralkodó, Hammurapi
törvényoszlopán olvashatjuk. Ebből néhány idézet. Pl. „Ha egy szabad ember kiveri egy szabad ember fogát, üssék ki az ő fogát
is.” Ha egy építőmester egy polgárnak házat épített, de nem jól építette,
úgyhogy az összedőlt és maga alá temette a ház tulajdonosát, az építőt öljék
meg. Ha a háztulajdonos fia halt meg, öljék meg az építő fiát; ha a háztulajdonos
rabszolgája halt meg, az építő rabszolgát adjon a rabszolga helyett; ha javak
semmisültek meg, az építőnek kártérítésül ugyanazokat a javakat kell adnia, és
újból föl kell építenie saját költségén a házat.[3]
Különböző
társadalmi szinten viszont a kompenzáció elve érvényesült, vagyis valamilyen
formában elégtételt kellett adni, a törvény ezt is pontosan meghatározta.
Az ószövetségi
büntető törvények hátterében is a tálió törvény állt: „életet életért, szemet szemért, fogat fogért, kezet kézért, lábat
lábért, égetést égetésért, sebet sebért, horzsolást horzsolásért” [4]
A
Jézus korában még érvényes tálió törvény helyett egy újfajta megoldásra tanít a
„szeressétek
ellenségeiteket, és imádkozzatok üldözőitekért!” elv meghirdetésével. Szemléltetően
részletezi is:
Aki megüti a jobb arcodat, annak
tartsd oda a másikat is! Aki perbe fog, hogy elvegye a ruhádat, annak add oda a
köntösödet is! S ha valaki egy mérföldnyire kényszerít, menj vele kétannyira!
Aki kér, annak adj, s attól, aki kölcsönt akar tőled, ne tagadd meg! [5]
Sajnos
a bosszút lihegő, megtorló, ellenséget gyűlölő magatartási ösztön 2000 év után
is még mindig ott van bennünk, emberekben. Ezt az ösztönt, a mai időkben, az
emberi gonoszság bármikor elő tudja hívni, fel tudja erősíteni. Gondoljunk csak
Hitler propaganda gépezetére, amely képessé tette az embert arra, hogy
milliókat szisztematikus kiirtson. Ez működteti az afrikai Ruandában a tuszik
és hutuk egymást irtó háborúit, napjaink terrorizmusát és győlöletkampányait,
egészen a már régen okafogyottá vált családi haragokig.
Mintha
Jézus Krisztusnak a mai napig nem sikerült volna megszelídíteni az embert. Talán
az ő tanítása gyenge? Nem, hanem a magát kereszténynek, azaz krisztusinak valló
ember a gyenge, aki csak addig hajlandó befogadni Jézus tanítását, amíg nem
kell változtatnia saját magán.
A baj ott
van, hogy kereszténységünk sok vonatkozásban csak formális, külsődleges.
Békességet kívánunk egymásnak szentáldozás előtt, de tudatunk mélyéig ez nem
igen hatol le. A képtelenség a megbocsátásra. megmarad sokszor a templomon
kívül is.
Miért nem
jó a harag, a megbocsátani nem tudás, a bosszú? Erre vonatkozólag
összegyűjtöttem néhány nagyon szemléletes tanítást.
Márai Sándornál, a 20. század egyik legismertebb,
és legolvasottabb magyar írója fogalmazott így: „… A bosszút úgy kell nevelni, mint a rab oroszlánt, mindennap véres hússal
kell etetni, az emlékek véres cafataival, hogy el ne veszítse vérszomjas
hajlamait”
A bosszú a harag egyik megnyilvánulási formája. Aki nem
tud szívből megbocsátani, aki képtelen arra, hogy felejtse a megbántást, az
eteti a lelke mélyén rajtőző vérszomjas oroszlánt „az emlékek véres cafatjaival”.
Francis Bacon [6]
a 16. szádban élt brit filozófus, államférfi fogalmazott így: „aki bosszút melenget, az maga tartja sebeit nyitva.
És
bölcsesség ismeretlen szerzőtől: “Idegeskedni
annyi, mint mások hülyesége miatt önmagunkon bosszút állni.”
Mahatma
Gandhit, a múlt század nagy gondolkodó mondta: “Hitünknek valljuk, hogy a megtorlás a lét törvénye. Holott létünk
törvénye: önmagunk legyőzése.” Ugyancsak
ő mondta “A szemet-szemért elv megvakítja
az egész világot.”
Nekünk
adatott meg, hogy átlépjük a Krisztus utáni 3. évezred küszöbét.
Nekünk
adatott meg, hogy számítógépeinkkel elérjük a világ bármely pontján történt
eseményeket. Nekünk adatott meg, hogy repülőgépekkel órákon belül eljussunk a
földünk legtávolabbi pontjaira, sőt az űrhajókkal utazásokat tegyünk a
világűrbe. Nekünk adatott meg, hogy a technikai fejlődés ugrásszerű
fejlődésének részesei legyünk.
Miért
őrizzük hát szívünkben a harag és bosszúállás ősi szellemét, amely képes arra,
hogy öljön és pusztítson? Miért nem tudjuk zsigereink legmélyébe beleültetni,
amit Jézus tanított: „szeressétek ellenségeiteket, és
imádkozzatok üldözőitekért.”
Miért nem
tudunk sokszor túllépni a pusztító állati ösztönökön, hiszem emberek vagyunk,
akiknek értelmük van? A kérdésre ki-ki maga adja meg a választ. Egy biztos, haa erre képesek lennénk, és
használni tudnánk a józan eszünket, fiai lennénk
a mennyei atyánknak. Ha erre képesek lennénk, paradicsommá tudnánk tenni a
földet, lehozva ezzel ide a mennyországot. Erre csak egy lehetőség látszik megvalósíthatónak: ki-ki
kezdje el a maga életében valóra váltani Jézus tanítását. Még ma? Nem, most
rögtön.
okéatya
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése