„Akkor Jézus eljött
Galileából a Jordán mellé Jánoshoz, hogy az megkeresztelje őt. De János igyekezett visszatartani: "Neked kellene
megkeresztelned engem, és te jössz hozzám?" Jézus azonban ezt
válaszolta neki: ,,Hagyd ezt most, mert
így illik teljesítenünk minden igazságot.'' Akkor engedett neki. Miután
Jézus megkeresztelkedett, mindjárt feljött a vízből, és íme, az ég megnyílt
neki, és látta az
Isten Lelkét, mint galambot leereszkedni és rászállni. És íme, egy hang hangzott az égből: ,,Ez az én
szeretett fiam, akiben kedvem telik'' [Iz 42,1].[1]
[1] Mt
3,13-17
2014 KARÁCSONY 3.
VASÁRNAPJA
Mögöttünk
vannak az adventi hajnalok varázslatos szentmiséi, a karácsonyi készülődés, a
karácsony meghitt öröme, az év végi hálaadás, az ujjévi ujjongás. A karácsonyi időszak
ünnepei után megkezdődtek a munkás hétköznapok. A felnőttek újra munkába
indultak, a gyerekek iskolába mentek. Vallási éltünkben is elkezdődik valami
új. Jézus is munkába megy, megkezdi nyilvános működését. Szegődjünk mellé.
Hallgassuk, amit mond, legyünk tanúi annak, amit tesz. Mindeközben egyre
erősebb lesz a mélyről feltörő érzés: itt nem elég csak befogadni a tanítást,
nem elég új látásmódban szemlélni életünk eseményeit. Itt nekünk is tenni kell,
kellene valamit.
Jézus
eddigi rejtett élete után, a keresztelésével, mintegy ünnepi nyitánnyal,
megkezdi a nyilvános életét. Vándorol városról városra, faluról falura. Tanít,
gyógyít, tömegeket lakat jól, halottakat támaszt fel. Közben, talán nekünk is
csendesen odaszól „jöjj, és kövess
engem”. Az evangélium mindegyik sorában, benne van ez a felszólítás.
Mert
Jézus mindig, mindenütt ott van.
Ott
a zajban, a mindennapokban,
küzdelmekben,
és feladatokban,
ott
szenvedésben és kisértésben,
hogy
felemeljen, őrizzen, védjen,
hogy
tanácsoljon, segítsen, áldjon,
átvigyen
tűzön és akadályon,
új
erőt adjon új kegyelemben.[2]
Hogy a mai
vasárnapon is „új erőt adjon új
kegyelemben” csendesen álljunk be János tanítványai közé, akik sorukra
várnak. Valahogy úgy, ahogyan a Hozsanna énekeskönyv 47. éneke kezdődik „János áll a part felett, véle hívő nagy
sereg.” Senki sem tolakszik, senki sem siet. A Jordán folyóban történő
megmerítkezésnek mindenki a részese lehet. Csakhogy János szeme fönnakad
valakin, aki egyszerre csak ott van. Öltözete ugyanaz, mint bárki másé. Ő az
egyetlen, akit János nem akar megkeresztelni. Senki sem tudja miért. Csak azt
hallják a többiek,,nekem van szükségem
arra, hogy megkeresztelkedjem általad”.
Mégis
megteszi, mire megnyílik az ég. A Lélek mintegy galamb leereszkedik az
alámerítettre, az égből pedig misztikus szózat hallatszik ,,ez az én szeretett fiam, akiben kedvem telik''
Ma már
tudjuk, mert az Isten dolgain tépelődő utókor számára lett világos, hogy Jézus
szembesült a messiási eszmének korában elterjedt változataival, király, harcos szabadító,
próféta és pap szerepelt az akkori elképzelések mögött.
Jézus a
keresztelés kapcsán egy oldalra kerül a bűnösökkel. A megváltó messiás nem
felsőbbrendűségének hangsúlyozásával kezdi meg nyilvános működését, hanem a
bűnösökkel érzett szolidaritás kinyilvánításával. Jézus a megváltást úgy
gondolta el, hogy kézen fogja a bűnös embert és vele teljes szolidaritást
vállalva, kivezeti a bűnből. Talán ezekért kellett odaállnia az
alámerítkezésre, a bűnbánati szándék kinyilvánítására váró a bűnösök közé.
Jézus ma is
ideáll közénk, bűnösök közé, hogy kihozza az embert, kihozzon bennünket a
gödörből.
Volt valaha
négy ember, úgy hívták őket:
Mindenki,
Valaki, Bárki, Senki.
Akadt egy
fontos elintéznivalójuk.
Mindenki
azt hitte, hogy Valaki elintézi.
Bárki
elintézhette volna, de Senki nem tette meg.
Valaki
ezért méregbe jött, hiszen Mindenki kötelessége lett volna. Mindenki viszont biztos
volt abban, hogy ezt Valaki elintézi.
Közben
Senki nem vette tudomásul, hogy ezt Bárki elintézhette volna.
A mese úgy
végződött, hogy:Mindenki hibáztatott Valakit azért,
amit Bárki
megtehetett volna, de Senki nem tette meg.
Egy valaki
megtette. Segített az Atyai Ház felé venni az irányt, Jézus eljött és
megmutatta az utat. Mert ugye ő az Út. Ezért állt oda akkor, a Jordán partján a
bűnösök közé. Utat mutatni.
Ő az
igazság. Az ember atyából csak érdek és szubjektív igazságok pattantak ki. Ami
neki érdeke és jó. Ebből csak egy helyben topogás lett. Vagy körben járás. Mint
az eltéved ember, aki körbe - körbe jár az erdőben és nem találja a kivezető
utat. Nemzedékek fedezik fel, itt már jártam.
Ő az élet.
Nem a harácsoló, zabáló, másokat leigázó, kihasználó, másokon élősködő élet. Hanem
valami egészen más. Olyan élet, amelyben az ember jól érzi magát a bőrében.
Akik ott
álltak a Jordán partján, sorukra vára, nem érezték jól magukat a bőrükben.
Különben nem álltak volna oda. Űzte, hajtotta őket a vágy: megváltozni, mássá
lenni, teljesebb életet élni. Ezért állta Jézus a bűnösök közé, hogy teljes
élettel ajándékozza meg őket.
Valami
elhomályosított az emberi elmét és legyengítette az akaratot. Meg az ember
feledékeny is lett. Sokszor a lényegeset felejti el, amit mindig észben kellene
tartani.
Gabriel
Gracia Marquez "Száz év magány" című regénye egy mese formájában
tárja elénk ezt az örök emberi feledékenységet.
Az új hazát
kereső, őserdőkön keresztül vándorló embercsoport egy gazdag tisztásra bukkan,
ahol letelepedik, és nagy szorgalommal lát hozzá jövője megalapozásához. Egy
idő után ennek a kis csoportnak a vezetője megdöbbenve tapasztalja, hogy egy
titkos kór, az álmatlanság ejtette rabul a népet. Az álmatlansággal aztán a
feledékenyég jár együtt. Fia, aki tökéletesen kitanulta az ötvösművészetet, egy
napon a kis üllőt kereste, amin a fémeket szokta kalapálni, de nem jutott
eszébe a neve. Az apja mondta meg: üllő. A fiú leírta a szót egy darab papírra,
és az aljára ragasztotta: üllő. Apjának tetszett a módszer és festékbe mártott
ecsettel az egész házban, később az egész faluban ráírta mindenre a nevét:
asztal, szék, óra, ajtó, stb. Kiment az udvarra, az állatokat és a növényeket
is megjelölte: tehén, kecske, búza, kukorica. Később már bővebb magyarázatokhoz
folyamodott. Az a tábla, melyet a tehén nyakába akasztott, kitűnő példa lehet
rá, hogy ez a kis falu milyen elszántan harcolt a feledés ellen. Ezt írta rá:
ez a tehén, melyet minden reggel meg kell fejni, hogy tejet adjon, a tejet
pedig fel kell forralni, majd kávét kell beleönteni, hogy tejeskávé legyen
belőle. A falu főutcáján pedig egy táblát állított fel, egy nagyobbat, melyre
nagy betűkkel kiírta: VAN ISTEN.
János áll a part felett, véle hívő
nagy tömeg… Megyünk
a tömeggel… Tesszük, amit a tömeg… A tömeghez igazítjuk az ízlésünket. Ezt úgy
hívják divat… Aztán egy ember kilépett a tömegből, akit János alámerített. 2000
év távlatából üzen nekünk: ember lépj ki a tömegből és merd fölírni mindenhova,
ahova nézel VAN ISTEN! Ne élj úgy, mintha nem lenne.
Csatlakozz
ehhez a tömegből kilépő emberhez! Hallgasd őt nagy figyelemmel. Ő találkozott
az Istennel, akit Atyának nevezett. Az Isten - Atya – élményét mondta el újra
és újra. Ő mert kilépni a tömegből. Nem akart sem hadvezér, sem király, sem
egyéb lenni, amit gondolt róla az akkori nép. Az akart lenni aki. A FIU! És
hirdetni az örömhírt. Érdemes odafigyelni rá.
„Áhítattal néz a nép,
S kettényílik a nagy ég.
Száll a Lélek, szent galamb,
A magasból kél a hang.
Nincs homály, itt a nap,
Minden új fényt kap.
„Ím, szerelmes egy fiam!
Minden kedvem benne van.
Hallgassátok mindig őt!”
Isten, erre adj erőt!
Nincs homály, itt a nap,
Minden új fényt kap.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése