Translate

2014. január 18., szombat

,,Íme, az Isten Báránya”[1]


Évközi 2. vasárnap
Szombathely – Kálvária 2014. január 18-19

Olvasva a mai evangéliumot az ragadta meg a figyelmemet, hogy Keresztelő János, látva a közeledő Jézust rámutat és azt mondja ,,Íme, az Isten Báránya”. Annak próbáltam utána járni, hogy mit is jelent az Isten báránya elnevezés önmagában, és milyen lehetőséget tár fel előttünk. Hogy mire jutottam? Ezt szeretném, most megosztani mindazokkal, akik ezeket a sorokat olvassák.

Minden népnek, kultúrának megvan a maga szimbólumrendszere. Címere, zászlója stb.. A szimbólumoknak, jelképeknek külön tudománya van. Kezembe került egy tudományos igénnyel megírt mű, amelynek címe Szimbólumtár. Jelképek, motívumok, témák az egyetemes és a magyar kultúrából.[2] Vannak ui. olyan valóságok, amelyeket a jelképeken keresztül sokkal könnyebb megérteni, értelmezni.

Az ember eszményeire, érzelmi világára, művészi és hitélményének a kifejezésére, vagyis mindarra, amit nehéz szavakba önteni, a lényeget pontosan tükröző szimbolika ad lehetőséget. Talán azért is van ez így, mert az egyéni élmény sohasem fogalmazódhat meg mindenki számára egyértelműen és ugyanúgy.[3] A vallás is tele van szimbólumokkal, jelképekkel, amelyekkel a láthatatlant, az érzékekkel és értelemmel fel nem foghatót fejezi ki. Valahogy úgy, ahogyan Kosztolányi Dezső megfogalmazta:

Sár és virág, kavargó semmiség,
de hirtelen, mint villám, hogyha lobban –
két sor között – kinyíl nekünk az Ég.[4]

A bibliának is megvan a maga szimbólumrendszere. Ide tartozik a bárány is, mint szimbolum, amelynek gyökerei a biblia népe legrégibb emlékeire mennek vissza. Pl. Ádám és Éva gyermekeinek az áldozata. Ábel bárányt áldozott az Istennek. Később a bárány áldozat a szabadulás jelképévé lett, amikor az Egyiptomból való kivonulás előestéjén, talán 15 évszázaddal Krisztus előtt, a biblia népe az Úr parancsára levágta a hibátlan bárányt, vérével megkente az ajtófélfát, s így megmenekült a 10. csapás szörnyű következményeitől. „Ha az Úr átvonul, hogy lesújtson Egyiptomra, és látja a vért a szemöldökfán meg a két ajtófélfán, akkor az Úr elhalad ajtótok előtt, s a pusztítót nem engedi belépni házatokba, hogy a csapást rátok hozza.”[5]mondta a népnek Mózes.

Évezredekkel később Izaiás próféta jövendölt egy másik bárányról, aki némán áll gyilkosai előtt. A jövendölés teljesült. Ahogyan az egyik ifjúsági ének megfogalmazza

Mint bárány nyírói előtt,
Úgy állt ott, s körben gyűlölők.
Feszítsd meg, szólt bőszült tömeg,
S halálba küldé a Szentet.

Szent Péter első levelében hihetetlen pontossággal a lényeget.

„Hisz tudjátok, hogy nem veszendő ezüstön vagy aranyon szabadultatok ki az atyáitoktól rátok hagyományozott értéktelen életmódból, hanem Krisztusnak, a hibátlan és egészen tiszta báránynak drága vére árán.”[6]

A szentmisében háromszor használjuk az Isten báránya jelképet. Először a Dicsőségben: „Urunk, Jézus Krisztus, egyszülött Fiú, Urunk és Istenünk, Isten Báránya, az Atyának Fia, te elveszed a világ bűneit, irgalmazz nekünk.”

Majd a szentáldozás előtt háromszor énekeljük akkor, amikor pap megtöri a Krisztus testévé átváltozott kenyeret Isten Báránya, te elveszed a világ bűneit: irgalmazz nekünk. Majd felemelve a kettétört ostyát ezt mondja az áldozatot bemutató pap:”Íme, az Isten Báránya, íme, aki elveszi a világ bűneit. Boldogok, akiket meghív asztalához Jézus, az Isten Báránya.”

Az átváltoztatott ostya kettétörése világos utalás arra, hogy Jézus teste halálosan megtöretett a keresztre feszítés előtt és alatt elszenvedett kínokkal.

A szentírás utolsó könyvében a próféciákkal tele kivonulás könyvében ezt olvassuk „Méltó a Bárány, akit megöltek, hogy övé legyen a hatalom, a gazdagság, a bölcsesség, az erő, a tisztelet, a dicsőség és az áldás.”[7]

Ha az egyház a bennünk tovább élő Krisztus, akkor a bárány – áldozat a történelem folyamán a Krisztus követőkben valósul meg. Pontosan úgy, ahogyan Szent Pál írta az általa alapított Kolosszei közösségnek „Örömmel szenvedek értetek, és testemben kiegészítem, ami Krisztus szenvedéséből hiányzik, testének, az Egyháznak javára.”[8]

A szenvedés, a fájdalom megkerülhetetlen része az életünknek. „A szenvedés hozzátartozik az ember misztériumához.”[9] Ezt már II. János Pál pápa fogalmazta így. Ám, ha, éppen az imént idézett páli értelemben, odatesszük az oltárra akár lelki, akár testi fájdalmainkat, mintegy egyesítve a bárány áldozattal, mérhetetlenül gazdag kincsesbányává válhat.

Minden bizonnyal ezt akarta a katolikus egyház minden hívőjében tudatosítani II. János Pál pápa, amikor 1992-ben elrendelte, hogy február 11-e, Szűzanya Lourdes-i megjelenésének a napja, legyen a Betegek Világnapja. Az ellene elkövetett merényletet követően egyre inkább megtapasztalta a betegség keresztjét, s különös együttérzéssel fordul a betegekhez. Az egész világ láthatta, hogyan roppan össze, az egykor délceg ember, hogyan vesz erőt rajta folyamatosan a gyilkos kór, és vesz búcsút a földi élettől iszonyatos szenvedések közepette. Halálos ágyánál szinte ott virrasztott az egész keresztény világ.

Biztos vagyok abban, hogy a II. János Pál minden testi és lelki szenvedését Jézus szenvedésével egyesítve az egyházért ajánlotta fel. ezzel jelentősen hozzájárulva Krisztus egyháza lelki újjászületéséhez.

Gyengeségben Isten ereje is megmutatkozik „mert az erő a gyöngeségben nyilvánul meg a maga teljességében.[10]. A szenvedés, a betegség bénító hatalom, mely kiszolgáltatottságra, magányra és elszigeteltségre ítél. Szembesíti az embert önmaga korlátaival és végességével. Ugyanakkor a hívő keresztény ember számára a lelki gyarapodás ideje is: alkalom a több imádságra, a mélyebb elmélkedésre, a szenvedés és a megváltás misztériumának átélésére, az áldozatvállalásra, gyarapodás az Isten iránti bizalomban.

Mindez azért lehetséges, mert Jézus magára véve szenvedéseinket, új értelmet adott a szenvedésnek. A mai embernek hite gyöngülése, sőt elvesztése miatt torz képe van a szenvedésről. A szenvedésről ugyanis az ember testi-lelki egységéből, az egész emberből kiindulva kell képet alkotni, mert a test valamely részének zavara a szellemi életet is befolyásolja, s a lelki zavar hatással van a test működésére. Az egészség csak annyiban a legfontosabb érték, amennyiben az életnek azt a teljességét, egész-ségét értjük alatta, amelynek megszerzését és birtoklását nem lehet kizárólag a betegellátás és az orvosi kezelés tökéletesedésétől várni.[11] Amire az orvosi tudomány nem képes, ahhoz más forrásból kell erőt meríteni. E vonatkozásban Jézus szavai Én azért jöttem, hogy életük legyen és bőségben legyen”[12] új távlatokat nyitnak.

A betegség, a szenvedés soha nem lehet öncélú. Ez már mazochizmus. Az már betegség, ha valaki abban talál élvezetet, ha valaki megalázza vagy fájdalmat okoz neki vagy akár ő saját magának. A gyógyítás folyamatában segíteni kell. A szenvedést minden lehetséges eszközzel meg kell szüntetni. Ám, ha a szenvedés akár ideiglenesen, akár véglegesen elkerülhetetlen, akkor már ne legyen hiábavaló. Legyen lelkierőt és kegyelmet fakasztó az ember számára.

II. János Pál 1984-ben írta meg csodálatos enciklikáját a szenvedésről, amelyet ő „üdvözítő szenvedésnek” nevezett. Ebben a sokat szenvedő pápa ezt kéri Jézus népétől S tőletek mindnyájatoktól, akik szenvedtek, kérjük támogatásotokat. Igen, tőletek, gyöngéktől kérjük: legyetek erőforrássá az Egyház és az emberiség számára. A jó és a rossz erőinek szörnyű harcában, amelynek látványa jelen világunkban elénk tárul, arasson győzelmet a ti szenvedésetek, Krisztus keresztjével egységben.[13]

„Íme, az Isten báránya…”, aki benned, bennem. bennünk szenved tovább.


[1] Jn 1,29
[2] Balassi Kiadó 2001
[3] http://www.balassikiado.hu/BB/netre/Net_szimbolum/szimbolumszotar.htm
[4]Kosztolányi Dezső: Negyven pillanatkép 1. Vers
[5] V.ö. Kiv 12
[6] 1Pét 1,18-19
[7] Jel 6,12
[8] Kol 1,24
[9] II. János Pál Salvici doloris 31
[10]2Kor 12,9
[11] V.ö. Magyar Katolikus Lexikon betegség szócikk
[12] Jn 10,10
[13] II. János Pál Salvici Doloris 31

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Blogarchívum