Translate

2013. december 22., vasárnap

„Megjelent neki álmában az Úr angyala”[1]



A év advent 4. vasárnapja
Szombathely – Kálvária 2013. 15. 22.

A mai evangélium legsúlyosabb üzenet ez a tömör kinyilatkoztatás „Mária gyermeket fogant méhében a Szentlélektől”.[2] A tényt Mária elfogadta, amikor kimondta „íme, az Úr szolgálója vagyok, legyen nekem a te igéd szerint.”[3]

Csakhogy még a jegyest, az emberi módon gondolkodó Józsefet is fel kellett világosítani az Istennek arról, hogy nem Mária félrelépéséről van szó. Az Isten mindig megtalálta és megtalálja a módját annak, hogy úgy közöljön természetfeletti eseményt, hogy az érintett részéről elfogadható legyen. Egyébként is, ahogyan kellett Mária igen- je, ugyanúgy kellett József szabad akaratból történt beleegyezése is. A közlés eszközéül Isten ezúttal az álmot választotta. Az Ószövetség könyvei számos olyan esemény leírását hagyták az utókorra, amikor Isten álomlátásban közölte mondavalóját.

Józsefről keveset beszél a szentírás. Valahogy úgy, ahogy azt Reményik Sándor a József az ács című versének utolsó két sorában megfogalmazta

„Evangéliumban hallgatok,
S hallgat rólam az Evangélium.”

Az evangéliumok József foglalkozását a τεκτων[4] szóval jelölik, amit hagyományosan ácsnak fordítanak, jóllehet más, főként famegmunkáló mesterembert is jelenthet. Azt, hogy József mesterségét ácsnak nevezni a szentírás kutatók szerint a héber naggar főnév félrefordításáról van szó. Ez ugyanis jelent „mesterembert”, jelent „tanult ember” is. Sajnos az evangéliumok egy szót sem idéznek, amely az ő ajkáról hangzott volna el.

Józsefről tudjuk, hosszabb ideig a galileai Názáretben élt, néhány évig, Jézus születése és az összeírás okán a júdeai Betlehembe kellet költöznie, ahonnét Egyiptomba menekült.

Az első század második felében, ill. a 2. században számos írásmű keletkezett, amelyek az evangéliumokban le nem írt eseményeket dolgoznak fel. Ezek az írások foglalkoznak Józseffel is, mintegy leírva azt, ami az evangéliumokból „kimaradt”. Ezeknek nincs bizonyítható történelmi alapjuk. Ezek a bibliai könyvekhez hasonló zsidó és keresztény iratok, amelyeket szerzőjük isteni kinyilatkoztatásként, szent iratként tárt a nyilvánosság elé. Ilyenek többek között az un. Tamás evangélium, Jakab evangélium, Mária evangélium stb. Ezeket használta számos olyan mai író, akik azt akarták bebizonyítani, hogy az egyház meghamisította a történelmi Jézus szellemi örökségét.

Az irodalomtörténet ezeket a műveket apokrifek[5] könyveknek nevezi. A korai egyháznak éppen ezért hivatalosan kellett kimondani, hogy mely könyveket tekint a Szentlélek által sugalmazottnak, Isten üzenetét hordozónak. Ekkor állították fel a kánont, amelynek jelentése mérték. Vagyis azt mérték, vizsgálták, hogy megfelelnek a szükséges kritériumoknak. Így az un. kánoni könyvek közé 27 újszövetségi irat került be, ami ma is része az általunk is ismert újszövetségi szentírásnak.

Apokrif könyveket használta fel pl. Dan Brown amerikai regényíró 2003-ban megjelent regénye, A da Vinci Kód, mely az év legnagyobb könyvsikere volt az Amerikai Egyesült Államokban. A mű több országban is a bestseller listák élére került. Magyarra is lefordították. Ez az első könyv, amely hosszú idő után tömegeket késztetett olvasásra. Világszerte könyvklubok, olvasócsoportok, rajongói honlapok, újságcikkek foglalkoztak és foglalkoznak vele. A da Vinci-kód nemcsak műfaja legsikeresebb könyve lett (2009-ig több mint 80 millió példányban kelt el), hanem a legtöbb vitát kiváltó is. Mindazonáltal a mű az írója szerint sem akar több lenni annál, mint ami: egyszerű, szórakoztató olvasmány, krimi. Soha sem állította, hogy meséje igaz, mégis sokan a könyv elolvasása után vagy megerősödtek az egyház iránti közömbösségükben, vagy valamiféle történelmi csalót láttak az egyházban.

Azért tettem ezt a hosszú kitérőt, mert, amint már jeleztem, Szent József története is folytatódott az un. apokrif iratokban, amelyet csupán jámbor fantáziák szüleménye. Mégis nem kevesen vannak, különösen az ezoterika világában kutakodók, akik hitelt adnak nekik.

E tudom képzelni, hogy József számára Mária áldott állapota afféle derült égből villámcsapás volt. Megszüntethette volna a jegyességet, ehhez joga volt, kitehette volna az utcára, akár meg is verhette volna, senki sem kérte volna tőle számon. A jog az ő oldalán állt. Az Isten meg Mária oldalán. A tisztesség megkívánta, hogy József szabad elhatározásból mondja ki az igent Isten tervére. Nem tudjuk mit mondott, vagy mondott-e egyáltalán valamit az álomlátás után. Istennek talán nem is a szó kellett hanem a tett. „József pedig fölkelt álmából és úgy tett, amint az Úr angyala megparancsolta neki. Magához vette feleségét.”[6]

Mivel az isteni közlés álomban történt, érdemes néhány szóval kitérni az álomra is. Az álom nem más, mint alvás közben megjelenő kép, vagy esemény. Az álomban az ember tudatalatti mélyéből jönnek elő jelzések, melyeket Sigismund Freud[7] szerint a személyiség károsodásával járó megbetegedések gyógyítására használ fel a természet.

A Szentírásban úgy az Ószövetség, mind az Újszövetség értékeli az álmot, ami akár a misztikus esemény, a kinyilatkoztatás eszköze is lehet. Ez lehet bölcsességi-kegyelmi célú. Ilyen lehetett Szent József álma is.[8] Úgy tűnik, hogy az emberi test alkotója, aki annak működését tökéletesen ismeri, ezt a megoldást találta legjobbnak, hogy Józseffel közölje, jegyesének, Máriának áldott állapota természetfeletti beavatkozás eredménye.

József nem szavakkal, hanem tettel válaszol: „Magához vette feleségét”.[9]
Emberileg is képes volt erre, mert igaz ember volt az által, hogy élete folyamán nem emberi, hanem az isteni igazsághoz ragaszkodott. Ez tette alkalmassá arra is, hogy ezt a konfliktust úgy kezelje, ahogyan a Mindenható akarta kezelni. Konfliktusmegoldó képességének a titka egyrészt emberi rátermettsége, másrészt az Istennel való belső kapcsolata volt. Ha csak emberi módon akarta volna kezelni ezt a rendkívül nehéz helyzetet, egészen más lett volna a végeredmény, ami megakadályozhatta volna az üdvösség tervének a megvalósulását.

József ember volt a talpán. A talpig tisztességes és becsületes. Ahogy a Máté evangélista fogalmaz „igaz ember volt”.[10] Erre az emberi tisztességre már építhetett az Isten. Arra a fajta emberségre, amelyet Sík Sándor így fogalmazott meg:

Embernek lenni!
Csak embernek, semmi egyébnek,
De annak egésznek, épnek,
Föld-szülte földnek
És Isten-lehelte szépnek!

Ha ma léteznének ezek a típusú felelős emberek talán nem lenne annyi válás, emberi jellemgyengeségből fakadó rossz döntés, megannyi család szétbomlása. Akkor nem menekülni akarnának a feladat elől, hanem megoldani Isten segítségével.

Mai gondolataimat egy Reményik verssel fejezem be, amelynek a címe József, az ács, az Istennel beszél

Magasságos,
Te tudod: nehéz ez az apaság,
Amit az én szegény vállamra tettél.
Apja volnék, - és mégsem az vagyok.
Ez a gyermek... ha szemébe tekintek,
Benne ragyognak nap, hold, csillagok.
Anyja szemei s a Te szemeid,
Istenem, a Te szemeid azok.
Gyönyörűséges és szörnyű szemek,
Oly ismerősek, s oly idegenek...
Ez az ács-műhely... ezek a forgácsok...
Mit tehettem érte?... mit tehetek?
Én tanítottam fogni a szerszámot,
Mégis rá fogják majd a kalapácsot.
Úgy félek: mi lesz?
Most is ki tudja, merre kóborog,
Tekintetétől tüzet fog a műhely,
Tüzet a világ, s egyszer ellobog.
Ó, jó volt véle Egyiptomba futni
S azután is óvni a lépteit,
Fel a templomig, Jeruzsálemig,
Míg egyszer elmaradt...
Ó, jó volt, míg parányi rózsaujja
Borzolta szürkülő szakállamat,
Ezüst nyomot hagyott már akkor is,
Komoly nyomot parányi rózsaujja.
S most olyan más az útja...
Vezetném és Ő vezet engemet.
Csak azt tudom, a Te utadon jár,
Magasságos,
De ki tudja a Te ösvényedet?
Te vagy az atyja, - én senki vagyok,
Az Evangéliumban hallgatok,
S hallgat rólam az Evangélium.

okéatya



[1] Mt 1,20
[2] Mt 1,18
[3] Lk 1,38
[4] Görög szó, ejtsd tekton
[5] Jelentése elrejtett
[6] Mt 1,24
[7] Sigmund Freud 1856 - 1939 zsidó származású osztrák neurológus és pszichiáter, a pszichoanalitikus iskola megalapítója.
[8] V.ö. Magyar Katolikus Lexikon álom címszó
[9] Mt 124
[10] Mt 1,19

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Blogarchívum