Szombathely –Kálvária
2013. november 17.
"5Amikor némelyek megjegyezték, hogy
milyen szép kövekkel és díszes fogadalmi ajándékokkal van díszítve a templom,
ezt mondta: 6„Jönnek majd napok, amikor abból, amit most itt láttok,
nem hagynak követ kövön, mind lerombolják.” 7Erre megkérdezték tőle:
„Mester, mikor fognak ezek bekövetkezni? És mi lesz a jel előtte?” 8Így
válaszolt: „Vigyázzatok, nehogy félrevezessenek benneteket! Sokan jönnek az én
nevemben, s mondják: Én vagyok. És: Elérkezett az idő! – Ne kövessétek őket. 9Amikor
háborúkról és lázadásokról hallotok, ne rémüldözzetek. Ilyeneknek kell előbb
történniük, de ezzel még nincs itt a vég!”
Az előjelek.10Aztán így folytatta: „Nemzet nemzet
ellen és ország ország ellen támad. 11Nagy földrengés lesz itt is,
ott is, éhínség és dögvész. Szörnyű tünemények és különös jelek tűnnek fel az
égen.
Az üldözések.12De előbb kezet emelnek rátok, és
üldözni fognak benneteket. Kiszolgáltatnak a zsinagógáknak és börtönbe vetnek,
királyok és helytartók elé hurcolnak a nevemért, 13azért, hogy
tanúságot tegyetek. 14Véssétek hát szívetekbe: Ne törjétek
fejeteket, hogyan védekezzetek. 15Olyan ékesszólást és bölcsességet
adok nektek, hogy egyetlen ellenfeletek sem tud ellenállni vagy ellentmondani
nektek. 16Kiszolgáltatnak benneteket a szülők, testvérek, rokonok és
barátok, s némelyeket megölnek közületek. 17Nevemért mindenki
gyűlölni fog benneteket. 18De nem vész el egy hajszál sem
fejetekről. 19Kitartástokkal megmentitek lelketeket.
Vészt jósló
a mai evangélium. A szó legszorosabb értelmében Jézus jósolni látszik a vészt.
Ilyesféléket mond, „nem hagynak követ
kövön, mind lerombolják.” Mit? Hát a Jeruzsálemi templomot, amelyben az
ókori világ hét csodálatinak egyikét látták. Beszél lázadásról, éhínségről,
dögvészről, szörnyű tüneményekről, üldözésről, börtönről, amelyek le fognak
súlytani a követőire.
Ezúttal
Jézus nem jövendölt, nem prófétált, hanem prófétai beszédet mondott az
ószövetségi próféták stílusában. Egy fajta beszédmód ez, amelyet okosan kell
értelmezni és érteni. A beszédmód pedig mindig más és más, mert változik az
ember, aki beszél, a helyzet, amiben van, és természetesen változik a nyelv is,
amelyen kifejezi magát.
Jézus, ha
üzenetet akart közvetíteni, már pedig ezt akart, az Isten üzenetét, akkor
használnia kellett a korabeli beszédmódot, mégpedig a prófétákét, annál is
inkább, mert maga is prófétának vallotta magát.
A próféta
szó jelentése „Isten tolmácsa”. Az
ókori zsidóság körében Jahve Isten szószólója, aki az isteni intelmeket a
néppel közli. Isten kiválasztott embere, aki az isteni akaratot közvetíti,
elsősorban úgy, hogy tanítja az embereket. Ilyesféle prófétának vallotta magát
Jézus is.
Kevesen
gondolják, hogy a szentírás szakavatott értelmező szerint ebben a mai,
szörnyűségeket kilátásba helyező evangéliuma szakaszban, mégsem ezek a
fontosak. Sokkal
fontosabb a figyelmeztetés „Vigyázzatok, nehogy félrevezessenek
benneteket” Mintha
csak valami ilyesfélét mondana „legyetek
észnél emberek!” Már csak azért is,
nem kevesen vannak, akik át akarnak ejteni, be akarnak csapni, érdekből,
számításból, ki tudja miféle meggondolásból.
A hazugság
lényege a szándékos félrevezetés. Talán nem véletlen, hogy Jézus a sátánt a „hazugság atyjának” nevezi, amit akár
így is mondhatnánk, a félrevezetés mestere. Ezért olyan határozott a mai
evangélium figyelmeztetése „Vigyázzatok,
nehogy félrevezessenek benneteket”.
Valahogy
úgy, ahogyan majd 200 évvel ezelőtt Petőfi Sándor: A XIX. század költői című
versében írta
Vannak hamis próféták,
akik
Azt hirdetik nagy
gonoszan,
Hogy már megállhatunk,
mert itten
Az ígéretnek földe
van.
Hazugság, szemtelen
hazugság,
Mit milliók cáfolnak
meg,
Jézus
világosan megmondta „Kitartástokkal
megmentitek lelketeket. Kitartani pedig csak akkor képes az ember, ha van
valaki, aki biztatás, kapaszkodó, segítő.
Van a mai
evangéliumban két fontos figyelmeztetés „ne
rémüldözzetek” és ne „kövessétek
őket!” János evangélistánál olvassunk egy mási mondatot is, amit Jézus az
utolsó vacsorán mondott „bízzatok, én
legyőztem a világot.”[1]
Nem jövő időben mondta, le fogom győzni a világot, hanem múlt időben, a
győzelem már megtörtént. Olyan valóság, amit már nem lehet meg nem történté
tenni.
Ez adja meg
a magyarázatát, hogy miért képes a Jézust követő ember vigyázni, nehogy a
félrevezetés csapdájába essék! Miért képes a Jézust követő ember kitartani? Mert
a hazugság atyja erősnek látszik ugyan, de elerőtlenedik ott, ahol az isteni
erő működni kezd. Ahogyan Pál apostol írta a Római levélben a bűn és a kegyelem
viszonyáról elmélkedve „Ahol azonban
elhatalmasodott a bűn, túláradt a kegyelem”[2]
A túláradó
kegyelem minden élethelyzetben egy kapaszkodó. Ebben a helyzetben képes az
ember arra, hogy minden ellenkező látszat dacára ne rémüldözzék, mert hiszi,
hogy a hazugság atyja tényleg vereséget szenvedett.
Nagyon is
ide illik Márai Sándornak egy gondolata
“Mikor Istenre bízom a sorsom,
érzem, hogy Isten nem ad föltétlen jogot ehhez. Hinnem kell benne, hogy
“madárka tolla se hull ki” az Ő akarata nélkül, de nincs jogom vaksi bizalommal
mindent az Ő kezébe tenni le; Isten reám bízta, hogy csináljam és igazítsam a
sorsom. S csak, ha vállalom ezt a feladatot, akkor segít.”
Nem értem a
dolgok titokzatos rendjét, a jónak és a rossznak örök küzdelmét. Ahogyan,
persze költői módon Babits Mihály: Ádáz kutyám című versében Ádáz nevű
kutyájához szól. Az utolsó két versszakot idézem,
…
Tudod, hogy itt valaki
hatalmas
gondol veled, büntet
és irgalmaz,
gyötör olykor, simogat
vagy játszik,
hol apádnak, hol
kínzódnak látszik:
de te bízol benne.
Bölcs belátás,
bízni abban, kit nem
értünk, Ádáz.
Óh, bár ahogy te
pihensz lábamnál,
bizalommal tudnék én
is Annál
megpihenni, aki velem
játszik,
hol apámnak, hol
kínzómnak látszik,
égi gazda, bosszú,
megbocsátás,
s úgy nem értem, mint
te engem, Ádáz!
Isten
iránti bizalmatlanság okán bizony széteshet az ember élete.
Blaise
Pascal, francia matematikus, fizikus, vallásfilozófus, teológus, moralista és
vitatkozó. Mechanikus számológépet tervezett 1642-ben. A poitou-i mocsarak
lecsapolásában szakértőként vett részt. A nyomás mértékegysége az ő
munkásságának tiszteletére lett pascal. Mélyen hívő ember. Ő jegyezte le a
következő sorokat: "Minden
képzeletet felülmúl, amit Isten életünk törött darabkáiból tud alkotni, ha
teljesen rábízzuk azokat."
Persze ez
se megy a mi közreműködésünk nélkül. Bízni kell valakiben, mint ahogyan Viktor
Hugo, francia írónál olvastam
“Légy hasonló az égen
szálló madárhoz…, aki a törékeny gallyon megpihenve átéli az alatta tátongó
mélységet, mégis vígan énekel, mert bízik szárnyai erejében.”
Nekem a mai
evangélium üzenet nem az emberiségre váró szörnyűségek réme. Sokkal inkább
felhívás, hogy minden élethelyzet merjek bízni Isten erejében. „Mint a madár, aki átéli az alatta tátongó
mélységet, mégis vígan énekel, mert bízik szárnyai erejében.” [3]
Valahogy
úgy, ahogyan egy ismeretlen szerző öntötte szavakba
Életem ott van Isten
tenyerén
Azért nem félek én,
bármi fáj nekem,
Mosolyog a szemem.
Száz jajszó között is
bízom vakon,
Hitem fel nem adom!
Rámtörhet vadul ezer
baj veszély,
Isten így szól: ne
félj !
Miért is, mitől is
félhetnék én:
Az Isten tenyerén?
okéatya
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése