Translate

2013. november 23., szombat

Christus vincit! Christus regnat! Christus, Christus imperat!



KRISZTUS KIRÁLY VASÁRNAPJA
Szombathely – Kálvária
2013. november 23.

A katolikus egyház életében két szempontból is jeles fordulónap a mai vasárnap. A mai nappal, Krisztus király vasárnapjával, fejeződik be az egyházi év és kezdődik egy újabb egy hét múlva, advent 1. vasárnapjával.
A másik szempont, a mai nappal zárul a XVI. Benedek pápa által meghirdetett hit éve.

Néhány gondolat először Krisztus Király vasárnapjáról, azután a hit évéről.

Egy – egy ünnep gyökerei mélységesen mélyek. Kialakulásukat nyomon követve lassan, de biztosan bontakoznak ki előttünk. De amikorra elérkezik az ideje, ahogyan az Isten tervében öröktől fogva elhatároztatott, Isten népe ünnepel. Menjünk vissza most az időben.

Krisztus Király hittitkának a kinyilatkoztatása mintegy 3000 évvel ezelőtt kezdődött. Nátán próféta, úgy Krisztus születése előtt 1000 táján, egy meglehetősen hosszú próféciáját, amit Dávid királynak mondott, ezekkel a szavakkal fejezi be: „házad és királyságod örökre fennmarad színem előtt, trónod örökre szilárd marad.”[1]. Később kiderült, az a király, akit akkor még a jövendő titok fátyla borított, s aki Dávid nemzetségéből mintegy 1000 évvel később megszületett a júdeai Betlehemben, már nem földi értelemben vett király, de mégis király. Amikor, elérkezett az idők teljessége, Isten elküldte Gábor angyalt Názáretbe egy szűzhöz, aki a születendő gyermekére vonatkozólag ezt a jövendölést kapta: „Neki adja az Úr Isten az ő atyjának, Dávidnak trónját, és uralkodni fog Jákob házán mindörökké, és országának nem lesz vége”[2].

A napkeleti bölcsek a földkerekség királyának születését jelző csillagot látva indultak el és keresték Jeruzsálemben „a zsidók született királyát” [3]

Nyilvános működése idején Jézus királyi méltóságát elrejtette. Minden alkalommal kitért az elől, hogy királlyá tegyék,[4] de szenvedése előtt, virágvasárnap, mint király vonult be városába, Jeruzsálembe úgy, ahogy a próféta jövendölte: szamárcsikó hátán, szelíden és alázatosan.[5] A megostorozott Jézust Pilátus így mutatta meg a tömegnek: „Íme, a ti királyotok!”, majd a halálos ítélet megindokolásául ezt íratta Jézus feje fölé keresztfeliratul: A Názáreti Jézus, a zsidók királya.[6]
Isten országának beteljesedéséről ismételten királyi példázatokat mondott, utalván a maga király voltára,[7] s az utolsó ítéletet dicsősége trónján királyként fogja tartani.  [8]

20. századig nem volt külön ünnepe Krisztusnak, mint királynak. XIII. Leó pápa[9] az 1900-as jubileumi év alkalmából a 20. sz. királyának hirdette ki a Megváltót, ezzel előkészítette a Krisztus Király ünnepet. Akkor világszerte mindenütt a legmagasabb hegyek ormán, ill. magaslatokon kereszteket és Krisztus-szobrokat állítottak föl a Megváltó emlékezetére, közöttük a híres Béke-Krisztus szobrot az argentin-chilei határon az Andokban.

Az I. világháború. után XI. Pius pápa[10]. a niceai zsinat 1600. évfordulóján, 1925. évre szentévet hirdetett, melynek mottója: „Krisztus békéje uralkodjék Krisztus országában!” volt. A szentév végén, rendelte el Krisztus Király ünnepét, Krisztus királyi méltóságának ünneplésével a népek, családok, személyek békéjének urát állította a hívek elé, hangsúlyozva, hogy Krisztus a megtestesüléssel és a megváltó halállal szerezte királyságát

XI Pius pápa az ünnep bevezetésével hangsúlyozási kívánta, hogy Krisztus nem csak az egyes ember megváltója, hanem a társadalomnak is a királya. . Ez időben vált Európában vált uralkodóvá az az eszme, hogy az állam mindent megold, mindenre joga van, és erőteljesen beavatkozott az egyházkormányzatba is. A pápa az ünnep bevezetésével hangsúlyozta, hogy Krisztus királysága nem csak a másvilágra vonatkozik, hanem erre a világra is. Célja, minden politikai vezetőnél tisztábban, az emberiség és az egyes ember felemelése minden megaláztatásból

A másik gondolatsor a hit évére vonatkozik. A hit éve naptár szerint a mai nappal lezárul, de hitéletünk további fejlesztése tart tovább, egészen a halálunkig. Jó tudni: a hit éve nem valaminek a befejezése, hanem az elvetett és kicsírázott mag szárban szökkenése és erőteljes növekedése. Más szóval hit kibontakozására.

Visszatekintve az a hit évére legfeljebb csak statisztikai adatokat tudunk felsorolni, hol, milyen események voltak ezzel kapcsolatban. Ám a lélek mélyének történéseit egyedül az Isten látja. Mennyiben mélyült a hite az egyes embernek, fejlődött-e hit vonatkozásában gondolkodásmódunk? Hol milyen folyamatok indultak el, amelyek csak később érnek be csak ő látja. Meg vagyok győződve arról, hogy Isten a hit évéből  kihozza belőle, amit ki akar hozni, amire egyedül csak ő képes.

A lényeget fejezi ki a magyar fogalom: gondviselő Isten. Isten, aki viseli a gondot, a gondunkat, amint teszi az édesapa és édesanya, aki gyermekei gondját viseli. A gondviselés nem más, mint „Isten tudatos, tervszerű tevékenysége, amellyel a teremtett világot és benne az embert az általa meghatározott természetfölötti cél felé vezeti.”[11] Abban az értelemben, ahogyan Szent Pál tanítja „akik Istent szeretik, azoknak minden javukra válik”. [12]

Rino Fisichella érsek, az Új Evangelizáció Pápai Tanácsának elnöke november 18-án, hétfőn délelőtt a Vatikánban tájékoztatást adott a hit évének zárásáról. Idézem

„A hit évének nem titkolt célja az volt, hogy újra rátaláljunk a hit ízére: a keresztények pedig napról napra, egyre növekvő elkötelezettséggel tették magukévá ezt a célt a világ üdvösségére.”

Hozzátette: „megható tanúságtételeket éltünk át, amelyek élő jelei annak, hogy a hit még a legeldugottabb, legszegényebb, szenvedéssel teli helyeken is értelmet ad az életnek: ott is, ahol a keresztények csak alig észrevehető kisebbségben vannak jelen.”[13] Külön kiemelte szentségimádást, amelyet a pápa hirdetett meg, amelyet az egész világon ugyanabban az időpontban tartottak meg. A abban a pillanatban Krisztus állt a világ középpontjában.

A hit évét meghirdető levelében XVI. Benedek pápa ezt írta „Újra fel kell fedeznünk a hit útját, hogy egyre világosabban meg tudjuk mutatni a Krisztussal való találkozás örömét és mindig megújuló életerejét”. [14] Később pedig „nem fogadhatjuk el, hogy a só ízét veszítse, sem azt, hogy véka alá rejtsük a világosságot”.[15]

Mit jelent a Jézus Krisztusba vetett hit? Mindenekelőtt személyes találkozás Istennel. Az ember nem egy arcnélküli végső okban hisz, nem egy világmagyarázatban vagy ideológiában, hanem a személyes Istenben. Paul Claudel, francia költő és diplomata így fogalmazott „elindultam valaminek a keresésére, és íme, VALAKI lettél számomra, Istenem”.

Az apostolokhoz hasonlóan visszük kérésünket továbbra is Mesterünkhöz és az egész katolikus egyházzal, Róma püspökével együtt kérjük: „Uram, növeld bennünk a hitet”.[16] Miért? Hogy hitünk erősítse reményünket és kiteljesedjék a szeretetben.

okéatya


[1] 2Sám 7,16
[2] Lk 1,33)
[3] Mt 2,1-6
[4] V.ö. Jn 6,15
[5](Mt 21,5; Jn 12,15)
[6]Jn 19,19
[7]Mt 18,23; 22,2
[8] Mt 25,34
[9] 1878-1903
[10] 1922-1939
[11] V.ö. Magyar Katolikus Lexikon gondviselés szócikkA
[12] Róm 8,28
[13] Magyar Kúrir 2013.11.20.
[14] Porta fidei, 2
[15] Porta fidei, 3
[16] Lk 17,5


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Blogarchívum