Szombathely - Kálvária
2013. 11. 10.
2013. 11. 11.
Szent
Márton számomra egyike a legnagyobb formátumú férfiaknak azok közül, akik a
pogány ókor és a keresztény középkor közötti átmenet
idején
éltek.
Már maga az
életrajza is mesébe illő. 15 évesen katona lesz, 18 évesen megkeresztelkedik,
aztán iskolába áll és Poitiers-i Hilárius, a nagy egyháztanító tanítványa lesz.
Ezután misszionárius, majd kb. az élete felén egy rövid ideig remete. 45 évesen
megalapítja a ma is működő Ligugé-i kolostort, 55 évesen Tours püspökévé
választják, majd
megalapít
még egy kolostort: a jelentős Marmoutier-i apátságot.
Márton volt
az egyik első „européer” – egy egységes Európában
Gondolkodó
ember. Itt született, Pannóniában, az itáliai Paviában nevelkedett, Franciaországban
katonáskodott, Wormsban (a mai Németország területén) keresztelték meg, hogy
aztán Poitiers-ben működjék, és Illíriában, a mai Dalmácia és Szlovénia
területén hirdesse Krisztus igéjét. Mindemellett fő működési területe a
franciaországi Tours-i egyházmegye volt.
Képzeljük
csak el ezeket az utazásokat az akkori út- és közlekedési viszonyok mellett! A
rómaiak ugyan megépítették híres úthálózatukat, és 40 kilométerenként
postakocsi állomásokat állítottak fel, ahol cserélni lehetett a lovakat – ám a
közbiztonság meg sem közelítette
a mait.
Mindenhonnan veszély leselkedett az utazókra, azon kívül
lépten-nyomon
vámot kellett fizetniük. Biztosan jól jött volt Mártonnak,
hogy már 15
éves korában katonai kiképzésben részesült. Szükség esetén meg tudta védeni
magát.
Később is
éltek hasonló európai formátumú emberek. Az angliai
Canterbury-rol
elnevezett Canterbury Szent Anzelm például Piemontban
született,
Burgundiában, pontosabban a befolyásos Cluny apátságban
tanult, a
normandiai Le Bec apátságba lépett be bencésnek, ahol
később apát
is lett, s csak ezután került Canterburybe és lett Anglia
prímása.
Szent
Tamás, a nagy domonkos teológus Aquinóból származott, s aztán az onnan nem
messze fekvő Montecassinón tanult. Később Kölnben találjuk, Nagy Szent Anzelm
tanítványaként, majd pedig Párizsban, mint
híres
professzort. Végül a halál a Fossanova-i ciszterci kolostorban éri, útközben
Nápolyból a Besançon-i zsinatra.
Azért
emelem ki Szent Márton européer jellemét, hogy észrevegyük, milyen keresztény
és európai örökség részesei vagyunk, s hogy manapság annak megteremtésén
fáradozunk, ami a középkorban a közös keresztény kultúra révén meglévő adottság
volt.
A felsorolt
alakok olyan européerek voltak, akik nemcsak a gazdasági és politikai egyesítés
haszonélvezői kívántak lenni, hanem akik maguk is hozzájárultak az egységes európai
kultúrának a görög-római antikvitáson és a keresztény hiten alapuló
megteremtéséhez.
Most
viszont térjünk vissza Mártonhoz. Nagyon rámenős és vagány alaknak kellett
lennie, aki roppant sok energiával rendelkezett.
Gondoljuk
csak meg! 15 évesen beléptek a hadseregbe. A római császárok puhányokkal nem
folytathatták volna hódításaikat, nem tudták volna megvédeni a birodalom
határait. Olyan emberekre volt szükségük, akikben volt kitartás, akik bátrak
voltak, akik tudtak magukon segíteni, de akik egyben egységes fegyelem alatt,
közösségben nevelkedtek, és magas fokú szolidaritást tanúsítottak egymás iránt.
Szemmel
láthatólag ilyen alakot keresett magának Isten is. A missziós munkára, az
Egyház építésére és a kolostorok megalapítására ilyen energikus és szilárd jellemű
emberre volt szüksége.
Szent
Márton Szent Pálra emlékeztet engem. Ő is olyan jellemvonásokkal rendelkezett,
amelyeket Isten felhasználhatott arra, hogy az örömhír
Izrael és
Szamária határain túl is elhangozzék, és az Egyház megvesse lábát a
Földközi-tenger egész térségében.
Tudjuk,
hogy Pál teljes meggyőződéssel üldözte kezdetben a keresztényeket, azaz Jézust.
Jézus azonban nem mondott le róla, sőt különleges eszközévé választotta őt.
Isten azt akarja, hogy minden ember eljusson az üdvösségre, s hogy mindenki
felismerje: a boldogság és béke nem érhető el másként, csak az általa felkínált
üdvösségen keresztül.
Ezért
küldte a Fiát a világba, s a Fiú ezért adta oda életét a világnak, az Isten
kiengesztelődő szeretetének jeleként. Isten elment egészen a végsőkig, s azt
kívánja, hogy szeretetét felismerje és elfogadja minden
kor minden
embere, mindenütt a világon. Az örömhír hirdetésében gyáva nyulakkal semmit nem
tud kezdeni, bátor és vagány emberekre van szüksége, akik a mai társadalomban
is fellépnek az őszinteség, igazságosság és önátadás értékét hirdetve, s
minderről a saját életükkel tesznek tanúbizonyságot.
Szent
Márton mind a mai napig tartó hírnévre tett szert azzal, hogy megosztotta
katonaköpenyét egy koldussal. Ez a nagylelkűsége és nagyvonalúsága vezette el
ot a keresztségre is. Szent János apostol első levelében ugyanis ezt olvassuk: „Aki úgy cselekszik, mint Isten, az megismeri
Istent”. Mivel Szent Márton ennyire nagylelkű volt, megismerhette Krisztust,
Isten emberré lett nagylelkűségét, és kérhette a keresztséget. Krisztus magával
ragadta ot és nem engedte el többé.
Krisztus
lett számára az új hadúr, akinek katonáskodását magára vette,
olyan úr,
aki nem leigázza, hanem békében összeköti a népeket; olyan úr, aki nem
rabszolgaságba dönti, hanem a szabadsággal ajándékozza meg az embert.
Szent
Benedek kétszáz évvel Márton után Regulájában azt írja, hogy az igazi szerzetest
az jellemzi, hogy szüntelen Istent keresi és Krisztusnak semmit elébe nem tesz.
Ez az, ami Szent Mártont is állandóan hajszolta – a szó szoros értelmében.
Keresztül-kasul bejárta az akkor ismert Európát, hogy az evangéliumot hirdesse,
s egyben szerzetesként Krisztust a legszemélyesebb módon követte.
Az ember
soha nem lesz „kész”, újabb meg újabb kihívásokkal találkozik az életben.
Fiatalkorunkban az életünket és hivatásunkat keressük. Aztán megteremtjük
„egzisztenciánkat”, családot alapítunk, vagy belépünk egy
szerzetes közösségbe.
Hétköznapjainkban viszont újabb és újabb kihívásokkal szembesülünk: más
emberekkel, más nézőpontokkal találkozunk, megtapasztaljuk, mi az a szenvedés
és halál, mi az emberi bukás és csőd.
Átéljük a
középkorú és öregedő ember krízisét. Szükséges azonban, hogy minden ilyen
helyzetben a Krisztus melletti döntésünk lendítsen bennünket tovább. Néha úgy tűnik,
csak sötétben tapogatózunk. Ám maga Krisztus az, aki ilyenkor kihívás elé állít
minket. Mert tovább kíván vezetni bennünket, még szabadabbá szeretne tenni:
szabadabbá
az
Evangélium, szabadabbá az emberek számára.
Szent
Márton hatalmas kalandba vágott bele. Nem volt mindig könnyű és egyszerű, de rendkívül
izgalmas volt. Ezt mutatja Szent Márton élete. Életünkben a boldogságot
keressük. Mitől lesz az ember boldog? Azt hiszem, Szent Márton tudta a választ:
egészen haláláig boldog ember volt.
Nyugtalan,
de szüntelenül együttes mozgásban Krisztussal. Nem kellett az élet értelmét
fürkésznie. Krisztussal való kapcsolata, egysége, tartást adott az életének.
Mert Isten nem a mozdulatlan mozgató, hanem mozgás, élet, élet a bőségben.
Mártont a
legkeményebb fegyelemben képezték ki. A rómaiak ugyanis nem bántak kesztyűs
kézzel a katonákkal.
Szent
Márton személye nem csupán emlék, városunk büszkesége. Követendő minta is.
Emberségében, tisztességében, elkötelezettségében és hitében. Minta, akit
követni érdemes.
okéatya
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése