A
ÉV ADVENT 1. VASÁRNAPJA
Szombathely
– Kálvária 2013.11.30, 12.01.
A
12. század ferences szerzetesét, Celanoi Tamást is versírásra késztette az
utolsó ítéletről szóló jövendölés. Versében látja a világ végét, mint a harag
napját.
Ama nap
a harag napja,
e világot lángba dobja:
Dávid és Szibilla mondja.
e világot lángba dobja:
Dávid és Szibilla mondja.
Mily
irtózat fog az lenni,
ha a Bíró el fog jönni
minden hívet számbavenni.
ha a Bíró el fog jönni
minden hívet számbavenni.
Harsonának
szörnyü hangja
hull a millió sirhantra
kit-kit a Trón elé hajtva.
hull a millió sirhantra
kit-kit a Trón elé hajtva.
A Szentírás
könyvei is, mint minden írásmű, saját korának irodalmi műfajok szabályai szerint
íródtak. A világvégéről szóló szentírási részek irodalmi műfaji megnevezése:
apokaliptikus műfaj. Sokak tudatában az apokalipszis jelenti a világ végét és
az előtte bekövetkező szörnyűségeket. Erősítette ezt az érzést számos
hátborzongató könyv és film is, amelynek témája a világ vége volt. Persze úgy,
ahogyan a szerző vagy a rendező elképzelte. Csak hogy Istennél másképpen
működnek a dolgok.
Az egyházi
év végén több alkalommal, így advent első vasárnapján egyházunk olvastatja a
végső dolgokra vonatkozó ószövetségi és újszövetségi jövendöléseket.
Apokalipszis
görög szó, jelentése: fellebbenteni a jövő fátylát. Világ végére vonatkozó
mindenféle szörnyűségek bekövetkezését olvasva, pusztulás, a megsemmisülés réme
jelenik meg szemeink előtt. Ezzel szemben a végső dolgoknak a lényege Jézus
eljövetele, az új ég és az új föld születése. Borsózik az ember háta, amikor a
világegyetem végpusztulásáról olvas a szentírásban. Kitetszik ez a mai
evangéliumból is, ahol Jézus még a vízözönnel is összefüggésbe hozza „úgy lesz,
mint Noé napjaiban”. Noé napjaiban pedig a pusztulás volt az úr.
Jézus
szavait sokan félre értelmezik. Jó világosan tudni, hogy amikor Jézus tanít,
abban mindig a Mennyei Atya emberek és világ iránti szeretete tükröződik. Jézus
sem áltatni, sem ijesztgetni nem akar. A kérdés az, hogy „mi jön át”? Mit
hallunk ki belőle?
Noé igaznak
találtatott, megmenekült. Egyiket felveszik, a másikat ott hagyják… Egyik
igaznak találtatik, a másik nem… Szétválogatás lesz. Ez sem új. Jézus már
beszélt róla, a búzáról és a konkolyról szóló példabeszédben. „Aratáskor majd szólok az aratóknak: Előbb
a konkolyt szedjétek össze, kössétek kévébe és égessétek el, a búzát pedig
gyűjtsétek csűrömbe!”[1]
A végső
dolgokról szóló jövendölések lényeges eleme, hogy „eljön az Emberfia”. De ki is az Emberfia? Miért nevezi magát Jézus az Emberfiának?
Máté
evangéliumában Jézus 30 alkalommal nevezi magát Emberfiának. Az Ószövetségben, a
Krisztus előtt 2. században keletkezett Dániel könyvében szerepel először az
Emberfia fogalom, mégpedig Dániel látomásában.
„Láttam az éjjeli látomásban, hogy
íme, az ég felhőin valaki közeledik. Olyan volt, mint az Emberfia. Amikor az
Ősöreghez ért, színe elé vezették. Hatalmat, méltóságot és királyságot adott
neki. Minden népnek, nemzetnek és nyelvnek neki kellett szolgálnia. Hatalma
örök hatalom volt, amely nem enyészik el soha, és királysága nem megy
veszendőbe”.[2]
A biblia
nyelvezetében az emberfia a mindenség, az univerzum örök és megszentel királya.
Csakhogy Dániel könyvében az Emberfia nem egy személyt, hanem egy népet jelöl. „a Fölséges szentjeinek népe nyeri el a
királyságot, a hatalmat és a legnagyobb országot az egész ég alatt. Az ő
országa örökkévaló ország lesz, neki szolgál, és neki engedelmeskedik minden
uralkodó.” 28[3]
Később ezt
olvassuk ugyanitt:
„a Fölséges szentjei nyerik el a
királyságot, és az országot örökké birtokolni fogják, örökkön-örökké”.[4] Amikor Jézus önmagát az
Emberfának mondja, a megváltó szerepében szól, aki az egész emberiség sorsát
magára véve azonosult vele.
Ugyanezt a
misztériumot Pál apostol másképpen értelmezi. A megkereszteltek közösségéről azt
írta „Ti Krisztusnak teste vagytok, s
egyenként tagjai”[5]
Jézust pedig a
titokzatos test fejének mondta, amelynek mindannyian tagjai vagyunk. A fej és
a test szervesen összetartoznak Szent
Ágoston ezt így fogalmazza meg: „A mi
fejünk a mennyben van, a tagok még a földön.”
Jézus már
eljött, de a teljes Krisztus, az ő titokzatos teste folyamatosan születik és bontakozik ki a világ
végéig, átélve a vajúdás minden gyötrelmét. „Maga a teremtett világ sóvárogva várja Isten fiainak megnyilvánulását.[6]
írta Pál apostol. Az advent
már a teremtéstől elkezdődött, hogy Jézusban teljesedjék ki ez a teremtett világ.
Amikor Jézus virrasztásra szólít fel, talán valami ilyesmit akar mondani: virrasszunk,
azaz építsük tovább Isten nagy tervének reánk vonatkozó részét. Ugyanakkor
szenteljük meg az életünket, hogy közre működjünk annak a kiteljesedésében.
A jeruzsálemi templom összeomlott, amely az Isten jelenlétének a jele volt.
A jeruzsálemi templom összeomlott, amely az Isten jelenlétének a jele volt.
Jeruzsálem
zarándoklatom alkalmával eljutottam a siratófalhoz is. Mögötte mi lehet, kérdeztem az idegenvezetőt? Isten jelenlétének emlékét őrzi e hely, oda ember be
nem léphet, válaszolta. Az
ószövetségi templomra teljesítette a küldetését. Talán ezért is engedte meg a
Gondviselés, hogy földi házát lerombolják.
A
Szentírásból egyértelműen kitűnik, hogy Isten másképpen akar jelen lenni a
világban, mint a kőből épített templom lakója. Mégpedig Jézus Krisztus, és az ő titokzatos teste, az egyháza által. Ebben az
értelemben az egyház az Emberfia. A „fölséges szentjei” ahogy Dániel próféta
könyvében olvastuk. Az Emberfia tehát nem személyt, hanem Krisztus titokzatos
testének élő közössége.
Benne
bontakozik ki a világ, és éri a teljességet. Pierre Teilhard de Chardin
jezsuita paleontológus tudós tette ismertté a tudományos gondolkodásban a „fejlődő teremtés” kifejezést a
népszerűvé, megfordítva Henri Bergson filozófus „Teremtő fejlődés” (Evolution créatrice) könyvcímét.
Ebben az
értelemben egy gigászi, természetes és természetfeletti fejlődés élő elemei
vagyunk. Feladatunk, hogy ki-ki hozzá adja azt, amit csak ő tud hozzáadni.
Ez pedig mérhetetlen felelősséggel jár. Ettől kezdve az ember bontakozik ki
Krisztusban, és Krisztus bontakozik ki benne. A kérdés csak az, hogy amikor
elérkezik a beteljesedés, amikor Krisztus mindent átad az Atyának hol lesz a
helyem? Talán nem botránkoztatok meg senkit, ha azt mondom, hogy nekünk nem a
mennyországba kell készülnünk, hanem itt kell építenünk az Isten országát, a
szeretet civilizációját, amely, ahogyan a folyó beletorkollik a tengerbe, úgy a
Krisztusban kibontakozó emberlét is beletorkollik a mennyországba. Ebben a látásmódban a mennyország már itt elkezdődik.
Teilhard
des Chardin imájával fejezem be gondolataimat.
„Istenem, add,
hogy ha eljön majd órám, Téged lássalak meg minden idegen vagy ellenséges erő
alatt, amely mintha elpusztítani akarna, vagy helyembe lépne. Amikor testemen
(és még inkább szellememen) jelentkezik majd a kopás a kor miatt. Amikor
kívülről rám ömlik, vagy belülről bennem megszületik a baj, amely lebont vagy
elvisz. Abban a fájdalmas percben, amikor hirtelen ráébredek, hogy beteg
vagyok, vagy hogy öreg lettem. Főleg abban az utolsó pillanatban, amikor érezni
fogom, hogy énem kicsúszik ellenőrzésem alól, s teljesen tehetetlenül fekszem
az engem valamikor kialakító ismeretlen nagy erők kezében.
Mindezekben a sötét órákban add nekem, Istenem, azt a megértést, hogy fájdalmaim mélyén Te bogozd szét létem rostjait, hogy lényem velejébe hatolj és vigyél engem önmagadba. Igen, minél mélyebben és gyógyíthatatlanul vert testemben gyökeret a baj, annál inkább Téged fogadlak be. Minél szédítőbb örvényként, vagy minél sötétebb alagútként nyílik meg előttem a jövő, annál inkább bízhatok abban, hogy Benned veszítem el magamat és beléd szédülök, ha szavadra beléd vetem magam, s így, Jézus, Testedbe forrok."[7]
okéatya
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése