„Az
égre írj, ha minden összetört!”
C év évközi 29. vasárnap
2013.10.20.
1943-ban
íródott Radnóti Miklós Negyedik eclogájának ez a sokat idézett, de talán mégsem
elcsépelt sora.
s az égre írj, ha
minden összetört!
Ez a
verssor jutott eszembe a mai olvasmányok kapcsán. Az ószövetségi történetben
Mózesről hallottunk, aki kitárt karokkal imádkozott a hegyen, míg népe harcolt
a völgyben. A nép győzött, mert Mózes keze „… nem ernyedt el naplementéig”.
A
szentleckében Szent Pál biztatja Timóteust „Te
azonban tarts ki abban, amit tanultál, és amiről meggyőződtél!” [1]
Az
evangéliumban Jézus arról mond példabeszédet, hogy „szüntelen kell imádkozni és nem szabad belefáradni”.[2]
Ennek a
Jézusi felszólításnak a gyökerei visszamennek az ószövetség világába. Többek
között az Úr melletti kitartásra szólította fel vallásos honfitársait hellenista
zsidó bölcsességi író Ben Sira Alexandriában:
„Közeledj felé
szíveddel-lelkeddel, és minden erőddel tarts ki az útjain”[3]
Talán ez a
mondat járhatott Pál fejében, amikor első levelében javasolja Timóteusnak „Tarts ki a hitben”[4]
A második
levelében ugyanezt megismétli. „te
azonban tarts ki amellett, amit tanultál, s amiről meggyőződtél, hiszen tudod,
kitől tanultad.”[5]
Kitartani
valamiben nem éppen a mai ember erőssége. Pláne nem az imádságban. Imáink
többsége nem sokban különbözik valamiféle zsarolástól. Hasonlóképpen ahhoz,
amit a reklámok sugallnak „Segíts, mert
megérdemlem”, „Segíts, mert jó
katolikus vagyok”, „segíts, mert teljesítem vallási kötelességeimet”. Isten
nem bérelszámoló, aki az elvégzett munkáért hajszálpontosan kiszámolja, ami
megjár.
Jézus
szembeállítja Isten határtalan igazságosságát, amely éjjel-nappal működik az
emberek gyenge állhatatosságával. Nem Istenen múlik, ha nem kapunk igazságot,
hanem rajtunk. Mi megszoktuk a „boldogság
haladék nélkül” logikáját, és elvárjuk, hogy minden e „vedd meg és máris a tied, és ha megvetted boldog leszel” logika
szerint működjön.
Már Ady
Endre a Menekülés az Úrhoz című versében írta a múlt század elején:
„Megszakadt szép imádkozásunk”
Talán ez a
mondat fémjelzi találóan a mi gondolkodásunkat is. Nagyon sok ember lelkében egy
idő után mintha megszakadna valami. Ha Isten úgy is mindent tud, és nem
befolyásolható, akkor minek imádkozzunk?
Valamit
világosan kell látnunk. Imánk indítéka nem épülhet a pogány szemléletre, akik
naivul azt gondolták, hogy az istenek szándékát lehet megváltoztatni azzal, ha
áldozattal „lefizetik” őket, vagy
imádsággal „kiengesztelik” őket. Az
Ószövetségben ugyan itt-ott fellelhető ez a szempont, holott jól tudják, hogy
az Isten szándékát nem lehet megváltoztatni.
Akkor miért
az ima? Legfőképpen: miért a kérő ima?
Jó észben
tartani, hogy az imára nem az Istennek, hanem az embernek van szüksége. Az ima
műfaja semmivel sem pótolható. Azt is csak az a komolyan imádkozók tudják, hogy
miközben imádkoznak, átalakul gondolkodásuk. Problémájukat nem a maguk
szemével, hanem Isten szemével kezdik látni.
Talán ezért
fontos a mai evangélium története, amelynek kulcsmondata, hogy „szüntelenül kell imádkozni”. A
szívtelen bíró viszonya megváltozik az asszonnyal kapcsolatban, de ugyanakkor
az asszony kapcsolata is megváltozik a bíróval kapcsolatban.
Szorult
helyzetünkben legtöbbször azt gondoljuk, az Isten büntet bennünket. Pedig nem
erről van szó, csak mi nem vagyunk képesek meglátni azt, amire Isten a
szükséghelyzettel vezetni szeretne bennünket.
Amit az
imában felismerünk, azt másként nem lehet megérteni. Kár lenne erről a
lehetőségről lemondani.
Ha Isten
tervét nem lehet sem befolyásolni, sem megváltoztatni, akkor miért ajánlja
Jézus „Kérjetek és kaptok, keressetek és
találtok, zörgessetek és ajtót nyitnak nektek! „Mert aki kér, az kap, aki keres,
az talál, s aki zörget, annak ajtót nyitnak.[6]
Jézus arra
tanít, hogy kérjünk. Ám ebben a tanításban nincs utalás arra, hogy amikor kérünk, mit és mikor kapunk meg, amikor keresünk,
mit és hol találunk majd meg, amikor zörgetünk, mikor és melyik ajtót nyitják majd ki. Naivul azt gondoljuk,
hogy amit kérünk, pontosan azt is kapjuk majd.
Akkor
értjük meg ennek a mondatnak a mélységét, ha világos lesz előttünk, hogy a
választott nép fiai, amelynek vérségi kötelék okán a megtestesült Isten Fia is
tagja volt, miért imádkoztak?
Az
ószövetségben jórészt ismeretlen volt az egyéni célokért mondott ima. Elsősorban
csak azért imádkoznak, ami az egész nép számára fontos volt. Ha mégis imádkoztak
egyéni célokért, tették ezt azért, mert úgy gondolták, sorsuk a nemzetükkel van
összekötve.
A próféták
feladata volt közbenjárni a népért Istennél. Léteztek ugyan liturgikus imák is,
amelyek istentisztelet keretében hangzanak el, ezek a kultikus események
kísérői voltak.
A babiloni
fogság után, Jeruzsálem elfoglalását követően Kr. e. 597-ben Nebukadnezár
Babilonba hurcoltatta a királyi családot, az udvart, a nemességet, a katonákat
és a mesterembereket. A papokat viszont nem. Ennek okán nem voltak áldozatot
bemutató személyek. Talán ez az oka annak, hogy imát a fogság után a zsinagóga
imát az ajkak áldozatának fogták fel.
Jézus
egyrészt megőrzi az ószövetségi ima hagyományokat, másrészt megváltoztatja
azokat. Ő is mondott imákat, amelyek egy részét ismerjük, de tanított is
imádkozni. Megtanította őket új módón megszólítani az Istent: Mi Atyánk… Ebben
megfogalmaz hét kérést, amelyek többes szám első személyben vannak. Talán ezzel
is kifejezésre akarja juttatni, hogy az Ő népének közösen kell megfogalmazni a
legfontosabb kéréseket.
Itt
jutottunk el egy nagyon fontos gondolathoz. Amikor imádkozunk, az egyház
imádkozik. Az a milliárdnyi ember. Az a milliárdnyi ember hangolódik rá az
Isten tervére. Ettől megy előbbre a világ és bontakozik ki Isten örök terve az
üdvösség történetében.
Találtam
egy nagyon szép imát. Ezt imádkozom el befejezésül.
Ahova
állítasz, ott szolgállak.
Ahol
megsejtelek, ott csodállak,
Amim van,
azért magasztallak,
Amim nincs,
azért nem zaklatlak,
Ami a
munkám, azt csinálom,
A jó szót
érte sose várom,
Ha nem
sikerül, nem kesergek.
Jézus
nevében mindig,
Mindent
újra kezdek.
Csak egyet
kérek Tőled mindenáron:
Jöjj el
értem, ha jön halálom!
ATYÁM,
MEGVÁLTÓM, KIRÁLYOM.
okéatya
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése