Translate

2013. július 21., vasárnap

„JÓT, S JÓL…”

C év évközi 16. vasárnap evangéliuma
2012.07.21.

„Történt pedig, hogy amikor Jézus és apostolai továbbmentek (Jeruzsálem felé), betért egy faluba, ahol egy Márta nevű asszony befogadta őt házába. Volt neki egy Mária nevű húga, aki az Úr lábához ülve hallgatta szavait, Márta pedig sürgött-forgott a sok házi dologban. Egyszer csak megállt, és így szólt:,,Uram! Nem törődsz vele, hogy a testvérem egyedül hagy engem szolgálni? Szólj már neki, hogy segítsen!' Az Úr ezt válaszolta neki: ,,Márta, Márta! Sok mindenre gondod van, és sok mindennel törődsz, pedig csak egy a szükséges. Mária a jobbik részt választotta, és nem is veszíti el soha.[1]


Mária és Márta története a helyes egyensúlyról[2]

Mária és Márta történetét sokféleképpen lehet értelmezni. Van, aki Márta nyüzsgésében az ószövetségi embernek a törvényhez való hűséges ragaszkodását látja, míg Mária személyében a Jézusra figyelő újszövetségi embert.

Más értelmezés szerint a két nővérben az a szerzetesi élet két alaptípusa testesítődik meg. Amíg Márta az aktív, addig Mária a szemlélődésben elmerülő, kontemplatív szerzetesi életforma képviselője.

Mit jelent aktív és szemlélődő életforma?

Aktív életformát élő szerzetesek azok, akik a szerzetesi életük folyamán bizonyos feladatokat is vállalnak, pl. tanítás (pl. a piaristák), betegápolás (pl. az irgalmas testvérek), ifjúsággal való foglalkozás (pl. a Szaléziak) stb. Úgy értelmezik, hogy ezek a feladatok a szerzetesi karizmájuk része.

Szemlélődő szerzetesek azok, akiknek napjait az ima, a böjt tölti.
Ilyenek pl. a trappisták, akik csupán annyi munkát végeznek, amennyi saját létfenntartásukhoz szükséges. Náluk a zsolozsma elimádkozása kb. 6 órát vesz igénybe, ünnepeken ennél többet is. A lelkiélet egyéni gyakorlataira, így a Lectio Divinára (lelki olvasmány) és a magánájtatosságokra naponta mintegy 4 órát fordítanak. Jellemző még a napi legalább 6 óra kemény fizikai munka, a hosszú böjtök, s a hústól való teljes megtartóztatás. Átlagban 7 órát alszanak egyfolytában.

Vagy a karmeliták, akiknél kb. napi 3 órát vesz igénybe a zsolozsma szóbeli imádkozása, s további 3-at a benső elmélkedés. Az Officiumot (a zsolozsmát) igen lassan, meditatíve recitálják, igen ritkán éneklik. Vasár- és ünnepnapokon viszont a konventmise énekes. Naponta 2x étkeznek, húst soha nem esznek, péntekenként meleg ételt sem, csak zöldséget és gyümölcsöt. Az alvás két részletben történik, amely napi kb. 7 órát tesz ki. A csendhallgatás örökös, s azt csak a kéthetenként tartott összejövetel beszélgetése töri meg.

Talán ki lehet olvasni Mária és Márta történetéből más üzenetet is.

A történet szerint Jézus, utolsó Jeruzsálemi útján apostolaival együtt betér egy házba, ahol három testvér lakik Lázár, akit Jézus feltámasztott a halálból, valamint testvérei Mária és Márta. A mai vasárnapon felolvasott evangéliumnak két szereplője van Mária és Márta. Mária, „az Úr lábához ült és hallgatta a szavait.”[3] És Márta, aki „sürgött-forgott, végezte a háziasszonyi teendőket”.[4] Úgy látszik Mártánál az verte ki a biztosítékot, hogy míg ő izzadva végezte a vendéglátó háziasszony munkáját, testvére még a kis ujját sem mozdította, hogy segítsen neki. Ezért aztán, talán még a kezét is csípőre téve, egyszer csak megállt és így reklamált Jézusnál: „Uram, nem törődöl vele, hogy húgom elnézi, hogy egyedül szolgáljalak ki? Szólj neki, hogy segítsen nekem!”[5]

Mire Jézus, még is csak hogyan nézne ki, ha ő a vendég utasítaná a vendéglátót, a szokott tapintatával,ugyanakkor lényegre törő szavaival, így válaszolt „Márta, Márta, sok mindenre gondod van, és sok minden nyugtalanít, pedig csak egy a szükséges. Mária a jobbik rész választotta, nem is veszik el tőle soha.”

Ebből akár arra is lehet következtetni, hogy a két tevékenység között fokozati különbség van, az egyik csak jó, a másik viszont a jobb. Csakhogy a fordítás itt pontatlannak látszik, mert az eredeti görög nyelvű szövegben ez áll „Mária a jó részt választotta, amely nem fog elvétetni tőle”. Talán így is lehetne olvasni „Mária is a jó részt választotta, ami annyira az övé, annyira befogadta szívébe, hogy nincs az a földi hatalom, amely azt tőle el tudná venni.”

Miért, talán az nem jó, amit Márta tett? Sütött, főzött, hogy kedves vendégei jól érezzék magukat nála. Nem is a munkájával volt a baj, hanem a felhorkanásával, ill. annak a stílusával.

Azt gondolom, hogy ennek a történetnek a fő üzenete: egyensúlyba kell hozni a dolgokat.

Chestertonnak[6] ,aki 46 éves korában tért át hivatalosan is az anglikán vallásból a római katolikusra, tulajdonítják a mondást: a katolikus egyház kötőszava nem a vagy, vagy, nem is a sem, sem, hanem a nemcsak, hanem is. Sokan feltették már nekem is pl. azt a kérdést, hogy melyik szentmise az igazi katolikus, a gitáros, vagy az orgonás. Mire én mindig Chestertonnal válaszoltam, nemcsak az orgonás, hanem a gitáros is.

Valahogy így vagyok az újszövetségi történet két szereplőjével, Máriával és Mártával is. Nemcsak a Jézust odaadóan hallgató Mária, de Márta serénykedő munkája is egyaránt fontos. Persze mindegyik a maga helyén és idejében.

Mindenek előtt meg kell találni a helyes arányokat. Egyáltalán nem okos dolog a pl. hatodik (péntek) és hetedik (vasárnap) napon is dolgozni, azután hétfőn újra kezdeni. A nonstop munka a heted nap, a vasárnap rovására megy. Ilyenkor fenn áll a veszélye a kiégésnek,vagy akár az idegösszeomlásnak. A pihenés, az ünnep, az Istennel való közösségi találkozás (Mária) éppen olyan fontos, mint a hétköznapok fegyelmezett és emberileg legtökéletesebb munkája (Márta). Egyetlen beteg sem szereti, ha az orvos csak ímmel-ámmal vizsgálja, ha boltos kiabál a vevővel, ha a feleség elrontja az ebédet, ha a kertész beteg növényt ad el a vásárlónak, ha a pap nem végzi áhítattal a szentmisét stb. Mindenkitől elvárjuk, hogy a lehető legtökéletesebb munkát végezze. Ezek a „mártai” feladatok rendkívül fontosak a jó emberi közérzetünk érdekében.

Ám a „máriai” feladatoknak sem lehet híja. Vagyis szívvel lélekkel részt venni a szentmise minden mozzanatán, alaposan felkészülni a szentgyónásra, áhítattal összeszedetten végezni mondjuk az esti imát, és élni az evangéliumot 24 órában.

Hallottam valakiről, aki mindig derűs és jókedvű volt. Megkérdezték, hogy mi a titka? Válasza roppant egyszerű volt: én mindig azt teszem, amit teszek. Ezt hogyan kell érteni, kérdezték tőle. Mire a válasz: bármit teszek is, úgy teszem, hogy az a legtökéletesebb legyen. Mindent teljes szívvel, lélekkel.

Ajánlatos tehát tartani a helyes arányt a lelki dolgokban éppen úgy, mint a hétköznapi munkában. Ja, és mindegyiket teljes odafigyeléssel végezni.
Ilyenkor lehetünk egy személyben Máriák és Márták.

Hogyan is mondta Jézus? „Legyetek tökéletesek, mint a ti mennyei atyátok tökéletes.”[7] Márpedig az Isten soha sem végez fércmunkát, aminek ékes példája a pl. világmindenség tökéletes harmóniája, vagy az emberi test csodálatos működése.

Mind helyzetben csakis a jót, azt is jól. Ahogyan Kazinczy Ferenc írta: „Jót s jól! Ebben áll a nagy titok.” Nem könnyű, de érdemes elkezdeni.

okyatya



[1] Lk 10,38-42
[2] V.ö. Lk 10,36-42
[3] Lk 10 39
[4] Lk 10 40
[5] Lk 10,40
[6] Gilbert Keith Chesterton (1874 - 1936) angol író. 46 éves korában tért át hivatalosan is az anglikán vallásból al a római katolikus vallásra.
[7] Mt 5,48

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Blogarchívum