Translate

2013. október 25., péntek

„Az alázat az igazi tudás és az igaz megismerés kapuja” (Pilinszky)



C ÉV ÉVKÖZI 30. VASÁRNAP
Szombathely – Kálvária 2013. 10.27.

Nézd a búzakalászt, büszkén emelődik az égnek,
Míg üres: és ha megért, földre konyítja fejét.
Kérkedik éretlen kincsével az iskolagyermek,
Míg a teljes eszű bölcs megalázza magát.[1]

A mai evangéliumi szakaszban két emberi magatartást állít egymással szembe Jézus, a farizeusét és a vámosét. Két különböző társadalmi rétegből, két különböző felfogásával az élethez és az Istenhez való viszonynak.

,Két ember ment föl a templomba imádkozni, az egyik farizeus volt, a másik vámos…”Jézus a megállapításával „ez (mármint a vámos), megigazultabban ment haza, mint amaz” (mármint a farizeus) nyilván nem a magukat farizeusoknak mondókat akarta elmarasztalni, a vámosokat pedig „megdicsőíteni”. Csupán két tipikusan különböző emberi magatartást minősít.

Vámos és adószedő… Az akkori idők lenézett és megvetett társadalmi rétege. A megszálló hatalom kiszolgálója. Ma talán úgy mondanánk, a kollaboráns. A római hatóság pontosan megszabta az adó összegét egy-egy településen. A vámos azt egy összegben kifizette. A rómaiakat már nem érdekelte, hogy mennyi pénzt szed be a lakósságtól. A korabeli rossz nyelvek szerint "több mint bőségesen”. Bűneinek felsorolása helyett sommázva csak ennyit mond: ,,Istenem! Légy irgalmas nekem, bűnösnek!

A farizeusnak mindennél fontosabb a jó híre. A hűsége a törvényhez. Ezért a melldöngető felsorolás. ,,Istenem! Hálát adok neked, hogy nem vagyok olyan, mint a többi ember, rabló, igaztalan és házasságtörő, mint ez a vámos is. Kétszer böjtölök hetente, tizedet adok mindenből.” Biztosan így is volt, ebben nem kételkedhet senki. Csakhogy ez nem imádság volt, hanem öntetszelgés. Neki nincs szüksége semmire, neki mindene megvan. Gyönyörködik saját magában.

Pedig tudhatná, hiszen ismeri az Írást, Isten nem méricskél. Szeretete ingyenes, nem lehet kiérdemelni. Nem azért szereti az embert, mert ezt azt megteszi.

Képzeljük el, hogy ott áll egy újságíró a templom kapujában, kezében a mikrofonnal és kérdez. Tisztelt vámos és adószedő Úr, várt ön valamit az Istentől, amiért ide jött? A válasz IGEN. Az újságíró tovább firtatja: na és megkapta? Igen, sőt még annál is többet, hangzott a válasz.
És ön, farizeus úr? Én nem kaptam semmit. Egy kis csend után még hozzá teszi, igaz nem is vártam semmit.

A történet csattanójaként azt várnánk, hogy vagy a beszédmódjukat, vagy a vallási viselkedési módjukat erősítse meg, vagy marasztalja el Jézus. A történet végén, a bűnös vámos magasztosul fel, mert ő az alázatos, a gőgös farizeus imája pedig hatástalan marad, mert nem az Istennek szól, hanem a kívülállóknak.

Két emberi magatartást helyez Jézus egymással szembe, az alázatost és a gőgöst.

Néhány gondolat az alázatról.

Az újszövetségben mintegy 300-szor fordul elő az alázat szó és mindig pozitív értelemben.

Az alázatosság egyrészt erény, másrészt magatartási forma. Erény, amelyet nem lehet pénzen megvásárolni. Kemény, szinte élethossziglani munkával kell kikalapálni. Kitartó gyakorlattal kialakított magatartási forma.

Az alázat az az erény, amely képessé tesz arra, hogy az ember igazságának, teremtett voltának megfelelően és törékenységének tudatában éljen.

Jó tudni, hogy az alázat „a hívő ember számára nem csupán egy az erények között, hanem alapmagatartás az Istennel és az embertársakkal való kapcsolatában.[2]

Pilinszky Jánosnál[3] olvastam az alázatról:

„Az alázat az igazi tudás és az igaz megismerés kapuja. Minden nagy tett, minden valódi erkölcsi és szellemi erőfeszítés előfeltétele. Már a dolgok természetéből fakad, hogy aki feladatán elmélyül "megfeledkezik önmagáról". A hiúság, az önzés, az érdek nem csak erkölcsi rossz, de szellemi akadály is, s nem egy kitűnő alkotást fosztott meg attól hiú tökélye, hogy valóban közkincs, halhatatlan alkotás legyen.”[4]

Márai Sándor[5] írta az alázatról:

„Van egyfajta alázat, mely fegyver is, van egyfajta meghajlás, melyre csak meghajlással lehet válaszolni. Nem mondom, hogy dobd el a kardot. De ne hadonássz vele. Tartsd szerényen, mint a középkor embere, aki tudta, hogy a karddal nemcsak marhát és házat, hanem hitet és eszmét is lehet védeni. Erős akarsz lenni? Maradj nyugodt, figyelmes és alázatos.”[6]

Egy történetet mondok el befejezésül, amely egy lélektani igazságot fogalmaz meg.

Volt egyszer egy öregember, aki valahol, egy város kapujában üldögélt.
Egy napon, odament hozzá egy messziről jött vándor és megkérdezte tőle:
- Soha nem jártam még itt. Milyenek e város lakói?
Az öreg, egy kérdéssel válaszolt neki:
- Milyenek voltak annak a városnak a lakói, ahonnan te jössz?
- Önzők és rosszak. Ezért örülök, hogy eljöttem onnan.
- Pontosan ilyenek e városnak a lakói is - válaszolt az öreg.

Nem sokkal később, egy másik vándor közeledett és ugyanazt kérdezte:

- Most érkeztem erre a vidékre. Milyenek e városnak a lakói?
Emberünk, ugyanazzal a kérdéssel válaszolt neki:
- Milyenek voltak annak a városnak a lakói, ahonnan te jössz?
- Jók voltak és együtt érzőek, vendégfogadók és becsületesek. Nagyon sok barátom volt köztük és nehezemre esett elhagyni őket.
- Ilyenek ennek a városnak is a lakói, - válaszolt neki az öreg.

Egy kereskedő, aki éppen inni vitte a tevéit, meghallotta ezt a párbeszédet és miközben a második fiatalember távolodott, odafordulva az öreghez, vádló hangon így szólt hozzá:

- Hogy adhatsz két teljesen különböző választ, két személynek a hozzád intézett ugyanolyan kérdésére?

Az öreg így válaszolt:

- Fiam, mindenki a szívében hordja a saját világát. Az embereket olyannak látod, amilyen te vagy. Ha te gőgös vagy, akkor mindenkit olyannak látsz, akik lenézi a másikat. Ha te gonosz vagy és rosszindulatú, mindenkit gonosznak és rosszindulatúnak látsz. Ha te becsületes vagy, másokat is becsületesnek látsz. Ha te együtt érző vagy, másokat is együtt érzőnek látsz. Ha te alázatos vagy észreveszed mások értékeit.

okéatya





[1] Verseghy Ferenc Az igaz bölcs
[2] V.ö. Magyar Katolikus Lexikon alázat szócikk
[3] A XX. sz. egyik legjelentősebb költője 1921 - 1981
[4] http://www.tanit.hu/pilinszky-janos-alazatrol
[5]Magyar  író 1900 - 1989
[6] http://www.citatum.hu/idezet/66128

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Blogarchívum