Június 16-n éppen 100 éve annak, hogy gróf Mikes János püspök kérésére az akkori toursi érsek hozzájárult, hogy szent Márton püspök fejereklyéjének egy darabját Szombathelyre hozzák, amit azóta is a székesegyházban, a szent Márton hermában őriznek Akkor három napos ünnepség volt a városban. A centenárium alkalmából számos esemény történt Szombathelyen. Ezek egyike volt a Berzsenyi Dániel megyei könyvtárban megnyílt kiállítás, amely képeslapokon, bélyegeken és a könyvtárban található dokumentumokon idézi fel, hogyan gondolkodott az utókor szent Mártonról. A kiállítás megnyitására engem kértek fel. Az alábbiakban nem a vasárnapi evangéliummal kapcsolatos gondolataimat, hanem a kiállítás megnyítóján elmondott beszédemet osztom meg az olvasóval.
Már maga az
élete is kalandos. 15 évesen katona lesz, 18
évesen
megkeresztelkedik, majd a szent életű Hiláriusznak, Poitiers püspökének, a tudós
és hithű egyháztanítónak a tanítványa lesz. Fantasztikus érzékkel a legjobb
tantó mestert választja. Ezután misszionárius, majd, mintegy az élete felén egy
rövid ideig remete. 45 évesen megalapítja a ma is működő Ligugé-i kolostort, 55
évesen Tours püspökévé választják, majd megalapít még egy kolostort: a jelentős
Marmoutier-i apátságot.
Márton volt
az egyik első „européer”,[1] az európai léptékű, a
keresztény hitre épülő egységes Európában gondolkodó ember. A pannóniai Savariában
született, az itáliai Paviában nevelkedett, Franciaországban katonáskodott,
Wormsban (a mai Németország területén) keresztelték meg, hogy aztán
Poitiers-ben működjék, és Illíriában, a mai Dalmácia és Szlovénia területén
hirdesse Krisztus igéjét. Mindemellett fő működési területe a franciaországi Tours-i
egyházmegye volt.
Útjai során
a kilométerek ezreit hagyta maga mögött…
Képzeljük
csak el ezeket az utazásokat az akkori út- és közlekedési viszonyok mellett! A
rómaiak ugyan megépítették híres úthálózatukat, és 40 kilométerenként
postakocsi állomásokat állítottak fel, ahol cserélni lehetett a lovakat, ám a
közbiztonság meg sem közelítette
a mait.
Mindenhonnan veszély leselkedett az utazókra, azon kívül
lépten-nyomon
vámot kellett fizetniük. Biztosan jól jött Mártonnak,
hogy már 15
éves korában katonai kiképzésben részesült. A rómaiak nem bántak kesztyűs kézzel
a katonákkal a kiképzés során. Mártont is a legkeményebb fegyelemben képezték
ki.
Később is
éltek hasonló európai formátumú emberek. Az angliai
Canterbury-
ről elnevezett Canterbury Szent Anzelm (1033 – 1109) például Piemontban született,
Burgundiában, pontosabban a befolyásos Cluny apátságban tanult, a normandiai Le
Bec apátságba lépett be bencésnek, ahol később apát is lett, s csak ezután
került Canterburybe és lett Anglia
prímása.
Szent Tamás
(1224 – 1274), a nagy domonkos teológus Aquinóból származott, s aztán az onnan
nem messze fekvő Montecassinón tanult. Később Kölnben találjuk, ahol tanul és
tanít, majd pedig Párizsban, mint híres professzort. Végül a halál a
Fossanova-i ciszterci kolostorban éri, útközben Nápolyból a Besançon-i
zsinatra.
Azért
emelem ki Szent Márton européer jellemét, hogy végre észrevegyük, milyen
keresztény és európai örökség részesei vagyunk, s hogy manapság annak
megteremtésén fáradozunk, ami a középkorban a közös keresztény kultúra révén meglévő
adottság volt.
A felsorolt
személyek olyan européerek voltak, akik nemcsak a gazdasági és politikai
egyesítés haszonélvezői kívántak lenni, hanem akik maguk is hozzájárultak az
egységes európai kultúrának a görög-római antikvitáson és a keresztény hiten
alapuló megteremtéséhez.
Most viszont
térjünk vissza Mártonhoz, aki roppant sok energiával rendelkezett, és
mérhetetlen elkötelezettséggel és következetességgel tette, amit lelkiismerete
szerint a legjobbnak tartott. Ám jó tudnunk a titkát is! Energia forrása, rátermettsége,
és elkötelezettsége mellett a szüntelen és folyamatos Isten kapcsolata, az
imaélete volt.
Gondoljuk
csak meg! 15 évesen beléptek a hadseregbe. A római császárok puhányokkal nem
folytathatták volna hódításaikat, nem tudták volna megvédeni a birodalom határait.
Olyan emberekre volt szükségük, akikben volt kitartás, akik bátrak voltak, akik
tudtak magukon segíteni, de akik egyben egységes fegyelem alatt, közösségben
nevelkedtek, és magas fokú szolidaritást tanúsítottak egymás iránt.
Szemmel
láthatólag ilyen valakit keresett magának Isten is. A missziós munkára, az
Egyház építésére és a kolostorok megalapítására ilyen energikus és szilárd jellemű,
de ugyanakkor hiteles, imádságos és belső életet élő emberre volt szüksége.
Ebben a
vonatkozásban Szent Márton talán Szent Pálra emlékeztet. Ő is olyan
jellemvonásokkal rendelkezett, amelyeket Isten felhasználhatott arra, hogy az
örömhír Izrael és Szamária határain túl is elhangozzék, és az Egyház megvesse
lábát a Földközi-tenger egész térségében.
Tudjuk,
hogy Pál teljes meggyőződéssel üldözte kezdetben a keresztényeket, azaz Jézust.
Jézus azonban nem mondott le róla, sőt különleges eszközévé választotta őt.
Isten azt akarja, hogy minden ember eljusson az üdvösségre, s hogy mindenki
felismerje: a boldogság és béke nem érhető el másként, csak az általa felkínált
üdvösségen keresztül.
Az örömhír
hirdetésében Isten gyáva nyulakkal semmit nem tud kezdeni. Bátor és merész
emberekre van szüksége minden korban, akik az adott társadalomban mindig
fellépnek az őszinteség, igazságosság és önátadás értékét hirdetve, s minderről
a saját életükkel tesznek tanúbizonyságot.
Szent
Márton mind a mai napig tartó hírnévre tett szert azzal, hogy megosztotta
katonaköpenyét egy koldussal. Ez a nagylelkűsége és nagyvonalúsága vezette el őt
a keresztségre is. Mivel Szent Márton ennyire nagylelkű volt, megismerhette
Krisztust, Isten emberré lett nagylelkűségét, és kérhette a keresztséget.
Krisztus magával ragadta őt és nem engedte el többé.
Krisztus
lett számára az új „hadúr”, akinek katonáskodását magára vette.
olyan úr,
aki nem leigázza, hanem békében összeköti a népeket; olyan úr, aki nem
rabszolgaságba dönti, hanem a szabadsággal ajándékozza meg az embert.
Szent
Benedek kétszáz évvel Márton után Regulájában[2] azt írta, hogy az igazi
szerzetest az jellemzi, hogy szüntelen Istent keresi és Krisztusnak semmit
elébe nem tesz. Ez az, ami Szent Mártont is állandóan hajszolta a szó szoros
értelmében. Keresztül-kasul bejárta Európát, hogy az evangéliumot hirdesse, s
egyben szerzetesként Krisztust a legszemélyesebb módon kövesse.
Az ember
soha nem lesz „kész”, újabb meg újabb kihívásokkal találkozik az életben.
Fiatalkorunkban az életünket és hivatásunkat keressük. Aztán megteremtjük
„egzisztenciánkat”, családot alapítunk, vagy belépünk egy
szerzetes közösségbe.
Hétköznapjainkban viszont újabb és újabb kihívásokkal szembesülünk: más
emberekkel, más nézőpontokkal találkozunk, megtapasztaljuk, mi az a szenvedés
és halál, mi az emberi bukás és csőd.
Átéljük a
középkorú és öregedő ember krízisét. Szükséges azonban, hogy minden ilyen
helyzetben a Krisztus melletti döntésünk lendítsen bennünket tovább. Néha úgy tűnik,
csak sötétben tapogatózunk. Ám maga Krisztus az, aki ilyenkor kihívás elé állít
minket. Mert tovább kíván vezetni bennünket, még szabadabbá szeretne tenni:
szabadabbá
az evangélium,
szabadabbá az emberek számára.
Szent
Márton ebbe a hatalmas kalandba vágott bele, ami nem volt könnyű és egyszerű,
de rendkívül izgalmas volt. Ezt mutatja Szent Márton élete. Életünkben a boldogságot
keressük. Mitől lesz az ember boldog? Azt hiszem, Szent Márton tudta a választ,
mert egészen haláláig boldog ember volt.
Nyugtalan,
de szüntelenül együttes mozgásban Krisztussal. Nem kellett az élet értelmét
fürkésznie. Krisztussal való kapcsolata, egysége, tartást adott az életének.
Mert Isten nem a mozdulatlan mozgató, hanem mozgás és élet, mégpedig élet a bőségben.
Szent
Márton személye nem csupán emlék, Szombathely városának a büszkesége. Sokkal
inkább követendő minta is. Emberségében, tisztességében, elkötelezettségében és
hitében. Minta, akit követni érdemes.
okéatya
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése