Translate

2013. június 10., hétfő

„A NYOMORGÓK JAJSZAVA ÁTHATOL A FELHŐKÖN…”


2013 C év 10. vasárnap
2013.06. 09.

Ha a szentírást olvassuk, összefüggéseiben kell látnunk úgy a tanításokat, mint a történéseket. Abból mindig baj származott, ha valaki kiemelt egy elemet és azt önmagában, többnyire önkényesen értelmezte. Ezért másoltam ide a mai vasárnap olvasmányát és az evangéliumot, mert a kettő összefügg. Isten mindig szintézisben (összefüggéseiben) látja és láttatja a dolgokat. Ez a Jézus eseményben tetten érhető. Érdemes figyelmesen elolvasni mind a kettőt!

A mai szentmise Olvasmánya

„Történt pedig, hogy megbetegedett az a sareptai özvegyasszonynak, akinél Illés próféta lakott, a fia. Olyan súlyos volt betegsége, hogy nem maradt lélegzet benne. Azt mondta azért az asszony Illésnek: ,,Mi dolgom van veled, Isten embere? Azért jöttél-e hozzám, hogy felhívd a figyelmet vétkeimre, s megöld fiamat”? Azt mondta erre neki Illés: ,,Add ide fiadat.' Azzal elvette öléből, s felvitte a tetőszobába, ahol ő lakott, s ágyára fektette, majd kiáltott az Úrhoz és azt mondta: ,,Uram Istenem, sújtod ezt az özvegyet is, akinél én úgy, ahogy ellátást találok, hogy fiát így megölöd?' Aztán kinyújtotta magát, s háromszor ráborult a gyermekre, s az Úrhoz kiáltott és azt mondta: ,,Uram Istenem, kérlek, térjen vissza e gyermek lelke a testébe.' Az Úr meg is hallgatta Illés szavát, s a gyermek lelke visszatért bele, s az ismét élt. Erre Illés vette a gyermeket, levitte a felső teremből az alsó házba, átadta anyjának, s azt mondta neki: ,,Íme, fiad él.' Az asszony azt felelte Illésnek: ,,Ezáltal most megtudtam, hogy az Isten embere vagy, s az Úr szava igaz a te szádban.'[1]

A mai szentmise evangéliuma

Történt pedig, hogy ezután egy Naim nevű városba ment, és vele mentek tanítványai és nagy népsokaság. Mikor a város kapujához közeledett, íme, egy halottat vittek ki, egy özvegyasszony egyetlen fiát, és a város sok lakosa kísérte. Amikor meglátta őt az Úr, megkönyörült rajta, és ezt mondta neki: ,,Ne sírj!' Majd odament, és megérintette a koporsót. Erre azok, akik vitték, megálltak. Ezt mondta: ,,Ifjú! Mondom neked: kelj föl!' A halott pedig felült és beszélni kezdett. Ekkor átadta őt anyjának [1 Kir 17,23]. Mindnyájukat elfogta a félelem, és így dicsőítették Istent: ,,Nagy próféta támadt közöttünk!' És: ,,Isten meglátogatta az ő népét!'. Az eset híre elterjedt egész Júdeában, és mindenütt a környéken.[2]
Isten nem szándékozik megoldani sem a szociális problémákat, sem elhárítani azokat a lelki és testi és fájdalmakat, amelyek nap, mint nap érnek bennünket. De együttműködik minden jó szándékú kezdeményezéssel, különösen azokkal, amelyek tanítása nyomán valósulnak meg.

A mai vasárnap ószövetségi története szinte pontosan ugyanazt eseményt örökíti meg, mint amit Jézus tett, csak éppen 9 évszázadokkal korábban. Akkor Illés próféta, emitt meg Jézus támasztotta fel az özvegyasszony egyetlen fiát. Úgy tűnik, hogy Jézus ezúttal is beáll az ószövetség nagy prófétáinak, különösen Illésnek és Elizeusnak a sorába, teljessé téve azt, amit egykor Isten bennük és általuk tett.

Van ebben az ószövetségi eseményben egy mondat, amelynek a jelentését fontos tisztázni. Ha egy asszonynak meghalt a férje, a közhiedelem szerint ez az asszony valamiféle bűne miatt történt. Isten büntetését látták benne. Ha a férj halálát követően meghalt a gyermek is, mintegy visszaigazolása az Isten részéről az asszony bűnösségének. E gondolat van a Sareptai özvegyasszony mondata mögött „Isten embere, azért jöttél-e hozzám, hogy felhívd a figyelmet vétkeimre, s megöld fiamat?”

Ezt bizonyítja, ahogyan a Sareptai özvegy folytatja „mi dolgom van veled, Isten embere?”. A mondat mögött valami ilyesféle gondolat rejtőzhet: Isten megbüntetett, mert elvett a férjemet, erre még rátett egy lapáttal, amikor elvette a fiamat. Mit akarhat még, hogy ide küldte a prófétáját.

Szóról szóra ugyanaz az elutasító mondat, amit Jézus mondott édesanyjának a kánai menyegzőn: „asszony, a mi gondunk ez?” Ami valami ilyesmit jelenthet: mi közünk nekünk ehhez.

Ez a szemléletmód még Jézus korában is tetten érhető volt a zsidó ember gondolkodásában. Feltételezhető, hogy a Naimi özvegy és a környezete is így gondolkodott. Talán ezért sem merte kérni Jézust, hogy támassza fel a fiut. Ám Jézus minden kérés nélkül „megkönyörült rajta… és visszaadta őt anyjának.”

Isten soha sem hagy el bennünket. Nincs az életnek olyan helyzete, beleértve a halál óráját is, amiben ne letten mellettünk, hogy segítsen.

Illés esetében éppen úgy, mint Jézus esetében Isten tényekkel bizonyítja, hogy ő nem a halálnak, hanem az életnek és a gyógyításnak az Istene. A segítségét nem kényszeríti ránk. Hinni kell, hogy Isten megsegít és életünk minden helyzetében együtt működik velünk, de nem a mi szabad akaratunk nélkül.

Karitász munkám során számtalanszor próbáltam száz csapással sújtott reményvesztett hallgatóim szíve közepébe tenni a gondolatot, higgyünk abban, hogy az Isten szeret bennünket és megsegít. Ám, ha nem történik semmi heteken, hónapokon, éveken keresztül, előbb utóbb csak kiformálódik a végkövetkeztetés: rajtam már az Isten sem segít.

Dehogynem!

Istenben való hitnek kizárólagosnak és állhatatosnak, vagyis kitartónak kell lenni.

A középkor nagy hittudósa Aquinói Szent Tamás szerint, hit az értelem cselekedete, mely azonban az akarat irányítása alatt van. Az akaratnak pedig indítékra van szüksége. Ezért kérhette, egy másik történetben, a megszállott fiú apja Jézustól: „hiszek uram, segíts az én hitetlenségemen!”.[3]

Isten maga jelentette ki, hogy az ember jajszava eljut hozzá.
Az égő, de el nem égő csipkebokorban mondta az Isten Mózesnek:

„Láttam Egyiptomban élő népem nyomorúságát és hallottam a munkafelügyelőkre vonatkozó panaszát; igen, ismerem szenvedését.”[4]
„Izrael fiainak a kiáltása felhatolt hozzám, és láttam a gyötrelmet is, amellyel az egyiptomiak kínozzák őket.”[5]

Ugyancsak az Ószövetségben, Sirák fiának könyvében olvassuk „A nyomorgók jajszava áthatol a felhőkön, és nem csendesül, amíg el nem éri célját. Nem tágít, amíg rá nem tekint a Magasságbeli, s amíg nem szolgáltat neki igazságot.”[6]

Sem a sareptai özvegyasszony nem kérte Illéstől, sem a naimi özvegy nem kérte Jézustól, támaszd fel a fiamat. Isten látta a szív fájdalmát, olvasott benne, meghallotta a ki nem mondott szót, és az özvegyek visszakapták gyermekeiket.

Mivel biztatja Szent Pál a római keresztény közösséget? „Az Istent szeretőknek minden a javukra válik.”[7] Isten minden élethelyzettel valamire meg akar tanítani. Úgy a Sareptai, mint a Naimi özvegy esete ezt látszik igazolni. Mindkettő temette utolsó reményét, egyetlen gyermekét. Amikor már emberileg nem volt megoldás, a gondviselés dolgozni kezdett. Mindig élesben és soha sem elméletben. Érdemes ezt megfontolni újra és újra.

okéatya



[1] 1Kir 17,17-24
[2] Lk 7,11-17
[3] Mk 9, 24
[4] Kiv 3,7
[5] Kiv 3,9
[6] Sir 35,17-18
[7] Rom 8,28

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Blogarchívum