Translate

2013. június 2., vasárnap

2013 C év ŰRNAPJA



JÉZUS TESTÉNEK ÉS VÉRÉNEK ÜNNEPE

A mai evangélium történetének előzményei:

„Heródes negyedes fejedelem mindenről hallott, ami csak történt, és nagy kétségek gyötörték. Némelyek azt állították, hogy János támadt fel a halálból, mások azt, hogy Illés jelent meg, ismét mások pedig, hogy a régi próféták közül támadt fel valaki. Heródes így töprengett: „Jánost lefejeztettem. Ki lehet hát, akiről ilyeneket hallok?” És kereste a módját, hogy lássa.” (Lk 9,7-9)

JÉZUS TESTE ÉS VÉRE ÜNNEPÉNEK EVANGÉLIUMA

A csodálatos kenyérszaporítás (Lukács 9,10-17)

„Az apostolok visszatértek, s mindenről beszámoltak neki. Akkor elvonult velük egy csöndes tájékra, Betszaida városának környékére. Amikor a nép megtudta, utánament. Szívesen fogadta őket, és beszélt nekik az Isten országáról, akik pedig gyógyulást kerestek, azokat meggyógyította. A nap már hanyatlóban volt. Odament hozzá a tizenkettő: „Hagyd, hadd menjen el a nép - figyelmeztették -, hogy a környékbeli falvakban és tanyákban szállást és élelmet keressenek maguknak, mert itt a pusztában vagyunk.” "Ti adjatok nekik enni” - válaszolta. „Nincs, csak öt kenyerünk és két halunk - mondták. - El kellene mennünk, hogy ennyi népnek ennivalót vegyünk.” Volt ott vagy ötezer férfi. Erre azt az utasítást adta tanítványainak: „Telepítsétek le őket olyan ötvenes csoportokban.” Úgy is tettek, letelepedtek mindnyájan. Most kezébe vette az öt kenyeret és a két halat. Föltekintett az égre, megáldotta, és tanítványainak adta, hogy osszák ki a népnek. Mindnyájan ettek és jól is laktak, s végül még tizenkét kosárra való maradékot szedtek össze.”

Egyházunk ajándéka 2013. év úrnapjára a kenyérszaporítás története.
Talán meglepő, hogy éppen ma olvassuk fel ezt a történetet. Úrnapa, az Úr Jézus testének és vérének az ünnepe, amikor az eucharisztia[1] ünneplése van a középpontban. Mintha ez a kenyérszaporítás csodája nem illenék ebbe a képbe.

Vagy mégis?

Előzmények: Jézus tanítványaival „egy csöndes tájékra” vonult vissza. Ennek egyik oka, hogy Heródes kereste a módját a Jézussal való találkozásnak. Mivel Jézus nem akart vele találkozni, tanítványaival kisétál a nyilvánosság, így Heródes látóköréből is. A döntés mögött ott lehetett az is, hogy ő is, apostolai is elfáradtak, kimerültek, újra fel kellett töltődniük energiával. Ember tervez, ám az Isten ez alkalommal is másképpen gondolta.

A Jézus szavára éhes emberek utánuk mentek, akiket a mester nem küldött el, hanem „szívesen fogadta őket, és beszélt nekik az Isten országáról, akik pedig gyógyulást kerestek, azokat meggyógyította”.[2]
Jézus nemcsak beszélt az Isten országáról, hanem a kenyérszaporítással ezt szemléltette is.

Az Isten országát nem csak a szavaival, de tetteivel is hirdette. Ez történt most is. Nem tudjuk, hogy ezúttal mit mondott az Isten országáról. De a csodálatos kenyérszaporítást úgy is felfoghatjuk, hogy az az Isten országának a hirdetése is lehet. A testi és lelki éhezők táplálása lényeges eleme az Isten országa születésének és építésének. Az „éhezők” táplálása folytatódik majd odaát is, mivel a mennyország az igazságra, a szépre, a jóra, a szeretetre éhezők táplálása, melynek forrása maga az Isten.

Az esemény akkor történt, amikor éppen esteledett, mondhatnánk úgy is, hogy vacsoraidőben. Az idő múlását észre nem véve egyszerre csak arra eszméltek, hogy „hanyatlóban volt már a nap.” A két lábbal a földön járó apostolok oszlatni szeretnék a népet. Indokuk is van rá, szállás és vacsora kell nekik, amit ők a pusztában képtelenek megtalálni. Jézus számára azonban nem a „tömegoszlatás”, hanem a helyzet kezelése a megoldás.

Jézus helyzet kezelése, mint mindig, úgy most is, meglepő és váratlan „Ti adjatok nekik enni,”[3] mondta apostolainak. Teljesíthetetlennek látszó utasítás, hiszen a hatalmas tömegben egyetlen élelem árus található, akinek egész készlete két hal és öt kenyér volt. Ez az ételmennyiség egy családnak szerényen bár, talán elég lenne, node öt ezer embernek? Emberi szemmel nézve így is van. Csakhogy az Istennél másképpen függnek össze a dolgok. Ha Jézus öt ezer embert akar táplálni, akkor nyilván az eszköze is meg van hozzá.

Jézus pontosan tudja, mit akar tenni, ezért adja az utasítást „Telepítsétek le őket ötvenes csoportokban.” [4] Ha Isten országa a közösségben valósul meg, ez nem lehet egy bizonytalan, be nem látható és kezelhetetlen tömeg. Jézus szereti a jól körülhatárolt és kezelhető közösséget. Mintha Jézus egyházának területi felosztásának, az egyházmegye, a plébánia, a gyökerei körvonalazódnának itt. A katolikus egyház területi berendezkedésű. Minden egyházmegye, minden plébánia meghatározott területi egysége élén van az ott élő hívekért felelős püspök, ill. plébános.

Jézusnál semmi, így a kenyérszaporítás sem öncélú esemény. Sokkal inkább az Isten országának tettekben való hirdetése. Nem csupán arról volt szó, hogy a fáradt és éhes emberek lakjanak jól. A hatalmas tömeg táplálása Isten országának eseményben, az emberi tapasztalat számára elérhető módón történő megvalósulása.

Az éhezők táplálása Isten országa kibontakozásának fontos eleme. Lukács kiemeli a kenyérszaporítás és a tanítás közötti összefüggést. Sőt, azzal, hogy Jézus „föltekintett az égre, megáldotta (az öt kenyeret és a két halat), és tanítványainak adta, hogy osszák ki a népnek”[5] mintha egyértelműen az eucharisztiára utalna.

A kenyerek megáldása nem egy mágikus gesztus. Sokkal inkább annak felismerése, hogy úgy a kenyér, mint minden más táplálék Isten ajándéka. Ahogy a szentmisében imádkozza a pap „áldott vagy urunk, mindenség Istene, mert a te bőkezűségedből kaptuk a kenyeret és bort.” Igaz, hogy benne van az emberi munka is, a kenyér esetében a vetés, az aratás, az őrlés, a sütés… ám az alapanyag, maga az élelmiszer az Isten ajándéka. Itt nyer értelmet az étkezéskor mondott ima, amiben arra kérjük az áldást, amit tőle kaptunk „áld meg, amit adtál nékünk…” A kenyér és a bor, amit a hívek képviselői, a ministránsok a szentmisében az oltárhoz visznek az emberi munka gyümölcse ugyan, de végső soron Isten ajándéka. A kozmosznak, benne a nap körül keringő életet biztosító földnek nem a tulajdonosa, hanem felelős kezelője az ember.
A tulajdonos a teremtő Isten, aki előtt felelősek vagyunk minden itteni történésért.

Figyelemre méltó, hogy a szentmisének ama részét, ahol a pap a kenyeret és bort átveszi a ministránstól és felemelve imát mond, korábban felajánlásnak mondták. A II. Vatikáni Zsinat liturgikus reformja óta a szentmisének ez a része „az adományok előkészítése”. Ebben benne van, hogy nem mi adunk valamit a magunkéból az Istennek, hanem a korábban már tőle kapott ajándékot, a kenyeret és a bort ajánljuk fel neki. Amikor a ministráns a kenyeret és bort az oltárhoz viszi, átadja a papnak az egész világmindenséget és az emberi munka gyümölcsét jelképező eledelt és italt teszi oda. Ami végül is nem a mi gazdagságunkból származik, legyen az fizikai, lelki, vagy szellemi gazdagság, Nem abból adunk, ami a miénk, hanem abból, aminek gondozói vagyunk.

A szentmisének folytonosan ismételt eseményei képesek arra, hogy a benne részvevők gondolkodását átformálják, miszerint felelősek vagyunk a „Gazdának” a ránk bízott javakért. Nem csupán a gazdaságosan megtermelt javakért, hanem azok igazságos elosztásáért is. Hogy mindenkinek jusson annyi, amennyire szüksége van. Éppen úgy, mint a kenyérszaporításkor… Nem azért szegény az ember, mert szűkmarú az Isten, hanem mert vannak önző és a másikét hatalommal, erőszakkal vagy éppen fondorlattal is elvevők.

Az utasítás „Ti adjatok nekik enni” szól minden idők egyházának és emberének. Ti adjátok enni a lélek táplálékát, az eucharisztiát, a kenyérben és borban jelenlévő urat. Ti adjátok enni a szellem táplálékát, az evangélium igazságait, ti adjátok enni test táplálékát az éhezőknek minden karitatív tevékenységben.

A csodálatos kenyérszaporítás és az úrnapja közötti összefüggés kulcsát végül is szent János evangélista adja meg. Máté, Márk és Lukács az utolsó vacsora leírásakor Jézus szavait idézik „ezt cselekedjétek az én emlékezetemre”. János, az utolsó vacsora egy másik eseményével, a lábmosással kapcsolatban idézi Jézus szavait „amit én tettem, tegyétek ti is” Vagyis mossátok egymás lábát, szolgáljátok egymás a szeretetben. Ez a két kijelentés világosítja meg, hogy kettős módon ünnepeljük az úr emlékezetét, egyrészt az eucharisztiával, másrészt a szolgáló szeretettel.
„Telepítsétek le őket olyan ötvenes csoportokban.” Isten országa nem szervezetlen tömeg. Talán valahol előre jelzése annak Isten országának építésében fontos szerepük van a papoknak, akik a lelki és test táplálékot, az Úr igéjét és testét kiosztják. Ők a felelősek az „ötvenes csoportért”, azaz egy meghatározott, jól körülhatárolt területen lakó hívőkért.

A felszólítás „osszák ki a népnek””[6], ma is érvényes. Jézus ma is ugyanazt mondja „osszátok ki a kiéhezett világnak az Isten szavát és kenyerét.”

okéatya



[1] Eucharisztia (a gör. eu és kharisz szavakból) jelentése hálaadás. Tág  értelemben  jelenti a szentmisét, szoros értelemben az Oltáriszentséget.
[2] Lk 11, 11
[3] Lk 11,16
[4] Lk 11,14
[5] Lk 11,13
[6] Lk 9,16

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Blogarchívum