Translate

2013. május 11., szombat

2013 C év URUNK MENNYBEMENTELÉNEK ÜNNEPE




Örök fölségű nagy Király, 
megtörtél poklot, zord halált, 
megváltottad hű népedet, 
s ülsz most győzelmi ünnepet:


Atyád jobbjára mennybe szállsz, 
öröktől nála volt hazád, 
most emberként is elnyered 
a kormányt ég és föld felett.[1]


A mai vasárnapon Urunk mennybemenetelének misztériumát ünnepeljük. Ebből az alkalomból szeretném mindannyiukat meghívni egy lelki zarándoklatra az olajfák hegyére, amely ősidők óta szent hegy. Már az ószövetségi szentírás szerint az a hely „ahol az Istent szokták imádni"[2].

Az Újszövetség tizenkétszer említi az Olajfák hegyét, valamilyen evangéliumi eseménnyel kapcsolatban. Innét csodálatos rálátás volt a Szent Városra, Jeruzsálemre. Az ide érkező zarándok szívét ámulat töltötte el, amikor, mint egy csodálatos látomás ragyogott fel előtte a szikrázó napsütésben a szent város.

Jézus az Olajfák hegyék át vonult be virágvasárnapján Jeruzsálembe. „Amikor közelebb érve megpillantotta a várost, megsiratta.[3]  Itt jövendölte meg a város szomorú jövőjét „… Jönnek napok, amikor sánccal vesz körül ellenséged, bekerít, és mindenfelől ostromol. Eltipornak gyermekeiddel együtt, akik falaid közt élnek, és nem hagynak benned követ kövön, mert nem ismerted fel látogatásod idejét.”[4]

Lukácsnál olvassuk, hogy Jézus az utolsó vacsora után „szokása szerint elindult az Olajfák-hegyére”[5], ahol azután, a Getszemáni kertben, vérrel verejtékezett.

A mai szentmise második olvasmánya szerint az olajfák hegye, a mennybemenetel színhelye, amely „Jeruzsálemtől egy szombatnapi járásra”[6] van.

Ha fizikailag nem is lehetünk ott, távolról figyeljük a eseményeket. Kis csapat közeledik, Jézus és a 11 apostol. Megállnak. Jézus még valamit mond nekik, aztán mintha emelkedne, ám titokzatos felhő borítja el, oly annyira, hogy már nem is lehet látni.
„két áldó karját föléjük tartotta,
szemük láttára tőlük távolodva
beitták felhők”.[7]

Szempillantás alatt láthatóvá válik két fehér ruhás alak, akik valamit mondanak, a kis csapat pedig megindul lefelé az olajfák hegyének lejtőjén Jeruzsálem felé…

Valami befejeződött, ugyanakkor valami el is kezdődött…

A mennybemenetelt Lukács evangéliumának a végén röviden,[8] ugyancsak ő az Apostolok Cselekedeteiben részletesen[9], Márk egy mondattal[10] mondja el.

Tőlük tudjuk, hogy a mennybemenetel Jézus Krisztus megdicsőülésének utolsó földi állomása, amikor negyven nappal föltámadása után az Olajfák hegyéről tanítványai szeme láttára a maga isteni erejével fölment az Atyához a mennybe. Az apostolok is azzal váltak igazán a föltámadás tanúivá, hogy a mennybemenetelnek is tanúi voltak.

Jézus föltámadása átmenet volt a megdicsőült életbe, hazatérés az Atyához,[11] de a mennybemenetelben vált véglegessé.

Krisztus mennybemenetele nem azt jelenti, hogy "innen oda ment", hanem annak a kifejeződése és megértetése a tanítványokkal, hogy Jézus ettől kezdve máshogyan van jelen a tanítványok életében, máshogyan lesz együtt Egyházával. Amint ő maga mondta: „íme, én veletek vagyok minden nap a világ végéig!”[12].

Egy szívvel örvendezzenek
az églakók, a földfiak,
azok, hogy mennybe érkezett,
ezek, hogy egyben itt maradt.[13]

Ami Jézussal történt, miután beitták a felhők, nem emberi tapasztalatból, hanem a Szentírásból, egészen pontosan Szent Pál apostol leveleiből ismeretes. Jézusnak a mennyei állapotát szinte himnikus szavakban fogalmazza meg, amikor azt írja, hogy


Isten nagyszerű erejét Krisztusban mutatta meg, amikor a halálból feltámasztotta, s a mennyben jobbjára ültette. Minden fejedelemségnek, hatalomnak, erőnek és uralomnak, s minden néven nevezhető méltóságnak fölé emelte, nemcsak ezen a világon, hanem az eljövendőben is. Mindent lába alá vetett, őt magát meg az egész Egyház fejévé tette… .[14]

Az Isten jobbján ülés nem a világtól való távollétét jelzi, hanem azt, hogy tevékenyen részt vesz az Atyának a világ fölötti uralmában. Ugyanakkor hisszük, hogy a megdicsőült Krisztus nem más, mint az, akit keresztre feszítettek, de emberségét már áthatja a Fiú dicsősége

Hála Szent Pál apostolnak, aki a Zsidókhoz írt levélben, a Szentlélektől ihletve leírja, hogy Jézus „örökké él, hogy közbenjárjon értünk[15]. De ugyanott olvassuk azt is, hogy „Krisztus ugyanis nem kézzel épített szentélybe lépett, amely a valódinak csak előképe, hanem magába a mennybe, hogy most az Isten színe előtt közbenjárjon értünk.[16]

A mai ünnep üzenete az is, hogy Jézus minden ember számára megnyitotta az utat az Atyához. A hívő ember mennybejutása azt jelenti, hogy Krisztus tagjaiként elnyerjük az örök életet, ami elsősorban neki jár ki fiúsága és érdemei alapján.

Alázattal megkérlelünk,
bocsáss meg minden bűnt nekünk,
emeljen fel magas kegyed,
s szívünket égbe elvezesd.

Ha majd felhőkön hirtelen
dicsőn ítélni megjelensz,
elvetve méltó büntetést
Atyánk házába visszavégy!

Ki győztesen az égbe szállsz,
Jézus, szavunk most téged áld,
Atyát s a Lelket egyaránt
időtlen századok során. Ámen[17]

okéatya


[1] Mennybenetel olvasmányos imaóra himnusza
[2] 2Sám 15,32
[3] Lk 19,44
[4] Lk 19,42-44
[5] Lk 22,39
[6] 2000 könyök, kb. 880 m
[7] Kárász Izabella Meglátjuk az Úr Jézust (vers)
[8] Lk 24,50-53
[9] Lk 1,4-11
[10] Mk 16,19
[11] Lk 23,43; 24,26
[12] Mt 28,20
[13] Urunk mennybemenetele reggeli dicséret himnuszából
[14] Ef 1,20-23
[15] Zsid 7,26
[16] Zsid 7,24
[17] Urunk mennybemenetele olvasmányos imaóra himnusza

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Blogarchívum